Eindhoven Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Eindhoven Centraal

Bericht door tjoektjoek »

Eindhoven Centraal krijgt meer treinen te verwerken de komende jaren en de eerste studie over de uitbreiding is gemaakt. Het emplacement aan de westzijde moet sowieso worden aangepakt en er wordt gekeken naar extra perronsporen en een vrije kruising aan de oostzijde. Hier is de integrale studie mocht die nog niet gedeeld zijn.

https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... %80%99.pdf

Hieronder de een Ontwikkelperspectief van Eindhoven XL en gaat meer over de stationsomgeving.

https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... n%20XL.pdf
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door Hans »

Interessant document. Dank!
Ga het eens op mijn gemak wat gedetailleerder bekijken.
Maar die vrije kruising in Tongelre... daar werd al in de jaren 90 over gesproken! Ben benieuwd.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door tjoektjoek »

https://studio040.nl/nieuws/artikel/uit ... busstation
Er wordt gestart met de onderzoeken voor de uitbreiding van Eindhoven Centraal. Zo moeten er op en rond het station onder meer extra perrons, wissels en een ondergronds busstation.

...

Om Eindhoven Centraal en de omliggende infrastructuur op peil te brengen voor de langere termijn worden diverse plannen nader onderzocht. Zo zou het aantal treinperrons van zes naar acht moeten worden gebracht, wordt het emplacement aan de westkant van het station uitgebreid en moet er een vrije kruising komen aan de oostkant van het station in stadsdeel Tongelre, zodat treinen elkaar hier kunnen passeren zonder te wachten. "Met al deze ingrepen kunnen we meer reizigers verwerken, en kunnen we ervoor zorgen dat meer treinen op tijd zullen rijden", zegt Dimitri Kruik van ProRail.
Eerlijk gezegd vind ik dat er ook een railverbinding moet komen naar de steden langs de A50.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door Ederveen »

Helemaal mee eens: Een rechtstreeksere verbinding richting Nijmegen via in ieder geval Uden en verder naar het noorden zou ideaal zijn. En dan aan de andere kant richting Antwerpen langs de A67. Voor de belangrijkste economische regio buiten de randstad is de spoorconnectiviteit nogal armzalig hier. De laatste 'nieuwe' verbinding is al uit 1913...
Mdk
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door Mdk »

Of de Noord-Zuidverbinding die bij Apeldoorn compleet mist. Railknopen Arnhem en Zwolle zijn vanuit Apeldoorn precies niet lekker met het OV te berreiken, wat terug te zien is in het verkeer op de a50.
Lastige daar is echter dat beide trajecten het meest logisch zouden zijn via de Oostkant van Apeldoorn, wat kopmaken zou betekenen.
(/Luchtfietserij)
Bij twijfel altijd klagen
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door ZO6176 »

Ederveen schreef: ma 06 nov 2023, 19:25 Helemaal mee eens: Een rechtstreeksere verbinding richting Nijmegen via in ieder geval Uden en verder naar het noorden zou ideaal zijn. En dan aan de andere kant richting Antwerpen langs de A67. Voor de belangrijkste economische regio buiten de randstad is de spoorconnectiviteit nogal armzalig hier. De laatste 'nieuwe' verbinding is al uit 1913...
Maar dan zou eigenlijk de lijn uit Veghel ook ondergronds moeten eindigen. Samen met het busstation. De Kennedylaan is er breed genoeg voor. Maar zal wel onder luchtfietserij vallen.
PHS

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door huibf »

Wanneer is het ondergronds.
Het idee is eingenlijk meer dat het huidige niveau dan 0-niveau is er er een dak op komt waarop de de nieuwe laag +1 komt fellenoord ligt namelijk tov de nieuwe onderdang toch een metertje of 6 hoger.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door VIRM »

Heb je in Eindhoven naast het station genoeg ruimte om een extra perron aan te leggen?
PHS schreef: ma 06 nov 2023, 21:00 Ondergrondse busstations of busstations in een gebouw ken ik uit het buitenland niet als erg gezellige plekken, dus ik vraag mij af wat Eindhoven hier in ziet. Tenzij de stad tegelijk een nieuwe daklozenopvang en gebruikslocatie wil bouwen.
Binnen Nederland zijn busstations in een gebouw ook niet altijd even prettig: Zaandam en van wat ik heb gehoord Arnhem bijvoorbeeld.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef: wo 08 nov 2023, 12:50 Heb je in Eindhoven naast het station genoeg ruimte om een extra perron aan te leggen?
Aan de zuidkant is wel wat ruimte, daar lag al eens een tijdelijk perron (spoor 34)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door Suus »

Het is jammer dat eventuele extra perronsporen in Eindhoven buiten de monumentale perronoverkapping komen te liggen :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door ThatPCDude »

Het is maar te hopen dat ze dat beter aanpakken dan de bouw van spoor 8 in Haarlem, een werkelijk tochgat vergeleken met de rest van het station en tevens ook een perron buiten de overkapping!
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door VIRM »

Kan je ook later een overkapping bijbouwen? Of mag dat niet vanwege monumentale status enzo?
Beul van de blindegeleidelijn
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door Gamma »

Twee of drie perronsporen te Eindhoven extra zou wel heerlijk zijn. Hoef je bijv. de 1100 niet af- en aan te rangeren en kan de extra internationale trein uit Duitsland ook goed keren. Ben wel benieuwd naar een potentiele sporenlayout bij een ongelijkvloerse kruising want je lost niet elke conflicterende beweging op.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door ZO6176 »

Zou het niet zo zijn dat ze ongeveer hetzelfde gaan doen als in Apeldoorn en Heerlen? Bijvoorbeeld van spoor 4 een deel aan het eind van het perron er uit en dan een extra spoor 3-1/2 of zoiets. Lijkt me gemakkelijker te realiseren dan een nieuw perron met toegang
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door MdJ »

VIRM schreef: do 09 nov 2023, 12:11 Kan je ook later een overkapping bijbouwen? Of mag dat niet vanwege monumentale status enzo?
Weet niet in welke categorie monumentale status het allemaal valt en welke eisen, maar in Driebergen Zeist hebben ze zoiets wel gedaan
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door Suus »

Rijksmonumentaal aan Eindhoven Centraal zijn het stationsgebouw, de colonnade links van het stationsgebouw, de luifel aan de rechterzijde naar de fietsenkelder, de oorspronkelijke voetgangerstunnel (die naast de primaire stationstunnel ligt), de perrons (gebouwen en meubels) en de perronoverkapping. Het geheel wordt gewaardeerd omdat het voor het bouwjaar 1956 extreem modern was en de visie van moderne stationsarchitectuur in Nederland heeft bepaald.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door ZO6176 »

De perronoverkappibg rust op oude delen van baileybruggen. Dus al hergebruik van materialen in die tijd.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door Ederveen »

ThatPCDude schreef: do 09 nov 2023, 11:00 Het is maar te hopen dat ze dat beter aanpakken dan de bouw van spoor 8 in Haarlem, een werkelijk tochgat vergeleken met de rest van het station en tevens ook een perron buiten de overkapping!
Dat lijkt wel een nadeel aan die open overkappingen per definitie, 's-Hertogenbosch is ook een enorm tochthol op de perrons. Al heb ik het idee dat het op spoor 6-7 meer bibberen is dan op spoor 1 en 3-4...
VIRM schreef: do 09 nov 2023, 12:11 Kan je ook later een overkapping bijbouwen? Of mag dat niet vanwege monumentale status enzo?
Volgens mij is het wel mogelijk om tegen de monumentale overkapping aan te bouwen tot zekere hoogte. Maar aan welke voorwaarde dat dan moet voldoen weet ik niet.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door trolly »

ZO6176 schreef: do 09 nov 2023, 17:31 De perronoverkappibg rust op oude delen van baileybruggen. Dus al hergebruik van materialen in die tijd.
Wordt ook aangehaald in het wikipedia-artikel over Baileybruggen. Mooi spul.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door RobertT »

ZO6176 schreef: do 09 nov 2023, 13:08 Zou het niet zo zijn dat ze ongeveer hetzelfde gaan doen als in Apeldoorn en Heerlen? Bijvoorbeeld van spoor 4 een deel aan het eind van het perron er uit en dan een extra spoor 3-1/2 of zoiets. Lijkt me gemakkelijker te realiseren dan een nieuw perron met toegang
Nee,daar staan gebouwen in de weg,bovendien wordt dan het perron ter plekke te smal.En in Eindhoven heb je echt wel lange perrons nodig
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door Suus »

Het meest logische zou een perron tussen het stationsgebouw en het huidige perronspoor 1 in, als je daar een paar sporen weghaalt kan je er uitstekend een breed eilandperron kwijt. Je kan de leegstaande winkelruimte tussen de Jumbo en de Sissy Boy prima gebruiken om een nieuwe toegang tot dat perron te creëren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door MaartenD »

Als je twee sporen verwijderd (16 en 17) kun je een perron van 9 meter breed maken. Ter vergelijking: perron 3/4 is 11,5 meter, perron 1/2 en 5/6 zijn 14,5 meter, het middenperron op Strijp is 6 meter. Dus 9 meter moet ook wel voldoen. Aan de westzijde knijpt het perron dan wat, zo'n beetje ter hoogte van het kiosk op perron 1/2 heb je de volle breedte. Je hebt zo'n 4 meter breedte op 8,5 meter van de tweede tunnel.
Aan de oostzijde heb je plaats dus je kunt zonder problemen een perron van 400 meter maken.

Lijkt me allemaal geen probleem nee.
Laatst gewijzigd door MaartenD op vr 10 nov 2023, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door ZO6176 »

Is16 en 17 verwijderen niet handiger? Dan krijg je een perron tussen 18 en 15.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Eindhoven Centraal

Bericht door MaartenD »

Dat zeg ik toch? (A)

Ik had me vertikt, ja, ik bedoelde 16 en 17.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 19 gasten