De tram had er eigenlijk al moeten liggen, zeker als vijfde stad van Nederland. In Duitsland zijn steden met minder inwoners dan Eindhoven met een tram. Ook zou een S-bahn-achtig treinsysteem niet misstaan in deze stad met een spoorlijn langs de steden van A50 en Valkenswaard.In Eindhoven wordt hardop nagedacht over de introductie van de tram. Bij de aanleg van een ondergronds busstation en een busbaan moet er op voorhand rekening mee worden gehouden dat er genoeg ruimte overblijft om een tramverbinding aan te leggen in de Lichtstad. “Het is niet de vraag of er een tram komt, maar wanneer.”
Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
https://www.ovpro.nl/bus/2023/05/22/ein ... -tramlijn/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Pure geldverspilling. Laat ze eerst het huidige busnetwerk maar uitbreiden. Zeker met frequenties van 1x/uur in de avonduren en op zondag.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Deels mee eens. Alleen mag er over de busbaan van de Noord -Brabantlaan maar 17 bussen per uur per richting dus qua uitbreiding ben je snel klaar. Het voordeel met trams is wel dat je op drukke momenten gekoppeld kan rijden en dan 2x zoveel capaciteit hebt ten opzichte van de daluren.
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
- Locatie: Den Haag
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Waarom mogen er niet meer bussen over die busbaan dan?
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Bepaald door de gemeente. Staat ook in de concessie-eisen. Men is denk ik bang dat de zijstraten te vaak rood licht krijgt.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Nu hebben ze toch 3 echte HOV-assen daar?
Vliegveld - Station - Mierdorp
Valkenswaard - Station - Achtse Barrier
AML - Station - Nuenen
Vliegveld - Station - Mierdorp
Valkenswaard - Station - Achtse Barrier
AML - Station - Nuenen
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Mierdorp?
De HOV naar Nuenen ligt alleen compleet verkeerd. Dat is hier al vaker benoemd.
De HOV naar Nuenen ligt alleen compleet verkeerd. Dat is hier al vaker benoemd.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Mierlo heeft niet echt een HOV-verbinding. Er ligt een stukje busbaan op de geldropseweg en dat is het.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Deels mee eens. Zeker tijdens de rustige uren uitbreiden kan dan nog steeds prima en niet alle lijnen hoeven over de HOV busbanen te rijden. Hermes had ook gewoon meer geleed moeten bestellen.ZO6176 schreef: ↑zo 04 jun 2023, 18:36 Deels mee eens. Alleen mag er over de busbaan van de Noord -Brabantlaan maar 17 bussen per uur per richting dus qua uitbreiding ben je snel klaar. Het voordeel met trams is wel dat je op drukke momenten gekoppeld kan rijden en dan 2x zoveel capaciteit hebt ten opzichte van de daluren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
- Locatie: Venlo/Arnhem
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Die letterlijk vanuit Geldrop op de gemeentegrens eindigt. Geldrop heeft intussen de Eindhovenseweg helemaal aangepast maar Eindhoven weigert haar deel te doen en laat de weg zoals ie is. Gevolg: Alsnog files op de Geldropseweg. Als in Eindhoven nou die weg eens naar 2x2 rijstroken met busbanen wordt verbreed heeft een ieder er profijt van... Slechte zaak.
Eindhoven heeft in principe zo'n 9 "HOV" lijnen die allemaal het prefix 40x hebben. Die kunnen niet allemaal vrije busbanen krijgen zonder routes te wijzigen of autoverkeer op smallere routes uit te bannen. De routes zijn verder ook eigenlijk prima en door de weeks valt er weinig op aan te merken op soms vrij volle bussen na. Kan men oplossen door dubbelgelede bussen in te zetten en hogere frequenties te rijden. Verder denk ik dat het wenselijk is om een nachtnet op de vrijdag en zaterdagavond in te zetten naar de omliggende dorpen en voorsteden van Eindhoven. Denk dat het geld daar beter in gestoken kan worden dan in een onnodige tram.
Eindhoven heeft in principe zo'n 9 "HOV" lijnen die allemaal het prefix 40x hebben. Die kunnen niet allemaal vrije busbanen krijgen zonder routes te wijzigen of autoverkeer op smallere routes uit te bannen. De routes zijn verder ook eigenlijk prima en door de weeks valt er weinig op aan te merken op soms vrij volle bussen na. Kan men oplossen door dubbelgelede bussen in te zetten en hogere frequenties te rijden. Verder denk ik dat het wenselijk is om een nachtnet op de vrijdag en zaterdagavond in te zetten naar de omliggende dorpen en voorsteden van Eindhoven. Denk dat het geld daar beter in gestoken kan worden dan in een onnodige tram.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Reken jij alleen stad of ook streek?
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Veel Nederlanders kiezen voor korte afstanden de fiets boven het OV, waardoor er op verbindingen binnen een stad veel minder vraag is dan in vergelijkbare steden in het buitenland. Een tram is dan ook een stuk minder nuttig.tjoektjoek schreef: ↑zo 04 jun 2023, 17:32 De tram had er eigenlijk al moeten liggen, zeker als vijfde stad van Nederland. In Duitsland zijn steden met minder inwoners dan Eindhoven met een tram.
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
- Locatie: Venlo/Arnhem
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Bovendien heeft Eindhoven veel deelmobiliteit.
- Felyx
- Go Sharing
- Tier
- OV Fiets
Het zijn allemaal vervoersmiddelen waar je binnen de Eindhovense stadsring al vrij ver mee komt. Als het gaat om streek dan is er HOV nodig en die lijnen zijn er ook. Ik denk dat men zich beter daarop kan focussen dan zo'n onzinnige tramverbinding
- Felyx
- Go Sharing
- Tier
- OV Fiets
Het zijn allemaal vervoersmiddelen waar je binnen de Eindhovense stadsring al vrij ver mee komt. Als het gaat om streek dan is er HOV nodig en die lijnen zijn er ook. Ik denk dat men zich beter daarop kan focussen dan zo'n onzinnige tramverbinding
Laatst gewijzigd door sven_engelen op di 18 jul 2023, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Alleen heeft Eindhoven misschien alleen andere vervoerstronen dan een gemiddeld andere stad:
De aanwezigheid van het vliegveld. Lijkt me niet handig met een ov-fiets of zo
Veel vervoer vanuit de Kempen, Valkenswaard, Gemert, Veghel. Dit zijn toch wel lange stukken. Niet echt handig op de fiets. Ik zeg niet dat er een tram moet komen maar investeren in deelproducten en zo lijkt me niet zinvol.
De aanwezigheid van het vliegveld. Lijkt me niet handig met een ov-fiets of zo
Veel vervoer vanuit de Kempen, Valkenswaard, Gemert, Veghel. Dit zijn toch wel lange stukken. Niet echt handig op de fiets. Ik zeg niet dat er een tram moet komen maar investeren in deelproducten en zo lijkt me niet zinvol.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Als het HOV functioneert zoals het zou moeten in combinatie met al het andere deelvervoer, dan lijkt me een tramlijn overbodig.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Ik vind het zelf wel bijzonder dat de wethouder "mobiliteit" in Eindhoven een tram blijkbaar onvoldoende innovatief vindt.
Ik zelf ben van mening dat een tram best kan, en er is denk ik één traject dat echt voor de hand ligt. Gewoon de route waar het met de Phileas allemaal mee begon naar de luchthaven en eventueel een takje naar Veldhoven Centrum, als er eenmaal een lijntje ligt wordt het vanzelf makkelijker om over meer te gaan praten.
Ik zelf ben van mening dat een tram best kan, en er is denk ik één traject dat echt voor de hand ligt. Gewoon de route waar het met de Phileas allemaal mee begon naar de luchthaven en eventueel een takje naar Veldhoven Centrum, als er eenmaal een lijntje ligt wordt het vanzelf makkelijker om over meer te gaan praten.
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Mee eensregenmaker schreef: ↑zo 04 jun 2023, 17:51 Pure geldverspilling. Laat ze eerst het huidige busnetwerk maar uitbreiden. Zeker met frequenties van 1x/uur in de avonduren en op zondag.
Is in het verleden al vaker geweest toen Lijn 103 Eindhoven Centraal Station - Veldhoven Zonderwijk nog reed.
Gelede bussen zijn relatief duurregenmaker schreef: ↑ma 05 jun 2023, 00:00Deels mee eens. Zeker tijdens de rustige uren uitbreiden kan dan nog steeds prima en niet alle lijnen hoeven over de HOV busbanen te rijden. Hermes had ook gewoon meer geleed moeten bestellen.ZO6176 schreef: ↑zo 04 jun 2023, 18:36 Deels mee eens. Alleen mag er over de busbaan van de Noord -Brabantlaan maar 17 bussen per uur per richting dus qua uitbreiding ben je snel klaar. Het voordeel met trams is wel dat je op drukke momenten gekoppeld kan rijden en dan 2x zoveel capaciteit hebt ten opzichte van de daluren.
Een tram is ook niet erg innovatief, concept bestaat al jaren Overigens sinds de komst van elektrische bussen zijn de voordelen van een tram een stuk kleiner geworden. https://twitter.com/carlovdweijer/statu ... 33221?s=20
Eindhoven Airport zit aan het maximaal aantal vliegbewegingen dus daar is een tram niet voor nodig, past prima in de huidige bussen.teun schreef: ↑ma 05 jun 2023, 16:05 Ik zelf ben van mening dat een tram best kan, en er is denk ik één traject dat echt voor de hand ligt. Gewoon de route waar het met de Phileas allemaal mee begon naar de luchthaven en eventueel een takje naar Veldhoven Centrum, als er eenmaal een lijntje ligt wordt het vanzelf makkelijker om over meer te gaan praten.
Dubbelgelede bussen passen niet op de huidige perrons
Er komt waarschijnlijk geen tram
https://twitter.com/carlovdweijer/statu ... 21057?s=20
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Er wordt al sinds ik mij kan herinneren (en ik tel inmiddels 47 lentes) gesproken over de tram in Eindhoven.
Die gaat er echt niet komen. En komt die er nog wel, dan graag in de komende 20 jaar, zodat ik er zelf nog mee kan rijden
Die gaat er echt niet komen. En komt die er nog wel, dan graag in de komende 20 jaar, zodat ik er zelf nog mee kan rijden
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Ik mag toch hopen dat je je pensioen vitaal genoeg ingaat om een lagevloertram in te komen. Maar afgezien daarvan: hoe eerder hoe liever inderdaad.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Was toen niet bij de Phileas en de vrije busbanen al gezegd dat de busbanen voorbereidt waren op een tram?
Dat ze er bij wijze van spreken zo een tramrails in konden leggen?
Ik meen mij zoiets nog te herinneren
Dat ze er bij wijze van spreken zo een tramrails in konden leggen?
Ik meen mij zoiets nog te herinneren
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Klopt.
Wat betreft de dubbelgelede wagens. Het busstation wordt vervangen door een ondergronds exemplaar. Misschien dat dat dan wel past
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Er zijn in 30 jaar al 100den rapporten geschreven over een tram. Die gaat er nooit komen. Voor dat geld kunnen ze ook ook miljarden DRU in het netwerk investëren voor het onderliggende netwerk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten