Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door BusOV40 »

Ik lees eigenlijk alleen dat dit maandag 29 augustus bekend wordt gemaakt wat er gaat wijzigen, klopt dat?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door huibf »

regenmaker schreef: za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na. :')
En terecht. Ik mag hopen dat 156 en 157 juist meer ritten gaan krijgen... je kan met deze lijnen een verl groter reizigers potentieel halen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door fogeltje »

regenmaker schreef: za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na. :')
Prima frequentie toch? Lijn 99 krijgt er in de spits ook niks bij, dat gaat leuk worden _O-
"Een touringcar is geen bus"
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door ZO6176 »

huibf schreef: za 27 aug 2022, 23:43
regenmaker schreef: za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na. :')
En terecht. Ik mag hopen dat 156 en 157 juist meer ritten gaan krijgen... je kan met deze lijnen een verl groter reizigers potentieel halen.
Het aantal reizigers is toch juist gestegen sinds de komst van de 305. Toen de voorganger 152 werd geïntroduceerd was dat gelijk een schot in de roos. 157 voegt niet veel toe. Het is niet voor niks dat deze lijn in het weekend nauwelijks rijdt. Als je het van Mariaheide moet hebben. Waar wel veel winst in te behalen valt is een betere verdeling van de ritten van de 156. Nu rijden ze bijna achter elkaar aan.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door regenmaker »

huibf schreef: za 27 aug 2022, 23:43
regenmaker schreef: za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na. :')
En terecht. Ik mag hopen dat 156 en 157 juist meer ritten gaan krijgen... je kan met deze lijnen een verl groter reizigers potentieel halen.
De 157 rijdt altijd leeg rond behalve tussen Sint Oedenrode en Eindhoven. Er is een reden dat deze lijn in het weekend grote deels is geschrapt. Voor reizigers is snelheid en comfort belangrijk. Dus nee, HOV is wat dat betreft zo slecht nog niet en de 305 heeft een veel groter reizigerspotentieel dan de 157. Ik hoop dat de 157 volledig geschrapt gaat worden tussen Uden en Eindhoven, pure DRU verspilling. De tussenritten van de 156 doortrekken naar de snelwegoprit A50 halte (klein stukje asfalt neerleggen zodat de bussen kunnen keren) en dan kan je altijd tussen Uden/Veghel en Sint Oedenrode blijven reizen met een overstap aldaar. Zonder dat doorgaande reizigers daar last van hebben.

Eigenlijk vermoed ik dat de Arriva website nog niet up-to-date is voor september. Want als ik in OVinfo ergens in september aanklik dan staan de extra ritten er wel weer in.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door Tom024 »

De juiste dienstregeling staat al in OV-Info, zover ik kan beoordelen. 305 rijdt gelukkig aardig wat vaker dan elk halfuur.

Er worden in Oost en West verschillende diensten vast uitbesteed aan Van Driel / Businext, voorlopig tot de herfstvakantie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: zo 28 aug 2022, 08:06 De tussenritten van de 156 doortrekken naar de snelwegoprit A50 halte (klein stukje asfalt neerleggen zodat de bussen kunnen keren) en dan kan je altijd tussen Uden/Veghel en Sint Oedenrode blijven reizen met een overstap aldaar. Zonder dat doorgaande reizigers daar last van hebben.
Dit stuk snap ik niet zo goed.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door ZO6176 »

Je hebt in het weekend vanuit Eindhoven een tussendienst tot Sint Oedenrode. Wanneer je deze doortrekt tot de a50 dan kan je in het weekend vanuit Sint Oedenrode en Son sneller naar Veghel en Uden. De 305 naar Veghel en Uden heeft zijn halte aan de op- en afritten van de a50
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door regenmaker »

Voor de duidelijkheid wat ik bedoelde:
Let op dat dit maar een idee is, dus we dwalen af.

Afbeelding
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door Mr-W »

Waarom zou je niet gewoon een halte aanleggen bij de eerste rotonde, stuk eenvoudiger ;)
fogeltje schreef: za 27 aug 2022, 23:57
regenmaker schreef: za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na. :')
Prima frequentie toch? Lijn 99 krijgt er in de spits ook niks bij, dat gaat leuk worden _O-
Gaan er geen versterkingsbussen rijden? Dat gaat dan niet passen van/naar Nijmegen :')
ZO6176 schreef: zo 28 aug 2022, 06:29
huibf schreef: za 27 aug 2022, 23:43
regenmaker schreef: za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na. :')
En terecht. Ik mag hopen dat 156 en 157 juist meer ritten gaan krijgen... je kan met deze lijnen een verl groter reizigers potentieel halen.
Het aantal reizigers is toch juist gestegen sinds de komst van de 305. Toen de voorganger 152 werd geïntroduceerd was dat gelijk een schot in de roos. 157 voegt niet veel toe. Het is niet voor niks dat deze lijn in het weekend nauwelijks rijdt. Als je het van Mariaheide moet hebben. Waar wel veel winst in te behalen valt is een betere verdeling van de ritten van de 156. Nu rijden ze bijna achter elkaar aan.
Lijn 322 voegt ook weinig toe tussen Uden en Eindhoven, daarvoor is die route gewoonweg te traag, het is dat Boekel een verbinding met Eindhoven nodig heeft anders was het oude model met lijn 25/26 Uden-Gemert-Helmond beter en de Eindhovense lijnen keren op het Poelplein.
Lijn 157 op het stuk Oss-Uden heeft nog als voordeel dat die de kern van Nistelrode bediend en de tussenhaltes waar 305 niet stopt.
regenmaker schreef: za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na. :')
Idealiter zou je lijn 605 ook uitbreiden om automobilisten te verleiden om de bus te nemen, nu is de reistijd vanuit Uden naar Eindhoven te lang vanwege het ommetje via Veghel. (Het liefst met koppeling aan lijn 305 of 157 van/naar Oss)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door regenmaker »

Het liefst zou ik dan na Uden Ziekenhuis de 605 direct doorsturen naar Nijmegen Dukenburg en Nijmegen CS via de A50 en A326. Met nieuw te bouwen snelweghaltes bij Schaijk (bij de Runstraat, daar is nu ook geen afrit dichtbij) en Nistelrode. Dat scheelt weer 10 à 15 min ten opzichte van de trein en een overstap. Je kan de bus ook direct doorsturen naar Nijmegen Heyendaal dan verbind je ook beide universiteiten met een directe verbinding.

Ik snap sowieso niet waarom Uden en Veghel geen snelwegbusverbinding met Nijmegen hebben. In de 99 zitten best wat mensen die de hele route tussen Nijmegen en Uden in de bus zitten. Echter, duurt het nu bijna een uur om van Nijmegen naar Uden te reizen en met de trein via Oss is het ongeveer even snel. Laatstgenoemde is ook onbetrouwbaarder vanwege de overstap.
Mr-W schreef: zo 28 aug 2022, 11:57 Waarom zou je niet gewoon een halte aanleggen bij de eerste rotonde, stuk eenvoudiger ;)
Daar ligt nu ook geen geschikt voetpad over de brug, dat stukje afvalt vanaf de halteplaats naar de Eversestraat is minder dan 20 meter. Dan hoef je niet een heel nieuwe halte aan te leggen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door fogeltje »

Lijn 70/410 liep ooit via de snelweg, vanaf Uden via de A326 met een halte in Ravenstein bij de Carpoolplaats. Dat was blijkbaar geen succes want de lijn is toen weer terugverlegd naar Grave.

Als je dat doet dan moet het een dedicated lijn zijn en zou lijn 99b weer afgeschaald moeten worden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door regenmaker »

Dat is wel 27 jaar geleden en er is een hoop veranderd in die tijd. Volgens wikipedia bestond de A50 tussen knooppunt Paalgraven en Eindhoven toen nog niet eens. :') Een snelbus tussen Eindhoven en Nijmegen via Gemert verbaasd me dan ook niets.

