Je kunt dan inderdaad beter een deal met NS sluiten over abonnementen en alleen bussen rijden vanaf/naar de stations.ICE11 schreef: ↑vr 27 okt 2023, 22:04Wat mij altijd weer verbaasd is wat de scholierenlijnen soms voor avontuurlijke (lange) routes hebben en dat er op vele lijnen alleen ritten in een richting zijn. Bij voorbeeld van Middelburg via Kamperland naar Goes of vanuit bijna iedere hoek van de provincie naar Krabbendijke.CamilleKreemers schreef: ↑vr 27 okt 2023, 14:00 Ik verwacht dat een groot deel van de kosten wordt veroorzaakt door de enorme hoeveelheid schoolbussen nodig voor de concessie.
Aanbesteding Zeeland
Re: Aanbesteding Zeeland
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 4396
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Zeeland
Ik heb altijd begrepen dat NS weigert korting toe te passen aan scholieren en daardoor de prijs van de bus goedkoper is voor combinatie Bus+subsidie dan NS.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Aanbesteding Zeeland
En dat mag de landelijke overheid zich natuurlijk ook aanrekenen, aangezien die via de concessie hadden kunnen regelen dat NS hieraan moet meewerken...
Re: Aanbesteding Zeeland
Ja, deels. Het zijn natuurlijk wel gewoon kosten die gemaakt worden. Aan de andere kant, OV abonnementen voor middelbare scholieren zijn wel vaak erg duur; er valt denk ik wel wat voor te zeggen om scholieren een trajectabonnement aan te bieden als provincie of gemeente. Per slot van rekening geldt voor de OV-studentenkaart ook dat die bedacht is om jongeren onderwijs te laten volgen zonder zich druk te hoeven maken over hoe duur de reis is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 963
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Aanbesteding Zeeland
Wat dacht je van lijn 647 Domburg-Krabbendijke... 1 rit in 1 richting vertrek 06:48 uur aankomst 08:25 uur.. rit van bijna 2 uur.ICE11 schreef: ↑vr 27 okt 2023, 22:04Wat mij altijd weer verbaasd is wat de scholierenlijnen soms voor avontuurlijke (lange) routes hebben en dat er op vele lijnen alleen ritten in een richting zijn. Bij voorbeeld van Middelburg via Kamperland naar Goes of vanuit bijna iedere hoek van de provincie naar Krabbendijke.CamilleKreemers schreef: ↑vr 27 okt 2023, 14:00 Ik verwacht dat een groot deel van de kosten wordt veroorzaakt door de enorme hoeveelheid schoolbussen nodig voor de concessie.
Zijn er echt scholieren die de hele rit van begin tot eindpunt in deze bus zitten of is het ook een soort verkapte spitslijn voor forenzen?
Vindt het onderscheid altijd vaag om aan bepaalde lijnen een groep te hangen zoals "scholieren". Als normale forens kan je ook in deze
bussen stappen alleen zitten er veel scholieren in maar er staat nergens dat dat niet mag Zo ben ik regelmatig met lijn 645 mee gegaan omdat dat qua tijden beter uit kwam. Chauffeur keek me altijd raar aan.
Misschien valt in deze concessie nog iets te halen qua geld? Of betalen de scholen mee aan deze "scholieren" lijnen?
Re: Aanbesteding Zeeland
Ik denk ook dat de ene rit van lijn 641 tenminste tussen Middelburg en Kamperland een "gemaskeerde leeg materieelrit" is....
Re: Aanbesteding Zeeland
Ja er zijn reizigers die de hele rit uitzitten. De scholieren komen uit de gereformeerde en reformatorische achterban en kiezen bewust voor deze scholen. De NS werkt niet mee aan tariefintergratie waardoor zo'n lange scholierenlijn goedkoper is om te exploiteren. De school draagt als het goed is ook een deel bij aan de exploitatie.BusFreakRotterdam schreef: ↑zo 29 okt 2023, 13:02Wat dacht je van lijn 647 Domburg-Krabbendijke... 1 rit in 1 richting vertrek 06:48 uur aankomst 08:25 uur.. rit van bijna 2 uur.ICE11 schreef: ↑vr 27 okt 2023, 22:04Wat mij altijd weer verbaasd is wat de scholierenlijnen soms voor avontuurlijke (lange) routes hebben en dat er op vele lijnen alleen ritten in een richting zijn. Bij voorbeeld van Middelburg via Kamperland naar Goes of vanuit bijna iedere hoek van de provincie naar Krabbendijke.CamilleKreemers schreef: ↑vr 27 okt 2023, 14:00 Ik verwacht dat een groot deel van de kosten wordt veroorzaakt door de enorme hoeveelheid schoolbussen nodig voor de concessie.
Zijn er echt scholieren die de hele rit van begin tot eindpunt in deze bus zitten of is het ook een soort verkapte spitslijn voor forenzen?
Vindt het onderscheid altijd vaag om aan bepaalde lijnen een groep te hangen zoals "scholieren". Als normale forens kan je ook in deze
bussen stappen alleen zitten er veel scholieren in maar er staat nergens dat dat niet mag Zo ben ik regelmatig met lijn 645 mee gegaan omdat dat qua tijden beter uit kwam. Chauffeur keek me altijd raar aan.
Misschien valt in deze concessie nog iets te halen qua geld? Of betalen de scholen mee aan deze "scholieren" lijnen?
De reden dat er een bepaald onderscheid aan lijnen wordt gehangen, dus in dit geval voor scholieren, is omdat de vertrektijden nogal eens wijzigen als de scholen eerder uit zijn. Dan rijden de schoolbussen ook eerder, idem dat als de scholen later uit zijn door bijvoorbeeld een activiteit dan rijden deze lijnen ook later. Door dit label is dit voor iedereen duidelijk dat dit speciale lijnen zijn en kun je als vervoerder en school dus dit soort acties maken, zoals last minuten vertrektijden wijzigen.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6481
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Zeeland
In onder andere Goes en Krabbendijke zit het Calvijn College, een grote reformatorische scholengemeenschap.ICE11 schreef: ↑vr 27 okt 2023, 22:04Wat mij altijd weer verbaasd is wat de scholierenlijnen soms voor avontuurlijke (lange) routes hebben en dat er op vele lijnen alleen ritten in een richting zijn. Bij voorbeeld van Middelburg via Kamperland naar Goes of vanuit bijna iedere hoek van de provincie naar Krabbendijke.CamilleKreemers schreef: ↑vr 27 okt 2023, 14:00 Ik verwacht dat een groot deel van de kosten wordt veroorzaakt door de enorme hoeveelheid schoolbussen nodig voor de concessie.
Re: Aanbesteding Zeeland
Ik verbaas me er meer over dat dit soort scholierenvervoer bij de (standaard) concessie zit 'ingebakken'. Het lijkt me veel logischer om dat er uit te halen, en apart onder te brengen. Immers de financiering loopt deels via andere bronnen, zulke buslijnen hebben nauwelijks tot geen meerwaarde voor het reguliere openbaar vervoer en in principe zitten ze ook niet gebonden naan een vaste dienstregeling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding Zeeland
Nou ja, scholierenritten kunnen natuurlijk wel gebruikt worden om bepaalde trajecten te verdichten.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4396
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Zeeland
Ik zie dat voor 132 en 20 wel in, maar niet voor de rest.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding Zeeland
Voor rustige ritten zou je het natuurlijk ook gewoon kunnen opvangen met het vraagafhankelijke systeem met eventueel een pendellijntje van hub naar school.
Ik heb geen onderschrift
Re: Aanbesteding Zeeland
Welnee joh, was het maar zo'n feest. Die is ingevoerd als ordinaire bezuinigingstruc op de basisbeurs. De compleet forfaitaire reiskostenpost werd ingehouden, en studenten kregen in plaats daarvan een sigaar uit eigen doos in de vorm van de OV-studentenkaart, waarop vervolgens weer lustig beknibbeld werd, ondermeer door het reisrecht te beperken tot een werkweek- of weekendvariant.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Aanbesteding Zeeland
Dat zou betekenen dat een vervoerder dalijk nog steeds dezelfde overheadkosten heeft maar met nóg minder bussen (scholierenvervoer is toch wel een substantieel onderdeel van de concessie). De contractwaarde is nu al behoorlijk laag voor de OV-wereld, als je vervolgens nog een groot deel van het vervoer eruit haalt blijft er precies niks meer over. Bij een opbrengstencontract zou ik het nut er nog van inzien, maar bij een kostencontract zoals ze hier van plan zijn niet gezien de vervoerder gewoon een vaste DRU-prijs betaald krijgt.Vinny schreef: ↑zo 05 nov 2023, 10:45 Ik verbaas me er meer over dat dit soort scholierenvervoer bij de (standaard) concessie zit 'ingebakken'. Het lijkt me veel logischer om dat er uit te halen, en apart onder te brengen. Immers de financiering loopt deels via andere bronnen, zulke buslijnen hebben nauwelijks tot geen meerwaarde voor het reguliere openbaar vervoer en in principe zitten ze ook niet gebonden naan een vaste dienstregeling.
-
- Berichten: 4396
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Zeeland
Dw provincie stelt het nieuwe bus plan uit: https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/buspla ... ~ae432c00/
Re: Aanbesteding Zeeland
Sow, wie had dat zien aankomen
Re: Aanbesteding Zeeland
Het hele verhaal direct van de bron (PDF)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Aanbesteding Zeeland
Om het samen te vatten: de provincie gaat gewoon door met het plan, ze versoepelen alleen een paar eisen zoals de transitieperiode naar emissieloos rijden en de concessieduur.
Het doel om praktisch elke buslijn te schrappen staat echter niet ter discussie, daar zijn ze nog steeds fan van.
Het doel om praktisch elke buslijn te schrappen staat echter niet ter discussie, daar zijn ze nog steeds fan van.
請勿靠近車門
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding Zeeland
Nou, dit is dus ook weer duidelijk voor de sceptici onder ons.Voor de andere vervoerder was de RMS [regionale mobiliteitscentrale] geen enkele belemmering om in te schrijven op deze concessie.
Ik heb geen onderschrift
Re: Aanbesteding Zeeland
Citaat: "De Regionale Mobiliteitsstrategie is volgens deze vervoerders een prima uitgangspunt."
Ik moet het even opzoeken maar ik dacht toch eerder gelezen te hebben dat volgens de vervoerders met het "nieuwe" vervoer volgens boven genoemde strategie geen geld is te verdienen?
Desalniettemin is volgens mij de verwijzing op de lange levertijd van E-Bussen niet meer dan een smoes.
Ik moet het even opzoeken maar ik dacht toch eerder gelezen te hebben dat volgens de vervoerders met het "nieuwe" vervoer volgens boven genoemde strategie geen geld is te verdienen?
Desalniettemin is volgens mij de verwijzing op de lange levertijd van E-Bussen niet meer dan een smoes.
-
- Berichten: 4396
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Zeeland
dat zit tussen de oren van niet ingewijdigden, gewoon met de taxiCas schreef: ↑do 09 nov 2023, 16:08 Om het samen te vatten: de provincie gaat gewoon door met het plan, ze versoepelen alleen een paar eisen zoals de transitieperiode naar emissieloos rijden en de concessieduur.
Het doel om praktisch elke buslijn te schrappen staat echter niet ter discussie, daar zijn ze nog steeds fan van.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 05 okt 2023, 10:37
Re: Aanbesteding Zeeland
Citaat uit GS beslisnota:
Conclusie vanuit de evaluatie van de aanbesteding is dat we al kwalitatief goede
aanbestedingstukken hebben maar dat op een aantal punten herziening nodig is om een
nieuwe aanbesteding wel succesvol te laten zijn. Daarnaast vinden we het belangrijk om bij
deze herziening ook de (maatschappelijke) signalen en suggesties te overwegen c.q. mee te
nemen, die wij de afgelopen periode hebben gekregen en in de komende maanden nog
krijgen
Vervoerders verzoeken dus om de provinciale bijdrage te verhogen, implementatie van ZE uit te stellen, langere looptijd van contract. Dit had je allemaal vooraf kunnen vragen toen je de aanbestedingsprocedure startte door middel van een marktconsultatie. Beste vervoerder hoe kunnen we verzorgen dat jullie een aanbieding doen? Wat vinden jullie van de implementatieperiode voor ZE? Wat vinden jullie van de looptijd? Wat vinden jullie van de provinciale bijdrage?
Daarnaast zou je met zo'n hoge provinciale bijdrage (meer dan 144 euro per dienstregelingsuur) als overheid moeten afvragen of je vervoerskundige uitgangspunten wel kloppen ipv alles afschuiven op lage bevolkingsdichtheid en lange lijnen.
Conclusie vanuit de evaluatie van de aanbesteding is dat we al kwalitatief goede
aanbestedingstukken hebben maar dat op een aantal punten herziening nodig is om een
nieuwe aanbesteding wel succesvol te laten zijn. Daarnaast vinden we het belangrijk om bij
deze herziening ook de (maatschappelijke) signalen en suggesties te overwegen c.q. mee te
nemen, die wij de afgelopen periode hebben gekregen en in de komende maanden nog
krijgen
Vervoerders verzoeken dus om de provinciale bijdrage te verhogen, implementatie van ZE uit te stellen, langere looptijd van contract. Dit had je allemaal vooraf kunnen vragen toen je de aanbestedingsprocedure startte door middel van een marktconsultatie. Beste vervoerder hoe kunnen we verzorgen dat jullie een aanbieding doen? Wat vinden jullie van de implementatieperiode voor ZE? Wat vinden jullie van de looptijd? Wat vinden jullie van de provinciale bijdrage?
Daarnaast zou je met zo'n hoge provinciale bijdrage (meer dan 144 euro per dienstregelingsuur) als overheid moeten afvragen of je vervoerskundige uitgangspunten wel kloppen ipv alles afschuiven op lage bevolkingsdichtheid en lange lijnen.
-
- Berichten: 4396
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Zeeland
Ik verwacht dat die hoge bijdrage grotendeels komt door de 60% schoolvervoer in de voorgeschreven dienstregeling.
Re: Aanbesteding Zeeland
Volgens mij is de bijdrage van de provincie niet extreem hoog, zeker als je de relatief lage contractwaarde en het hoge percentage scholierenvervoer meeneemt. Er wordt nu al veel gebroken gereden in de concessie en dat neemt waarschijnlijk alleen maar toe. Wat daarbij niet meehelpt is dat in de CAO OV afspraken zijn gemaakt over het maximaal aantal gebroken diensten, dat gaat terug van 40% nu naar 32,5% in 2024. Daar ga je in Zeeland bovenuit en dus maakt dat het ook duurder.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding Zeeland
https://www.ovpro.nl/bus/2023/11/13/rij ... n-zeeland/
En het rijk trekt inderdaad de portemonnee
En het rijk trekt inderdaad de portemonnee
Ik heb geen onderschrift
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten