Aanbesteding Zeeland
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Zeeland
Ik vond het plan slecht. Te weinig dorpen houden bediening en de eisen waren lastig te realiseren.
Langs dorpen rijden kan wel als de halteafstand niet teveel toeneemt. De provincie heeft geen vervangende haltes gemaakt om die afstand in te perken.
Langs dorpen rijden kan wel als de halteafstand niet teveel toeneemt. De provincie heeft geen vervangende haltes gemaakt om die afstand in te perken.
Re: Aanbesteding Zeeland
Vziw niet, puur een "snellere" route (wat vgm wel meevalt)Globetrotter schreef:En in Serooskerke loopt eenzelfde pilot?
Re: Aanbesteding Zeeland
In Serooskerke (W) stopt lijn 133 nog bij de halte Gapingseweg. Daar is het naar het centrum van het dorp (de kerk) rond 850m wandelen, dus vergeleken met als je bij voorbeeld midden in Burgh woont valt dat nog mee.
Re: Aanbesteding Zeeland
850 m is m.i. ver weg. Zeker als er een weg door het dorp ligt waar de bus makkeijk doorheen kan.
Er wordt altijd geschreven dat de dergelijke ingrepen meer reizigers oplevert. Ik heb hier eigenlijk nog niet echt een bewijs van.
Vaak gaat dan ook de frequentie omhoog, waardoor de meting niet zuiver meer is.
Ik geloof er niet in, muv de brede spits. Maar in de weekenden en avonden is zo langzame bus voor het gros een stuk aantrekkelijker.
Maar ja, beleid wordt gemaakt door mensen die alleen een bus zien als er ergens een lintje geknipt moet worden.
Feller uitlaten zal ik niet doen, want dat kost me een ban.
Er wordt altijd geschreven dat de dergelijke ingrepen meer reizigers oplevert. Ik heb hier eigenlijk nog niet echt een bewijs van.
Vaak gaat dan ook de frequentie omhoog, waardoor de meting niet zuiver meer is.
Ik geloof er niet in, muv de brede spits. Maar in de weekenden en avonden is zo langzame bus voor het gros een stuk aantrekkelijker.
Maar ja, beleid wordt gemaakt door mensen die alleen een bus zien als er ergens een lintje geknipt moet worden.
Feller uitlaten zal ik niet doen, want dat kost me een ban.
Re: Aanbesteding Zeeland
Is er nog nieuws? Het kabbelt allemaal maar door?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Zeeland
Provincie heeft de concessie met Connexxion 2 jaar verlengd.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... LZEkr2eJxA
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... LZEkr2eJxA
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Aanbesteding Zeeland
Er werd gevraagd om nieuws.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Zeeland
Kan dus nog wel even duren voordat er nieuws is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Aanbesteding Zeeland
Er is 13 maart een overleg met de kritische ( en terecht) buschauffeurs. Dus er zal heus wel iets bekend worden toch?
Re: Aanbesteding Zeeland
Dat doet Zeeland al. Zelfs met extra geld een plan instandhouden wat zorgt voor een slecht OV. Zelfs naar de chauffeurs wordt slecht geluisterd. Hoor alleen maar geklaag.
-
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Aanbesteding Zeeland
Nee, dat doet Zeeland nog niet. Althans, tenzij Zeeland het merkenrecht schendt en zelf een busmaatschappij met de naam Connexxion heeft opgericht...
Re: Aanbesteding Zeeland
Volgens mij heeft Zeeland toch eigenwijze plannen en gaat men daar vooralsnog mee door. Zelfs het extra toegezegd geld brengt men niet op andere gedachten. Leuk gezocht zo'n afleiding met merkenrecht.. maar de reiziger en vele chauffeurs zijn straks de sigaar...
-
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Aanbesteding Zeeland
Eigenwijze plannen (die zeer slecht kunnen uitpakken voor het ov in Zeeland): ja.
Een eigen busbedrijf (oftewel het artikel waar je op reageert): nee.
Een eigen busbedrijf (oftewel het artikel waar je op reageert): nee.
Re: Aanbesteding Zeeland
Helder. Ik heb wel begrepen dat er vandaag overleg was met de kritische groep chauffeurs ben benieuwd of dat wat heeft uitgehaald...
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Aanbesteding Zeeland
Dat klinkt heel redelijk maar wie op de hoogte is weet dat dit de wereld op z’n kop is. De reden van het niet inschrijven was juist dat de plannen van de provincie niet realistisch waren. Daarmee hebben de niet inschrijvende busbedrijven de provincie voor een blamage behoedt. Je moet er niet aan denken dat de provincie nu z’n gang zou kunnen gaan met een provinciaal bus bedrijf. Aan de andere kant zal het waarschijnlijk wel bewijzen dat aanbesteden zo gek nog niet is.
Re: Aanbesteding Zeeland
Dan wordt het natuurlijk wel minder zichtbaar. Ooit waren busbedrijven particulier en ergens in de loop van de 20e eeuw zijn het overheidsdiensten geworden. Destijds ook met het zelfde argument als hiervoor genoemd. Echter overheidsbedrijven hebben de neiging om steeds inefficienter te worden: personeelskosten die de pan uitrijzen en er is geen prikkel om tot kostenbesparingen te komen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Aanbesteding Zeeland
Ik ben vandaag eens gaan terugkijken naar marktconsultatie (die nog niet in dit topic vermeld stond), PvE, NvI en nieuwsberichten na het mislukken van de aanbesteding. Daaruit lees ik dat er voorafgaande aan de aanbesteding al door 8 marktpartijen (!!!) is gewaarschuwd dat:
Kijk ik dan naar de NvI, dan zie ik daar opnieuw een vraag terugkomen over de beschikbaarheid van een netaansluiting en of ZE eisen verantwoord was. Op punt 3a heeft de provincie dus niet bewogen, ondanks het duidelijke signaal in de marktconsultatie. In het PvE was daarnaast te zien dat de regie niet bij de vervoerder kwam te liggen, maar bij de Mobiliteitscentrale Zeeland (waar de vervoerder geen onderdeel van was). Daar kwam nog bij dat in het PvE nog totaal onduidelijk was wanneer en hoe deze Mobiliteitscentrale vormgegeven zou worden en wat de rol van de vervoerder. Als voorbeeld:
Daarmee is dus ook op punt 1 en 2 niet bewogen door de provincie en is een volslagen onduidelijk beeld gegeven aan de marktpartijen (die in de marktconsultatie juist om duidelijkheid vroegen). Daar komt nog bij dat de provincie in eerste instantie een 6x hogere bankgarantie vereiste dan de concessie Fryslân, waarop pas na herhaaldelijk vragen bewogen werd.
Na het mislukken van de aanbesteding kwam vervolgens al snel het nieuwsbericht naar buiten dat vastgehouden werd aan het vervoersplan, maar dat zij miljoenen extra nodig hadden van het Rijk.
Als ik het bovenstaande samenneem, dan zie ik eigenlijk slechts twee mogelijke conclusies:
Overigens ben ik, gezien er 8 partijen op de marktcosultatie gereageerd hebben, benieuwd welke partijen er naast (mogelijk) Arriva, Keolis, Qbuzz, EBS en Transdev nog meer gereageerd hebben op de marktconsultatie. Maar dat zullen we wel nooit horen...
- de provincie duidelijkheid moest scheppen in haar eigen visie en eisen en een duidelijk beeld moest geven van de regiestructuur.
- de marktpartijen een voorkeur voor een regiecentrale waar de vervoerders op zijn minst bij betrokken waren.
- de omslag naar ZE een risico kon worden wegens:
- netcongestie (in landelijk gebied mogelijk geen aansluitmogelijkheid, vervoerders vinden de aanwezigheid van stroom geen taak van vervoerder)
- de mogelijke afname van het vervoersvolume aan het begin van de concessie (waardoor er dan dus te veel bussen zijn).
Kijk ik dan naar de NvI, dan zie ik daar opnieuw een vraag terugkomen over de beschikbaarheid van een netaansluiting en of ZE eisen verantwoord was. Op punt 3a heeft de provincie dus niet bewogen, ondanks het duidelijke signaal in de marktconsultatie. In het PvE was daarnaast te zien dat de regie niet bij de vervoerder kwam te liggen, maar bij de Mobiliteitscentrale Zeeland (waar de vervoerder geen onderdeel van was). Daar kwam nog bij dat in het PvE nog totaal onduidelijk was wanneer en hoe deze Mobiliteitscentrale vormgegeven zou worden en wat de rol van de vervoerder. Als voorbeeld:
vsPvE, paragraaf 2.3 schreef:De Concessieverlener voert de Ontwikkeltaak uit. Dat resulteert in een periodiek op te stellen Ontwikkelplan, dat strategisch van aard is en ...
Iets later in dezelfde paragraaf schreef:De Concessiehouder is vanaf het moment van de gunning verplicht om, in ieder
geval tot het moment waarop de MCZ (Mobiliteitscentrale Zeeland, red.) de Ontwikkeltaak volledig op zich heeft genomen, medewerking te verlenen aan de Ontwikkeltaak waaronder ...
Daarmee is dus ook op punt 1 en 2 niet bewogen door de provincie en is een volslagen onduidelijk beeld gegeven aan de marktpartijen (die in de marktconsultatie juist om duidelijkheid vroegen). Daar komt nog bij dat de provincie in eerste instantie een 6x hogere bankgarantie vereiste dan de concessie Fryslân, waarop pas na herhaaldelijk vragen bewogen werd.
Na het mislukken van de aanbesteding kwam vervolgens al snel het nieuwsbericht naar buiten dat vastgehouden werd aan het vervoersplan, maar dat zij miljoenen extra nodig hadden van het Rijk.
Als ik het bovenstaande samenneem, dan zie ik eigenlijk slechts twee mogelijke conclusies:
- De provincie heeft zich dermate vastgebeten in het door hen verzonnen vervoersplan dat zij star vasthielden aan hun plan (hoe onduidelijk dan ook) en daarbij voor het gemak maar even over het hoofd zagen dat zij wel een vervoerder nodig hadden voor de uitvoer ervan.
- De provincie had bij deze aanbesteding als doel de aanbesteding te laten mislukken, om zo het Rijk over de brug te laten komen met extra geld, wetswijzigingen e.d..
Overigens ben ik, gezien er 8 partijen op de marktcosultatie gereageerd hebben, benieuwd welke partijen er naast (mogelijk) Arriva, Keolis, Qbuzz, EBS en Transdev nog meer gereageerd hebben op de marktconsultatie. Maar dat zullen we wel nooit horen...
Re: Aanbesteding Zeeland
Volgens mij moeten niet de kosten op de eerste plaats staan, maar de klanten.....Vinny schreef: ↑wo 13 mar 2024, 18:28 Dan wordt het natuurlijk wel minder zichtbaar. Ooit waren busbedrijven particulier en ergens in de loop van de 20e eeuw zijn het overheidsdiensten geworden. Destijds ook met het zelfde argument als hiervoor genoemd. Echter overheidsbedrijven hebben de neiging om steeds inefficienter te worden: personeelskosten die de pan uitrijzen en er is geen prikkel om tot kostenbesparingen te komen.
-
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Aanbesteding Zeeland
Dat zegt Vinny dan ook nergens. Maar uiteindelijk zal ook het OV betaald moeten worden. Bij gelijke dienstverlening zal op de lange termijn de particuliere vervoerder waarschijnlijk goedkoper zijn.
Re: Aanbesteding Zeeland
In het Duits noemen wij zoiets "Rolle rückwärts" (= achterwaartse salto).
En misschien is het nog te vroeg om voor details te vragen, maar wat hebben bij voorbeeld de twee verschillende wegen van lijn 31 ten oosten van Kamperland te betekenen? Een rit met, en een zonder Wissenkerke? En waarom gaat man de lijnen naar Westkapelle en Domburg niet verbinden, zoals het nu ook al het geval is? Qua omloop zal dat niets schelen.
En misschien is het nog te vroeg om voor details te vragen, maar wat hebben bij voorbeeld de twee verschillende wegen van lijn 31 ten oosten van Kamperland te betekenen? Een rit met, en een zonder Wissenkerke? En waarom gaat man de lijnen naar Westkapelle en Domburg niet verbinden, zoals het nu ook al het geval is? Qua omloop zal dat niets schelen.
Re: Aanbesteding Zeeland
Ok, op lange termijn misschien wel maar ook niet per se. Want er zijn ook voor overheidsdiensten mogelijkheden om kosten te besparen.iamthedutchdude schreef: ↑wo 13 mar 2024, 23:45 Dat zegt Vinny dan ook nergens. Maar uiteindelijk zal ook het OV betaald moeten worden. Bij gelijke dienstverlening zal op de lange termijn de particuliere vervoerder waarschijnlijk goedkoper zijn.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42
Re: Aanbesteding Zeeland
Wat bedoelen ze met ‘opnemen halte Renesse in buslijn 133’. Het transferium wordt toch al bediend? Of komt er een (extra) halte dichterbij bijvoorbeeld de kerk?Education schreef: ↑do 14 mar 2024, 15:05 https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/163 ... CRFOQqmmhA
Aangepast vervoersplan...
Re: Aanbesteding Zeeland
Het plan was om lijn 133 te strekken over de N57 tussen Serooskerke S en Burgh-Haamstede, maar daar zijn ze toch maar op teruggekomen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten