Aanbesteding Zeeland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Education
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Education »

Wat mij ook opvalt. Dat men het succesnummer 395 ook gewoonweg de nek omdraait. Wel of niet stoppen in BRU en dan ook nog een stop in Oude Tonge..
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Education schreef: za 20 mei 2023, 08:44 Als er bijna geen forens baat bij heeft noem het dan geen OV meer..Ik merk in elk geval nog weinig van de BBB invloed. Leefbaarheid platteland?
Deze plannen zijn in grote lijnen al gemaakt voor de verkiezingen.
Education schreef: za 20 mei 2023, 09:23 Wat mij ook opvalt. Dat men het succesnummer 395 ook gewoonweg de nek omdraait. Wel of niet stoppen in BRU en dan ook nog een stop in Oude Tonge..
Eigenlijk zou je gewoon op de lange termijn moeten kijken of je de 436 kan splitsen in de huidige lijn en een lijn Burgh-Haamstede-Rotterdam Zuidplein, die in concessie Zeeland en HWGO rijdt. Je zou daarvoor als het nodig is eventueel hel traject Burgh-Haamstede-Middelburg kunnen schrappen, aangezien er volgens de vervoerstromen toch weinig vraag is op dat traject.
ICE105 schreef: za 20 mei 2023, 08:55
sirvinniei schreef: vr 19 mei 2023, 23:45 Hier een mooie video van een week geleden over het mobiliteitsplan https://youtu.be/yiLSnxbt25U
Mooi dat beide voorbeelden alleen gaan over verbeteren van klassiek busvervoer, dat sluit helemaal aan bij de geest van het PvE :')
Enigszins mee eens, de grootste reistijdwinst die ze daar noemen is door het schrappen van haltes en strekken van routes, maar er wordt ook gesproken over deelfietsen en flexbussen.
Ik denk dat deelfietsen voor veel reizigers erg nuttig kunnen zijn voor de last mile, zeker als je nog jong bent; 70% van de busreizigers in Zeeland zijn scholieren.
Het is jammer dat ze nog geen concrete plannen hebben voor de flextaxi. Er wordt erg hoogdravend gesproken over bijvoorbeeld algoritmes en zelfs het latere autonoom rijden, maar er wordt nog geen woord gerept over reserveringstijden.
Ik heb geen onderschrift
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Hendrik »

Education schreef: za 20 mei 2023, 09:23 Wat mij ook opvalt. Dat men het succesnummer 395 ook gewoonweg de nek omdraait. Wel of niet stoppen in BRU en dan ook nog een stop in Oude Tonge..
Het is natuurlijk een heel fijne, overstaploze lijn met heel fijne bussen. Maar is de lijn echt een succesnummer qua aantallen reizigers? Mijn indruk is dat slechts een beperkt aantal ritten goed bezet is. En deze lijn rijdt natuurlijk het hele traject parallel aan andere buslijnen (133 en 436). Dat is niet zo efficiënt. En dat is toch belangrijk, als het budget een grote beperkende factor is. Zeker als lijn 133 wordt versneld bij Bruinisse, Nieuwerkerk en Oosterland (daar wordt aan gedacht), hoeft een rit via Oude-Tonge niet veel langer te duren. Hoe men het voor zich ziet dat er een overstapvrije verbinding ontstaat mét een koppeling aan de 436, begrijp ik alleen nog niet zo goed.
Provincie Zeeland in Nota van antwoorden schreef:We onderschrijven het belang van een overstapvrijeverbinding, daarom gaan we ook in overleg met Zuid-Holland. We willen echter ook waken voor paral[l]elle busverbindingen die beiden budget vragen en elkaar kunnen 'kanibaliseren'.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Milco »

Wellicht wil men de 395 aan de korte ritten van lijn 436 koppelen die enkel Oude-Tonge - Rotterdam rijden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Hendrik »

Dat zou kunnen ja. Al zijn er momenteel (sinds corona) weinig ritten die alleen dat gedeelte van het traject rijden.

Jammer trouwens dat dit ook het einde van de inzet van hogevloerbussen betekent...
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Ik kon nu pas alle documenten bekijken en moet zeggen dat ik geschrokken ben. Overal wordt gesproken over meer en betere OV, alleen in Zeeland willen ze blijkbaar precies het tegenovergestelde. Uiteraard is hier nog niet aangekomen wat ons als eerste geleerd is tijdens onze studie in het onderwerp verkeersplanning, namelijk dat een voor de klant zo aantrekkelijk mogelijke OV nooit winstgevend is.

Wat er zo veel beter zou moeten zijn aan de haltetaxi zie ik precies zoals anderen hier al geschreven hebben, namelijk dat ik niets kan vinden dat beter is. Klanten hebben een extra overstap, moeten reserveren en kunnen niet spontaan rijden (voor wie de bus zelden gebruikt is dit een afschrikmiddel) en het is niet per se beter voor het milieu als een taxi heen en weer en nog eens terug rijdt om mensen op te pikken in plaats van een bus met vaste route.

Toevallig is er vandaag een bericht in de PZC gepubliceerd dat negen op de tien 17-plussers in Noord-Beveland een rijbewijs hebben. Binnenkort vind je waarschijnlijk vergelijkbare aantallen overal in Zeeland en niet alleen in kleine gemeenten als N-B, omdat er geen andere aantrekkelijke manier meer is om daar weg te komen en de fiets is ook niet altijd en voor iedereen het alternatief. Tot nu toe ben ik vaker met het OV naar onze vakantieverblijf aan de kust gereisd. Toekomstig ook niet meer mogelijk, want de buslijn wordt geschrapt en met het haltetaxi is het te veel gedoe (stel de trein heeft vertraging en ik haal het taxi niet...), dus toekomstig alleen nog met de auto.

Overigens vind ik de slides ook geweldig waar de marketingtaal wordt uitgelegd, waarmee het toekomstige aanbod aan de klant "verkocht" moet
worden: Je hoeft maar vaak genoeg te herhalen hoe geweldig het nieuwe netwerk is, dan geloof je het misschien ooit nog....
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Hendrik »

De vraag is natuurlijk wel: waar zou de provincie geld vandaan moeten halen voor een beter aanbod?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

ICE11 schreef: di 23 mei 2023, 19:50 Toevallig is er vandaag een bericht in de PZC gepubliceerd dat negen op de tien 17-plussers in Noord-Beveland een rijbewijs hebben. Binnenkort vind je waarschijnlijk vergelijkbare aantallen overal in Zeeland en niet alleen in kleine gemeenten als N-B, omdat er geen andere aantrekkelijke manier meer is om daar weg te komen en de fiets is ook niet altijd en voor iedereen het alternatief. Tot nu toe ben ik vaker met het OV naar onze vakantieverblijf aan de kust gereisd. Toekomstig ook niet meer mogelijk, want de buslijn wordt geschrapt en met het haltetaxi is het te veel gedoe (stel de trein heeft vertraging en ik haal het taxi niet...), dus toekomstig alleen nog met de auto.
Hoe weet je dat dat straks niet meer mogelijk is? Volgens de provincie is er straks binnen 500 meter binnen en 2500 meter buiten de bebouwde kom overal een opstappunt.
Meestal wachten flexbussen gewoon op vertraagd OV. Heb zelf op meerdere plekken van flexvervoer gebruik gemaakt en er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Juist lijngebonden OV geeft problemen als je aansluitingen mist. Zeker in Zeeland, waar veel lijnen 1x/2 uur rijden.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

Hendrik schreef: di 23 mei 2023, 20:56 De vraag is natuurlijk wel: waar zou de provincie geld vandaan moeten halen voor een beter aanbod?
Het geld dat nu uit de busconcessie gehaald wordt, wordt aldus de provincie 100% naar oproepvervoer gebracht. De taxibedrijven zullen dus meer werk moeten leveren aldus de provincie.

Ik denk persoonlijk dat de 6 (via Westdorpe lijkt even snel naar Belgie te gaan), 23, 27, 31, 53, 134 (maar dan naar Renesse/Burgh om wel de 133 te kunnen versnellen) en 102 in de daluren bieden al veel verlichting geven. Dat kost al geen extra materieel want past tussen de huidige spitslijnen in en toch kan dat effectief veel extra klanten trekken.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

ICE11 schreef: di 23 mei 2023, 19:50 Overigens vind ik de slides ook geweldig waar de marketingtaal wordt uitgelegd, waarmee het toekomstige aanbod aan de klant "verkocht" moet
worden: Je hoeft maar vaak genoeg te herhalen hoe geweldig het nieuwe netwerk is, dan geloof je het misschien ooit nog....
Precies wat je zegt. Als je maar lang genoeg lult, gaan andere het geloven.
Goeie verkopers kunnen zelfs stront voor kaviaar verkopen.

Hetzelfde gebeurd met Flex OV. En iedereen tuint er maar in...
Rapporten waaruit blijkt dat Flex OV een beter alternatief is voor een reguliere bus, meer reizgers trekt en ook nog goedkoper is zijn er niet.
Als ze er wel zijn zijn de geschreven door dezelfde marktpartij die ze ook verkoopt.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

De vraag is niet of je meer reizigers vervoert, maar of je meer en betere reismogelijkheden kunt creëren en dus het rezigersaantal stabieler kunt houden. Ik denk dat Zeeland nou niet echt aan het fantaseren is over reizigersgroei.
In Zeeland liggen er nou eenmaal veel kleine plaatsjes die ver van elkaar uitgespreid liggen. Wat ook niet meehelpt is dat 70% van de reizigers scholier is en een ander groot deel bestaat uit toeristen. Er is eigenlijk geen basis voor een dagdekkende bediening met buslijnen, buiten Terneuzen, Goes, Middelburg en Zierikzee en in mindere mate Tholen, Hulst en Axel om.
Als je doorgaat met het huidige pad krijg je noodgedwongen steeds meer twee uursdiensten, waardoor je de laatste keuzereizigers ook wegjaagt.

Wat ik wel opvallend vind is dat lijn 6 niet verplicht is. Op zich enigzins begrijpelijk, maar er wordt nu juist ingezet op het heractiveren van de spoorlijn Terneuzen-Gent.
Ik heb geen onderschrift
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

Dat is niet opvallend. De meeste Provincies hebben geen besef.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

Het nadeel nu is dat je buiten scholierenlijnen nauwelijks ergens komen kan. Ik vermoed dat sneller OV best mogelijk is door goed naar de routes van lijnen te kijken. Wellicht kun je daarmee ook versnellen met goede centrale haltes.

De provincie wil echter alles via bestelsysteem doen, waar je voor geregistreerd moet zijn EN op dit moment 2 uur van tevoren moet reserveren. OV wordt tot schoolvervoer omgezet.

Die referentiedienstregeling is daarnaast ook waardeloos beredeneerd, wat je mag alleen daarmee rekenen, dus kan men geen treinen halen voor 7.45 (Goes) of 8 uur (Middelburg). Ik heb nog niet gevonden of men wel eerder mag aankomen, maar de kosten vanuit de provincie worden op het referentienetwerk gebaseerd.

De vervoerder is opbrengstverantwoordelijk in de nieuwe concessie, maar ik vind het heel lastig te beoordelen of je een inschrijving kan maken hiermee. Het is makkelijker door de huidige kernnetlijnen ook in de uitschrijving te vragen met het doel het netwerk via overige routes te verbeteren. De provincie wil reizigersbehoud in de busconcessie, maar schrapt wel fors op lijnen waar gemiddeld in 2014 tot 15 klanten per rit op het drukste pubt waren.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ZO6176 »

Is het raar, gezien hetgeen wat gezegd wordt, dat ik hoop dat niemand zich op deze concessie inschrijft. Het lijkt me voor een vervoerder weinig eer aan te behalen in deze concessie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ArrivaBas »

Ik heb even de patroontijden van de 2200 en de 6100 erbij gepakt, en ik ben, op zijn zachtst gezegd, geschrokken van de soepele eis met een aankomst aan de spoorlijn van op zijn laatst 8:00. Bij een aankomst om 7:30 in Goes met de bus ben je pas om kwart over negen in Rotterdam. En andersom moet je als de laatste bus om 18:00 wil halen in Goes al om 16:15 vertrekken uit Rotterdam. Voor Middelburg is de vroegst mogelijke aankomst in Rotterdam een half uur later en uiterste vertrektijd uit Rotterdam een half uur eerder met dezelfde aankomst.

En dan zit je nog maar net in de Randstad, waar de Zeeuwen toch in zekere mate nog op leunen als het gaat om forenzen en studeren. Met de standaard werktijden in Nederland haal je het gewoon niet meer om met de trein te forenzen tussen Zeeland en de Randstad als het winnende bod zich precies aan deze eisen houdt. Dan raakt de bus nog leger dankzij de bezuinigingen en kom je steeds verder in de neerwaartse spiraal terecht. En legere bussen betekent dat de kaasschaaf er uiteindelijk steeds verder overheen gaat tot alleen de schoolbussen overblijven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

ik heb in Excel voor mezelf de dienstregeling gemaakt waarin men WEL eerder aan kan komen in de Randstad, maar de totale kosten gedeeld door de referentiedienstregeling. Per referentie-dru is de prijs dan natuurlijk hoger, maar anders zie ik niet in hoe men een aantrekkelijk forenzenproduct kan aanleveren.
ZO6176 schreef: wo 24 mei 2023, 19:13 Is het raar, gezien hetgeen wat gezegd wordt, dat ik hoop dat niemand zich op deze concessie inschrijft. Het lijkt me voor een vervoerder weinig eer aan te behalen in deze concessie.
Ik hoop ook dat niemand inschrijft. De opbrengstverantwoordelijkheid is bij de vervoerder, maar er wordt met een botte bijl gewerkt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ArrivaBas »

In Nederland is het nog altijd gebruikelijk dat kantoorbanen tussen de acht en negen uur opstarten. Wil je een beetje op tijd in Den Haag zijn, dan ben je afhankelijk van de eerste treinen (die rond zes uur beginnen te rijden), en wat mij betreft moeten de bussen daar ook op aansluiten, ook al betekent dit dat de eerste ritten soms al om vijf uur of half zes op het beginpunt vertrekken.

In een fictieve dienstregeling voor Zuid-Limburg laat ik de eerste bus van Vaals naar Maastricht bijvoorbeeld al rond 4:45 rijden. In werkelijkheid start deze rit een kwartier later in Gulpen, maar die rit sluit ook met de gewijzigde dienstregeling aan op de allereerste intercity van half zes naar Amsterdam die daar rond acht uur aankomt. Dat is geen reëel traject voor forenzen, maar wel ideaal voor dienstreizen en mensen die vroeg een internationale trein moeten halen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Dat is nu toch ook al zo? De eerste volledige rit op lijn 20 komt nu bijvoorbeeld ook pas om 7:35 aan.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

sirvinniei schreef: di 23 mei 2023, 21:33 Hoe weet je dat dat straks niet meer mogelijk is? Volgens de provincie is er straks binnen 500 meter binnen en 2500 meter buiten de bebouwde kom overal een opstappunt.
Meestal wachten flexbussen gewoon op vertraagd OV. Heb zelf op meerdere plekken van flexvervoer gebruik gemaakt en er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Juist lijngebonden OV geeft problemen als je aansluitingen mist. Zeker in Zeeland, waar veel lijnen 1x/2 uur rijden.
Ik moet registreren en een gebruikerspas aanvragen, wat voor incidentele reizigers al een obstakel is (bij de belbussen hier in de buurt kan je als je maar een of twee enkele keren reist ook zonder registratie boeken). Ik moet twee uren tevoren reserveren, dus op mijn tot nu toe gebruikte traject betekend dat als ik in Goes de trein uitstap moet ik uiterlijk vanuit Den Bosch bellen. Maar tussen Den Bosch en Goes is nog een overstap en het kan zo veel gebeuren en als er iets gebeurt wacht het taxi zeker niet een half uur of een uur die ik dan later in Goes ben. Tot nu toe is dat geen probleem, want de huidige bus rijdt elk uur en in de namiddag zelfs twee keer per uur.... Dus summa summarum te ingewikkeld.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Maar het is dus maar de vraag of je het nieuwe product twee uur van tevoren moet reserveren. Daar is nog niks over bekend.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Hendrik schreef: di 23 mei 2023, 20:56 De vraag is natuurlijk wel: waar zou de provincie geld vandaan moeten halen voor een beter aanbod?
Ik kan het maar met de situatie hier vergelijken: In Duitsland zijn steden en gemeenten de opdrachtgever voor het lokale en regionale busvervoer, maar steden en gemeenten hebben hier - op enkele uitzonderingen na - ook geen grote financiele spelingen, maar zien inmiddels toch de noodzaak voor meer en beter ov en halen daarvoor geld uit hun zak ook als het verliesgevend is.

Overigens moet een flexnet niet per se goedkoper zijn dan vaste lijnen. Want als het flexvervoer veel heen en weer moet rijden, is ie zelfs duurder dan een gewone busnet. Deze ervaring bestaat inmiddels in een stad hier in de regio, waar enkele jaren geleden de buslijnen behalve scholierenvervoer helemaal door belbussen met flexible routes zijn vervangen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door WSM »

ICE11 schreef: wo 24 mei 2023, 21:27Ik moet registreren en een gebruikerspas aanvragen, wat voor incidentele reizigers al een obstakel is (bij de belbussen hier in de buurt kan je als je maar een of twee enkele keren reist ook zonder registratie boeken). Ik moet twee uren tevoren reserveren, dus op mijn tot nu toe gebruikte traject betekend dat als ik in Goes de trein uitstap moet ik uiterlijk vanuit Den Bosch bellen. Maar tussen Den Bosch en Goes is nog een overstap en het kan zo veel gebeuren en als er iets gebeurt wacht het taxi zeker niet een half uur of een uur die ik dan later in Goes ben. Tot nu toe is dat geen probleem, want de huidige bus rijdt elk uur en in de namiddag zelfs twee keer per uur.... Dus summa summarum te ingewikkeld.
Klinkt niet als flexibel OV, met gebruikerspassen en twee uur aanvraagtijd.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Kunnen de plannen van de provincie überhaupt doorgaan, zonder het wet personenvervoer te wijzigen?

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/156 ... n-het-niet
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Chrysa »

Daarom wil Van der Maas ook dat de ov-kaart voor studenten bruikbaar is in de buurtbus en de deelauto.
Bij de buurtbus kan het al, dus we zijn al halverwege. Wel vreemd dat hij dat niet weet.
Het plan om doelgroepenvervoer en openbaar vervoer te combineren vind ik wel een bijzondere. Natuurlijk wordt het hier uit geldgebrek gedaan, maar als ze het daadwerkelijk kunnen combineren en zo de provinciale en gemeentelijke bijdragen kunnen combineren voor één aantrekkelijk aanbod zou dat erg veelbelovend zijn voor de toekomst.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door April064 »

Als studenten-OV geldig wordt in deelauto's ga ik daar echt gigantisch veel gebruik van maken. Dat zou echt heel chill zijn voor mij. Ik kan mij echter niet voorstellen dat het ooit gaat gebeuren.
zij/haar/hen/hun
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten