Aanbesteding Zeeland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door TffpaA »

huibf schreef: wo 04 okt 2023, 20:18 Er is maar een oplossing: Stuur Ze Weg.
En dan? Want ik lees je eigenlijk alleen maar tekeergaan over hoe dit incompetente zooitje dagbesteders het OV in Zeeland eigenhandig naar de gallemiezen heeft geholpen, maar enig idee over wie het dan wel moeten gaan doen - laat staan hoe het wél moet - lijk je niet te hebben.
🗣
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door waldo79 »

Bovendien ambtenaren hebben enkel een adviesfunctie, als er geen fatsoenlijk budget beschikbaar is kun je weinig wonderen verwachten.

En @huibf: wat schiet je ermee op om je zo op te winden?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ArrivaBas »

Hoewel het volstrekt onhaalbaar is dat je elk gehucht, zoals Boerenhol of Zonnemaire, rechtstreeks met de regionale centra zoals Middelburg en Terneuzen kunt verbinden, vind ik het ook weer niet kloppen dat de bus alleen maar op de hoofdwegen mag rijden.

Anno 2023 is de Zeeuwse Lijn van NS de ruggengraat van het Zeeuwse OV-netwerk. Aangezien deze slechts een fractie van de eilandrijke provincie bedient, is het onvermijdelijk dat je lange buslijnen krijgt die, als je in een uithoek van Zeeland woont, een stevige reistijd aan voor- of natransport vanaf het spoor in beslag nemen. De provincie wil dan een gedeelte van de reistijd op de buslijn wegnemen door deze uit de dorpen en op de doorgaande wegen te laten rijden, maar dat is negen van de tien keer niet waar de mensen wonen. Zeker naar de dorpen verder van de doorgaande wegen af krijg je dan voor- of natransport van en naar het voor- of natransport dat soms langer duurt dan wanneer de bus door de dorpen heen rijdt. Het gemak van openbaar vervoer valt weg als de reiziger continu moet overstappen om van A naar B moet komen en aansluitingen moet reserveren. Daar is de Zeeuwse visie duidelijk doorgeslagen in het strekken van het kernnet en schrappen in het aanvullend net en inzetten op vervoer op afroep.

Het Zeeuwse openbaar vervoer heeft er sterk baat bij als de beleidsmakers inzetten op basisbereikbaarheid, dat wil zeggen dat vanuit elk dorp ten minste maandag tot en met zaterdag overdag de basisvoorzieningen van de ruime regio, zoals winkels, ziekenhuizen en, in het geval van Walcheren en Zuid-Beveland, treinstations binnen 30 tot 60 minuten bereikbaar zijn zonder een van de reisdelen te hoeven reserveren. Voor mijn part komt de maximale interval tussen twee bussen op 60 minuten te liggen binnen de tijden dat de basisbereikbaarheid geldt. Daarbuiten mag het vervoer omgezet worden naar vervoer op afroep, maar het heeft de voorkeur om niet eerder dan 20:00 of 21:00 te stoppen met rijden. De belangrijkste lijnen zouden dan een kernnet vormen waarop de eisen van de basisbereikbaarheid tenminste verdubbeld zijn en de laatste bus niet vroeger dan 23:00 vertrekt vanaf het beginpunt.

Ik werk op dit moment in een gedeelte van mijn vrije tijd aan een visie op het Zeeuwse openbaar vervoer die zich niet aan de eisen van deze geflopte aanbesteding houdt, maar wel in grote lijnen leunt op de door mij geschetste visie van een gelaagd netwerk dat bestaat uit basisbereikbaarheid met daarbinnen een duidelijk kernnet dat de spoorlijn en, in het verlengde daarvan, de Westerschelde Ferry aanvult.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
AnderzamNL
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door AnderzamNL »

De vervoerders willen niet meewerken aan dit plan; dat is duidelijk. Zelfs Connexxion/Transdev weigert zijn eigen gebied te verdedigen.
De "onzekere financiële situatie" vind ik een beetje vergezocht. De aanbestedingen van Zuid-Holland Noord en Twente-ZHO gingen - als klassieke OV-concessies - wel goed, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met de Zeeuwse regio.
Ik ben vooral benieuwd hoe de provincie dit wil oplossen. Een noodconcessie? Extra subsidie? Of geen bussen meer in Zeeland? De tijd begint langzaam te dringen; ik pak alvast de popcorn.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Mijn voorspelling: het busnet wordt nog meer uitgekleed zodat het wel binnen de begroting past: 1 lijn Rotterdam-Zierikzee-Goes-Terneuzen-Hulst(-Antwerpen) en 1 lijn Breskens-Brugge, omdat die in samenwerking is met de Lijn. Voor de rest alles flex en scholieren/spitslijnen, waar de provincie zelf volledig de macht over kan uitoefenen.
Ik heb geen onderschrift
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

TffpaA schreef: wo 04 okt 2023, 20:36
huibf schreef: wo 04 okt 2023, 20:18 Er is maar een oplossing: Stuur Ze Weg.
En dan? Want ik lees je eigenlijk alleen maar tekeergaan over hoe dit incompetente zooitje dagbesteders het OV in Zeeland eigenhandig naar de gallemiezen heeft geholpen, maar enig idee over wie het dan wel moeten gaan doen - laat staan hoe het wél moet - lijk je niet te hebben.
Ik denk dat er meer dan genoeg alternatieven zijn, maar dan moet het beleid drastisch veranderen, en dat zal ook vanuit de landelijk beleid moeten gebeuren.
En nee niet in elk gehucht hoeft een bus te rijden, zeker niet.
Laten we hopen dat het signaal duidelijk is met deze aanbesteding.

Ik draai al heel wat jaren mee in het OV, en heb veel prachtige dingen gezien, zelf ook mooie voostellen gedaan, die zelfs zijn overgenomen. Maar wat er de laatste jaren op OVgebied en beleid voorbij komt is simpelweg niet goed voor de reiziger.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

waldo79 schreef: wo 04 okt 2023, 20:43.

En @huibf: wat schiet je ermee op om je zo op te winden?
Omdat ik hekel heb aan mensen die niet goed werk leveren, waar ze vet voor worden betaald en al helemaal als ze worden betaald van mijn belastingcenten.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door DPDelft »

huibf schreef: wo 04 okt 2023, 20:18 Hoe kan je dit een vernieuwende visie vinden?
Er is geld genoeg, het is maar hoe je de concessie uitschrijft en hoeveel geld je verbrast over de hele linie.
Een provincie met weinig inwoners en lange afstanden heeft een enorme uitdaging om alles te kunnen betalen. Natuurlijk kunnen er keuzes gemaakt worden maar er is weinig geld beschikbaar voor de opgave die er ligt.

Een visie met integratie van doelgroepenvervoer en ov binnen een systeem is behoorlijk vernieuwend in Nederland. In het buitenland, bijvoorbeeld in Denemarken, blijkt dat het zeker mogelijk is.
huibf schreef: wo 04 okt 2023, 20:18 Er zal wel weer een bureau worden ingeschakeld wat betraald wordt door de Provincie. De conclusie uit dat rapport kan je natuurlijk ook nu al opschrijven.
Het ligt overal aan, maar niet aan het beleid !

Er zal totaal geen zelfreflectie zijn en dat heeft te denken aan hoevhet verder moet.
Goed om te lezen dat jij een constructieve bijdrage levert aan dit proces. Misschien een adviesbureau starten?
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

Als het goed betaald vanuit de provincie 🤣
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door DPDelft »

Volgens mij was dat eerder jouw stelling dat een duur adviesbureau zou worden ingehuurd. Dus dat is dan geen probleem.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Is er eigenlijk eens over nagedacht om kosten te besparen het huidige kernnet te behouden, maar da in een lagere frequentie? Bij voorbeeld buiten de spits lijnen zoals 31, 52, 53, 133 alleen maar elk twee uur, de 132 maar elk uur, .....? Dat zal toch ook al wat besparen.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door DPDelft »

Bij een frequentie van elke twee uur blijven alleen de reizigers over die echt geen andere optie hebben. Eigenlijk is ieder uur al een frequentie waar de spontane reiziger op afhaakt.

De provincie wil daarom inzetten op het kernnet met daardoor een hogere frequentie dan alle dorpen verbinden met een grote bus. Het aanvullend net van Flex, voor de reizigers zonder alternatief, kan dan gecombineerd worden met het doelgroepenvervoer en meer service leveren.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door TffpaA »

huibf schreef: wo 04 okt 2023, 22:25 Ik denk dat er meer dan genoeg alternatieven zijn, maar dan moet het beleid drastisch veranderen, en dat zal ook vanuit de landelijk beleid moeten gebeuren.
En nee niet in elk gehucht hoeft een bus te rijden, zeker niet.
Laten we hopen dat het signaal duidelijk is met deze aanbesteding.

Ik draai al heel wat jaren mee in het OV, en heb veel prachtige dingen gezien, zelf ook mooie voostellen gedaan, die zelfs zijn overgenomen. Maar wat er de laatste jaren op OVgebied en beleid voorbij komt is simpelweg niet goed voor de reiziger.
Je komt helaas niet heel veel verder dan algemeenheden en een beroep op autoriteit, waarbij je ook voorbij lijkt te gaan aan de langetermijnprocessen die hebben bijgedragen aan waar het OV nu staat. Door in de afgelopen jaren cq decennia steeds meer de nadruk op kostenefficiëntie te leggen en van OV-bedrijven steeds meer te verwachten financieel op eigen benen te kunnen staan (het zijn immers marktpartijen), druk je minder rendabel OV als vanzelf steeds meer naar de marge.

In dunbevolkte gebieden en/of gebieden die geografisch zo hun uitdagingen hebben, wat voor Zeeland in beide gevallen geldt (het feit dat er maar één spoorlijn loopt door een provincie die uit meerdere eilanden bestaat werd al genoemd), krijg je dan op den duur vanzelf een situatie waarin OV op de traditionele manier niet langer uit kan. Dan zijn beleidsmakers zo goed als genoodzaakt het over een andere boeg te gooien. Dat potentiële inschrijvers daar onder deze onzekere marktomstandigheden niet zoveel trek in hebben, is ook te begrijpen.

Dit is een discussie die veel dieper raakt dan wat vermeend incompetente ambtenaren - een beeld dat in jouw geval vooral voor lijkt te komen uit zelfoverschatting - dit gaat over hoe we als maatschappij tegen het belang van OV aankijken. Zien we het als iets dat aan de markt overgelaten kan/moet worden met alle markwetten die daarbij gelden, zoals we het de laatste pakweg 30 jaar hebben gevonden? Of zien we het als een nutsvoorziening die wat mag kosten zonder ooit rendabel te worden, omdat we menen dat er een sociaal belang mee is gediend of op zijn minst de kost voor de baat uit gaat (mensen die dankzij OV mobiel worden kunnen daarmee immers aan de economie bijdragen)?
🗣
Gebruikersavatar
busvader
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:13
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door busvader »

Wellicht dat dit dadelijk uitloopt op een groot samenwerkingsverband tussen verschillende onderaannemers, in plaats van de klassieke standaardvervoerder (die dan de helft van het werk alsnog uitbesteed.)
Bijna iedere dag te vinden op één van de plekken waar een bus van Qbuzz DMG komt.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door DPDelft »

DPDelft waardeert deze post van TffpaA
Aanbestedingen loopt sinds 2001, dus ruim 20 jaar.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door TffpaA »

Ach, al die jaren beginnen zo ver terug steeds meer op elkaar te lijken :oops:
🗣
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Roeland »

Een nuttiger vraag lijkt mij: hoe komt het dat die Zeeuwse bussen zo slecht worden gebruikt? Was dat vroeger beter, of vervoerden ze 20 jaar geleden ook vooral scholieren en reden ze toen verder grotendeels leeg rond?
Of is het gebruik door forensen en sociaal-recreatieve reizigers sterk gedaald in de afgelopen decennia?

En verder: zijn er nog wel groei-corridors? bijvoorbeeld door de Westerscheldetunnel, of Zierikzee - Goes en/of Zierikzee - Rotterdam?
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door teun »

Vroeger was de auto slechter. (A)
IJsseldelta
Berichten: 7
Lid geworden op: do 05 okt 2023, 10:37

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door IJsseldelta »

De Gedeputeerde Staten kijken op termijn naar wat de redenen zijn waarom vervoerders zich niet hebben gemeld. uit het NOS bericht.

Als provincie houd je voorafgaand aan de aanbesteding een marktconsultatie met vervoerders. Dan vraag je naar de wensen van vervoerder en onder welke omstandigheden ze willen inschrijven. Dus als provincie het verslag van deze gesprekken er bij pakt, kunnen ze nu al een antwoord op deze vraag maken (als ze überhaupt een marktconsulatie hebben gedaan).

Waarschijnlijk hebben vervoerders aangegeven dat:
- Opbrengstverantwoordelijkheid bij de vervoerder moet liggen
- Ontwikkelrol bij de vervoerder moet liggen
- Onderkant (vraagafhankelijk) en bovenkant van het lijnennet in hetzelfde contract moet zitten

Provincie Zeeland kiest er voor om Opbrengstverantwoordelijk te zijn, Zelf de ontwikkelrol te nemen, onderkant en bovenkant te knippen in twee contracten logisch dat er dan geen inschrijver is.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Cas »


PZC schreef:Provinciebestuurder Harry van der Maas gaat eerst in gesprek met de ondernemingen die op voorhand wel interesse toonden, maar die deze belangstelling niet hebben omgezet in daden. Van hen wil hij weten wat ze heeft weerhouden om in te schrijven.
https://www.pzc.nl/middelburg/vervoerde ... ~a11c04e8/

Er is wel contact geweest met de vervoerders, of dat in de vorm is geweest van een officiële marktconsultatie kan ik je niet vertellen.

Mijn ongeïnformeerde duit in het zakje is nog dat dit inderdaad een lastige concessie is om goed OV te verzorgen, gezien de bevolkingsdichtheid en gebrek aan dragend OV per spoor. Dat gaat echter ook op voor een provincie als Drenthe, en daar kan het wel. Het is dus ook een kwestie van keuzes maken qua investering.

Specifiek over de eerdere concessies heeft lijn 19 me altijd enorm verbaasd: ik meen hier te hebben gezien dat deze lijn iets van 1/5e van het exploitatiebudget opslokt, en dat voor een lijn die enkel een klein stadje verbindt met een stad 90 km verderop, en daarbij letterlijk parallel rijdt aan een hogesnelheidslijn. Als er in de vorige concessie nog zo veel ruimte was om geld ondoelmatig te besteden, kan het niet zo zijn dat nu ineens de helft van de buslijnen moeten worden geschrapt.
In het algemeen mis ik voor Zeeuws-Vlaanderen een beleid om de regio goed te verbinden met de Vlaamse steden die recht om de hoek liggen. Doen alsof het het een extra Zeeuws eiland is helpt niemand.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Roeland schreef: do 05 okt 2023, 10:07 Een nuttiger vraag lijkt mij: hoe komt het dat die Zeeuwse bussen zo slecht worden gebruikt?
Is het niet ook zo dat de kilometerprijs in Zeeland een van de hoogste in heel NL is?
custermans
Berichten: 102
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door custermans »

huibf schreef: wo 04 okt 2023, 20:18 Hoe kan je dit een vernieuwende visie vinden?
Er is geld genoeg, het is maar hoe je de concessie uitschrijft en hoeveel geld je verbrast over de hele linie.

Er zal wel weer een bureau worden ingeschakeld wat betraald wordt door de Provincie. De conclusie uit dat rapport kan je natuurlijk ook nu al opschrijven.
Het ligt overal aan, maar niet aan het beleid !

Er zal totaal geen zelfreflectie zijn en dat heeft te denken aan hoevhet verder moet.

De provincie zelf lijnen laten rijden? Dan zijn ze gisteren al falliet bij wijze van spreken. De hoeveelheid personeel in het ambtenarenapparaat is gigantisch tegenover een commercieel bedrijf.

Er is maar een oplossing: Stuur Ze Weg.
Net als bij de boot, tonnen uitgegeven aan een bureau dat vervolgens met de aanbeveling komt om 3 kleinere boten te kopen. Kun je dat dan echt niet zelf bedenken? Het is bepaald geen raketwetenschap.
custermans
Berichten: 102
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door custermans »

Lijn 45 schreef: wo 04 okt 2023, 16:57
ICE11 schreef: wo 04 okt 2023, 15:08 Doordat CXX niet meer mee wil doen vrezen nu AMZ en Van Oeveren voor hun toekomst: https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/toekom ... ~a7178294/
Ik meende me te herinneren dat Van Oeveren een langlopend concessieperiodeoverschrijdend contract als onderaannemer in Zeeland heeft. Is dat inmiddels verlopen, heb ik het mis of zit de krant er naast?
Dat is alleen als Connexxion blijft, dat contract was met ZWN, dus ook met de rechtenopvolger. Beter is om te stoppen met al die onderaannemers, al is Van Oeveren een heel goed bedrijf, het is bezopen dat het OVwerk niet onder de OVCAO valt. Dat scheelt die chauffeurs honderden euro's per maan, plus veel meer kutdiensten.
custermans
Berichten: 102
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door custermans »

Dionysusnu schreef: wo 04 okt 2023, 20:32
NOS schreef:Gedeputeerde Van der Maas denkt niet dat het nieuwe vervoersplan reden is voor het uitblijven van geïnteresseerden.
"Wij van WC-Eend denken niet dat de slechte resultaten van WC-Eend gerelateerd zijn aan de kwaliteit van recente edities van WC-Eend."
Hopelijk werkt het toch een beetje als signaal dat dit plan niet haalbaar is. Of niet, maar als het toch zorgt voor een door de provincie opgezet busbedrijf, dan kan ik daar ook niet enorm over klagen.
Hoe gaan ze dat bedrijf noemen? ZWN vind ik persoonlijk wel een leuke naam....
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ICE11 »

Nee, tegenwoordig moet zo een naam minstens een woord in het Engels bevatten. Dus zoiets als "Zeeland on the move".... ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten