Aanbesteding Zeeland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

Echt sommige bestuurders hebben echt geen verstand. Als ik die route zo bekijk is Wemeldinge niet zo ver om en gezien de kern van Wemeldinge ook nog reizigers potentieel.
Lijn 27 zal dus nog minder reizigers trekken en daarna worden opgeheven.

Inzet van flexbusje kost alleen maar meer geld.

Onbegrijpelijk. Wie kan die waanzin nog stoppen?
Het zou tijd zijn dat op het provinciehuis, afdeling OV iedereen op straat wordt gekieperd simpelweg omdat ze geen verstandelijk denkvermogen voor het 'werk' wat ze doen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

PatrickM schreef: vr 16 jun 2023, 10:18 Zoals te lezen in de gepubliceerde antwoorden onderaan op de aanbestedingspagina (https://s2c.mercell.com/today/37106) en in de kalender op die pagina is de inleverdatum voor de offertes uitgesteld. De inleverdatum voor de offertes is nu 18 september, 6 november wordt het voornemen tot gunning bekend gemaakt.
Hopelijk een voorbode dat zich nog niemand heeft gemeld.
Ik zou ook geen concessiehouder willen zijn
In een Provincie waar alleen maar incapabel volk werkt. Gegarandeerd altijd stront aan de knikker zodra je met ze moet samenwerken.

Dat de overheid nu ook maar eens er lang over doet om een wetswijziging door te voeren zoals Zeeland wil.
CamilleKreemers
Berichten: 4392
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vraag me af of je als vervoerder ook mag stellen om bepaalde wijzigingen voor te stellen.

Ik zie de volgende wijzigingen behouden:
- lijn 31 behouden met strekkingen om in Kamperland Tunnel (aansluiting 133) en Goes (Trein) een goede aansluiting te hebben.
- lijn 53 tussen Middelburg en Westkapelle een uursdienst behouden
- lijn 56 een uursdienst maken, maar dan tot Vlissingen Centrum.
- lijn 58 een halfuursdienst maken, omdat deze lijn bijna heel Vlissingen ontsluit. Ook herschuiven zodat er goed aangesloten wordt op de trein in Vlissingen en de veerboot uit Zeeuws-Vlaanderen voor scholieren.
- lijn 102 behouden voor de verbinding Tholen - Rotterdam als alternatief voor reizen via Roosendaal wat fors om is.

Met de volgende "snelweghaltes" kan je de snelbus als een soort Qliner hebben.
- lijn 20: N62 nabij Heerenhoek/Nieuwdorp, A58 bij Heinkenzand (met een nieuwe westelijke op/afrit, zodat de bus een stuk sneller kan)
- Alternatief 20: omleggen via de 223-route, zodat de 23 kan vervallen.
- lijn 50: N254 bij Nieuwdorp, N254 bij Vlissingen Oost.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op vr 16 jun 2023, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

huibf schreef: vr 16 jun 2023, 18:48
Hopelijk een voorbode dat zich nog niemand heeft gemeld.
Ik zou ook geen concessiehouder willen zijn
In een Provincie waar alleen maar incapabel volk werkt. Gegarandeerd altijd stront aan de knikker zodra je met ze moet samenwerken.

Dat de overheid nu ook maar eens er lang over doet om een wetswijziging door te voeren zoals Zeeland wil.
Ik denk eerder dat ze afwachten of er een wetswijziging komt. Vervoerders zullen juist erg blij zijn met een lijnenpakket dat grotendeels rendabel, snel en direct is.
CamilleKreemers schreef: vr 16 jun 2023, 20:17 Ik vraag me af of je als vervoerder ook mag stellen om bepaalde wijzigingen voor te stellen.

Ik zie de volgende wijzigingen behouden:
- lijn 31 behouden met strekkingen om in Kamperland Tunnel (aansluiting 133) en Goes (Trein) een goede aansluiting te hebben.
- lijn 53 tussen Middelburg en Westkapelle een uursdienst behouden
Juist bij die eerste twee zie ik het minste potentieel voor een 12m bus de hele dag door. In heel Kamperland wonen 2000 mensen. In de gemeente Veere wat meer, maar voor beide geldt dat de kernen klein en uitgespreid zijn.

Komt bij dat je beter de hele lijnenbundel 52/53 kunt herstellen dan alleen Westappele-Middelburg. Als je alleen dat deel herstelt krijg je een verspitste lijn, waar nu in beide richtingen naar Middelburg wordt gereden. Het meest realistische lijkt me dan nog lijn 52/53 als spitslijn.

Of, in plaats van 2x per uur 133:
-1x per uur Middelburg-Seroorskerke-Oostkapelle-Domburg-Westkapelle-Zoutelande-Middelburg via N57/N287/N288/N660
-1x per uur 133 huidige route
-1x per uur Renesse-Serooskerke-Zierikzee-Oude Tonge
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8860
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door ArrivaBas »

Als je ervan uitgaat dat ongeveer 10% van de inwoners met de bus reist (even achterkant bierviltje overigens), genereert Kamperland een aanbod van hooguit 200 reizigers per dag op een normale werkdag. Een dergelijk marktaandeel in de modal split (de verdeling van reizgersaantallen en kilometers over de verschillende modaliteiten) haal je alleen met een aantrekkelijk aanbod waarbij je ten minste elk uur rijdt van 6 tot 20. Dat zijn ten minste veertien ritten, hetgeen gemiddeld 15 reizigers per rit betekent, maar met een uurdienst red je die 10% marktaandeel niet. Daar is significant meer aanbod voor nodig, maar het is niet aantrekkelijk om voor gemiddeld nog geen tien reizigers per rit overdag elk half uur te rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers
Berichten: 4392
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

Nu zijn er meer dorpen daar, maar dat was niet mijn idee. Het is de enige lijn op dat eiland.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door PatrickM »

huibf schreef: vr 16 jun 2023, 18:48
PatrickM schreef: vr 16 jun 2023, 10:18 Zoals te lezen in de gepubliceerde antwoorden onderaan op de aanbestedingspagina (https://s2c.mercell.com/today/37106) en in de kalender op die pagina is de inleverdatum voor de offertes uitgesteld. De inleverdatum voor de offertes is nu 18 september, 6 november wordt het voornemen tot gunning bekend gemaakt.
Hopelijk een voorbode dat zich nog niemand heeft gemeld.
Ik zou ook geen concessiehouder willen zijn
In een Provincie waar alleen maar incapabel volk werkt. Gegarandeerd altijd stront aan de knikker zodra je met ze moet samenwerken.

Dat de overheid nu ook maar eens er lang over doet om een wetswijziging door te voeren zoals Zeeland wil.
Daar ligt het niet aan, zoals te lezen in de antwoorden van de NVI is dit gedaan omdat een vervoerder aan had gegeven dat ze vanwege andere aanbestedingen te weinig tijd hadden om een bod uit te brengen. Toen is de inschrijvingsduur verlengd, waardoor een andere vervoerder weer boos was vanwege de kortere implementatietijd en samenloop met andere aanbestedingen :')
sirvinniei schreef: vr 16 jun 2023, 21:22
huibf schreef: vr 16 jun 2023, 18:48
Hopelijk een voorbode dat zich nog niemand heeft gemeld.
Ik zou ook geen concessiehouder willen zijn
In een Provincie waar alleen maar incapabel volk werkt. Gegarandeerd altijd stront aan de knikker zodra je met ze moet samenwerken.

Dat de overheid nu ook maar eens er lang over doet om een wetswijziging door te voeren zoals Zeeland wil.
Ik denk eerder dat ze afwachten of er een wetswijziging komt. Vervoerders zullen juist erg blij zijn met een lijnenpakket dat grotendeels rendabel, snel en direct is.
CamilleKreemers schreef: vr 16 jun 2023, 20:17 Ik vraag me af of je als vervoerder ook mag stellen om bepaalde wijzigingen voor te stellen.

De vervoerder heeft geen/een beperkte ontwikkeltaak en ook geen opbrengstverantwoordelijkheid. Die boeit de routes dus vrij weinig, want het geld komt sowieso. Daarom is de mogelijkheid om extra’s voor te stellen beperkt, dus ik vrees dat dit het net gaat worden vanaf 2025..
Ik vraag me af of er een inschrijving gaat komen, en zo ja tegen welke prijs.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

ArrivaBas schreef: vr 16 jun 2023, 21:51 Als je ervan uitgaat dat ongeveer 10% van de inwoners met de bus reist (even achterkant bierviltje overigens), genereert Kamperland een aanbod van hooguit 200 reizigers per dag op een normale werkdag. Een dergelijk marktaandeel in de modal split (de verdeling van reizgersaantallen en kilometers over de verschillende modaliteiten) haal je alleen met een aantrekkelijk aanbod waarbij je ten minste elk uur rijdt van 6 tot 20. Dat zijn ten minste veertien ritten, hetgeen gemiddeld 15 reizigers per rit betekent, maar met een uurdienst red je die 10% marktaandeel niet. Daar is significant meer aanbod voor nodig, maar het is niet aantrekkelijk om voor gemiddeld nog geen tien reizigers per rit overdag elk half uur te rijden.
Het gaat om het feit dat ze een dorpje uit de lijn weghalen, waardoor er dus in potentie dus nog minder reizigers zullen reizen, dat versnellen zal geen extra reizigers opleveren.
Dus over 2 jaar valt alsnog het doek voor deze lijn.
Het is pure onwil en onkunde van de Provincie met het doel het OV tot het uiterste te kunnen verzieken en de burger op te zadelen met een duur flexsysteem, lees nog hogere belastingen.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Daar heb jij het over, wij hadden het over Kamperland...
Ik heb geen onderschrift
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door visgraat »

Ik neem aan dat heel veel scholierenlijnen niet hoeven te rijden aangezien er een station in de buurt is of andere buslijnen beschikbaar zijn. Waarom rijden zoveel bussen naar Krabbendijke bijvoorbeeld?
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Omdat daar een school staat?
Ik heb geen onderschrift
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door visgraat »

Lijn 647 vind ik bijvoorbeeld wel een van de meest domme lijnen… van Domburg naar Middelburg, waar ook lijn 52/53 rijdt en dan van Middelburg naar Krabbendijke nota bene via Arnemuiden en Kruiningen. Nu stopt de trein al heel vaak op plekken waar je niet hoeft te zijn, maar dan kom je wel via Arnemuiden en Kruiningen in Krabbendijke. En dan een bus plannen die precies in dezelfde verbinding voorziet. Zo vol zijn die treinen niet. Sterker nog, kunnen wel reizigers gebruiken. Als er bezuinigd moet worden, dan deze als eerst lijkt mij.
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Dennenboom »

Op lijnen naar scholen voor kinderen van SGP stemmers wordt in Zeeland per definitie niet bezuinigd. Daar zorgt HvdM wel voor.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Hendrik »

Heb je daar ook een begin van bewijs van?
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Dennenboom »

Vergelijk de dienstregeling in Zeeland met die van 10 jaar geleden en kijk wat er is verdwenen.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Misschien komt dat ook omdat, in tegenstelling tot andere provincies, er voornamelijk leerlingen in het ov worden vervoerd. Die willen vooral voor het eerste uur en na het laatste uur vervoer vervoerd worden van specifieke locaties. Zoals ik al eerder aangaf, op basis van de kaartjes in PvE heeft alleen de as Oude Tonge-Zierikzee-Goes-Terneuzen-Hulst een sterke vervoersvraag.
Veel wat er is verdwenen of vervangen door buurtbussen en haltetaxi is werd al gereden door 8p bussen. Het rijden met 8p bussen in plaats van helemaal niks of een buurtbus is ook een keuze die het overgrote deel van de provincies niet meer maakt.
Ik heb geen onderschrift
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Dennenboom »

Komt ook doordat een deel van het vervoer voor niet scholieren wat wel succesvol is, is wegbezuinigd. Zo is zomerlijn 814 van Breskens naar Knokke ondanks de fatsoenlijke reizigersaantallen gestaakt omdat het bedrijfsleven niet wilde bijdragen in de kosten. Dat was echt een actie van HvdM. Gevolg is wel dat een plaats als Cadzand in de zomer niet meer met het OV te bereiken is.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op ma 19 jun 2023, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7652
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door waldo79 »

En wat is HvdM?
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door TLP »

Harry van der Maas, de provinciale OV-gedeputeerde.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door huibf »

De man die xorgt voor 1000-den OV-gedupeerde
Ach de functie scheelt maar enkele letters.
waldo79
Berichten: 7652
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door waldo79 »

Het is aan PS om al dan niet fiat te geven aan voorstellen van de gedeputeerde die zich met OV bezighoudt. Aangezien de beschikbare hoeveelheid geld niet oneindig is - zeker in een provincie als Zeeland, worden er keuzes gemaakt.

Daarnaast wordt de gedeputeerde geadviseerd door zijn ambtenarenapparaat. Nee, het is te makkelijk om hier iemand online te kapittelen.
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Dennenboom »

Ministers mogen we wel verantwoordelijk houden voor het beleid op hun portefeuille, maar gedeputeerden niet? Vreemd.
waldo79
Berichten: 7652
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door waldo79 »

Tuurlijk mag dat wel, maar het lijkt wel een fittie naar de heer van der Maat - en daar wilde ik een statement tegen maken.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Hendrik »

Behalve dat Provinciale Staten er inderdaad mee hebben ingestemd, is het niet een besluit van deze ene gedeputeerde, maar van het hele college van gedeputeerde staten. Natuurlijk kan een gedeputeerde als portefeuillehouder best een stempel drukken, maar hij kan echt niet zomaar in z'n eentje van alles bepalen.
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Dennenboom »

Er gebeurt in Zeeland wel iets wat een lokale variant van de Beeching Axe of het Nebenbahnsterben genoemd kan worden.
Ik heb het gevoel dat er te rigoureuze stappen worden gezet, waar we later spijt van krijgen. En net zoals bij Richard Beeching koppel je daar dan een naam aan. Natuurlijk is niet de persoon zelf daar alleen verantwoordelijk voor en misschien heeft hij ook wel goede bedoelingen, maar ik ben bang dat dit beleid alleen maar zal leiden tot steeds minder vervoer en niet eens tot minder kosten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten