Eindhoven<->Veldhoven MMC/ASML (HOV 4)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Eindhoven<->Veldhoven MMC/ASML (HOV 4)

Bericht door huibf »

Leesvoer over HOV4.


https://raadsinformatie.eindhoven.nl/ve ... ai_7605106
Punt. 7.2.

De meest interessante is Bijlage 1 van van ruim 100 paginas.
In het bijzonder de behoorlijke inperking van halten en en de opties in het centrum.
Laatst gewijzigd door huibf op do 22 jun 2023, 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Dionysusnu
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Eindhoven/Veldhoven.HOV 4.

Bericht door Dionysusnu »

Op pagina 37 van die bijlage 1:
Afbeelding 5.13 People Mover Rivium (bron wiki/OVinNedelerland)
We zijn beroemd! _O-
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eindhoven/Veldhoven.HOV 4.

Bericht door DDietzen »

Huh maar we zijn hier toch niet in Nedelerland??? :N :geek: -0-
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eindhoven/Veldhoven.HOV 4.

Bericht door regenmaker »

huibf schreef: wo 21 jun 2023, 18:43 Leesvoer over HOV4.


https://raadsinformatie.eindhoven.nl/ve ... ai_7605106
Punt. 7.2.

De meest interessante is Bijlage 1 van van ruim 100 paginas.
In het bijzonder de behoorlijke inperking van halten en en de opties in het centrum.
Ik vind het plan er erg goed uitzien! Het gaat mij vooral om de snelheid tussen Eindhoven CS en De Run. Minder haltes, minder kruispunten/stoplichten en een vrijliggende busbaan dragen daar aan bij. Mijn collega's nemen nu niet het OV door de lange reistijd tussen Eindhoven CS en De Run. Vanuit bijvoorbeeld Weert ben je grofweg de helft van de tijd kwijt aan het traject binnen Eindhoven.Vanuit het centrum kan men prima fietsen naar Veldhoven MMC of een stukje lopen naar de nieuwe haltes.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Eindhoven/Veldhoven.HOV 4.

Bericht door RnBn »

Het probleem in mijn ogen met minder haltes op deze lijn is dat de vraag nog meer verspitst wordt. Buiten de spits wordt de lijn vooral gebruikt door mensen die aan de Karel de Grotelaan wonen en naar het centrum gaan en door mensen van voorbij de Run naar Eindhoven. Het voelt nu alsof er voor een zeer selecte (maar grote) groep heel veel anderen benadeeld worden. Overigens rijdt er voor de Run al een buslijn die nergens stopt, al scheelt dat in de praktijk nauwelijks reistijd, deze zal ook sneller worden met een losliggende busbaan. Voor de overige lijnen hoop ik dat ze hun huidige haltes behouden aan de Karel de Grotelaan, voor het centrum hoop ik dat de bus in ieder geval bij Piazza nog stopt.
Wat betreft het argument dat tussen het centrum en MMC Veldhoven prima gefietst kan worden, dat is op een paar honderd meter na, dezelfde afstand als tussen het station en de Run. Dat kan dan dus ook prima gefietst worden, hoeven we die hele HOV niet aan te leggen, scheelt een hoop geld.
PHS

Re: Eindhoven/Veldhoven.HOV 4.

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Dionysusnu
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Eindhoven/Veldhoven.HOV 4.

Bericht door Dionysusnu »

HOV1 loopt naar Strijp en Veldhoven, naar Woensel is HOV2 ;)
De gemiddelde halteafstand daarvan is rond de 500m.
Buiten de spits is dat in ieder geval geen probleem: De reizigersvraag is zo laag dat de meeste toch wel overgeslagen worden.

Ik ben het eens met RnBn. Je kan wel zeggen dat die wijklijnen blijven rijden, maar die zijn geen HOV-snelheid. De busbaan moet aan meer bijdragen dan alleen de spitsvraag naar ASML.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven/Veldhoven.HOV 4.

Bericht door ZO6176 »

Maar kan het aantal haltes niet gelijk blijven maar lijn a stopt op haltes 1, 3, 5 etc. Lijn b op 2 4 ,6. Kun je toch een hogere snelheid krijgen maar blijft toch alles bereikbaar
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Eindhoven/Veldhoven.HOV 4.

Bericht door Hans »

Dat lijkt mij uitermate onhandig. Hoe kom je dan van halte 1 naar halte 6 bijvoorbeeld? Om het over duidelijkheid aan de reiziger nog maar niet te hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eindhoven/Veldhoven.HOV 4.

Bericht door Suus »

Afstanden van een kilometer tussen haltes voor een bus in een stadsgebied. Kijk, ik snap dat je niet elke tweede straathoek een bushalte plaatst, maar het blijft wel een buslijn en geen spoorgewonden vervoer waarvoor mensen bereid zijn ietsje verder te lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven/Veldhoven.HOV 4.

Bericht door ZO6176 »

Hans schreef: do 22 jun 2023, 14:36 Dat lijkt mij uitermate onhandig. Hoe kom je dan van halte 1 naar halte 6 bijvoorbeeld? Om het over duidelijkheid aan de reiziger nog maar niet te hebben.
Een belangrijke halte in het midden van de lijn beide lijnen laten stoppen. Ik denk dat het met de onoverzichtelijkheid van de reiziger wel meevalt. Die kijken toch vaak naar het reisadvies.
Je zou de halte die overgeslagen wordt ook op de haltepaal kunnen vermelden. Vroeger toen nog lijn 9 de sneldienst naar de achtste barrier liep stonden op de haltepalen dat lijn 9 hier niet stopt.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Eindhoven/Veldhoven.HOV 4.

Bericht door Hans »

Al kijken ze naar het reisadvies, dan nog vragen ze aan de chauffeur of het de juiste bus is.
Moeten naar het vliegveld, op de bus "Airport" ... gaat u naar Airport?

MAT-rit en je rijdt langs haltes met GEEN DIENST.... staan driftig te zwaaien, kijken verbaasd dat je doorrijdt. Ze springen nog net niet voor je bus.

Nee... haltes om-en-om bedienen per lijn verschillend is geen meerwaarde voor de reiziger en heeft slechts een zeer minimale impact op de rijtijd.

Haltes overslaan voor een sneldienst zoals vroeger de 149 deed of nu de 119 prima, maar de onderliggende lijnen die laat je gewoon op alle haltes stoppen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eindhoven/Veldhoven.HOV 4.

Bericht door regenmaker »

Ik heb ook regelmatig chauffeurs op de 119 die alsnog bij elke straatsteen stopt. Zeer irritant natuurlijk. Kan de chauffeur geen alarm of waarschuwing krijgen als hij te vaak stopt onderweg?

Overigens zal het wel meevallen met de verspitsing. Ook plaatsen als Reusel, Bladel en Eersel krijgen een snellere verbinding met Eindhoven. Tevens zou men meer of überhaupt ritten afgestemd op shiftwisselingen van ASML moeten rijden, zoals voor 6 uur 's ochtends of net na middernacht.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Eindhoven/Veldhoven.HOV 4.

Bericht door Hans »

Dat eerst herken ik wel. Dat is een soort automatische, zodra iemand op de stopknop heeft gedrukt stop je bij de volgende halte. Ik heb dat nog wel eens op de 400. Amper het station af en ze drukken al voor WoensXl. En ik stop (of heb de neiging daarvoor) op de Gildelaan. En als je het dan door hebt... oh nee 400 en weer door rijdt moet ik toch ff goed inprenten dat ik pas WCW stop.

Meer ritten rondom shift wisselingen zou zeker een goede optie zijn. Daar zijn op meerdere plekken nog wel wat mogelijkheden voor. Mits het past in de omlopen / diensten natuurlijk.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven<>Veldhoven (HOV 4)

Bericht door huibf »

Ik ben van mening dat de halte te er uit elkaar liggen.
De halten die vervallen (de halten in het centrumtrace even niet meegerekend.
De overige HOV lijnen liggen de halten ongeveer 600 meter uit elkaart.

Solmsweg:
In de vorige concessie is al eerder een halte tussen Mecklenburgstraat en Solmsweg vervallen. Halten Belastingkantoor en Mecklenburgstraat zijn toen samengevoegd tot de huidge halte Mecklenburgstraat.
De grote groep reizigers, veel appartementen van 4 woonlagen, die wonen binnen de ring rondom de rotonde Karel de Grote Plein moeten uitwijken naar de Donizettilaan. De rotonde vergt een extra lange looptijd. gezien de 2 sets verkeerslichten.

Grieglaan:
Eerder, in de vorige concessie verviel al de stadslijn door Blaarthem (over de Mendelssohnlaan). Waarbij halte Grieglaan toen de dichtstbijzijnde halte was. De wijk is erg krap bebouwd, kent ook hoogbouw van 4 woonlagen en dus veel reizigerspotentieel.

Kastelenplein:
Halte Kastelenplein en Gagelbosch lijken te worden samengevoegd tot 1 halte. 2 halten behouden is gezien de afstand omwenselijk. De beoogde locatie kan beter worden ingelegd op de huidge zuidelijke halten (dus westelijker) van het Kastelenplein. Dit is gezien de locatie van het Winkelcentrum (en nieuwbouw) voor de hand liggend.

Veenstraat:
Halte Veenstraat is een typisch halte voor de bereikbaarheid van het industrieterrein. De reizigers zullen dus hier vaak geen fiets hebben om naar het werk te komen en is een korte loopafstand van belang. De fiets dagelijks laten overnachten aan de halte zal gegarandeerd leiden tot vandalisme en diefstal.

De reizigers in de regio hebben al een voordeel dat er een vrijliggende busbaan komt en men dus sowiso al sneller is. Daarbij lijkt het erop dat de bus stad uit niet meer via de centrum rijdt, maar over de Vonderweg (langs psv stadion).
Ik vraag me dan ook weer af hoe ze de omleiding gaan rijden tijdens de voetbalwedstrijd (want de vonderweg gaat voor aanvang en na afloop ook zeker 30 minuten dicht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eindhoven<->Veldhoven MMC/ASML (HOV 4)

Bericht door regenmaker »

De halte Veenstraat is zo'n gevalletje van: daar stapt echt bijna niemand uit. De bus zit propvol en dan moet 1 iemand helemaal achterin uitstappen. Meer dan 70% van de mensen stapt uit bij MMC (puur omdat ASML gebouw 4 richting Eersel op zo'n slechte locatie ligt) en het andere gedeelte stapt uit bij de Provincialeweg oost.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven<->Veldhoven MMC/ASML (HOV 4)

Bericht door ZO6176 »

@huibf: heb jij aantallen van de in- en uitstappers van de haltes. Mochten er haltes zijn waar echt niemand in- of uitstapt.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven<->Veldhoven MMC/ASML (HOV 4)

Bericht door huibf »

Nee. Deze staan ook niet in het rapport. Op basis van een enkele keer kan je ook niet nagaan of halte Veenstraat niet wordt gebruikt...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eindhoven<->Veldhoven MMC/ASML (HOV 4)

Bericht door regenmaker »

Ik zou toch maar in de bijlage van het rapport 'haltegebruik' kijken. Veenstraat is de slechtst gebruikte halte (na koningshof).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Menander
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 25 jun 2023, 14:37

Re: Eindhoven/Veldhoven.HOV 4.

Bericht door Menander »

regenmaker schreef: do 22 jun 2023, 07:50
huibf schreef: wo 21 jun 2023, 18:43 Leesvoer over HOV4.


https://raadsinformatie.eindhoven.nl/ve ... ai_7605106
Punt. 7.2.

De meest interessante is Bijlage 1 van van ruim 100 paginas.
In het bijzonder de behoorlijke inperking van halten en en de opties in het centrum.
Ik vind het plan er erg goed uitzien! Het gaat mij vooral om de snelheid tussen Eindhoven CS en De Run. Minder haltes, minder kruispunten/stoplichten en een vrijliggende busbaan dragen daar aan bij. Mijn collega's nemen nu niet het OV door de lange reistijd tussen Eindhven CS en De Run. Vanuit bijvoorbeeld Weert ben je grofweg de helft van de tijd kwijt aan het traject binnen Eindhoven.Vanuit het centrum kan men prima fietsen naar Veldhoven MMC of een stukje lopen naar de nieuwe haltes.
Ook voorstander van het plan, als versterking van het HOV-netwerk in de stad. Alleen vrees ik dat de 5 minuten winst niet veel mensen uit Weert (als voorbeeld) overhaalt om ipv de auto het OV te pakken. Veel mensen in de spits komen van buiten de stad en die moeten eerst naar het centrum om daarna met een niet al te snelle bus naar de rand van de stad. Dat kost teveel reistijd inderdaad. Beter is het de vervoerstroom buiten de stad om te leiden: de forens is sneller en de binnenstad heeft er minder last van.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven<->Veldhoven MMC/ASML (HOV 4)

Bericht door huibf »

Het plan is zeker goed. Ik denk alleen dat de halteafstand te hoog is. Er wordt alleen gekeken van en naar ASML. Terwijl de lijn en ook goed gebruikt word in de stad zelf.

ASML krijgt ook eigen lijnen oa. Best- ASML en Nederweert-ASML gaan komen. De eerste al op korte termijn.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Eindhoven<>Veldhoven (HOV 4)

Bericht door Ederveen »

huibf schreef: do 22 jun 2023, 20:32
de stadslijn door Blaarthem (over de Mendelssohnlaan).

Om maar voor eens en altijd deze terechte verwarring uit de wereld te helpen (ik weet dat dit zo op oudere lijnenkaarten als zodanig werd vermeld! Tussen spoilertags om het topic niet teveel te laten ontsporen...):
Spoiler: show
Deze wijk (of buurt zoals de gemeente Eindhoven het tegenwoordig graag noemt) heet sinds de jaren '50 van de vorige eeuw Genderdal.
De buurt Blaarthem is het deel tussen de Karel de Grotelaan en Hoogstraat buiten de Rondweg.
De voormalige gemeente Blaarthem is het deel van het huidige stadsdeel Gestel ten (zuid)westen van waar de Hoogstraat en Laagstraat samenkomen, de grens lag ruwweg in een rechte lijn parallel aan de huidige Grieglaan, waardoor de zogenaamde "airywijk" wel op Blaarthems grondgebied ligt.

De historische kern van Blaarthem lag echter bij het verdwenen kasteel, waar ook de dorpskerk ooit vlak naast stond. Deze lag tussen de Akerendam en Aldendriel (in het tegenwoordige Genderbeemd), waardoor Blaarthem in essentie is verdwenen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten