Pagina 1 van 10

Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Geplaatst: di 29 jun 2021, 08:42
door PHS
In de dienstregeling voor volgend jaar wordt verder bezuinigd: 5% minder ritten, meldt het BD.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: di 29 jun 2021, 10:41
door Michael
Waarmee het totaal dus op 10% uitkomt. De overige 5% zijn dit jaar al bespaard. En de besparingen zijn tov de dienstregeling van 2019. Wat ik wel begrepen heb is dat mochten de reizigersaantallen sneller stijgen dan verwacht er ook weer heel snel een nieuwe dienstregeling ingevoerd kan worden afgestemd op de hogere reizigersaantallen.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: di 29 jun 2021, 20:30
door RobertT
Er staat ook bij:Bussen die na 21 uur minder vaak of niet langskomen.Ga je sommige lijnen de laatste rit rond 21 uur aanbieden,dan ben je dus weer een deel van de reizigers definitief kwijt:Een dagje weg wordt zo steeds minder aantrekkelijk om de bus naar huis te pakken

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: di 29 jun 2021, 20:52
door umbusko
VVD-gedeputeerde Christophe van der Maat noemt het tijdelijk schrappen van ritten vervelend, maar onvermijdelijk. ,,De aanpassing zorgt er ook voor dat vervoerders weer snel kunnen opschalen als het aantal reizigers weer aantrekt.”
Dit is toch wel echt het meest stupide dat ik deze week gelezen heb. Dat zo'n journalist dat niet duidt. Als je niet afschaalt, hoef je natuurlijk ook helemaal niet op te schalen. :roll:

"Het is jammer dat de terrassen met de regen sluiten, maar het zorgt er wel voor dat de terrassen weer snel open kunnen als het droog wordt."

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: di 29 jun 2021, 20:56
door Etienne
Wachten dus maar of de vervoerplannen ergens gaan opduiken.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: di 29 jun 2021, 20:58
door PHS
umbusko schreef: di 29 jun 2021, 20:52 Dit is toch wel echt het meest stupide dat ik deze week gelezen heb. Dat zo'n journalist dat niet duidt. Als je niet afschaalt, hoef je natuurlijk ook helemaal niet op te schalen. :roll:
Brabant kennende is het maar de vraag of het ooit van opschalen gaat komen. Brabant jaagt mensen de auto in, en als mensen eenmaal aan de auto gewend raken, is het veel moeilijker ze weer terug in het OV te krijgen.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: di 29 jun 2021, 23:06
door Gothic-Writer
Is toch logisch, aangezien Christoph van der Maat ook aandeelhouder is bij Van Mossel/Mandemakers.

Dus hoe meer auto's er verkocht worden, hoe meer geld er in de zak verdwijnt van Christoph van der Maat!!!!

Reizigers??

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 17:52
door huibf
Het is geen bezuiniging wat betreft OVbeleid. De afschaling is tijdelijk. Er is simpelweg te weinig inkomsten! Andere keuze is om de vervoerder falliet te verklaren. Probleem is dat er dan helemaal geen vervoerder is die het gebied wil overnemen.
Nieuwe aanbesteding liggen stil, zo ook die vxn West.

Brabant is niet de enige die krimpt! Alle regios gaan dat doen !

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 19:52
door ArrivaBas
Ook voor corona uitbrak was er in Brabant zienderogen een afbraak van het OV gaande. Denk aan het overslaan van Sint Willebrord en grote delen van Rucphen door lijn 312. Dat zijn uiterst zorgelijke bezuinigingen die voor de pandemie al zijn doorgevoerd.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 19:56
door Etienne
Kunnen we wellicht de informatie over bezuinigingen afsplitsen naar een nieuw topic voor 2022?

Beheer?

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 20:38
door huibf
ArrivaBas schreef: wo 30 jun 2021, 19:52 Ook voor corona uitbrak was er in Brabant zienderogen een afbraak van het OV gaande. Denk aan het overslaan van Sint Willebrord en grote delen van Rucphen door lijn 312. Dat zijn uiterst zorgelijke bezuinigingen die voor de pandemie al zijn doorgevoerd.
Dat is helaas een landelijke tendens. In Groningen, Friesland en Zeeland staat ook ook te gebeuren. Daarnaast is het geen bezuiniging. De vrijgekomen DRU komen elders in de conversie weer terug. In de exploitatie plannen kan je de DRU plussen minnen gewoon teruglezen.
De hoeveelheid jaarlijkse DRU blijft tot einde concessie gelijk (muv de corona)

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 21:02
door regenmaker
Als je naar een lijn 305 (vroeger 152) heeft deze in de laatste 10-15 jaar een enorme toename van het aantal reizigers gezorgd ten koste van de slingerlijn 157. Versnelling hoeft dus niet per se een verslechtering van het product te zijn. Meeste mensen zijn bereid om te fietsen naar een bushalte als ze daardoor sneller van A naar B zijn en er goede voorzieningen bij haltes zijn.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 21:28
door ZO6176
Maar 305 komt wel in een groot deel van Veghel en Uden. In combinatie met de snelle reistijd naar Eindhoven kan ik wel snappen dat de lijn aanslaat. Wordt de halte A50 in Sint Oedenrode eigenlijk veel gebruikt. Dat is dan wel een voorbeeld van een fiets halte buiten het dorp.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 22:36
door Meltrain
ArrivaBas schreef: wo 30 jun 2021, 19:52 Denk aan het overslaan van <knip> grote delen van Rucphen door lijn 312.
Lijn 312 rijdt dwars door het centrum van Rucphen. :s
huibf schreef: wo 30 jun 2021, 20:38 Dat is helaas een landelijke tendens. In Groningen, Friesland en Zeeland staat ook ook te gebeuren.
In Zeeland is dat al gebeurd. Er valt weinig meer extra te versnellen.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 22:38
door PHS
Ik denk dat ArrivaBas Sprundel bedoelt. Dat is wel gemeente Rucphen overigens.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 23:42
door RobertT
PHS schreef: di 29 jun 2021, 08:42 In de dienstregeling voor volgend jaar wordt verder bezuinigd: 5% minder ritten, meldt het BD.
Toch vind ik het een beetje een gek verhaal.Als ik de stadslijnen hier in Tilburg bekijk,zijn die echt niet rustig.Overdag zijn ze gewoon goed gevuld.Alleen in de avonduren is het rustig

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: do 01 jul 2021, 06:27
door ArrivaBas
Op het samenlooptracé van lijnen 2, 3 en 4 over de Professor Cobbenhagenlaan rijden regelmatig bussen vlak achter elkaar. Daarvan is er eigenlijk altijd minstens één vrij leeg en vaak is dat lijn 3. Lijnen 8 en 9 zijn overdag uit eigen ervaring zeker niet leeg, behalve in de tegenspits op lijn 9.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: do 01 jul 2021, 06:40
door regenmaker
ZO6176 schreef: wo 30 jun 2021, 21:28 Maar 305 komt wel in een groot deel van Veghel en Uden. In combinatie met de snelle reistijd naar Eindhoven kan ik wel snappen dat de lijn aanslaat. Wordt de halte A50 in Sint Oedenrode eigenlijk veel gebruikt. Dat is dan wel een voorbeeld van een fiets halte buiten het dorp.
In de spitsuren zijn er met name veel jongeren die gebruik maken van de halte A50 in Sint Oedenrode. Op de drukste momenten staat er redelijk wat volk. Ik heb het idee dat door ouderen en voor vrije tijd reizen de halte minder gebruikt wordt.

Het liefst zou ik zien dat de oude 605 wordt opgewaardeerd tot 304 die doordeweeks overdag 2x/uur gaat rijden, dat scheelt voor reizigers vanuit Uden en verder ruim 10 min.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2021

Geplaatst: do 01 jul 2021, 07:20
door huibf
RobertT schreef: wo 30 jun 2021, 23:42
PHS schreef: di 29 jun 2021, 08:42 In de dienstregeling voor volgend jaar wordt verder bezuinigd: 5% minder ritten, meldt het BD.
Toch vind ik het een beetje een gek verhaal.Als ik de stadslijnen hier in Tilburg bekijk,zijn die echt niet rustig.Overdag zijn ze gewoon goed gevuld.Alleen in de avonduren is het rustig
Daar zullen ook de meeste wijzigingen zijn en op zaterdag en zondag.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Geplaatst: do 01 jul 2021, 11:10
door Tom024
De eerste berichten over bezuinigingen halen inmiddels de pers, lijn 90 komt in het weekeinde te vervallen.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Geplaatst: za 10 jul 2021, 11:41
door PHS
De plannen voor Tilburg e.o. liggen op straat. En de bezuinigingen zijn niet mals:

Stadsdienst:
- Versoberingen zaterdag. Lijnen 1 en 2 rijden tot 11:30 2x/u in plaats van 4x/u. Lijn 4 gaat de hele zaterdag terug naar 2x/u van 4x/u.
- Versoberingen in de avond. Lijnen 6, 7 en 8 vervallen 's avonds na 21:00. Lijn 9 gaat 's avonds na 21:00 van 2x/u terug naar 1x/u.
- Lijn 2 ETZ Elisabeth - Goirle gaat in de daluren van 4x/u terug naar 2x/u; 2x/u wordt gekeerd bij ETZ Elisabeth.
- Lijn 9 gaat op zondag van 2x/u terug naar 1x/u.

Streekdienst:
- Lijn 130 vervalt in het weekend.
- Lijn 131 vervalt volledig, op enkele spitsritten na die onder lijnnummer 630 gaan rijden. Door schrappen lijn 131 gaat het traject Rijen - Gilze van 2x/u terug naar 1x/u, dus dat is niet een echt lekkere aansluiting. Gilze is het in weekend onbereikbaar per OV.
- Lijn 141 vervalt 's avonds na 21:00.

Edit: wijzigingen doorgevoerd naar aanleiding van de post van huibf met het transitieplan.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Geplaatst: za 10 jul 2021, 12:04
door ArrivaBas
Niet mals is een understatement. Op die manier zitten Oirschot en Moergestel, nou niet bepaald kleine dorpen, al vroeg in de avond zonder OV. Ook grote delen van Tilburg komen er met een Betriebsschluss om 21:00 erg bekaaid vanaf. Tot slot valt me op dat lijn 1 na 21:00 naar 1x/uur gaat. voor corona reed die lijn nog tot 22:00 elk kwartier. Is het reizigersaantal dan zo sterk gedaald na de avondspits?

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Geplaatst: za 10 jul 2021, 15:02
door Tom024
Gemeente Tilburg vindt er ook wel wat van.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/341 ... l-dat-niet

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Geplaatst: za 10 jul 2021, 16:56
door huibf
ArrivaBas schreef: za 10 jul 2021, 12:04 Niet mals is een understatement. Op die manier zitten Oirschot en Moergestel, nou niet bepaald kleine dorpen, al vroeg in de avond zonder OV. Ook grote delen van Tilburg komen er met een Betriebsschluss om 21:00 erg bekaaid vanaf. Tot slot valt me op dat lijn 1 na 21:00 naar 1x/uur gaat. voor corona reed die lijn nog tot 22:00 elk kwartier. Is het reizigersaantal dan zo sterk gedaald na de avondspits?
Gemiddeld per rit minder dan 5 reizigers.

Transitieplan 2022 voor Oost Brabant staat online op de site vd Gemeente Tilburg:
https://bis.tilburg.nl/upload/notas/202 ... nsitieplan

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022

Geplaatst: za 10 jul 2021, 18:22
door PHS
Ik zal de belangrijkste punten uit deze kaalslag samenvatten. De wijzigingen voor Tilburg e.o. heb ik boven al benoemd.

- Lijn 4 (Den Bosch) gaat in de daluren en op zaterdag van 4x/u terug naar 2x/u.
- Lijn 90 vervalt 's avonds na 20:00 alsmede in het weekend.
- Lijn 92 wordt een spitslijn tussen Uden en Cuijk, vervalt volledig tussen Cuijk en Gennep.
- Lijn 121 rijdt alleen in de spits tussen Wijk en Aalburg en Den Bosch, in de daluren wordt lijn 121 gekoppeld met lijn 135.
- Lijn 134 gaat in de spits van 2x/u terug naar 1x/u, en vervalt 's avonds na 19:00.
- Lijn 155 vervalt. Enkele spitsritten gaan rijden als scholierenlijn 655.
- Lijn 157 vervalt in het weekend tussen Uden en Sint-Oedenrode. Blijft rijden tussen Oss en Uden. Het deel tussen Sint-Oedenrode en Eindhoven wordt opgenomen in lijn 156.
- Lijn 662 gaat van 2x/u terug naar 1x/u.