Pagina 1 van 4

Toekomst lijn 19 Hulst - Breda

Geplaatst: di 06 feb 2024, 08:04
door ThatPCDude
De grensoverschrijdende buslijn 19 van Breda naar Hulst staat zowel in ovinfo als op de site van CXX aangeveven als "Lijn 19 Hulst - Roosendaal", terwijl de route wel nog gewoon van Breda naar Hulst gaat.

Voorbereiding op routewijziging???

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: di 06 feb 2024, 14:30
door verfmeer
Roosendaal is vanuit Antwerpen slecht te bereiken over de weg. Als je die lijn wil inkorten ligt Bergen op Zoom veel meer voor de hand.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: di 06 feb 2024, 19:23
door JothamvW
En CXX Zeeland komt ook nog in Bgn, dus dan heb je ook meer mogelijkheden met uitwisseling en vroege ritten vanuit Brabant naar Zeeland.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: di 06 feb 2024, 21:30
door Suus
Breda is met een route naar Bergen op Zoom twee overstappen en met een route naar Roosendaal slechts één keer, wat bij een lijn die nu rechtstreeks naar Breda rijdt een argument is.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: wo 07 feb 2024, 08:46
door ThatPCDude
verfmeer schreef: di 06 feb 2024, 14:30 Roosendaal is vanuit Antwerpen slecht te bereiken over de weg. Als je die lijn wil inkorten ligt Bergen op Zoom veel meer voor de hand.
Het schijnt dat ze 'm dan via de Liefkenshoektnl willen laten rijden, waardoor de bediening van Antwerpen komt te vervallen

(Verder dan serieuze plannen zijn het overigens niet, waarschijnlijk is cxx iets te voorbarig geweest)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: wo 07 feb 2024, 14:46
door verfmeer
De Liefkenshoektunnel ligt nog steeds in Antwerpen, dus ook al stopt de bus er niet dan rijdt hij er nog steeds doorheen. En of hij er nu stopt of niet, de bus moetover dezelfde snelwegen richting Noord-Brabant. Dus blijft Bergen op Zoom nog steeds een logischer eindpunt dan Roosendaal.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: wo 07 feb 2024, 14:57
door teun
Misschien dat lijn 19 wel een buslijn wordt die deels als S-trein aangeboden wordt. :Y

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: wo 07 feb 2024, 17:16
door ArrivaBas
ThatPCDude schreef: wo 07 feb 2024, 08:46
verfmeer schreef: di 06 feb 2024, 14:30 Roosendaal is vanuit Antwerpen slecht te bereiken over de weg. Als je die lijn wil inkorten ligt Bergen op Zoom veel meer voor de hand.
Het schijnt dat ze 'm dan via de Liefkenshoektnl willen laten rijden, waardoor de bediening van Antwerpen komt te vervallen

(Verder dan serieuze plannen zijn het overigens niet, waarschijnlijk is cxx iets te voorbarig geweest)
Wegen de lagere exploitatiekosten daadwerkelijk op tegen omzetderving door de kortere afstanden die de bus aflegt en extra tol die Connexxion moet gaan betalen? De Liefkenshoektunnel is er, net als de Westerscheldetunnel tot 2025, eentje met tolheffing.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: wo 07 feb 2024, 22:43
door ThatPCDude
Dat moet je echt niet aan mij vragen, ik heb alleen te horen gekregen dát er plannen zijn voor een omlegging daarvoor. Voor de rest heb ik werkelijk geen idee over de invulling ervan.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: do 08 feb 2024, 11:24
door Michael
verfmeer schreef: wo 07 feb 2024, 14:46 De Liefkenshoektunnel ligt nog steeds in Antwerpen, dus ook al stopt de bus er niet dan rijdt hij er nog steeds doorheen. En of hij er nu stopt of niet, de bus moetover dezelfde snelwegen richting Noord-Brabant. Dus blijft Bergen op Zoom nog steeds een logischer eindpunt dan Roosendaal.
De meeste reizigers reizen met lijn 19 naar Breda. Als je hem dan in Bergen op Zoom laat eindigen moeten al die reizigers 2 keer gaan overstappen in plaats van 0 keer nu. Door lijn 19 naar Roosendaal door te laten rijden is het maar 1 keer overstappen. Daar komt ook bij dat de aansluiting in Roosendaal nou niet heel erg ruim is. Namelijk 5 minuten als je van de sprinter op de intercity overstapt (van spoor 3B naar 3A) en 3 minuten als je van de intercity op de intercity overstapt (van spoor 4B naar 3A) Andersom geld hetzelfde: 5 minuten van IC op sprinter en 3 minuten van IC op IC. Bij de minste vertraging mis je ook meteen je aansluiting in Roosendaal.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: do 08 feb 2024, 12:42
door umbusko
En een route naar Antwerpen met aansluiting op de Benelux? Is dat geen oplossing? (Desnoods met een betaalbaar combitarief erbij.)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: do 08 feb 2024, 12:57
door Etienne
Dat is al zo vaak geopperd, maar dat lijkt niet erg van de grond te komen.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: do 08 feb 2024, 13:56
door Milco
Jammer, want dat is denk ik wel een mooie oplossing. Zijn de bussen tussen Antwerpen en Breda erg druk op sommige ritten? Ik heb er wel eens mee gereisd op verschillende dagen en tijden, maar de ritten waren nagenoeg leeg. Door vanuit Zeeland tot Antwerpen te rijden kun je parallelliteit met de trein vermijden en daarmee besparen. Alleen ik weet niet of je makkelijk en redelijk vlot naar Antwerpen-Centraal of Antwerpen-Berchem kunt rijden met (een goede) aansluiting op de intercity naar Breda.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: do 08 feb 2024, 15:37
door PatrickM
umbusko schreef: do 08 feb 2024, 12:42 En een route naar Antwerpen met aansluiting op de Benelux? Is dat geen oplossing? (Desnoods met een betaalbaar combitarief erbij.)
Weet niet of je dat moet willen met alle verkeersdrukte in Antwerpen (daarbij speelt mee dat CXX in Antwerpen niet over de busbanen rijdt/mag rijden). Als je op de Benelux aan wil sluiten moet je naar Centraal (of Berchem, maar dat lijkt me nog minder logisch) en dan zit je eigenlijk sowieso al met een minuut of 10 lopen tussen Rooseveltplaats en Centraal. Gezien de verkeersdrukte zich lastig in laat schatten lijkt me die aansluiting van L19 op Benelux en andersom lastig robuust te krijgen (en dat zou door Oosterweel alleen nog maar lastiger kunnen worden).

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: do 08 feb 2024, 17:59
door IIVQ
Is daar een reden voor, dat CXX niet over busbanen mag?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: do 08 feb 2024, 18:21
door PatrickM
Geen idee, enige wat ik weet is dat er op de borden onder de geslotenverklaringen ‘Uitgezonderd De Lijn’ staat en niet ‘uitgezonderd (lijn)bus’. Zou ook best kunnen dat ze het wel mogen maar niet doen, maar dat lijkt me onlogisch gezien het verkeersinfarct dat Antwerpen-Centrum en de Noorderlaan zijn.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: do 08 feb 2024, 18:34
door nvdw
Incompatibel met de lokale Vetag/KAR, denk ik, en/of om een andere reden in de praktijk niet handig: omdat de doorgaande 19 dan een baan moet delen met stoppende bussen en trams, of omdat er net een paar cruciale ‘relaties’ in de verkeerslichten missen waar de 19 de bus-/trambaan moet oprijden of verlaten.

Op zich niet raar dat Connexxion de 19 probeert te ‘optimaliseren’. Wel opvallend omdat de provincie Zeeland in de (mislukte) aanbesteding een verbinding Hulst-Antwerpen heeft geëist, met een aansluitende verbinding Antwerpen-Breda als optie…

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: do 08 feb 2024, 19:20
door AnderzamNL
Inmiddels is de titel van lijn 19 op de Connexxion-website weer veranderd in 'Hulst - Breda'. OVinfo geeft echter nog steeds 'Hulst - Roosendaal'.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: do 08 feb 2024, 20:55
door ArrivaBas
Ik vind het vooral opvallend dat Connexxion zichzelf weer wil opzadelen met een toltunnel. De Westerscheldetunnel kost ze nu ook een vermogen aan tol, en dat zal met een route via de Liefkenshoektunnel per rit alleen maar meer kosten in plaats van minder (22 euro tegen maximaal €15,25 voor de WST volgens de Wegenwiki).

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: do 08 feb 2024, 21:00
door Daniel
PatrickM schreef: do 08 feb 2024, 18:21 Geen idee, enige wat ik weet is dat er op de borden onder de geslotenverklaringen ‘Uitgezonderd De Lijn’ staat en niet ‘uitgezonderd (lijn)bus’.
Is dat in de Belgische verkeersregels zo bindend dan? In Noord-Brabant had je ook nog zat borden "Uitgezonderd BBA" toen er allang een andere vervoerder reed, daar had verder niemand het over...
nvdw schreef: do 08 feb 2024, 18:34 Incompatibel met de lokale Vetag/KAR, denk ik, en/of om een andere reden in de praktijk niet handig: omdat de doorgaande 19 dan een baan moet delen met stoppende bussen en trams, of omdat er net een paar cruciale ‘relaties’ in de verkeerslichten missen waar de 19 de bus-/trambaan moet oprijden of verlaten.
Het inbouwen van Belgische apparatuur is natuurlijk ook niet echt lonend met het beperkte aantal haltes in Antwerpen. En kan me sowieso voorstellen dat de vraag naar Breda-Antwerpen is afgenomen sinds daar ook een trein rijdt.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 09:19
door ThatPCDude
PatrickM schreef: do 08 feb 2024, 18:21 Geen idee, enige wat ik weet is dat er op de borden onder de geslotenverklaringen ‘Uitgezonderd De Lijn’ staat en niet ‘uitgezonderd (lijn)bus’. Zou ook best kunnen dat ze het wel mogen maar niet doen, maar dat lijkt me onlogisch gezien het verkeersinfarct dat Antwerpen-Centrum en de Noorderlaan zijn.
Het mooie is dat er niet op alle kruispunten een onderbord "Uitgezonderd De Lijn" hangt, maar juist een onderbord "Uitgezonderd Bus" (zoals hier, hier en hier) Dan lijkt het me eerder een VETAG/KAR probleem en een probleem van een snelbus op een bus- en trambaan waar alles op iedere halte stopt.

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 12:46
door huibf
ThatPCDude schreef: di 06 feb 2024, 08:04 De grensoverschrijdende buslijn 19 van Breda naar Hulst staat zowel in ovinfo als op de site van CXX aangeveven als "Lijn 19 Hulst - Roosendaal", terwijl de route wel nog gewoon van Breda naar Hulst gaat.

Voorbereiding op routewijziging???
Op de site van Connexxion staat bij lijn 19 nog steeds Breda-Hulst als ik lijn 19 intyp ?

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 12:51
door teun
Eventjes een paar berichtjes verder scrollen. :Y

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 16:23
door Maurice Hooikammer
Daniel schreef: do 08 feb 2024, 21:00 Het inbouwen van Belgische apparatuur is natuurlijk ook niet echt lonend met het beperkte aantal haltes in Antwerpen. En kan me sowieso voorstellen dat de vraag naar Breda-Antwerpen is afgenomen sinds daar ook een trein rijdt.
Hopelijk doet Antwerpen het beter, maar mijn ervaring met de bus/tram-verkeerslichten elders in Vlaanderen zijn nou niet bepaald denderend waardoor ik me afvraag of het per se nodig is om deze hele onderneming te gaan doen inderdaad. Bij ons in Hasselt ligt bijvoorbeeld een prachtige busbaan vanaf het station richting de weg naar Diest, maar bij die kruising sta je dan vervolgens altijd minutenlang te wachten totdat je mag. Meest bizarre is ook dat de bussen van/naar de stelplaats, die tegenover de kruising ligt, door de afstelling van de lichten niet rechtdoor kunnen/mogen en dus niet van de busbaan gebruik kunnen maken. Overigens, door die belabberde afstelling heb ik al vaker gezien dat bussen retour stelplaats eerder de kruising passeerden dan wij via de busbaan..

On-topic: Het verleggen naar Berchem met aansluiting op de Benelux is denk ik helemaal niet zo'n gekke gedachte. Heb de afgelopen maanden al meerdere keren meegemaakt dat de chauffeur van lijn 19 namelijk de ring via de zuidkant blijft volgen om dan even het blokje linkeroever te doen. Om de verkeersopstopping op de ring te vermijden kun je dan ook nog bij Zwijndrecht eventueel van de ring af en de parallel gelegen weg nemen richting Berchem.

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 19:19
door Suus
Er is vanaf Zwijndrecht geen parallel gelegen weg naar Berchem, daar zit de Kennedytunnel tussen…