Pagina 1 van 2

Eindhoven Centraal

Geplaatst: za 25 jun 2022, 11:37
door tjoektjoek
Eindhoven Centraal krijgt meer treinen te verwerken de komende jaren en de eerste studie over de uitbreiding is gemaakt. Het emplacement aan de westzijde moet sowieso worden aangepakt en er wordt gekeken naar extra perronsporen en een vrije kruising aan de oostzijde. Hier is de integrale studie mocht die nog niet gedeeld zijn.

https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... %80%99.pdf

Hieronder de een Ontwikkelperspectief van Eindhoven XL en gaat meer over de stationsomgeving.

https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... n%20XL.pdf

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: za 25 jun 2022, 22:46
door Hans
Interessant document. Dank!
Ga het eens op mijn gemak wat gedetailleerder bekijken.
Maar die vrije kruising in Tongelre... daar werd al in de jaren 90 over gesproken! Ben benieuwd.

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: ma 06 nov 2023, 18:21
door tjoektjoek
https://studio040.nl/nieuws/artikel/uit ... busstation
Er wordt gestart met de onderzoeken voor de uitbreiding van Eindhoven Centraal. Zo moeten er op en rond het station onder meer extra perrons, wissels en een ondergronds busstation.

...

Om Eindhoven Centraal en de omliggende infrastructuur op peil te brengen voor de langere termijn worden diverse plannen nader onderzocht. Zo zou het aantal treinperrons van zes naar acht moeten worden gebracht, wordt het emplacement aan de westkant van het station uitgebreid en moet er een vrije kruising komen aan de oostkant van het station in stadsdeel Tongelre, zodat treinen elkaar hier kunnen passeren zonder te wachten. "Met al deze ingrepen kunnen we meer reizigers verwerken, en kunnen we ervoor zorgen dat meer treinen op tijd zullen rijden", zegt Dimitri Kruik van ProRail.
Eerlijk gezegd vind ik dat er ook een railverbinding moet komen naar de steden langs de A50.

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: ma 06 nov 2023, 19:25
door Ederveen
Helemaal mee eens: Een rechtstreeksere verbinding richting Nijmegen via in ieder geval Uden en verder naar het noorden zou ideaal zijn. En dan aan de andere kant richting Antwerpen langs de A67. Voor de belangrijkste economische regio buiten de randstad is de spoorconnectiviteit nogal armzalig hier. De laatste 'nieuwe' verbinding is al uit 1913...

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: ma 06 nov 2023, 19:55
door Mdk
Of de Noord-Zuidverbinding die bij Apeldoorn compleet mist. Railknopen Arnhem en Zwolle zijn vanuit Apeldoorn precies niet lekker met het OV te berreiken, wat terug te zien is in het verkeer op de a50.
Lastige daar is echter dat beide trajecten het meest logisch zouden zijn via de Oostkant van Apeldoorn, wat kopmaken zou betekenen.
(/Luchtfietserij)

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: ma 06 nov 2023, 20:10
door ZO6176
Ederveen schreef: ma 06 nov 2023, 19:25 Helemaal mee eens: Een rechtstreeksere verbinding richting Nijmegen via in ieder geval Uden en verder naar het noorden zou ideaal zijn. En dan aan de andere kant richting Antwerpen langs de A67. Voor de belangrijkste economische regio buiten de randstad is de spoorconnectiviteit nogal armzalig hier. De laatste 'nieuwe' verbinding is al uit 1913...
Maar dan zou eigenlijk de lijn uit Veghel ook ondergronds moeten eindigen. Samen met het busstation. De Kennedylaan is er breed genoeg voor. Maar zal wel onder luchtfietserij vallen.

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: ma 06 nov 2023, 21:00
door PHS
-

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: ma 06 nov 2023, 22:04
door huibf
Wanneer is het ondergronds.
Het idee is eingenlijk meer dat het huidige niveau dan 0-niveau is er er een dak op komt waarop de de nieuwe laag +1 komt fellenoord ligt namelijk tov de nieuwe onderdang toch een metertje of 6 hoger.

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 12:50
door VIRM
Heb je in Eindhoven naast het station genoeg ruimte om een extra perron aan te leggen?
PHS schreef: ma 06 nov 2023, 21:00 Ondergrondse busstations of busstations in een gebouw ken ik uit het buitenland niet als erg gezellige plekken, dus ik vraag mij af wat Eindhoven hier in ziet. Tenzij de stad tegelijk een nieuwe daklozenopvang en gebruikslocatie wil bouwen.
Binnen Nederland zijn busstations in een gebouw ook niet altijd even prettig: Zaandam en van wat ik heb gehoord Arnhem bijvoorbeeld.

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 14:16
door reisthijs
VIRM schreef: wo 08 nov 2023, 12:50 Heb je in Eindhoven naast het station genoeg ruimte om een extra perron aan te leggen?
Aan de zuidkant is wel wat ruimte, daar lag al eens een tijdelijk perron (spoor 34)

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 15:56
door Suus
Het is jammer dat eventuele extra perronsporen in Eindhoven buiten de monumentale perronoverkapping komen te liggen :(

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: do 09 nov 2023, 11:00
door ThatPCDude
Het is maar te hopen dat ze dat beter aanpakken dan de bouw van spoor 8 in Haarlem, een werkelijk tochgat vergeleken met de rest van het station en tevens ook een perron buiten de overkapping!

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: do 09 nov 2023, 12:11
door VIRM
Kan je ook later een overkapping bijbouwen? Of mag dat niet vanwege monumentale status enzo?

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: do 09 nov 2023, 12:19
door Gamma
Twee of drie perronsporen te Eindhoven extra zou wel heerlijk zijn. Hoef je bijv. de 1100 niet af- en aan te rangeren en kan de extra internationale trein uit Duitsland ook goed keren. Ben wel benieuwd naar een potentiele sporenlayout bij een ongelijkvloerse kruising want je lost niet elke conflicterende beweging op.

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: do 09 nov 2023, 13:08
door ZO6176
Zou het niet zo zijn dat ze ongeveer hetzelfde gaan doen als in Apeldoorn en Heerlen? Bijvoorbeeld van spoor 4 een deel aan het eind van het perron er uit en dan een extra spoor 3-1/2 of zoiets. Lijkt me gemakkelijker te realiseren dan een nieuw perron met toegang

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: do 09 nov 2023, 14:48
door MdJ
VIRM schreef: do 09 nov 2023, 12:11 Kan je ook later een overkapping bijbouwen? Of mag dat niet vanwege monumentale status enzo?
Weet niet in welke categorie monumentale status het allemaal valt en welke eisen, maar in Driebergen Zeist hebben ze zoiets wel gedaan

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: do 09 nov 2023, 15:11
door Suus
Rijksmonumentaal aan Eindhoven Centraal zijn het stationsgebouw, de colonnade links van het stationsgebouw, de luifel aan de rechterzijde naar de fietsenkelder, de oorspronkelijke voetgangerstunnel (die naast de primaire stationstunnel ligt), de perrons (gebouwen en meubels) en de perronoverkapping. Het geheel wordt gewaardeerd omdat het voor het bouwjaar 1956 extreem modern was en de visie van moderne stationsarchitectuur in Nederland heeft bepaald.

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: do 09 nov 2023, 17:31
door ZO6176
De perronoverkappibg rust op oude delen van baileybruggen. Dus al hergebruik van materialen in die tijd.

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: do 09 nov 2023, 20:09
door Ederveen
ThatPCDude schreef: do 09 nov 2023, 11:00 Het is maar te hopen dat ze dat beter aanpakken dan de bouw van spoor 8 in Haarlem, een werkelijk tochgat vergeleken met de rest van het station en tevens ook een perron buiten de overkapping!
Dat lijkt wel een nadeel aan die open overkappingen per definitie, 's-Hertogenbosch is ook een enorm tochthol op de perrons. Al heb ik het idee dat het op spoor 6-7 meer bibberen is dan op spoor 1 en 3-4...
VIRM schreef: do 09 nov 2023, 12:11 Kan je ook later een overkapping bijbouwen? Of mag dat niet vanwege monumentale status enzo?
Volgens mij is het wel mogelijk om tegen de monumentale overkapping aan te bouwen tot zekere hoogte. Maar aan welke voorwaarde dat dan moet voldoen weet ik niet.

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: do 09 nov 2023, 20:22
door trolly
ZO6176 schreef: do 09 nov 2023, 17:31 De perronoverkappibg rust op oude delen van baileybruggen. Dus al hergebruik van materialen in die tijd.
Wordt ook aangehaald in het wikipedia-artikel over Baileybruggen. Mooi spul.

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: do 09 nov 2023, 23:58
door RobertT
ZO6176 schreef: do 09 nov 2023, 13:08 Zou het niet zo zijn dat ze ongeveer hetzelfde gaan doen als in Apeldoorn en Heerlen? Bijvoorbeeld van spoor 4 een deel aan het eind van het perron er uit en dan een extra spoor 3-1/2 of zoiets. Lijkt me gemakkelijker te realiseren dan een nieuw perron met toegang
Nee,daar staan gebouwen in de weg,bovendien wordt dan het perron ter plekke te smal.En in Eindhoven heb je echt wel lange perrons nodig

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: vr 10 nov 2023, 00:10
door Suus
Het meest logische zou een perron tussen het stationsgebouw en het huidige perronspoor 1 in, als je daar een paar sporen weghaalt kan je er uitstekend een breed eilandperron kwijt. Je kan de leegstaande winkelruimte tussen de Jumbo en de Sissy Boy prima gebruiken om een nieuwe toegang tot dat perron te creëren.

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: vr 10 nov 2023, 09:34
door MaartenD
Als je twee sporen verwijderd (16 en 17) kun je een perron van 9 meter breed maken. Ter vergelijking: perron 3/4 is 11,5 meter, perron 1/2 en 5/6 zijn 14,5 meter, het middenperron op Strijp is 6 meter. Dus 9 meter moet ook wel voldoen. Aan de westzijde knijpt het perron dan wat, zo'n beetje ter hoogte van het kiosk op perron 1/2 heb je de volle breedte. Je hebt zo'n 4 meter breedte op 8,5 meter van de tweede tunnel.
Aan de oostzijde heb je plaats dus je kunt zonder problemen een perron van 400 meter maken.

Lijkt me allemaal geen probleem nee.

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: vr 10 nov 2023, 10:31
door ZO6176
Is16 en 17 verwijderen niet handiger? Dan krijg je een perron tussen 18 en 15.

Re: Eindhoven Centraal

Geplaatst: vr 10 nov 2023, 10:51
door MaartenD
Dat zeg ik toch? (A)

Ik had me vertikt, ja, ik bedoelde 16 en 17.