Pagina 4 van 19

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 03 jun 2023, 08:12
door sirvinniei
huibf schreef: vr 02 jun 2023, 21:59
sirvinniei schreef: vr 02 jun 2023, 13:50
huibf schreef: vr 02 jun 2023, 12:57 Omdat ook daar geen OV overblijft.
FlexOV is geen OV en alleen maar bedachte voor de Buhne.
Constructieve onderbouwde discussies ontstaan hier. Lijkt wel Twitter.
Is dat dan niet zo ? Is er ergens enig bewijs dat flexov wel werkt. Alle goedbedoelde onderzoek over Flexov worden geschreven i.o.v de provincie is is dus bij voorkeur dus al gekleurd en hersteldvtotdat wat de provincie wil zien.
Ik heb eerder genuanceerde beargumenteringen gegeven voor verschillende specifieke aspecten, maar er worden alleen onderbuikkreten eruit gegooid waar niemand iets mee kan zoals "boycot het ov" of flexob is voor de bühne". Misschien leuk voor je dagboek, maar niet voor een forum. Met "er zijn geen onderzoeken van onafhankelijke bureaus" zonder ook maar überhaupt een onderzoek te citeren creëer je ook geen grond voor discussie, maar gooi je alleen je mening eruit.

Eigenlijk zijn vormen van discussie nu sowieso voorbarig, omdat we niet weten hoe het flexsysteem er uit komt te zien. Nu is het puur kritiek op "de idee" flexsysteem, zonder concrete dingen te kunnen noemen.

Maar ik wil best ingaan op de plekken waar flexOV heeft gewerkt. In Zutphen reed er vroeger een stadsdienst eens per uur. Dit is met de introductie van de vlinder voor hetzelfde geld verhoogd naar twee vertrekmomenten van het station. Nu zijn de ritten zo druk geworden dat er twee keer per uur een vaste rit rijdt in de avond.
Tussen Veenendaal en Ede in reed lijn 85 vroeger alleen overdag. Daar is de kolibrie 's avonds ingevoerd en deze later omgezet naar een vaste 12m bus.
Maar vaak functioneren flexlijnen als een alternatief voor het helemaal schrappen van een lijn, waardoor je geen duidelijk vergelijkend effect hebt.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 03 jun 2023, 08:48
door waldo79
Hear hear

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 03 jun 2023, 10:46
door Tjekken
Ik moet zeggen dat het flex systeem in stad Utrecht ook aardig werkt. Maar dat is dan ook echt flexibel. Het vervangt lijnen die vroeger enkel ma-vr overdag reden (soms zaterdag). U-Flex is de hele week van vroeg tot laat beschikbaar. Je kunt elke gewenste route tussen 2 haltes in een flexgebied boeken tot een half uur van tevoren. Heb er meerdere malen gebruik van gemaakt en het werkte prima. (ook het dal voordeel abonnement geldt er)

Maargoed er zij ook een aantal initiatieven waar ik minder enthousiast van wordt. Haltetaxirrreis bijvoorbeeld, waar je 2x ov-tatief betaalt. Ooit een rit geboekt en die werd doodleuk een half uur vantevoren afgebeld omdat ze geen taxi hadden. Met de boodschap "zoek het zelf maar uit".
De huide haltetaxi in Zeeland is nou ook niet bepaald flexibel en overzichtelijk.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 03 jun 2023, 10:49
door Meltrain
Inderdaad, flexibel vervoer werkt (alleen) als het ook echt flexibel is en je tegen normale tarieven met de OV-chipkaart en/of OV-Pay kunt reizen.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 03 jun 2023, 18:23
door sirvinniei
OV-Pay, dat is momenteel toch gelijk aan reizen met een bankpas? :')
Tjekken schreef: za 03 jun 2023, 10:46 Haltetaxirrreis bijvoorbeeld, waar je 2x ov-tatief betaalt. Ooit een rit geboekt en die werd doodleuk een half uur vantevoren afgebeld omdat ze geen taxi hadden. Met de boodschap "zoek het zelf maar uit".
Moet zeggen dat ik dat minder erg vind, omdat het eigenlijk een aanvullend systeem aan een aanvullend systeem is (ReserveerRRReis)

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 07 jun 2023, 08:05
door Roeland
Milco schreef: za 20 mei 2023, 11:25Wellicht wil men de 395 aan de korte ritten van lijn 436 koppelen die enkel Oude-Tonge - Rotterdam rijden?
Voor de verbinding met Rotterdam zou volgens mij ideaal zijn, wanneer de 133 en 395 worden gecombineerd tot één lijn, die tussen Zierikzee en Oude-Tonge aan de N59 t.h.v. de dorpen halteert, en na Oude-Tonge via de 436-route altijd naar Rotterdam doorrijdt (dus ook in avond/weekend).
Waarbij lijn 436 (HWGO) voortaan altijd de snelle 437-route (niet meer door Oude-Tonge) rijdt.
De combilijn 133/395 zou dan op Zierikzee - Rotterdam bijv. de volgende frequentie moeten rijden: ma-za overdag 2x/uur, drukste (ochtend)spits 4x/uur, avond/zondag 1x/uur

Voordeel:
- Schouwen-Duiveland houdt/krijgt goede verbinding met Rotterdam
- Reizigers Middelharnis - Rotterdam worden sneller vervoerd (doordat 436 niet meer door Oude-Tonge rijdt)
- en exploitatief voor HWGO: wanneer je in avond/weekend de snelle 437-route rijdt, krijg je een kortere kering in Rotterdam, en bespaar je op de 436/437 een omloop uit)
Nadeel:
- in de HWGO-concessie moet een nieuwe buslijn Oude-Tonge - Middelharnis komen (en die zal niet zo snel rendabel zijn)

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 07 jun 2023, 08:41
door sirvinniei
4x per uur is een sterke overbediening van Middelburg-Burgh Haamstede

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 07 jun 2023, 08:49
door Roeland
Ik heb ook nergens gezegd dat je 4x/uur naar Middelburg moet rijden :) . Ik stel slechts voor:
De combilijn 133/395 zou dan op Zierikzee - Rotterdam bijv. de volgende frequentie moeten rijden: ma-za overdag 2x/uur, drukste (ochtend)spits 4x/uur, avond/zondag 1x/uur
Voor het traject Zierikzee - Middelburg heb ik geen veranderingen voorgesteld.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 07 jun 2023, 16:14
door Post
huibf schreef: vr 02 jun 2023, 21:59
sirvinniei schreef: vr 02 jun 2023, 13:50
huibf schreef: vr 02 jun 2023, 12:57 Omdat ook daar geen OV overblijft.
FlexOV is geen OV en alleen maar bedachte voor de Buhne.
Constructieve onderbouwde discussies ontstaan hier. Lijkt wel Twitter.
Is dat dan niet zo ? Is er ergens enig bewijs dat flexov wel werkt. Alle goedbedoelde onderzoek over Flexov worden geschreven i.o.v de provincie is is dus bij voorkeur dus al gekleurd en hersteldvtotdat wat de provincie wil zien.
Is er enig bewijs dat normaal ov werkt?
Ik zie hier in de straat nog steeds veel autos staan, terwijl hier toch echt een normale bus rijd.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 07 jun 2023, 16:42
door CamilleKreemers
Veel mensen zien de auto nog steeds als statussymbool of de werkgever eist een auto. Helaas is nog steeds het OV bij veel landelijke regios een minder geaccepteerd iets.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: wo 07 jun 2023, 16:45
door Roeland
In de brede regio Amsterdam functioneert het OV wel goed. Vanuit bijv. Haarlem, Uithoorn of Purmerend nemen heel wat forensen de bus naar Amsterdam.
In Zeeland zul je dit (helaas) niet snel voor elkaar krijgen. Alleen lijn 395 (die nu op de nominatie staat om geschrapt te worden...) biedt een min of meer aantrekkelijke verbinding voor forensen vanuit Zeeland naar de grote steden.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: do 08 jun 2023, 19:04
door Education
Een kaartje voor een reis van Zierikzee naar Rotterdam via GO is al niet realiseerbaar laat staan een doorlopende lijn.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: do 08 jun 2023, 19:46
door ICE11
CamilleKreemers schreef: wo 07 jun 2023, 16:42 Veel mensen zien de auto nog steeds als statussymbool of de werkgever eist een auto.
De werkgever doet dit omdat de werknemer anders niet flexibel genoeg is.
CamilleKreemers schreef: wo 07 jun 2023, 16:42 Helaas is nog steeds het OV bij veel landelijke regios een minder geaccepteerd iets.
Wat bedoel je met "veel landelijke regios"? Het bestuur van de regio of de inwoners?

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: do 08 jun 2023, 20:41
door ArrivaBas
CamilleKreemers schreef: wo 07 jun 2023, 16:42 Veel mensen zien de auto nog steeds als statussymbool of de werkgever eist een auto. Helaas is nog steeds het OV bij veel landelijke regios een minder geaccepteerd iets.
Niet elk bedrijf heeft dienstauto's die je kan gebruiken voor tussentijdse afspraken buiten de eigen werkvloer. Als een bedrijf veel leunt op dienstritten voor werk snap ik heel goed dat de werkgever eist dat je een eigen auto hebt of een auto van de zaak leaset.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: do 08 jun 2023, 20:58
door Meltrain
Education schreef: do 08 jun 2023, 19:04 Een kaartje voor een reis van Zierikzee naar Rotterdam via GO is al niet realiseerbaar laat staan een doorlopende lijn.
Ik snap niet wat je bedoelt.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 09 jun 2023, 20:29
door sirvinniei
Dat je niet één kaartje kunt kopen voor meerdere vervoerders.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 09 jun 2023, 20:33
door iamthedutchdude
Etienne schreef: do 01 jun 2023, 08:44 (...) In een brief aan staatssecretaris Vivianne Heijnen dringt Zeeland aan op niets minder dan wijziging van de Wet personenvervoer 2000.

Lees meer
In de commissievergadering Spoor van gisteren kwam dit verhaal ook nog weer kort aan de orde. Heijnen gaf daarbij te kennen niet te snel beleid aan te willen passen, uit angst voor "hap-schnap-beleid", maar tegelijkertijd juichte ze creatieve ideeën dan weer toe om begrotingsgaten te dichten... Kortom: nogal tegenstrijdig, maar ik vermoed dat er gedurende de lopende aanbesteding weinig hulp uit Den Haag te verwachten valt.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 10 jun 2023, 00:23
door sirvinniei
https://www.pzc.nl/kapelle/wemeldinge-r ... ~addf2199/
De "behouden" lijn 27 gaat niet meer via Wemeldinge rijden. Nu zijn de bussen al niet vol, maar als de lijn volledig afhankelijk is van een dorp met 7000 inwoners zal de bus gegarandeerd snel opgeheven worden.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 10 jun 2023, 12:08
door PHS
-

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 10 jun 2023, 14:46
door CamilleKreemers
De provincie Zeeland heeft een rare smaak van wat OV is. Veel van wat ze OV noemen is een aanvulling op OV, niet een vervanging. Ik verwacht dat er uiteindelijk geen OV in Zeeland meer is.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 16 jun 2023, 10:04
door ICE11

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 16 jun 2023, 10:18
door PatrickM
Zoals te lezen in de gepubliceerde antwoorden onderaan op de aanbestedingspagina (https://s2c.mercell.com/today/37106) en in de kalender op die pagina is de inleverdatum voor de offertes uitgesteld. De inleverdatum voor de offertes is nu 18 september, 6 november wordt het voornemen tot gunning bekend gemaakt.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 16 jun 2023, 16:30
door Education
Nou het coalitieakkoord geeft weinig hoop op een verbetering van het OV plan.
De stelling dat door de BBB er geen bus meer gaat rijden kan gewoon worden aangehaald. Oude wijn in nieuwe zakken.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 16 jun 2023, 16:57
door teun
Provincie Zeeland schreef:Om mee te kunnen doen in de maatschappij moet je je kunnen verplaatsen. Verreweg de meeste mensen kunnen zelf in die behoefte voorzien, doordat ze een (deel) auto of een (elektrische) fiets kunnen gebruiken. Toch heeft niet iedereen een auto (of rijbewijs).
De eerste twee zinnen van het OV-kopje spreken wel boekdelen ja. :')

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: vr 16 jun 2023, 17:27
door waldo79
Met een provincie met een beperkt aantal inwoners blijft er steeds minder belastinggeld over om het voorzieningenniveau op peil te houden.