Pagina 1 van 2

Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: zo 04 jun 2023, 17:32
door tjoektjoek
https://www.ovpro.nl/bus/2023/05/22/ein ... -tramlijn/
In Eindhoven wordt hardop nagedacht over de introductie van de tram. Bij de aanleg van een ondergronds busstation en een busbaan moet er op voorhand rekening mee worden gehouden dat er genoeg ruimte overblijft om een tramverbinding aan te leggen in de Lichtstad. “Het is niet de vraag of er een tram komt, maar wanneer.”
De tram had er eigenlijk al moeten liggen, zeker als vijfde stad van Nederland. In Duitsland zijn steden met minder inwoners dan Eindhoven met een tram. Ook zou een S-bahn-achtig treinsysteem niet misstaan in deze stad met een spoorlijn langs de steden van A50 en Valkenswaard.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: zo 04 jun 2023, 17:51
door regenmaker
Pure geldverspilling. Laat ze eerst het huidige busnetwerk maar uitbreiden. Zeker met frequenties van 1x/uur in de avonduren en op zondag.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: zo 04 jun 2023, 18:36
door ZO6176
Deels mee eens. Alleen mag er over de busbaan van de Noord -Brabantlaan maar 17 bussen per uur per richting dus qua uitbreiding ben je snel klaar. Het voordeel met trams is wel dat je op drukke momenten gekoppeld kan rijden en dan 2x zoveel capaciteit hebt ten opzichte van de daluren.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: zo 04 jun 2023, 18:52
door AnderzamNL
Waarom mogen er niet meer bussen over die busbaan dan?

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: zo 04 jun 2023, 19:05
door ZO6176
Bepaald door de gemeente. Staat ook in de concessie-eisen. Men is denk ik bang dat de zijstraten te vaak rood licht krijgt.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: zo 04 jun 2023, 20:29
door CamilleKreemers
Nu hebben ze toch 3 echte HOV-assen daar?

Vliegveld - Station - Mierdorp
Valkenswaard - Station - Achtse Barrier
AML - Station - Nuenen

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: zo 04 jun 2023, 20:53
door ZO6176
Mierdorp?

De HOV naar Nuenen ligt alleen compleet verkeerd. Dat is hier al vaker benoemd.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: zo 04 jun 2023, 21:19
door PHS
-

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: zo 04 jun 2023, 21:26
door ZO6176
Mierlo heeft niet echt een HOV-verbinding. Er ligt een stukje busbaan op de geldropseweg en dat is het.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: ma 05 jun 2023, 00:00
door regenmaker
ZO6176 schreef: zo 04 jun 2023, 18:36 Deels mee eens. Alleen mag er over de busbaan van de Noord -Brabantlaan maar 17 bussen per uur per richting dus qua uitbreiding ben je snel klaar. Het voordeel met trams is wel dat je op drukke momenten gekoppeld kan rijden en dan 2x zoveel capaciteit hebt ten opzichte van de daluren.
Deels mee eens. Zeker tijdens de rustige uren uitbreiden kan dan nog steeds prima en niet alle lijnen hoeven over de HOV busbanen te rijden. Hermes had ook gewoon meer geleed moeten bestellen.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: ma 05 jun 2023, 00:06
door sven_engelen
Die letterlijk vanuit Geldrop op de gemeentegrens eindigt. Geldrop heeft intussen de Eindhovenseweg helemaal aangepast maar Eindhoven weigert haar deel te doen en laat de weg zoals ie is. Gevolg: Alsnog files op de Geldropseweg. Als in Eindhoven nou die weg eens naar 2x2 rijstroken met busbanen wordt verbreed heeft een ieder er profijt van... Slechte zaak.

