Twaalf man extra met trein bij FileMijden A16

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Twaalf man extra met trein bij FileMijden A16

Bericht door Daniel »

Twaalf man extra met trein
door Yolanda Sjoukes. maandag 10 november 2008 | 14:51 | Laatst bijgewerkt op: maandag 10 november 2008 | 14:55

MOERDIJK - De spits op de Moerdijkbrug was tijdens de renovatie tussen november 2007 en augustus 2008 vier tot vijf procent rustiger dan anders. Dat komt volgens Rijkswaterstaat door het project FileMijden A16. Kosten van het project: 1 ,85 miljoen. Filemijden A16 bestond uit drie pijlers: Automobilisten die de avondspits in de richting Breda meden tijdens de werkzaamheden, kregen vier euro per keer.

Bij verkeersknooppunten stonden tekstkarren met reisinfo en alternatieve routes

Het parkeerterrein bij NS Station Lage Zwaluwe kreeg 200 parkeerplaatsen extra. In de spits elk kwartier een trein richting Dordrecht/Rotterdam.

Voor het project FileMijden A16 hadden zich 2700 mensen aangemeld. Gemiddeld meden zij 850 maal per dag een file. Mensen die niet meededen, bleken minder vaak files te vermijden.

De extra treinen en parkeerplaatsen bij het NS station van Lage Zwaluwe hadden slechts gering effect: gemiddeld werden twaalf extra reizigers per dag geteld.

Bron: BN de Stem
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Twaalf man extra met trein

Bericht door Wubbo »

Extra treinen? Wat heb ik gemist? ;-)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Twaalf man extra met trein

Bericht door Jurjen »

Wubbo schreef:Extra treinen? Wat heb ik gemist? ;-)
Extra parkeerplaatsen. En in de spits elk kwartier een trein. Niet elk kwartier een extra trein.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Twaalf man extra met trein

Bericht door Geert »

Ik denk dat Wubbo hierop doelde:
De extra treinen en parkeerplaatsen bij het NS station van Lage Zwaluwe hadden slechts gering effect: gemiddeld werden twaalf extra reizigers per dag geteld.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Twaalf man extra met trein

Bericht door Jurjen »

I stand corrected. Ik ging uit van een zin wat eerder in het artikel. =)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Twaalf man extra met trein

Bericht door Chauf21 »

De extra treinen en parkeerplaatsen bij het NS station van Lage Zwaluwe hadden slechts gering effect: gemiddeld werden twaalf extra reizigers per dag geteld.
Hmm, gering effect...?
Een gemiddeld aantal extra reizigers van twaalf kan nog altijd betekenen dat er in de spitsen meer dan 50 man extra in iedere trein zat. Zeker als de proef gericht is op het mijden van de avondspits, is een dergelijk aantal best hard te maken. 50 man extra in iedere trein is toch best aardig geslaagd te noemen...
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Twaalf man extra met trein

Bericht door Sebastiaan »

Als ik het zo lees dan kwamen er maar 12 extra reizigers per dag. Misschien de ene dag 14 en de andere dag 10, maar echt geen 50 per trein.
mvg,
Sebastiaan
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Twaalf man extra met trein

Bericht door Geert »

Die 12 reizigers lijken inderdaad gemiddeld per dag te zijn:
De extra treinen en parkeerplaatsen bij het NS station van Lage Zwaluwe hadden slechts gering effect: gemiddeld werden twaalf extra reizigers per dag geteld.
Zelfs als je corrigeert voor de weekenddagen is het niet veel :P
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Twaalf man extra met trein

Bericht door Chauf21 »

Hmm, nee, dan is het niet veel inderdaad :)
Ik zat te denken aan reizigers per trein :oops:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Twaalf man extra met trein bij FileMijden A16

Bericht door Vinny »

4 tot 5 % afname van de files met maar 12 man extra in de trein. Dat is nog eens efficient omgaan met je modal split. Complimenten voor de rekenwonders bij Rijkwaterstaat...

Kortom ik geloof hier dus geen biet van :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Twaalf man extra met trein bij FileMijden A16

Bericht door Chauf21 »

Het gaat óók over spitsmijden; het is goed mogelijk dat mensen een uurtje eerder of later vertrekken óf dat mensen een andere route zijn gaan rijden. Zeker als je daar €4,- per keer voor krijgt, wordt dat kleine ongemak voor lief genomen. In de genoemde gevallen blijven ze echter wel met de auto reizen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Twaalf man extra met trein bij FileMijden A16

Bericht door Geert »

Vinny schreef:4 tot 5 % afname van de files met maar 12 man extra in de trein. Dat is nog eens efficient omgaan met je modal split. Complimenten voor de rekenwonders bij Rijkwaterstaat...

Kortom ik geloof hier dus geen biet van :roll:
Even wat beter lezen en dan zie je:
Voor het project FileMijden A16 hadden zich 2700 mensen aangemeld. Gemiddeld meden zij 850 maal per dag een file. Mensen die niet meededen, bleken minder vaak files te vermijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Twaalf man extra met trein bij FileMijden A16

Bericht door Vinny »

Beter lezen? Er wordt hier creatief met cijfers omgegaan. Het gebrek aan harde gegevens is weer eens schrijnend. En daarnaast is de zin ook nog eens erg krom geformuleerd: Ik begrijp er uit dat er 2700 automobilisten 'zich hadden aangemeld' en dat daarvan gemiddeld 850 ervan niet binnen de spits in de auto zaten. Maar wat deden ze wel? Niet in de trein zitten iig. Ik voel nattigheid...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Twaalf man extra met trein bij FileMijden A16

Bericht door Geert »

Als ik jouw reactie lees zie ik:
4 tot 5 % afname van de files met maar 12 man extra in de trein.
Het ging niet alleen om 12 man extra in de trein, maar ook om 850 automobilisten die op een of andere manier de file meden (ze gingen bijvoorbeeld eerder of later de weg op, zoals Chauf21 ook uitlegde). Vandaar mijn opmerking 'beter lezen'.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Twaalf man extra met trein bij FileMijden A16

Bericht door Vinny »

Die zin heb ik ook wel gelezen. Maar alsnog ontbreekt het aantal automobilisten dat er standaard rijdt. Is 860 werkelijk 5% van het aantal automobilisten? Of als dat niet zo is: wat is de verhouding tussen het aantal automobilisten dat de file mijdt en de filezwaarte? Zorgt dit niet meer voor dat de file langer verspreid over de dag staat? Waarom hebben zich mensen aangemeld en niets uitgevoerd (de meerderheid :!: )? Op basis waarvan zijn de tellingen bekend gemaakt? Bijvoorbeeld: de NS heeft 12 kaartjes extra verkocht, terwijl 850 mensen op hun vragenlijstje hebben ingevuld dat ze niet in de file hebben gestaan?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Twaalf man extra met trein bij FileMijden A16

Bericht door Karl »

Maar hoe weet de NS dat er twaalf extra kaartjes verkocht zijn aan 'filemensen'?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Twaalf man extra met trein bij FileMijden A16

Bericht door Vinny »

Men zal ongetwijfeld een gemiddelde bepaald hebben over een langere periode. Ik vind overigens een groei van +12 reizigers erg weinig. Bij Best waren het er meer... (en ook dat hield niet over zal ik maar zeggen)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten