Pagina 16 van 19

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 14 nov 2023, 04:21
door erjeebee
Bericht van de provincie zelf
Het Rijk investeert in het Zeeuwse publieke vervoerssysteem omdat het een voorbeeld kan zijn voor andere regio’s
Kwenie of ik nou helemaal blij ben met deze zin......

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 14 nov 2023, 08:13
door Roeland
Dat OV-plan komt och ongeveer neer op de Texelhopper?

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 14 nov 2023, 12:35
door CamilleKreemers
Ja, maar dan provincie dekkend. En je moet een speciale kaart hebben in Zeeland om gebruik te maken van de haltetaxi, anders accepteren ze je niet.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 14 nov 2023, 13:41
door sirvinniei
Er is volgens mij vrij weinig over bekend, behalve dat binnen 500 meter van elke Zeeuwse woning een opstappunt komt en dat er met meer betaalmogelijkheden betaald kan worden.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 14 nov 2023, 13:54
door ArrivaBas
Ik vraag mij af of die zak geld vanuit het Rijk ineens wel inschrijvingen op het Zeeuwse openbaar vervoer gaat opleveren als ze zo koppig blijven vasthouden aan hun netwerk van taxi's. Het is wel erg stuitend om te lezen dat de provinciale politiek het zelfs na het floppen van de eerste aanbesteding blijft zien als de heilige graal... :N

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 14 nov 2023, 15:46
door sirvinniei
Ben je nou alle bronnen uit de voorgaande discussie aan het negeren en het vraaggestuurde deel nog steeds de schuld aan het geven voor de gefaalde aanbesteding?

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 14 nov 2023, 20:10
door ArrivaBas
Ik ben er nog altijd van overtuigd dat de brede inzet van vraaggestuurd vervoer de hoofdreden is dat de eerste aanbesteding geflopt is. En dat heeft de simpele economische reden dat de kosten van een vraagafhankelijk systeem niet significant lager zijn dan het rijden van een vaste dienst, terwijl de opbrengsten door de drempel om je vervoer te moeten reserveren niet gelijk blijven en zelfs lager uitvallen dan bij het aanbieden van een vaste lijndienst. Dat het rijk dit systeem nu met een klein beetje geld wil spekken is een pleister op de wond, want een concessie waar de kaasschaaf in buitengewone proporties over het bestaande aanbod moet in ruil voor vraagafhankelijk vervoer dat van je lang zal ze leven niet rendabel te krijgen is, is niet interessant voor commerciële partijen.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 14 nov 2023, 20:27
door sirvinniei
Prima, zal het wel weer even voor je samenvatten: het bedrag was te laag en de hoeveelheid schoolvervoer te groot. Minder rendabele lijnen zal juist een zegen zijn geweest voor vervoerders.

Het komt erg ongeloofwaardig over om niet mee te doen aan de discussie en daarna je afwijkende mening die van de bronnen afwijkt als waarheid te stellen.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 14 nov 2023, 21:38
door PatrickM
ArrivaBas schreef: di 14 nov 2023, 20:10 Ik ben er nog altijd van overtuigd dat de brede inzet van vraaggestuurd vervoer de hoofdreden is dat de eerste aanbesteding geflopt is. En dat heeft de simpele economische reden dat de kosten van een vraagafhankelijk systeem niet significant lager zijn dan het rijden van een vaste dienst, terwijl de opbrengsten door de drempel om je vervoer te moeten reserveren niet gelijk blijven en zelfs lager uitvallen dan bij het aanbieden van een vaste lijndienst. Dat het rijk dit systeem nu met een klein beetje geld wil spekken is een pleister op de wond, want een concessie waar de kaasschaaf in buitengewone proporties over het bestaande aanbod moet in ruil voor vraagafhankelijk vervoer dat van je lang zal ze leven niet rendabel te krijgen is, is niet interessant voor commerciële partijen.
Het gaat hier om een kostencontract, dus de vervoerder interesseert het precies niks wat de kostendekkingsgraad is want de opbrengstverantwoordelijkheid ligt bij de provincie. Het kleinschalige vervoer zit daarnaast niet in deze tender, dus daar zou het ook niet mee te maken moeten hebben.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: di 14 nov 2023, 23:17
door Vinny
Eigenlijk is de reden simpel: de provincie biedt maar een paar reguliere lijnen aan, dat is voor vervoerders veel te weinig interessant om als strategische vewerving risicio op de lopen en het bedrag dat geboden wordt voor de dienstregeling is financieel niet profijtelijk genoeg. Kortom: de provincie zal:
- het bedrag moeten verhogen
- minder vraaggestuurd OV moeten verlangen
- een oplossing verzinnen voor de scholierenlijnen die duur in exploitatie zijn, weinig opbrengsten genereren en voor chauffeurs een 'gat' opleveren in hun dienstrooster.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 06:23
door sirvinniei
Waarbij punt 1 ook meteen weer een voorwaarde is voor punt 2.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 06:37
door Gartlin9
Ik denk dat het weil interessant zou zijn voor de provincie om te onderzoeken wat vervoerders denken wat voor netwerk ze rendabel zouden kunnen rijden en hoeveel volgens hen dit de provincie zou kosten.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 09:35
door Roeland
Als ik het voorgenomen kernnetwerk bekijk, dan valt mij het volgende op:
- Schouwen: de meeste grotere kernen blijven bediend (alleen Renesse nogal karig)
- Noord- en Zuid-Beveland: met het vervallen van de 23, 27 en 31 blijft er weinig OV meer over, maar de meeste middelgrote dorpen worden al redelijk bediend door de trein (of zien de 20 en 50 langsrijden, zonder dat die ergens in de buurt stopt)
- Walcheren: vrijwel alles vervalt, ook de 56-57-58 in de stadsregio Middelburg-Vlissingen; ook de 52-53 naar de middelgrote dorpen Domburg, Oostkapelle en Westkapelle
- Zeeuws-Vlaanderen: de meeste buslijnen blijven rijden, vooral rond Kloosterzande (lijn 10) wordt er verflext
- Tholen: Alleen Bergen op Zoom - Sint Maartensdijk blijft rijden (dus een middelgrote kern als Sint-Annaland verliest z'n vaste buslijn)

Nu weet ik als buitenstaander niet hoe goed (of slecht) die lijnen (de 23-27-31, de 52-53, de 56-57-58, en de lijnen rond Kloosterzande en Sint-Annaland) bezet zijn.
Maar wellicht zou Zeeland nu een kernnet-plus kunnen ontwikkelen, waarbij er nog wat meer vaste lijnen overblijven. Dan denk ik vooral aan Walcheren (de 52-53 en de 56-57-58) en de middelgrote Thoolse dorpen. Ik kan mij niet voorstellen dat er rond Domburg en in Middelburg-Vlissingen onvoldoende vervoersvraag is voor een vaste busdienst.
Bijkomend voordeel van een paar extra vaste lijnen is dat het dienstenpakket evenwichtiger wordt, en dat de signalen van de buschauffeurs (die nu klagen over behoud van slechts 46% van de ritten) serieus genomen worden.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 11:43
door CamilleKreemers
Het nadeel lijkt te zijn dat de provincie niet naar input luistert.

Ik had de verbinding Oude-Tonge - Bergen op Zoom (route 102), Burgh - Renesse - Zierikzee (combinatie 133/134), Zelzate - Terneuzen (route 6 maar ook via Westdorpe) , Kamperland - Goes (route 31), Westkapelle - Middelburg (route 53) en Vlissingen Station - Middelburg (route 58) behouden. Alles uursdienst en 58 door stadsdienst 2x/uur.

Ja in daluren heb je dan meer materieel nodig, maar alle dorpen houden een vaste bus en je bent af van rare zaken als wel in de ochtend weg kunnen komen, maar niet terug in de middag. Ik zou wel een vaste taxibus gebruiken voor deze lijnen. Echter lijkt de provincie eerst de prijs behoorlijk op te hogen, zo incidenteel reizen extreem duur wordt en dan te klagen dat bussen leeg zijn.

Daarnaast lijken met name rond Middelburg bussen heel raar aan te sluiten op de trein, de bus is op IC gepland en niet op een 2x/uur sprinter.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 12:03
door Roeland
Zitten die bussen op Walcheren (de 52-53 en de 56, 57 en 58) in de praktijk een beetje redelijk gevuld of rijden ze meestal bijna leeg rond?)

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 12:14
door CamilleKreemers
Zover ik weet sluiten ze slecht aan op de stoptreinen in Middelburg:

Trein komt aan: x. 29/x.31
50 vertrekt om,x. 25/x.55
52 vertrekt om x. 07
53 vertrekt om x. 37
56 vertrekt om x. 39/x.09
57 vertrekt om x. 13
58 vertrekt om x. 25
133 vertrekt om x. 24/x.54

Het lijkt erop dat de 58 in Vlissingen Souburg moet aansluiten echter komt deze trein om x. 35 aan en de 58 gaat al om x. 36, die aansluiting bestaat dus ook niet.

De enige reden dat ik steun dat de 133 Renesse oversla is dat dat in combinatie met een korte stilstand in Zierikzee ervoor zorgt dat de 133 gaat vertrekken rond. 07 en dus veel beter op de trein aansluiting gaat bieden. 133 staat nu in Centrum En Sas in Zierikzee een totaal van 9 minuten stil en het geplande overstappunt in Sas is verwacht ik genoeg. De bespaarde uren heb ik in de 134 Zierikzee - Renesse - Burgh gestoken.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 12:41
door Roeland
Dan sluiten de 52/53 en de 56 toch netjes aan op de IC/sprinter van .31 en .59?
En de 133 redelijk op de snelle IC van .44?

Alleen de 57 en 58 sluiten dan inderdaad beroerd aan op de treinen in Middelburg. Maar die lijnen bedienen dan ook vooral wijken die redelijk dicht bij een station liggen?
Blijkbaar moet de 58 zowel in Middelburg als in Vlissingen 1x/uur op de snelle IC aansluiten (en in Souburg ook nog (heel krap) op de sprinter). En moet de 58 in Middelburg een efficiënte omloop met de 56 vormen?

Wat ik dan in ieder geval (tov de huidige drg) zou willen veranderen: de 58 rijdt voortaan 2x/uur door naar station Vlissingen (dus niet meer gekoppeld aan de 57).
En de 57 gaat als ongekoppelde zelfstandige lijn rijden, die in de spitsrichting goed aansluit op de snelle IC.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 15:24
door QuinnTT
CamilleKreemers schreef: wo 15 nov 2023, 12:14 Zover ik weet sluiten ze slecht aan op de stoptreinen in Middelburg:
In Middelburg vind ik dat nog meevallen voor de 56, 57 en 52/53 (ook al is er inderdaad ruimte voor verbetering). In Goes echter heb ik het al vaak genoeg meegemaakt dat de 27 en 31 wegrijden op het moment dat de trein binnenkomt, zelfs de laatste van de dag.. Daar mogen ze wat mij betreft wel wat langer wachten.
Roeland schreef: wo 15 nov 2023, 12:03 Zitten die bussen op Walcheren (de 52-53 en de 56, 57 en 58) in de praktijk een beetje redelijk gevuld of rijden ze meestal bijna leeg rond?)
Mijn ervaring is dat de 56 en 58 het meest gevuld zijn en ook 's weekends goed gebruikt worden. Onthoud dat het station van Vlissingen buiten de stad ligt, dus je hebt dan al snel weinig keuze als je met het OV naar Vlissingen moet.. De 57 zie ik ook vaak prima bezet rondrijden. Met de 52 en 53 heb ik niet de meeste ervaring maar deze zijn ook genoeg bezet.

Ik denk trouwens dat Goes en Middelburg prima kunnen profiteren van een échte stadsdienst, maar dat zal er voorlopig echt niet in zitten :cry:

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 15:27
door sirvinniei
Gezien de reizigersaantallen nu lijkt me dat niet waarschijnlijk. Mijn ervaring is dat de bussen nu erg leeg zitten, vooral 's avonds. In de Zeeuwse steden is dan ook eigenlijk alles te doen met de fiets.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 16:18
door Roeland
QuinnTT schreef: wo 15 nov 2023, 15:24 Mijn ervaring is dat de 56 en 58 het meest gevuld zijn en ook 's weekends goed gebruikt worden. Onthoud dat het station van Vlissingen buiten de stad ligt, dus je hebt dan al snel weinig keuze als je met het OV naar Vlissingen moet.. De 57 zie ik ook vaak prima bezet rondrijden. Met de 52 en 53 heb ik niet de meeste ervaring maar deze zijn ook genoeg bezet.
Wat bedoel je met "gevuld" en "goed gebruikt" en "prima bezet"? Een stuk of 20 reizigers in de bus (en dat ook buiten de spits)?
En hoe is de bezetting in Middelburg en Vlissingen 's avonds?

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 16:47
door Education
Wellicht was het een idee om naast de petitie een rendabel en goed alternatief vervoersplan aan te bieden.
Zoveel input gelezen dat moet toch lukken?

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 17:54
door CamilleKreemers
Op basis van nieuws zijn er 10,2 miljoen euro reizigers inkomsten (11,7% extra inkomsten was 1.2 miljoen euro) en in de nota van uitgangspunten was er 13,8 miljoen euro subsidie beschikbaar. Er is dus een budget van 24 miljoen euro aldus de informatie.

Ik ga eens kijken naar wat ik ervan zou maken. Ik deel dat later wel als ik het heb uitgewerkt

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: zo 19 nov 2023, 22:02
door custermans
Roeland schreef: wo 15 nov 2023, 12:03 Zitten die bussen op Walcheren (de 52-53 en de 56, 57 en 58) in de praktijk een beetje redelijk gevuld of rijden ze meestal bijna leeg rond?)

Zijn gewoon prima bezet gedurende de hele dag, lijn 57 zou beter bezet zijn als men eens door zou krijgen dat het de kortste rit is naar het centrum van Vlissingen. Natuurlijk zitten er stille ritten tussen bij de rest, dat is overal zo.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: zo 19 nov 2023, 22:07
door custermans
BusFreakRotterdam schreef: zo 29 okt 2023, 13:02
ICE11 schreef: vr 27 okt 2023, 22:04
CamilleKreemers schreef: vr 27 okt 2023, 14:00 Ik verwacht dat een groot deel van de kosten wordt veroorzaakt door de enorme hoeveelheid schoolbussen nodig voor de concessie.
Wat mij altijd weer verbaasd is wat de scholierenlijnen soms voor avontuurlijke (lange) routes hebben en dat er op vele lijnen alleen ritten in een richting zijn. Bij voorbeeld van Middelburg via Kamperland naar Goes of vanuit bijna iedere hoek van de provincie naar Krabbendijke.
Wat dacht je van lijn 647 Domburg-Krabbendijke... 1 rit in 1 richting vertrek 06:48 uur aankomst 08:25 uur.. rit van bijna 2 uur.

Zijn er echt scholieren die de hele rit van begin tot eindpunt in deze bus zitten of is het ook een soort verkapte spitslijn voor forenzen?

Vindt het onderscheid altijd vaag om aan bepaalde lijnen een groep te hangen zoals "scholieren". Als normale forens kan je ook in deze
bussen stappen alleen zitten er veel scholieren in maar er staat nergens dat dat niet mag ;) Zo ben ik regelmatig met lijn 645 mee gegaan omdat dat qua tijden beter uit kwam. Chauffeur keek me altijd raar aan.

Misschien valt in deze concessie nog iets te halen qua geld? Of betalen de scholen mee aan deze "scholieren" lijnen?
Ja, allemaal voor Calvijn en dat ding zit vaak aardig vol.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 20 nov 2023, 03:57
door CamilleKreemers
CamilleKreemers schreef: wo 15 nov 2023, 17:54 Op basis van nieuws zijn er 10,2 miljoen euro reizigers inkomsten (11,7% extra inkomsten was 1.2 miljoen euro) en in de nota van uitgangspunten was er 13,8 miljoen euro subsidie beschikbaar. Er is dus een budget van 24 miljoen euro aldus de informatie.

Ik ga eens kijken naar wat ik ervan zou maken. Ik deel dat later wel als ik het heb uitgewerkt
Aldus de aanbestedingsdocumenten hebben de huidige stallingen maximaal ruimte voor:
  • Remise Goes: 11 bussen
  • Remise Middelburg: +/- 20 bussen
  • Remise Oostburg: 6 bussen (kans op meer plekken)
  • Remise Sint-Maartensdijk: 13 bussen
  • Remise Terneuzen: 33 bussen (maar geen ruimte voor elektrisch materieel)
  • Remise Zierikzee: 13 bussen
Kan iemand me misschien verklaren, waarom ik qua gevoel meer materieel had verwacht?