Eindhoven heeft in principe zo'n 9 "HOV" lijnen die allemaal het prefix 40x hebben. Die kunnen niet allemaal vrije busbanen krijgen zonder routes te wijzigen of autoverkeer op smallere routes uit te bannen. De routes zijn verder ook eigenlijk prima en door de weeks valt er weinig op aan te merken op soms vrij volle bussen na. Kan men oplossen door dubbelgelede bussen in te zetten en hogere frequenties te rijden. Verder denk ik dat het wenselijk is om een nachtnet op de vrijdag en zaterdagavond in te zetten naar de omliggende dorpen en voorsteden van Eindhoven. Denk dat het geld daar beter in gestoken kan worden dan in een onnodige tram.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: ma 05 jun 2023, 01:27
door CamilleKreemers
Reken jij alleen stad of ook streek?

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: ma 05 jun 2023, 09:48
door verfmeer
tjoektjoek schreef: zo 04 jun 2023, 17:32 De tram had er eigenlijk al moeten liggen, zeker als vijfde stad van Nederland. In Duitsland zijn steden met minder inwoners dan Eindhoven met een tram.
Veel Nederlanders kiezen voor korte afstanden de fiets boven het OV, waardoor er op verbindingen binnen een stad veel minder vraag is dan in vergelijkbare steden in het buitenland. Een tram is dan ook een stuk minder nuttig.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: ma 05 jun 2023, 10:11
door sven_engelen
Bovendien heeft Eindhoven veel deelmobiliteit.

- Felyx
- Go Sharing
- Tier
- OV Fiets

Het zijn allemaal vervoersmiddelen waar je binnen de Eindhovense stadsring al vrij ver mee komt. Als het gaat om streek dan is er HOV nodig en die lijnen zijn er ook. Ik denk dat men zich beter daarop kan focussen dan zo'n onzinnige tramverbinding

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: ma 05 jun 2023, 10:53
door ZO6176
Alleen heeft Eindhoven misschien alleen andere vervoerstronen dan een gemiddeld andere stad:
De aanwezigheid van het vliegveld. Lijkt me niet handig met een ov-fiets of zo
Veel vervoer vanuit de Kempen, Valkenswaard, Gemert, Veghel. Dit zijn toch wel lange stukken. Niet echt handig op de fiets. Ik zeg niet dat er een tram moet komen maar investeren in deelproducten en zo lijkt me niet zinvol.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: ma 05 jun 2023, 13:28
door waldo79
Als het HOV functioneert zoals het zou moeten in combinatie met al het andere deelvervoer, dan lijkt me een tramlijn overbodig.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: ma 05 jun 2023, 16:05
door teun
Ik vind het zelf wel bijzonder dat de wethouder "mobiliteit" in Eindhoven een tram blijkbaar onvoldoende innovatief vindt. :')

Ik zelf ben van mening dat een tram best kan, en er is denk ik één traject dat echt voor de hand ligt. Gewoon de route waar het met de Phileas allemaal mee begon naar de luchthaven en eventueel een takje naar Veldhoven Centrum, als er eenmaal een lijntje ligt wordt het vanzelf makkelijker om over meer te gaan praten.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: ma 05 jun 2023, 19:54
door Mr-W
regenmaker schreef: zo 04 jun 2023, 17:51 Pure geldverspilling. Laat ze eerst het huidige busnetwerk maar uitbreiden. Zeker met frequenties van 1x/uur in de avonduren en op zondag.
Mee eens :pos:
ZO6176 schreef: zo 04 jun 2023, 19:05 Bepaald door de gemeente. Staat ook in de concessie-eisen. Men is denk ik bang dat de zijstraten te vaak rood licht krijgt.
Is in het verleden al vaker geweest toen Lijn 103 Eindhoven Centraal Station - Veldhoven Zonderwijk nog reed.
regenmaker schreef: ma 05 jun 2023, 00:00
ZO6176 schreef: zo 04 jun 2023, 18:36 Deels mee eens. Alleen mag er over de busbaan van de Noord -Brabantlaan maar 17 bussen per uur per richting dus qua uitbreiding ben je snel klaar. Het voordeel met trams is wel dat je op drukke momenten gekoppeld kan rijden en dan 2x zoveel capaciteit hebt ten opzichte van de daluren.
Deels mee eens. Zeker tijdens de rustige uren uitbreiden kan dan nog steeds prima en niet alle lijnen hoeven over de HOV busbanen te rijden. Hermes had ook gewoon meer geleed moeten bestellen.
Gelede bussen zijn relatief duur ;)
teun schreef: ma 05 jun 2023, 16:05 Ik vind het zelf wel bijzonder dat de wethouder "mobiliteit" in Eindhoven een tram blijkbaar onvoldoende innovatief vindt. :')
Een tram is ook niet erg innovatief, concept bestaat al jaren ;) Overigens sinds de komst van elektrische bussen zijn de voordelen van een tram een stuk kleiner geworden. https://twitter.com/carlovdweijer/statu ... 33221?s=20
teun schreef: ma 05 jun 2023, 16:05 Ik zelf ben van mening dat een tram best kan, en er is denk ik één traject dat echt voor de hand ligt. Gewoon de route waar het met de Phileas allemaal mee begon naar de luchthaven en eventueel een takje naar Veldhoven Centrum, als er eenmaal een lijntje ligt wordt het vanzelf makkelijker om over meer te gaan praten.
Eindhoven Airport zit aan het maximaal aantal vliegbewegingen dus daar is een tram niet voor nodig, past prima in de huidige bussen.
Dubbelgelede bussen passen niet op de huidige perrons :(
waldo79 schreef: ma 05 jun 2023, 13:28 Als het HOV functioneert zoals het zou moeten in combinatie met al het andere deelvervoer, dan lijkt me een tramlijn overbodig.
Er komt waarschijnlijk geen tram ;)
https://twitter.com/carlovdweijer/statu ... 21057?s=20

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: ma 05 jun 2023, 23:10
door Hans
Er wordt al sinds ik mij kan herinneren (en ik tel inmiddels 47 lentes) gesproken over de tram in Eindhoven.
Die gaat er echt niet komen. En komt die er nog wel, dan graag in de komende 20 jaar, zodat ik er zelf nog mee kan rijden *bus* :trein:

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: ma 05 jun 2023, 23:32
door trolly
Ik mag toch hopen dat je je pensioen vitaal genoeg ingaat om een lagevloertram in te komen. Maar afgezien daarvan: hoe eerder hoe liever inderdaad.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: di 06 jun 2023, 00:55
door RobertT
Was toen niet bij de Phileas en de vrije busbanen al gezegd dat de busbanen voorbereidt waren op een tram?
Dat ze er bij wijze van spreken zo een tramrails in konden leggen?
Ik meen mij zoiets nog te herinneren

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: di 06 jun 2023, 02:01
door Hainje
Was dat niet de Zuidtangent?

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: di 06 jun 2023, 05:34
door ZO6176
RobertT schreef: di 06 jun 2023, 00:55 Was toen niet bij de Phileas en de vrije busbanen al gezegd dat de busbanen voorbereidt waren op een tram?
Dat ze er bij wijze van spreken zo een tramrails in konden leggen?
Ik meen mij zoiets nog te herinneren
Klopt.

Wat betreft de dubbelgelede wagens. Het busstation wordt vervangen door een ondergronds exemplaar. Misschien dat dat dan wel past

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: di 06 jun 2023, 08:19
door huibf
Er zijn in 30 jaar al 100den rapporten geschreven over een tram. Die gaat er nooit komen. Voor dat geld kunnen ze ook ook miljarden DRU in het netwerk investëren voor het onderliggende netwerk.

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Geplaatst: di 06 jun 2023, 08:27
door TffpaA
huibf schreef: di 06 jun 2023, 08:19DRU
Digital Resource Units? Deutsche Reichs Union? Directif des Ressources Utilitaires?