Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door tjoektjoek »

https://www.ovpro.nl/bus/2023/05/22/ein ... -tramlijn/
In Eindhoven wordt hardop nagedacht over de introductie van de tram. Bij de aanleg van een ondergronds busstation en een busbaan moet er op voorhand rekening mee worden gehouden dat er genoeg ruimte overblijft om een tramverbinding aan te leggen in de Lichtstad. “Het is niet de vraag of er een tram komt, maar wanneer.”
De tram had er eigenlijk al moeten liggen, zeker als vijfde stad van Nederland. In Duitsland zijn steden met minder inwoners dan Eindhoven met een tram. Ook zou een S-bahn-achtig treinsysteem niet misstaan in deze stad met een spoorlijn langs de steden van A50 en Valkenswaard.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door regenmaker »

Pure geldverspilling. Laat ze eerst het huidige busnetwerk maar uitbreiden. Zeker met frequenties van 1x/uur in de avonduren en op zondag.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door ZO6176 »

Deels mee eens. Alleen mag er over de busbaan van de Noord -Brabantlaan maar 17 bussen per uur per richting dus qua uitbreiding ben je snel klaar. Het voordeel met trams is wel dat je op drukke momenten gekoppeld kan rijden en dan 2x zoveel capaciteit hebt ten opzichte van de daluren.
AnderzamNL
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door AnderzamNL »

Waarom mogen er niet meer bussen over die busbaan dan?
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door ZO6176 »

Bepaald door de gemeente. Staat ook in de concessie-eisen. Men is denk ik bang dat de zijstraten te vaak rood licht krijgt.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door CamilleKreemers »

Nu hebben ze toch 3 echte HOV-assen daar?

Vliegveld - Station - Mierdorp
Valkenswaard - Station - Achtse Barrier
AML - Station - Nuenen
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door ZO6176 »

Mierdorp?

De HOV naar Nuenen ligt alleen compleet verkeerd. Dat is hier al vaker benoemd.
PHS

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door ZO6176 »

Mierlo heeft niet echt een HOV-verbinding. Er ligt een stukje busbaan op de geldropseweg en dat is het.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door regenmaker »

ZO6176 schreef: zo 04 jun 2023, 18:36 Deels mee eens. Alleen mag er over de busbaan van de Noord -Brabantlaan maar 17 bussen per uur per richting dus qua uitbreiding ben je snel klaar. Het voordeel met trams is wel dat je op drukke momenten gekoppeld kan rijden en dan 2x zoveel capaciteit hebt ten opzichte van de daluren.
Deels mee eens. Zeker tijdens de rustige uren uitbreiden kan dan nog steeds prima en niet alle lijnen hoeven over de HOV busbanen te rijden. Hermes had ook gewoon meer geleed moeten bestellen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door sven_engelen »

Die letterlijk vanuit Geldrop op de gemeentegrens eindigt. Geldrop heeft intussen de Eindhovenseweg helemaal aangepast maar Eindhoven weigert haar deel te doen en laat de weg zoals ie is. Gevolg: Alsnog files op de Geldropseweg. Als in Eindhoven nou die weg eens naar 2x2 rijstroken met busbanen wordt verbreed heeft een ieder er profijt van... Slechte zaak.

Eindhoven heeft in principe zo'n 9 "HOV" lijnen die allemaal het prefix 40x hebben. Die kunnen niet allemaal vrije busbanen krijgen zonder routes te wijzigen of autoverkeer op smallere routes uit te bannen. De routes zijn verder ook eigenlijk prima en door de weeks valt er weinig op aan te merken op soms vrij volle bussen na. Kan men oplossen door dubbelgelede bussen in te zetten en hogere frequenties te rijden. Verder denk ik dat het wenselijk is om een nachtnet op de vrijdag en zaterdagavond in te zetten naar de omliggende dorpen en voorsteden van Eindhoven. Denk dat het geld daar beter in gestoken kan worden dan in een onnodige tram.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door CamilleKreemers »

Reken jij alleen stad of ook streek?
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door verfmeer »

tjoektjoek schreef: zo 04 jun 2023, 17:32 De tram had er eigenlijk al moeten liggen, zeker als vijfde stad van Nederland. In Duitsland zijn steden met minder inwoners dan Eindhoven met een tram.
Veel Nederlanders kiezen voor korte afstanden de fiets boven het OV, waardoor er op verbindingen binnen een stad veel minder vraag is dan in vergelijkbare steden in het buitenland. Een tram is dan ook een stuk minder nuttig.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door sven_engelen »

Bovendien heeft Eindhoven veel deelmobiliteit.

- Felyx
- Go Sharing
- Tier
- OV Fiets

Het zijn allemaal vervoersmiddelen waar je binnen de Eindhovense stadsring al vrij ver mee komt. Als het gaat om streek dan is er HOV nodig en die lijnen zijn er ook. Ik denk dat men zich beter daarop kan focussen dan zo'n onzinnige tramverbinding
Laatst gewijzigd door sven_engelen op di 18 jul 2023, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door ZO6176 »

Alleen heeft Eindhoven misschien alleen andere vervoerstronen dan een gemiddeld andere stad:
De aanwezigheid van het vliegveld. Lijkt me niet handig met een ov-fiets of zo
Veel vervoer vanuit de Kempen, Valkenswaard, Gemert, Veghel. Dit zijn toch wel lange stukken. Niet echt handig op de fiets. Ik zeg niet dat er een tram moet komen maar investeren in deelproducten en zo lijkt me niet zinvol.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door waldo79 »

Als het HOV functioneert zoals het zou moeten in combinatie met al het andere deelvervoer, dan lijkt me een tramlijn overbodig.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door teun »

Ik vind het zelf wel bijzonder dat de wethouder "mobiliteit" in Eindhoven een tram blijkbaar onvoldoende innovatief vindt. :')

Ik zelf ben van mening dat een tram best kan, en er is denk ik één traject dat echt voor de hand ligt. Gewoon de route waar het met de Phileas allemaal mee begon naar de luchthaven en eventueel een takje naar Veldhoven Centrum, als er eenmaal een lijntje ligt wordt het vanzelf makkelijker om over meer te gaan praten.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Mr-W »

regenmaker schreef: zo 04 jun 2023, 17:51 Pure geldverspilling. Laat ze eerst het huidige busnetwerk maar uitbreiden. Zeker met frequenties van 1x/uur in de avonduren en op zondag.
Mee eens :pos:
ZO6176 schreef: zo 04 jun 2023, 19:05 Bepaald door de gemeente. Staat ook in de concessie-eisen. Men is denk ik bang dat de zijstraten te vaak rood licht krijgt.
Is in het verleden al vaker geweest toen Lijn 103 Eindhoven Centraal Station - Veldhoven Zonderwijk nog reed.
regenmaker schreef: ma 05 jun 2023, 00:00
ZO6176 schreef: zo 04 jun 2023, 18:36 Deels mee eens. Alleen mag er over de busbaan van de Noord -Brabantlaan maar 17 bussen per uur per richting dus qua uitbreiding ben je snel klaar. Het voordeel met trams is wel dat je op drukke momenten gekoppeld kan rijden en dan 2x zoveel capaciteit hebt ten opzichte van de daluren.
Deels mee eens. Zeker tijdens de rustige uren uitbreiden kan dan nog steeds prima en niet alle lijnen hoeven over de HOV busbanen te rijden. Hermes had ook gewoon meer geleed moeten bestellen.
Gelede bussen zijn relatief duur ;)
teun schreef: ma 05 jun 2023, 16:05 Ik vind het zelf wel bijzonder dat de wethouder "mobiliteit" in Eindhoven een tram blijkbaar onvoldoende innovatief vindt. :')
Een tram is ook niet erg innovatief, concept bestaat al jaren ;) Overigens sinds de komst van elektrische bussen zijn de voordelen van een tram een stuk kleiner geworden. https://twitter.com/carlovdweijer/statu ... 33221?s=20
teun schreef: ma 05 jun 2023, 16:05 Ik zelf ben van mening dat een tram best kan, en er is denk ik één traject dat echt voor de hand ligt. Gewoon de route waar het met de Phileas allemaal mee begon naar de luchthaven en eventueel een takje naar Veldhoven Centrum, als er eenmaal een lijntje ligt wordt het vanzelf makkelijker om over meer te gaan praten.
Eindhoven Airport zit aan het maximaal aantal vliegbewegingen dus daar is een tram niet voor nodig, past prima in de huidige bussen.
Dubbelgelede bussen passen niet op de huidige perrons :(
waldo79 schreef: ma 05 jun 2023, 13:28 Als het HOV functioneert zoals het zou moeten in combinatie met al het andere deelvervoer, dan lijkt me een tramlijn overbodig.
Er komt waarschijnlijk geen tram ;)
https://twitter.com/carlovdweijer/statu ... 21057?s=20
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Hans »

Er wordt al sinds ik mij kan herinneren (en ik tel inmiddels 47 lentes) gesproken over de tram in Eindhoven.
Die gaat er echt niet komen. En komt die er nog wel, dan graag in de komende 20 jaar, zodat ik er zelf nog mee kan rijden *bus* :trein:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door trolly »

Ik mag toch hopen dat je je pensioen vitaal genoeg ingaat om een lagevloertram in te komen. Maar afgezien daarvan: hoe eerder hoe liever inderdaad.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door RobertT »

Was toen niet bij de Phileas en de vrije busbanen al gezegd dat de busbanen voorbereidt waren op een tram?
Dat ze er bij wijze van spreken zo een tramrails in konden leggen?
Ik meen mij zoiets nog te herinneren
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Hainje »

Was dat niet de Zuidtangent?
🍉
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door ZO6176 »

RobertT schreef: di 06 jun 2023, 00:55 Was toen niet bij de Phileas en de vrije busbanen al gezegd dat de busbanen voorbereidt waren op een tram?
Dat ze er bij wijze van spreken zo een tramrails in konden leggen?
Ik meen mij zoiets nog te herinneren
Klopt.

Wat betreft de dubbelgelede wagens. Het busstation wordt vervangen door een ondergronds exemplaar. Misschien dat dat dan wel past
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door huibf »

Er zijn in 30 jaar al 100den rapporten geschreven over een tram. Die gaat er nooit komen. Voor dat geld kunnen ze ook ook miljarden DRU in het netwerk investëren voor het onderliggende netwerk.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door TffpaA »

huibf schreef: di 06 jun 2023, 08:19DRU
Digital Resource Units? Deutsche Reichs Union? Directif des Ressources Utilitaires?
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 89 gasten