Aanbesteding Zeeland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

ICE11 schreef: wo 24 mei 2023, 21:36 De vraag is natuurlijk wel: waar zou de provincie geld vandaan moeten halen voor een beter aanbod?
Overigens moet een flexnet niet per se goedkoper zijn dan vaste lijnen. Want als het flexvervoer veel heen en weer moet rijden, is ie zelfs duurder dan een gewone busnet. Deze ervaring bestaat inmiddels in een stad hier in de regio, waar enkele jaren geleden de buslijnen behalve scholierenvervoer helemaal door belbussen met flexible routes zijn vervangen.
Ligt inderdaad aan de opzet, maar als het dezelfde frequentie heeft is het sowieso goedkoper, door minder kilometers en voertuigen die meer toegepast zijn op de vervoersvraag (en eventueel goedkoper personeel daarmee verbonden).
In Zutphen konden ze voor hetzelfde geld dat 1 vaste bus per uur koste twee flexbussen per uur rijden met vaste vertrektijden van het station. Die ritten waren zelfs zo succesvol dat er nu 2 vaste ritten per uur in de avond rijden. Er kan dus ook nieuw vervoerspotentieel mee gevonden worden.
ICE11 schreef: wo 31 mei 2023, 12:23 Kunnen de plannen van de provincie überhaupt doorgaan, zonder het wet personenvervoer te wijzigen?

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/156 ... n-het-niet
Voor zover ik het begrijp gaat het niet om de plannen en sich, maar om de geldigheid van het studentenOV in het flexvervoer. Ik vind dat overigens erg opvallend. Volgens het artikel gelden de buurtbus en belbus niet als OV, maar in veel plekken in Nederland kan daar wel gewoon met een studentreisproduct gereisd worden.
Edit: O, Chrysa was me voor
Ik heb geen onderschrift
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door teun »

StudentenOV in deelauto's, zie het al voor me. :')
Volgens mij is er een enorm goede reden dat niet elke student gratis met de fiets van NS mag...

Ik vind het maar een apart verhaal trouwens, in het concept PvE staat volgens mij uitdrukkelijk dat "Fijnmazige mobilteitsdiensten" niet onder de busconcessie vallen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Ik denk wel dat OV-fietsen een goedkope reisoplossing zijn voor provincies, als je daar buslijnen of busritten mee kunt vervangen.
Ik heb geen onderschrift
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door umbusko »

Fietsen zijn maar beperkt nuttig. Want ze helpen niet als je fysiek wat minder bent, problemen hebt met evenwicht, zwanger bent, met jonge kinderen reist, bagage bij je hebt, je niet door een stortbui wenst te begeven, en ga zo nog maar even door.

En deelfietsen? Het is nog echt wel een extra psychologische drempel om te moeten betalen om vervolgens zelf het werk te moeten doen, op een fiets die bovendien nooit zo comfortabel zal zijn als je eigen fiets. Paradoxaal genoeg verlies je ook nog een deel van je flexibiliteit, omdat je per se met die fiets terug moet naar een inleverpunt. Als je pech hebt nog tegen een toeslag ook, als het niet je startpunt was. Er is vast een markt voor deelfietsen, maar het lijkt me echt een niche.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Toch is het gebruik van OV-fietsen juist explosief gegroeid, terwijl ze vooral beschikbaar waren op grote stations met hoogfrequente buslijnen. Blijkbaar geven mensen toch de voorkeur aan deelfietsen.
Val hier zelf trouwens ook onder: heb vaak genoeg ervoor gekozen om mee te betalen voor een OV-fiets, omdat ik dan zelf kon bepalen wanneer ik weg kon en niet afhankelijk was van een avondbuslijn, waarvoor ik eerst een stuk moest lopen voor een lijn die maar eens per uur reed of je een half uur van tevoren moest reserveren.
Dat is trouwens ook een belangrijk ding: ik ken best wel wat mensen die slecht kunnen lopen, maar prima kunnen fietsen. Juist het huidige OV sluit slecht aan op die mensen, omdat ze vaak een stuk moeten lopen naar de dichtsbijzijnde bushalte. Dan wordt meestal eerder de regiotaxi genomen.
Ik zie overigens maar weinig mensen die een andere route terug dan heen reizen, behalve als het absoluut noodzakelijk is om bijvoorbeeld aansluitingen. Misschien een handjevol recreatieve reizigers die een fiets speciaal huren voor het fietsen.
Vergeet niet dat de fiets het populairste vervoersmiddel is tot 5 kilometer.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Hainje »

@umbusko: als je projecten als BravoFiets neemt, ja dat is volkomen k**. Maar deelfietsen als de OV fiets of een concept à la Go! zou in rurale gebieden juist ideaal kunnen zijn. Uiteraard wel iets goedkoper dan Go! zelf.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

Deelfietsen ben ik juist wel enorm voor, maar het systeem moet dan goed geregeld zijn. Ik heb zelf ook alle lijnen zo gestrekt mogelijk gelegd met de wens voor fietsenrekken. Wel zie ik dan het liefste haltes die ervoor zorgen dat bussen zo snel mogelijk de weg kunnen vervolgen.

Het is jammer dat juist niet gekeken is naar een OV netwetk binnen een bepaalde afstand. Ik zou zeggen tot 5 km een bussoort. Welk netwerk krijgt men dan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Daniel »

Hainje schreef: wo 31 mei 2023, 16:27 @umbusko: als je projecten als BravoFiets neemt, ja dat is volkomen k**. Maar deelfietsen als de OV fiets of een concept à la Go! zou in rurale gebieden juist ideaal kunnen zijn. Uiteraard wel iets goedkoper dan Go! zelf.
Mijns inziens kunnen deelfiets en OV elkaar goed aanvullen, mits goed geïntegreerd. OV fiets is daar inderdaad een goed voorbeeld van, want die kan je met je OV-chipkaart huren.
Maar om echt OV te vervangen tussen een hub en de echte eindbestemming zijn er wel enkele dingen essentieel: betrouwbaarheid, betrouwbaarheid en betrouwbaarheid ;) .

Heb zelf jaren de combi bus en OV fiets gebruikt, maar dat was alleen aantrekkelijk wetend dat mocht er een storing zijn (en dat heeft OV fiets nogal eens op onbemande locaties, waarbij ze ook nog lang kunnen duren) er ook een mogelijkheid was op een bus over te stappen voor het laatste stukje naar het werk.
Als het alternatief in zo'n geval een half uur lopen is ga je natuurlijk geen reizigers trekken met een gestrekte bus i.c.m. deelfietsen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Education
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Education »

Een deelfiets past zeker in een stedelijk gebied.. maar laten we wel wezen.. in plattelandsregio's waar kernen kilometers van elkaar af liggen wordt dit gewoon niks.. Als de HUBS zo worden ingericht als in Haamstede wordt dit gewoon een kansloos en geldverslindend project waar de reiziger.. jong en oud niks aan heeft. Zoevende lege bussen met een mooi logo erop. Als men de plannen leest van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag dan weet je waar men wel veel geld gaat uitgeven... Het houdt inderdaad op bij Goeree-Overflakkee.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Etienne »

Nog even dit artikel van 2 dagen geleden :')

Zeeuws ov-plan op losse schroeven: zonder wetswijziging kan het niet

Er is een wetswijziging nodig om het nieuwe openbaarvervoerplan voor Zeeland mogelijk te maken. Het provinciebestuur heeft een brief gestuurd aan het kabinet met de vraag of niet alleen grote bussen, maar ook flextaxi's en deelauto's kunnen worden aangemerkt als openbaar vervoer. Kan dat niet, dan komt de aanbesteding in de problemen en is het hele Zeeuwse ov-plan niet uitvoerbaar.

"Het is nodig dat een aantal dingen wordt aangepast in de wet- en regelgeving", zegt gedeputeerde Harry van der Maas. In een brief aan staatssecretaris Vivianne Heijnen dringt Zeeland aan op niets minder dan wijziging van de Wet personenvervoer 2000.

Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ZO6176 »

Wat is dat iets voor achterlijks? Een vervoerder gaat toch niet inschrijven op een concessie dat wettelijk niet in orde is. Lijkt me dat je toch eerst zorgt dat het op papier alles klopt
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

Etienne schreef: do 01 jun 2023, 08:44
"Het is nodig dat een aantal dingen wordt aangepast in de wet- en regelgeving", zegt gedeputeerde Harry van der Maas. In een brief aan staatssecretaris Vivianne Heijnen dringt Zeeland aan op niets minder dan wijziging van de Wet personenvervoer 2000.

Lees meer
Of de concessie wordt aangepast. Want wat het PVE betreft is niet OV waardig. Kan hHArrie de laan uit worden gestuurd.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Roeland »

Ik kan me voorstellen dat de BBB een wat andere visie op OV op het platteland heeft, dan het vorige college.
Dan kan dit mooi de aanleiding zijn voor herziening van de scope van de concessie?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

huibf schreef: do 01 jun 2023, 10:08
Etienne schreef: do 01 jun 2023, 08:44
"Het is nodig dat een aantal dingen wordt aangepast in de wet- en regelgeving", zegt gedeputeerde Harry van der Maas. In een brief aan staatssecretaris Vivianne Heijnen dringt Zeeland aan op niets minder dan wijziging van de Wet personenvervoer 2000.

Lees meer
Of de concessie wordt aangepast. Want wat het PVE betreft is niet OV waardig. Kan hHArrie de laan uit worden gestuurd.
Kan je het PvE aanpassen tijdens de aanbesteding?
Education
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Education »

Roeland schreef: do 01 jun 2023, 11:50 Ik kan me voorstellen dat de BBB een wat andere visie op OV op het platteland heeft, dan het vorige college.
Dan kan dit mooi de aanleiding zijn voor herziening van de scope van de concessie?
Nou na enige communicatie met hen heb ik die hoop al opgegeven. Mooie praatjes..
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Hendrik »

Voor wie de brief aan de staatssecretaris zelf wil lezen: https://www.zeeland.nl/sites/default/fi ... a8d798.pdf
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

Mooi om het vuur voor de bbq mee aan te maken.

Het zou een goed signaal zijn als geen vd vervoeders inschrijven op de concessie. Zo ook voor West Brabant.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Zeeland heeft in de ambitie een noord-zuid verbinding te realiseren. Op de noord-zuid-as, tussen Rotterdam, Zierikzee, Goes, Terneuzen en Gent, wordt gestreefd naar een Bus Rapid Transit (BRT) verbinding, waarin snelle bussen voor Zeeuwse begrippen hoogfrequent rijden.
Dit zou mooi zijn, alleen ironisch genoeg is juist de lijn Terneuzen Gent niet verplicht.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

huibf schreef: do 01 jun 2023, 20:15 Mooi om het vuur voor de bbq mee aan te maken.

Het zou een goed signaal zijn als geen vd vervoeders inschrijven op de concessie. Zo ook voor West Brabant.
Hoezo ook in de concessie West-Brabant?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

Omdat ook daar geen OV overblijft.
FlexOV is geen OV en alleen maar bedachte voor de Buhne.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Constructieve onderbouwde discussies ontstaan hier. Lijkt wel Twitter.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

huibf schreef: vr 02 jun 2023, 12:57 Omdat ook daar geen OV overblijft.
FlexOV is geen OV en alleen maar bedachte voor de Buhne.
Op basis van de eisen in West-Brabant blijft daar nog relatief veel OV rijden. Het is bijna volledig gebaseerd op het huidige netwerk, met inderdaad hier en daar een wijziging.

Zeeland lijkt daarin harder door te stappen met de gewenste veranderingen. Ik hoop dat er uiteindelijk toch wijzigingen worden doorgevoerd om het netwerk meer zoals nu te maken. Niet alle wijzigingen zijn raar binnen de voorstellen, maar het kan altijd beter.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

sirvinniei schreef: vr 02 jun 2023, 13:50
huibf schreef: vr 02 jun 2023, 12:57 Omdat ook daar geen OV overblijft.
FlexOV is geen OV en alleen maar bedachte voor de Buhne.
Constructieve onderbouwde discussies ontstaan hier. Lijkt wel Twitter.
Is dat dan niet zo ? Is er ergens enig bewijs dat flexov wel werkt. Alle goedbedoelde onderzoek over Flexov worden geschreven i.o.v de provincie is is dus bij voorkeur dus al gekleurd en hersteldvtotdat wat de provincie wil zien.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door waldo79 »

Mag ik dan eens een link naar die onderzoeken zien zodat ik zelf een mening kan vormen :?:
Stijngeluk
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Stijngeluk »

Ik heb geen daadwerkelijke bronnen in dit geval, dus pin me hier niet op vast.
Ik kan me maar 1 plek in Nederland bedenken waar flexOV "werkt", weinig geklaag hoor/lees over de te hogen kosten en ook al langer rijd dan 3 jaar, en dat is met de texelhopper. Lijn 28 de kernroute laten doen met in de zomer een ehhh, gezellig drukke bus om zo maar te benoemen, en het flexOV de rest van het eiland laten doen.
Nu is texel wel een vrij unieke situatie met 1 punt waar alle bussen op moeten aansluiten: aankomst en vertrek van de hoofdboot in Den Hoorn die 1x per uur gaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten