Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door Suus »

Met de opmerking dat lijn 6, 7 en 8 in Tilburg deels andere buslijnen als alternatief hebben kan ik deels mee inkomen, zeker voor lijn 6 en het noordelijk deel van lijn 7. Het trajectdeel van lijn 7 naar De Blaak ligt wel behoorlijk uit de route voor andere buslijnen, maar het lijkt mij sowieso een wijk waar het autobezit behoorlijk hoog ligt.

Voor lijn 8 vraag ik mij of het mogelijk is die lijn te vervangen door een (iets tragere) route van lijn 132 en 450? Dan verlies je wel de bediening van Het Laar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door Hainje »

Ik reis regelmatig met lijn 7 door de Blaak, mijn moeder woont daar. Kan je melden dat ik in de late avond doorgaans de enige instapper ben. Uitstappers zijn op één hand te tellen. Het begint pas vanaf de Zouavenlaan tot aan de voormalige GGD weer een beetje te lopen, heel soms iemand aan de Eikstraat. Maar het houdt niet over.

De Blaak is zo rustig dat je - ter indicatie - in de late avond met een groepje op de Beeklaan midden op de straat een paar minuten ongestoord kunt gaan staan praten.

Lijn 132 zou je eventueel via de Korvelseweg laten rijden, zij het niet dat die na een uur of 9 ook niet meer rijdt. Lijn 450 is niet echt een optie aangezien daar geen ov-chipkaart wordt geaccepteerd.
🍉
PHS

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door PHS »

Suus schreef: za 10 jul 2021, 18:22 Voor lijn 8 vraag ik mij of het mogelijk is die lijn te vervangen door een (iets tragere) route van lijn 132 en 450? Dan verlies je wel de bediening van Het Laar.
Op de Korvelseweg staat regelmatig file, het is een nauwe straat dwars door de stad. Een onbetrouwbare dienstregeling jaagt denk ik meer reizigers weg dan de extra reistijd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door ArrivaBas »

Qua reizigerspotentieel heeft Het Laar als bedrijventerrein buiten de spitsuren weinig te bieden. Het hotel bij het eindpunt Het Laar West zal ook niet bepaald veel reizigers trekken. De bus rijdt 's avonds tot Het Laar Oost louter en alleen omdat daar op de met (nog g)een kwartier reistijd al korte route de eerste praktische keermogelijkheid zit. De bus kan daar makkelijk een korte lus rijden over de Charles Stulemeijerweg. Idealiter komt er echter een nieuwe halte ter hoogte van het huidige evenemententerrein zodra de gebiedsontwikkeling aldaar in uitvoering is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door RobertT »

met het opheffen van lijn 7 en 8 heb je in dat gebied rond Korvel/Bredaseweg geen alternatief meer,aangezien ook 132 na 2200 niet rijdt.
Bovendien heeft 132 weinig haltes daar:Na Ringbaan west/GGD krijg je het Willem II Stadion.
Wat ik me ook afvraag is of de opgeheven lijnen na 2100 überhaupt ooit nog terugkomen.Schrappen is nu eenmaal makkelijker dan toevoegen,zeker als het argument is dat er in de avond toch weinig reizigers gebruik maken.De bekende spiraal werkt hier ook,je gaat nu opnieuw mensen wegjagen die je niet meer terug krijgt.gevolg,nog minder reizigers.Laangzaamaan gaat Brabant naar een busnet alleen op werkdagen overdag!
En het provinciebestuur?ze kijken ernaar en doen verder niks.
En sorry,maar ik vind gemiddeld 8 reizigers op een kwartierdienst nog best redelijk:dat zijn 16 reizigers in een uur die je benadeeld.
Misschien moet Arriva toch eens ook wat kleinere bussen aanschaffen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door Hainje »

Zou me echter ook niet verbazen als dit scenario puur is geschetst om overheden uit de tent te lokken. Voor wat betreft de gemeente Tilburg heeft het in ieder geval gewerkt. :lol:
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door huibf »

Nogmaals.
De DRU keren allemaal terug, het is een tijdelijke ingreep. Overal in het land is dit gaande.
Het is nu eenmaal zo dat er op dit moment 50% vd reizigers zijn tov normaal.

Als het weer drukker wordt keren ook weer wat ritten terug.

8 reizigers op een kwartierdienst is niets dus een hslf uur volstaat makkelijk. 8 op een uursfrequentie is ook niet veel maar deze lijn kan dan wel behouden worden door een kwartierdienst terug ye brengen naar een halfuurdienst.
PHS

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door PHS »

huibf schreef: za 10 jul 2021, 22:16 De DRU keren allemaal terug, het is een tijdelijke ingreep.
Dat is het halve verhaal:

1) De DRU's keren waarschijnlijk niet op dezelfde plekken terug als waar nu wordt gesneden. Mijn indruk is dat vervoerders de coronacrisis aangrijpen om minder rendabele lijnen op te heffen, vooral in de regio. Als de DRU's weer geherinvesteerd moeten gaan worden (if...), dan zal je zien dat die terecht gaan komen bij de drukkere, meer rendabele lijnen, de HOV-lijnen tussen steden. Leuk voor de vervoerder die alleen naar omzetten kijkt, ​minder voor de regio die geen fatsoenlijk OV meer heeft.

2) Als je lijnen opheft en ritten snijdt, dan jaag je reizigers weg, de auto in. Hoe meer je nu bezuinigt, hoe moeilijker het wordt om het aantal reizigers weer terug op het niveau van voor de coronacrisis te krijgen. Als reizigers eenmaal gewend zijn geraakt aan de auto of een ander alternatief, dan moet de bus wel bijzonder aantrekkelijk zijn om deze reizigers terug te winnen. Ik zie dat niet snel gebeuren met een onaantrekkelijk aanbod en hoge tarieven.
huibf schreef: za 10 jul 2021, 22:16 De DRU keren allemaal terug, het is een tijdelijke ingreep.
Ik heb de indruk dat in Brabant een stuk meer wordt gesneden dan in de rest van het land. Er is al behoorlijk bezuinigd in Brabant, en nu gaat er nog een forse bezuinigingsronde overheen voor 2022. En dit terwijl de beschikbaarheidsvergoeding wordt verlengd tot september 2022. In Utrecht is de afschaling voor 2022 net geschrapt, waarom kan het daar wel wat in Brabant niet kan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door Daniel »

huibf schreef: za 10 jul 2021, 22:16De DRU keren allemaal terug, het is een tijdelijke ingreep.
Dat zegt men overal wel, maar dat gaat makkelijker op op een drukke lijn die tijdelijk wat minder vaak rijdt. Op de zwakkere lijntjes houden de reizigers geen vervoer over in het weekend of 's avonds laat, gaan ze een alternatief zoeken en is het terugkeren van de reizigers opeens stukken minder aannemelijk.
Als een lijn nog rijdt dan schaal je 'm inderdaad makkelijk weer op als het drukker wordt, maar als 'ie niet meer rijdt wordt dat wat lastig.
Overal in het land is dit gaande.
Het is nu eenmaal zo dat er op dit moment 50% vd reizigers zijn tov normaal.
Dat dit overal in het land gaande is is gewoon niet waar. Weliswaar hebben de vervoerders in de provincie Utrecht alle scenario's van -30% tot -10% uitgewerkt bijvoorbeeld, maar door de verlenging van de BVOV wordt daar ondanks het nog lager liggende reizigersaanbod het voorzieningenniveau van 2021 in 2022 voortgezet.

Brabant lijkt hier als uitzondering de oorspronkelijk geplande afschaling gewoon door te zetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door fogeltje »

PHS schreef: za 10 jul 2021, 18:22 - Lijn 92 wordt een spitslijn tussen Uden en Cuijk, vervalt volledig tussen Cuijk en Gennep.
Ik denk dat je bedoelt tussen Grave en Cuijk?
PHS schreef: za 10 jul 2021, 18:22 - Lijn 155 vervalt. Enkele spitsritten gaan rijden als scholierenlijn 655.
Was te voorspellen, helaas. Hiermee komt een einde aan een 140 jaar oude verbinding.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door regenmaker »

PHS schreef: za 10 jul 2021, 18:22 - Lijn 157 vervalt in het weekend tussen Uden en Sint-Oedenrode. Blijft rijden tussen Oss en Uden. Het deel tussen Sint-Oedenrode en Eindhoven wordt opgenomen in lijn 156.
Lijn 157 moet je gewoon compleet opheffen, ook doordeweeks. Ritten tussen Uden en Oss laten verzorgen door lijn 305 en de halte De Ploeg aan de route van lijn 305 toevoegen. De korte ritten van lijn 156 zouden het beste een lus door Sint Oedenrode kunnen gaan rijden met een extra halte bij de oostelijke/noordelijke randweg. Zo kunnen reizigers vanuit Sint Oedenrode en Son makkelijk overstappen richting Veghel en wordt lijn 157 compleet overbodig.

Overigens leuk dat ze lijn 157 gaan schrappen in het weekend, als Arriva dan maar wel extra late ritten op de 305 gaat aanbieden vanuit Eindhoven. Nu worden de laatste ritten verzorgd door de 157, wat ik niet echt prettig vind.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door ZO6176 »

De 156 rechtstreeks vanuit Sint Oedenrode over de a50 naar Eindhoven. Profiteert Schijndel er ook van
Een stadslijn vanuit Eindhoven via son naar Sint Oedenrode instellen. Eventueel niet alle ritten door naar Sint Oedenrode maar laten eindigen in Son
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door huibf »

En Son en Breugel dan ?
Het drukste deel van beide lijnen is st. Oedenrode - Eindhoven.
Tot de concessiewisselingen zullen er geen lijnuitruil plaatsvinden
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: zo 11 jul 2021, 00:16
PHS schreef: za 10 jul 2021, 18:22 - Lijn 157 vervalt in het weekend tussen Uden en Sint-Oedenrode. Blijft rijden tussen Oss en Uden. Het deel tussen Sint-Oedenrode en Eindhoven wordt opgenomen in lijn 156.
Lijn 157 moet je gewoon compleet opheffen, ook doordeweeks. Ritten tussen Uden en Oss laten verzorgen door lijn 305 en de halte De Ploeg aan de route van lijn 305 toevoegen. De korte ritten van lijn 156 zouden het beste een lus door Sint Oedenrode kunnen gaan rijden met een extra halte bij de oostelijke/noordelijke randweg. Zo kunnen reizigers vanuit Sint Oedenrode en Son makkelijk overstappen richting Veghel en wordt lijn 157 compleet overbodig.
Dan vervalt wel de bediening van Nistelrode. Dat zal wel de belangrijkste reden zijn dat lijn 157 in het weekend nog tussen Uden en Oss zal rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door regenmaker »

Die heeft dan gewoon de halte Noorderbaan. ;)
huibf schreef: zo 11 jul 2021, 09:29 En Son en Breugel dan ?
Het drukste deel van beide lijnen is st. Oedenrode - Eindhoven.
Tot de concessiewisselingen zullen er geen lijnuitruil plaatsvinden
Arriva heeft het in hun plannen over HOV Den Bosch - Eindhoven waarvan de 654 de eerste stap zou zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PHS

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door PHS »

fogeltje schreef: za 10 jul 2021, 23:25
PHS schreef: za 10 jul 2021, 18:22 - Lijn 92 wordt een spitslijn tussen Uden en Cuijk, vervalt volledig tussen Cuijk en Gennep.
Ik denk dat je bedoelt tussen Grave en Cuijk?
Oeps :oops:
Meltrain schreef: zo 11 jul 2021, 09:41 Dan vervalt wel de bediening van Nistelrode. Dat zal wel de belangrijkste reden zijn dat lijn 157 in het weekend nog tussen Uden en Oss zal rijden.
Nistelrode heeft naar goed Brabants gebruik een bushalte aan de rand van het dorp - Noorderbaan - waar de 305 stopt.

Ik denk dat de reden dat de 157 in het weekend tussen Oss en Uden blijft rijden, is dat dan een scheve halfuursdienst ontstaat met de 305, die net als de 157 maar 1x/u rijdt in het weekend.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door ZO6176 »

huibf schreef: zo 11 jul 2021, 09:29 En Son en Breugel dan ?
Het drukste deel van beide lijnen is st. Oedenrode - Eindhoven.
Tot de concessiewisselingen zullen er geen lijnuitruil plaatsvinden
De stadse lijn waar ik het over had.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door Meltrain »

Gezien de omvang van Nistelrode vind ik (alleen) de halte Noorderbaan wel erg karig.
Als lijn 305 via Nistelrode gaat rijden (en ik vraag me af of dat echt veel langzamer is), dan kan ik me wel vinden in de opheffing van lijn 157.
Overigens heeft Arriva zelf al eerder gezegd dat lijn 157 (in tegenstelling tot lijn 159) weldegelijk een functie heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door ZO6176 »

En welke functie is dat dan?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door Meltrain »

Een lokale functie. Het stond in elk geval in het Vervoerplan 2017.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door ZO6176 »

Lokaal voor welke plaatsen dan?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 159 reed tot hij in Dienstregeling 2017 werd opgeheven parallel aan lijn 306. Verschil was de lokalere functie in Schijndel en Veghel. Daarnaast reed de bus nog door Den Dungen en Maaskantje.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door RobertT »

was het overigens niet zo dat er ooit in de voorwaarden van de provincie stond,dat een stadslijn minimaal 2x per uur moet rijden?
Hoe zit dat dan met lijn 9 Tilburg-Udenhout?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door Hainje »

Rijdt gewoon elk half uur.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Bericht door huibf »

RobertT schreef: ma 12 jul 2021, 00:08 was het overigens niet zo dat er ooit in de voorwaarden van de provincie stond,dat een stadslijn minimaal 2x per uur moet rijden?
Hoe zit dat dan met lijn 9 Tilburg-Udenhout?
Nogmaals, door corona wordt tijdelijk afgeweken van de consessie-eisen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten