Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2022
Geplaatst: za 27 aug 2022, 14:33
Ik lees eigenlijk alleen dat dit maandag 29 augustus bekend wordt gemaakt wat er gaat wijzigen, klopt dat?
En terecht. Ik mag hopen dat 156 en 157 juist meer ritten gaan krijgen... je kan met deze lijnen een verl groter reizigers potentieel halen.regenmaker schreef: ↑za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na.
Prima frequentie toch? Lijn 99 krijgt er in de spits ook niks bij, dat gaat leuk wordenregenmaker schreef: ↑za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na.
Het aantal reizigers is toch juist gestegen sinds de komst van de 305. Toen de voorganger 152 werd geïntroduceerd was dat gelijk een schot in de roos. 157 voegt niet veel toe. Het is niet voor niks dat deze lijn in het weekend nauwelijks rijdt. Als je het van Mariaheide moet hebben. Waar wel veel winst in te behalen valt is een betere verdeling van de ritten van de 156. Nu rijden ze bijna achter elkaar aan.huibf schreef: ↑za 27 aug 2022, 23:43En terecht. Ik mag hopen dat 156 en 157 juist meer ritten gaan krijgen... je kan met deze lijnen een verl groter reizigers potentieel halen.regenmaker schreef: ↑za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na.
De 157 rijdt altijd leeg rond behalve tussen Sint Oedenrode en Eindhoven. Er is een reden dat deze lijn in het weekend grote deels is geschrapt. Voor reizigers is snelheid en comfort belangrijk. Dus nee, HOV is wat dat betreft zo slecht nog niet en de 305 heeft een veel groter reizigerspotentieel dan de 157. Ik hoop dat de 157 volledig geschrapt gaat worden tussen Uden en Eindhoven, pure DRU verspilling. De tussenritten van de 156 doortrekken naar de snelwegoprit A50 halte (klein stukje asfalt neerleggen zodat de bussen kunnen keren) en dan kan je altijd tussen Uden/Veghel en Sint Oedenrode blijven reizen met een overstap aldaar. Zonder dat doorgaande reizigers daar last van hebben.huibf schreef: ↑za 27 aug 2022, 23:43En terecht. Ik mag hopen dat 156 en 157 juist meer ritten gaan krijgen... je kan met deze lijnen een verl groter reizigers potentieel halen.regenmaker schreef: ↑za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na.
Dit stuk snap ik niet zo goed.regenmaker schreef: ↑zo 28 aug 2022, 08:06 De tussenritten van de 156 doortrekken naar de snelwegoprit A50 halte (klein stukje asfalt neerleggen zodat de bussen kunnen keren) en dan kan je altijd tussen Uden/Veghel en Sint Oedenrode blijven reizen met een overstap aldaar. Zonder dat doorgaande reizigers daar last van hebben.
Gaan er geen versterkingsbussen rijden? Dat gaat dan niet passen van/naar Nijmegenfogeltje schreef: ↑za 27 aug 2022, 23:57Prima frequentie toch? Lijn 99 krijgt er in de spits ook niks bij, dat gaat leuk wordenregenmaker schreef: ↑za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na.
Lijn 322 voegt ook weinig toe tussen Uden en Eindhoven, daarvoor is die route gewoonweg te traag, het is dat Boekel een verbinding met Eindhoven nodig heeft anders was het oude model met lijn 25/26 Uden-Gemert-Helmond beter en de Eindhovense lijnen keren op het Poelplein.ZO6176 schreef: ↑zo 28 aug 2022, 06:29Het aantal reizigers is toch juist gestegen sinds de komst van de 305. Toen de voorganger 152 werd geïntroduceerd was dat gelijk een schot in de roos. 157 voegt niet veel toe. Het is niet voor niks dat deze lijn in het weekend nauwelijks rijdt. Als je het van Mariaheide moet hebben. Waar wel veel winst in te behalen valt is een betere verdeling van de ritten van de 156. Nu rijden ze bijna achter elkaar aan.huibf schreef: ↑za 27 aug 2022, 23:43En terecht. Ik mag hopen dat 156 en 157 juist meer ritten gaan krijgen... je kan met deze lijnen een verl groter reizigers potentieel halen.regenmaker schreef: ↑za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na.
Idealiter zou je lijn 605 ook uitbreiden om automobilisten te verleiden om de bus te nemen, nu is de reistijd vanuit Uden naar Eindhoven te lang vanwege het ommetje via Veghel. (Het liefst met koppeling aan lijn 305 of 157 van/naar Oss)regenmaker schreef: ↑za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na.
Daar ligt nu ook geen geschikt voetpad over de brug, dat stukje afvalt vanaf de halteplaats naar de Eversestraat is minder dan 20 meter. Dan hoef je niet een heel nieuwe halte aan te leggen.
Nee, want vanuit Zeeland en Grave is er ook behoefte aan een lijnbus richting Nijmegen, mogelijk zou de frequentie wel omlaag kunnen.regenmaker schreef: ↑zo 28 aug 2022, 14:03 Je zou op de 99 dan een deel van de ritten kunnen inkorten tot Zeeland of Grave ja. Eventueel zouden enkele ritten naar Mill kunnen gaan rijden.
In jouw tekening komt ook een halte bij de rotonde, dus het nut van die doorsteek zie ik niet zo.regenmaker schreef: ↑zo 28 aug 2022, 12:16
Daar ligt nu ook geen geschikt voetpad over de brug, dat stukje afvalt vanaf de halteplaats naar de Eversestraat is minder dan 20 meter. Dan hoef je niet een heel nieuwe halte aan te leggen.
Uden-Gemert-Eindhoven is nu geen aantrekkelijke doorgaande route meer, dankzij de A50. Lijn 322 bestaat alleen om Boekel een verbinding met Eindhoven te geven, verder voegt die lijn weinig toe, ten opzichte van het oude 25/26 model waarbij de tak Uden-Gemert gekoppeld zat aan bussen richting Helmond.regenmaker schreef: ↑zo 28 aug 2022, 14:03 Dat is wel 27 jaar geleden en er is een hoop veranderd in die tijd. Volgens wikipedia bestond de A50 tussen knooppunt Paalgraven en Eindhoven toen nog niet eens. Een snelbus tussen Eindhoven en Nijmegen via Gemert verbaasd me dan ook niets.
Ja dat is exact wat ik bedoelde. Minder ritten die vanuit Nijmegen die dan door naar Uden hoeven rijden. In plaats daarvan kan afwisselend naar Mill of naar Zeeland/Uden gereden worden.
Het aantal reizigers dat Oss als eindbestemming heeft is vanuit Uden beperkt. Meeste mensen reizen naar Oss om daarna door te reizen naar Nijmegen dan kan je de 305/605 net zo goed door laten rijden naar Nijmegen in plaats van Oss.
De A50 tussen Paalgraven en Ekkersrijt dateert uit 2003-2006. Het nummer A50 liep voorheen naar knooppunt Hintham.regenmaker schreef: ↑zo 28 aug 2022, 14:03 Dat is wel 27 jaar geleden en er is een hoop veranderd in die tijd. Volgens wikipedia bestond de A50 tussen knooppunt Paalgraven en Eindhoven toen nog niet eens. Een snelbus tussen Eindhoven en Nijmegen via Gemert verbaasd me dan ook niets.
...
Comfort wel. Maar doordat die bus te weinig halten heeft is de afstand naar de halte te lang. Zeker in de avonduren is dat niet pretrigregenmaker schreef: ↑zo 28 aug 2022, 08:06De 157 rijdt altijd leeg rond behalve tussen Sint Oedenrode en Eindhoven. Er is een reden dat deze lijn in het weekend grote deels is geschrapt. Voor reizigers is snelheid en comfort belangrijk. Dus nee, HOV is wat dat betreft zo slecht nog niet en de 305 heeft een veel groter reizigerspotentieel dan de 157. Ik hoop dat de 157 volledig geschrapt gaat worden tussen Uden en Eindhoven, pure DRU verspilling. De tussenritten van de 156 doortrekken naar de snelwegoprit A50 halte (klein stukje asfalt neerleggen zodat de bussen kunnen keren) en dan kan je altijd tussen Uden/Veghel en Sint Oedenrode blijven reizen met een overstap aldaar. Zonder dat doorgaande reizigers daar last van hebben.huibf schreef: ↑za 27 aug 2022, 23:43En terecht. Ik mag hopen dat 156 en 157 juist meer ritten gaan krijgen... je kan met deze lijnen een verl groter reizigers potentieel halen.regenmaker schreef: ↑za 27 aug 2022, 14:12 Blijft de 305 elk halfuur rijden, dat meen je niet. Van elke 7,5 voor de vakantie naar elke 30 min na.
Eigenlijk vermoed ik dat de Arriva website nog niet up-to-date is voor september. Want als ik in OVinfo ergens in september aanklik dan staan de extra ritten er wel weer in.