Je zou op de 99 dan een deel van de ritten kunnen inkorten tot Zeeland of Grave ja. Eventueel zouden enkele ritten naar Mill kunnen gaan rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door Mr-W »

regenmaker schreef: zo 28 aug 2022, 14:03 Je zou op de 99 dan een deel van de ritten kunnen inkorten tot Zeeland of Grave ja. Eventueel zouden enkele ritten naar Mill kunnen gaan rijden.
Nee, want vanuit Zeeland en Grave is er ook behoefte aan een lijnbus richting Nijmegen, mogelijk zou de frequentie wel omlaag kunnen.
Het drukste deel van Lijn 99 is volgens mij Grave-Nijmegen en niet Uden-Grave ;)
regenmaker schreef: zo 28 aug 2022, 12:16
Daar ligt nu ook geen geschikt voetpad over de brug, dat stukje afvalt vanaf de halteplaats naar de Eversestraat is minder dan 20 meter. Dan hoef je niet een heel nieuwe halte aan te leggen.
In jouw tekening komt ook een halte bij de rotonde, dus het nut van die doorsteek zie ik niet zo.
regenmaker schreef: zo 28 aug 2022, 14:03 Dat is wel 27 jaar geleden en er is een hoop veranderd in die tijd. Volgens wikipedia bestond de A50 tussen knooppunt Paalgraven en Eindhoven toen nog niet eens. :') Een snelbus tussen Eindhoven en Nijmegen via Gemert verbaasd me dan ook niets.
Uden-Gemert-Eindhoven is nu geen aantrekkelijke doorgaande route meer, dankzij de A50. Lijn 322 bestaat alleen om Boekel een verbinding met Eindhoven te geven, verder voegt die lijn weinig toe, ten opzichte van het oude 25/26 model waarbij de tak Uden-Gemert gekoppeld zat aan bussen richting Helmond.
Zelf geloof ik niet in een snelbus Eindhoven-Uden-Nijmegen, dat kost teveel reistijd ten opzichte van de auto of met de trein met een overstap in Den Bosch.
Uden-Nijmegen zou eventueel wel kunnen als sneldienst via de A50.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door regenmaker »

Mr-W schreef: zo 28 aug 2022, 14:32 Nee, want vanuit Zeeland en Grave is er ook behoefte aan een lijnbus richting Nijmegen, mogelijk zou de frequentie wel omlaag kunnen.
Het drukste deel van Lijn 99 is volgens mij Grave-Nijmegen en niet Uden-Grave ;)
Ja dat is exact wat ik bedoelde. Minder ritten die vanuit Nijmegen die dan door naar Uden hoeven rijden. In plaats daarvan kan afwisselend naar Mill of naar Zeeland/Uden gereden worden.
Mr-W schreef: zo 28 aug 2022, 14:32 Zelf geloof ik niet in een snelbus Eindhoven-Uden-Nijmegen, dat kost teveel reistijd ten opzichte van de auto of met de trein met een overstap in Den Bosch.
Uden-Nijmegen zou eventueel wel kunnen als sneldienst via de A50.
Het aantal reizigers dat Oss als eindbestemming heeft is vanuit Uden beperkt. Meeste mensen reizen naar Oss om daarna door te reizen naar Nijmegen dan kan je de 305/605 net zo goed door laten rijden naar Nijmegen in plaats van Oss.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom niet de 99 aan de 306 koppelen?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door waldo79 »

regenmaker schreef: zo 28 aug 2022, 14:03 Dat is wel 27 jaar geleden en er is een hoop veranderd in die tijd. Volgens wikipedia bestond de A50 tussen knooppunt Paalgraven en Eindhoven toen nog niet eens. :') Een snelbus tussen Eindhoven en Nijmegen via Gemert verbaasd me dan ook niets.
...
De A50 tussen Paalgraven en Ekkersrijt dateert uit 2003-2006. Het nummer A50 liep voorheen naar knooppunt Hintham.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door fogeltje »

Koppelen zal omlooptechnisch misschien lastiger zijn? Zeker op doordeweekse dsgen is de spreiding van de ritten tussen vervoerders niet altijd logisch, iig niet mooi om en om. Mogelijk mag het ook niet vanuit Gelderland. Een van de argumenten die in 2003 voor de knip in Uden opgevoerd werden was dat men vertraging vanuit het Brabantse niet wilde laten doorwerken op Uden - Nijmegen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door regenmaker »

Nouja, de chauffeurs van Arriva moeten in de huidige dienstregeling soms direct overstappen van de 305 naar de 99 en vice versa. Dus dan heb je nog steeds vertragingen, ookal rijdt de bus niet door. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door Michael »

Alle informatie over de dienstregeling vanaf 5 september staat inmiddels online:

https://www.arriva.nl/noordbrabant/acti ... r-2022.htm
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door BusOV40 »

Het lijkt erop dat Arriva nu ook doet wat NS doet. Alvast flink snijden in het aantal ritten. Vooral op de stadsdiensten. Dat is vooral ingegeven vanuit personeelstekort. En ik vermoed dat het ook gewoon een ordinaire bezuiniging is.
Wie weet wat ons in december nog te wachten staat.
PHS

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door PHS »

1x/2u frequenties :')

En lijn 1 in Tilburg ieder halfuur in de daluren. Vroegâh, toen er nog geen corona was en ik nog in Tilburg woonde, reed lijn 1 elke tien minuten in het dal :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: ma 29 aug 2022, 10:47 1x/2u frequenties :')
Dat lijkt alleen bij twee Buurtbuslijnen het geval te zijn, of kijk ik nu verkeerd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door huibf »

regenmaker schreef: zo 28 aug 2022, 08:06
huibf schreef: za 27 aug 2022, 23:43
regenmaker schreef: za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na. :')
En terecht. Ik mag hopen dat 156 en 157 juist meer ritten gaan krijgen... je kan met deze lijnen een verl groter reizigers potentieel halen.
De 157 rijdt altijd leeg rond behalve tussen Sint Oedenrode en Eindhoven. Er is een reden dat deze lijn in het weekend grote deels is geschrapt. Voor reizigers is snelheid en comfort belangrijk. Dus nee, HOV is wat dat betreft zo slecht nog niet en de 305 heeft een veel groter reizigerspotentieel dan de 157. Ik hoop dat de 157 volledig geschrapt gaat worden tussen Uden en Eindhoven, pure DRU verspilling. De tussenritten van de 156 doortrekken naar de snelwegoprit A50 halte (klein stukje asfalt neerleggen zodat de bussen kunnen keren) en dan kan je altijd tussen Uden/Veghel en Sint Oedenrode blijven reizen met een overstap aldaar. Zonder dat doorgaande reizigers daar last van hebben.

Eigenlijk vermoed ik dat de Arriva website nog niet up-to-date is voor september. Want als ik in OVinfo ergens in september aanklik dan staan de extra ritten er wel weer in.
Comfort wel. Maar doordat die bus te weinig halten heeft is de afstand naar de halte te lang. Zeker in de avonduren is dat niet pretrig
Lijn 156 en 157 zijn juist zeer goed bezet tussen Eindhoven en St Oedenrode. Halte tempellaan is ook een drukke halte.
Ik zou eerder de knip in Schijndel leggen en aan het eind vh dorp keren.
Maar dan zou Hermes logischerwijs deze ritten moetwn rijden en de lijn dus overhevelen naar ZOB.
Max 2x uur 305 is meer dan genoeg. In de avond max 1x per uur
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door huibf »

Alleen 223 en 227 lees ik 1x per 2 uur.

Het staat in de artikelen net alsof de de bussen veel vaker gaan rijden. Maar het is geschreven tov de huidige lange vakantiedienstregeling.
Typisch PR praatje...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten