Studenten als buschauffeur

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Studenten als buschauffeur

Bericht door Chauf21 »

Binnenkort mag uitzendbureau Recruit a Student de honderste studentbuschauffeur verwelkomen. Enkele kranten besteden daar aandacht aan, hier een begeleidend stukje tekst van Spits bij een filmpje van Omroep Brabant:
Brabant zet studenten in als buschauffeur
donderdag 13 maart 2008 om 08:08

EINDHOVEN - Brabantse busmaatschappijen hebben in studenten de oplossing gevonden om het tekort aan buschauffeurs op te lossen. De studenten krijgen een opleiding van drieduizend euro. De helft wordt door de busmaatschappij betaald, de andere helft door de student. In Eindhoven rijden al dertig studenten op stadsbussen.

Bekijk video
Bron: Spits, 13 maart 2008.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Karl »

Is daar animo voor? Waarom zou een student €1500 neertellen voor een rijbewijs en 'opleiding' kaartsoorten ed? De meeste studenten worden uiteindelijk geen chauffeur, dus of een grootrijbewijs nou een investering is voor de langere termijn...
Het is een spectrum.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Justin »

Leuk om eens te zien!

Zeg nooit nooit ;)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door STF »

Zou het ook best willen doen, als ik nog in Nederland zou hebben gewoond. Uiteraard wel wat meer in me eigen regio natuurlijk, niet in Brabant ;)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door M57 »

Karl schreef:Is daar animo voor? Waarom zou een student €1500 neertellen voor een rijbewijs en 'opleiding' kaartsoorten ed? De meeste studenten worden uiteindelijk geen chauffeur, dus of een grootrijbewijs nou een investering is voor de langere termijn...
Dat geld heb je zo terugverdiend met je salaris.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Chauf21 »

Karl schreef:Is daar animo voor? Waarom zou een student €1500 neertellen voor een rijbewijs en 'opleiding' kaartsoorten ed? De meeste studenten worden uiteindelijk geen chauffeur, dus of een grootrijbewijs nou een investering is voor de langere termijn...
Je hoeft -gelukkig- niet zelf direct €1.500 neer te leggen als je aan de opleiding begint. Als je als student aangeeft interesse hebben, hoef je zelfs helemaal geen geld mee te nemen. De kosten voor eigen rekening worden ingehouden van het salaris. Komt er bij velen op neer dat er €1,- per gewerkt uur wordt ingehouden totaan de verplichting is voldaan. Die ene euro minder merk je amper op het salaris dat je ontvangt.

De opleiding kost zeker wel veel tijd, maar velen heb dat er voor over omdat het ook gewoon tof en cool is om op een bus te mogen rijden natuurlijk ;)

Daarbij is een busrijbewijs iets dat je heel je leven bij je kan dragen (mits medisch goedgekeurd etc.), zeker op latere leeftijd of bij 'wat tijd over' kan dat wel eens nuttig zijn :)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Karl »

Helder antwoord.

Ben je dan ook verplicht 1500 uur (excl. rente) te werken, want dat lijkt mij best veel, toch zo'n twee jaar. Maar goed, je bent iig verzekerd van een baan. (y)
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Chauf21 »

Karl schreef:Ben je dan ook verplicht 1500 uur (excl. rente) te werken, want dat lijkt mij best veel, toch zo'n twee jaar.
Jup. Je bent verplicht om het afgesproken deel terug te betalen, evt. door die €1,- te verhogen. Bij vroegtijdig vertrek geldt een boeteclausule waardoor je altijd verplicht bent om een deel van de kosten op je te nemen.
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Doc Zenith »

M57 schreef:Dat geld heb je zo terugverdiend met je salaris.
Hoeveel schuift het dan (2 daagjes per week, waarvan ik er idd wel 1 'ken' bij Hermes)?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Chauf21 »

Salaris is conform CAO OV, bij 21 jaar (minimum leeftijd buschauffeur), bruto, met aftrek van de eigen bijdrage (€1) en zonder toeslagen: iets boven de €10. De hoogte van de toeslagen staat in artikel 33.
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door air-bus »

Hoeveel tijd ben je wel niet kwijt dan met die opleiding? Lijkt me niet iets dat je er ff in een weekje inramt..
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Chauf21 »

Afhankelijk van je kennis, kunde en de beschikbaarheid: 2 tot 6 maanden.
Het benodigde rijbewijs en het chauffeursdiploma bestaan uit drie theorie-onderdelen -Administratie, Techniek en Verkeer- en het praktijkexamen. Sommigen theorie-onderdelen zullen makkelijker zijn dan andere. Ik had altijd de mogelijkheid om 3-5 avonden theorieles te krijgen, waarna het theorie-examen bij het CBR volgde. Daarna komt het praktijkgedeelte van ongeveer 30 uur rijles. Als je het rijbewijs hebt, krijg je bij de vervoerder ook nog wat opleiding. Die opleiding verschilt per berdijf en per vestiging maar bestaat sowieso uit lijn-, bus- en kaartsoortenkennis en kan ook bestaan uit bijvoorbeeld veiligheidstrainingen of bedieningsinstructie van apparatuur.
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door air-bus »

Niet iets om even als vakantiebaantje te doen dus iig... :roll:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Justin »

Let dan wel op, dat je het ook écht leuk moet vinden en niet vroegtijdig ontslag neemt ;). Dan mag je de hele opleidingskosten terugbetalen (of althans wat nog open zou staan), en ik verzeker je dat dat niet niks is :(.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Karl »

Ik denk zo'n €1500. ;)
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door webguy »

Maar dat is dus maar de helft... Je zal heus wel meer moeten betalen als je stopt ;)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Ruben »

Het onbetaalde deel van je € 1500 en een redelijk deel van de € 1500 die de vervoersmaatschappij zou betalen. Naar gelang je daar meer hebt gewerkt zal dit laatste natuurlijk evenredig verminderen (ze hebben immers reeds van je diensten genoten).
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Chauf21 »

air-bus schreef:Niet iets om even als vakantiebaantje te doen dus iig... :roll:
Het GVB heeft voorgaande jaren acties gehad om studenten op te leiden die dan in de zomervakantie fulltime konden gaan werken. Na die periode werd er dan individueel gekeken of er kleine contracten uitgegeven konden worden. Informatie over die actie kan ik alleen nu niet meer zo snel vinden.

Eén of twee dagen per week rijden valt prima te combineren met een studie en is misschien het overwegen waard :)
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door air-bus »

Chauf21 schreef:Het GVB heeft voorgaande jaren acties gehad om studenten op te leiden die dan in de zomervakantie fulltime konden gaan werken. Na die periode werd er dan individueel gekeken of er kleine contracten uitgegeven konden worden. Informatie over die actie kan ik alleen nu niet meer zo snel vinden.

Eén of twee dagen per week rijden valt prima te combineren met een studie en is misschien het overwegen waard :)
Das waar, ik denk alleen dat de opleidingsduur van 2 tot 6 maanden nogal afschrikt, is niet iets waar je zo ff aan begint.. Heb ook idd wel eens van de GVB actie gehoord, maar hebben ze dan de opleiding dan versneld aangeboden? In dat geval is het idd een goeie actie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Karl »

GVB-actie was in de zomervakantie, neem aan dat dan verwacht wordt (en dat je ook iets tekent) dat je bijvoorbeeld twee weken voltijd in opleiding gaat (en koffiedrinken, 't is het GVB hè ;)).
Het is een spectrum.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door M57 »

NOS Radio besteedde anderhalve minuut aandacht aan dit fenomeen :)
Een spannende bijbaan waarin je ook nog eens rij-ervaring op doet. In Eindhoven zitten er studenten achter het stuur van de stadsbussen. Ongeveer honderd jongeren krijgen een opleiding om buschauffeur te worden en kunnen dan aan de slag. Maar is het nou wel veilig, al die studenten achter het stuur van zo'n grote stadsbus?
RADIOFRAGMENT
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Doc Zenith »

betaalt een chauffeur normaal voor z'n rijbewijs? of is dit een mooie verdeling van de kosten voor de busmaatschappij?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Chauf21 »

Bij een chauffeur die fulltime in dienst komt, neemt het uizendbureau of (en uiteindelijk) de vervoerder de kosten voor het behalen van de benodigde papieren op zich.
Omdat de opzet bij de studenten is dat zij slechts enkele dagen per week zullen gaan rijden, is een kostenverdeling opgesteld :)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Ronald »

Chauf21 schreef:Omdat de opzet bij de studenten is dat zij slechts enkele dagen per week zullen gaan rijden, is een kostenverdeling opgesteld :)
Zou dit ook kunnen gelden voor niet-studenten? Lijkt me namelijk best wel leuk als bijbaantje (bijvoorbeeld één dag in de week). Het lijkt me inderdaad niet dat de vervoerder dan de opleiding betaald. Maar de hele opleiding zelf betalen zie ik ook weer niet zo zitten. :wink:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten als buschauffeur

Bericht door Chauf21 »

Het chauffeurstekort is nog steeds een groot probleem, dus er is best een grote kans dat uitzendbureau's of vervoerders met je daarover in gesprek willen gaan. Probeer eens te bellen of te mailen met bv. Consolid of Randstad.
Mocht dat niet lukken, kan ik eventueel ook wel vragen of er wat mogelijk is bij Recruit a Student :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten