Toekomst lijn 19 Hulst - Breda

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Vinny »

ArrivaBas schreef: do 08 feb 2024, 20:55 Ik vind het vooral opvallend dat Connexxion zichzelf weer wil opzadelen met een toltunnel. De Westerscheldetunnel kost ze nu ook een vermogen aan tol, en dat zal met een route via de Liefkenshoektunnel per rit alleen maar meer kosten in plaats van minder (22 euro tegen maximaal €15,25 voor de WST volgens de Wegenwiki).
De exploitatie van de bus is sowieso al een uitdaging. De verbinding is in principe bedoelt voor studenten die in Hulst wonen en in Breda (of elders in Brabant) studeren en gebruik maken van hun OV-studentenkaart. Zolang dat reisrecht niet wordt afgekocht op de HSL zal de provincie iets van busvervoer moeten regelen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door waldo79 »

Was het ook niet zo dat in het kader van de nieuwe Scheldetunnel de toegang tot de Waaslandtunnel vanuit het westen complex is geworden?
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door Cas »

Van het geld dat het kost om lijn 19 te laten rijden kan de provincie ook een abonnement regelen voor dat groepje studenten in Hulst.

Nu rijdt er een bus als privetaxi, parallel aan een hogesnelheidslijn nota bene, die een enorm deel van het provinciaal OV-budget opslokt. Zeker als de bus bedoeld is voor studenten en de ritten dus ook nauwelijks wat opbrengen. Zeeuws-Vlaanderen verdient beter OV, en in stand houden van lijn 19 gaat daar niet bij helpen.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door Vinny »

Ik heb zelf de bus ook wel eens genomen omdat het voor een reis naar Gent beter uitkwam. Dan betaal je het commerciële tarief (naar Antwerpen) en dat is best pittig. Persoonlijk heb ik wel het idee dat er wat te optimaliseren valt, maar dan moet je als overheid wel wat stappen zetten. Ik denk dat het het het beste is om de lijn in te korten tot Hulst-Antwerpen Centraal en voor studenten die in Zeeuws-Vlaanderen wonen het reisrecht voor Antwerpen-Breda via de HSL in zijn geheel af te kopen. Vroeger was dat natuurlijk moeilijker, tegenwoordig kun je gewoon een QR-code aanmaken die door de conducteur gescand wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door waldo79 »

Maar dan heeft lijn 19 eigenlijk geen binnenlandse betekenis meer en zou bijvoorbeeld De Lijn de route kunnen exploiteren.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door ThatPCDude »

...waardoor Nederlandse tarieven pardoes niet meer geldig worden in die bus en je met 1 stap vooruit twee stappen achteruit zet. (Kijk bijv naar lijnen 430 en 450 die naar NL rijden, maar waarop NL'se tarieven niet geldig zijn).
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Globetrotter »

ArrivaBas schreef: wo 07 feb 2024, 17:16
ThatPCDude schreef: wo 07 feb 2024, 08:46
verfmeer schreef: di 06 feb 2024, 14:30 Roosendaal is vanuit Antwerpen slecht te bereiken over de weg. Als je die lijn wil inkorten ligt Bergen op Zoom veel meer voor de hand.
Het schijnt dat ze 'm dan via de Liefkenshoektnl willen laten rijden, waardoor de bediening van Antwerpen komt te vervallen

(Verder dan serieuze plannen zijn het overigens niet, waarschijnlijk is cxx iets te voorbarig geweest)
Wegen de lagere exploitatiekosten daadwerkelijk op tegen omzetderving door de kortere afstanden die de bus aflegt en extra tol die Connexxion moet gaan betalen? De Liefkenshoektunnel is er, net als de Westerscheldetunnel tot 2025, eentje met tolheffing.
Vraag me af of CXX die kosten betaalt. Is het bij de Westerscheldetunnel niet ook zo dat de provincie de tol betaalt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door Suus »

ThatPCDude schreef:...waardoor Nederlandse tarieven pardoes niet meer geldig worden in die bus en je met 1 stap vooruit twee stappen achteruit zet. (Kijk bijv naar lijnen 430 en 450 die naar NL rijden, maar waarop NL'se tarieven niet geldig zijn).
Tenzij je een abonnement hebt is het Vlaamse tarief wel redelijk goedkoop, dat zit tussen de 1,70 en 2,50 afhankelijk van je betaalmiddel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door ThatPCDude »

Als we er vanuit gaan dat het gros van de reizigers van deze lijn voor het grootste deel studenten zijn (zoals eerder met de metafoor "Privétaxi voor een handjevol studenten" gezegd is), dan zet je wel degelijk stappen terug gezien zij gratis reizen.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door Vinny »

Het is op zich wel opmerkelijk dat de lijn de opening van de Westerscheldetunnel in 2003 en de indienststelling van de HSL Breda-Antwerpen overleefd heeft. Maar goed, alternatieven zijn nog steeds erg duur in exploitatie en allerminst reizigersvriendelijk. Dat zal ongetwijfeld de provincie overwogen hebben om de lijn in stand te houden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door ThatPCDude »

Lijn 19 stopt overigens "tot nader order" niet in Antwerpen. Volgens CXX zelf is er "Bericht van de gemeente Antwerpen dat wij daar vooralsnog niet meer mogen stoppen." De tweet zelf verlink ik hier niet gezien ik dat met mijn persoonlijke account gevraagd heb :)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door Vinny »

Heeft denk ik meer te maken met de werkzaamheden voor de Oosterweelverbinding en Royersluis dan met een verbod.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door ThatPCDude »

Vinny schreef: wo 14 feb 2024, 20:37 Heeft denk ik meer te maken met de werkzaamheden voor de Oosterweelverbinding en Royersluis dan met een verbod.
Het schijnt volgens de wiki en verhalen die ik via via heb gehoord over een vergunning te gaan om te mogen stoppen in België. CXX heeft die blijkbaar laten vervallen, waardoor er laatst een chauffeur met zijn bus in België staande is gehouden met twee opties: bus laten staan of een enorme prent betalen...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door Vinny »

Dat is echt extreem onprofessioneel :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door ArrivaBas »

Het verbaast mij niets als Connexxion goudgeld betaalt voor die vergunning, terwijl er nauwelijks iemand gebruik maakt van deze bus om daadwerkelijk naar Antwerpen te reizen. Dan is het geld dat ze besparen net als alle andere afschralingen [sic] mooi meegenomen. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door Meltrain »

Waarom zou Connexxion een vergunning moeten hebben om in België te mogen stoppen?
Met zulke regels maak je het OV alleen maar minder aantrekkelijk. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door ThatPCDude »

De Lijn houdt er niet zo van als andere busboeren openbaar vervoer aanbieden op hun grondgebied schijnt...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door Etienne »

Dat argument ging tenminste nog op toen ook nog bij de Noorderplaats werd gestopt; sinds alleen op de Halewijn(laan) wordt gestopt is dat nou niet echt een steekhoudend argument.

Hoewel ik me wel kan indenken dat inwoners van Kieldrecht bijvoorbeeld met lijn 19 naar Nieuw-Namen reizen en dan de grens oversteken.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door PatrickM »

Meltrain schreef: za 17 feb 2024, 15:45 Waarom zou Connexxion een vergunning moeten hebben om in België te mogen stoppen?
Met zulke regels maak je het OV alleen maar minder aantrekkelijk. :s
Voor al het internationale geregelde busvervoer moet een internationale lijndienstvergunning aangevraagd worden (in Nederland bij KIWA). Dat is geen Belgisch ding, volgens mij moeten ook Belgische vervoerders die de grens naar bv. NL oversteken zo’n vergunning aanvragen.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Statler Rail »

IIVQ schreef: do 08 feb 2024, 17:59 Is daar een reden voor, dat CXX niet over busbanen mag?
Ik zie veel speculaties, maar er is iets anders aan de hand. De tram-/busbaan op de Noorderlaan is in een Publiek-Private Samenwerking (PPS) aangelegd, en wordt beheerd door een privaat bedrijf dat een contract heeft met De Lijn voor het gebruik ervan. Hoe meer er gebruik van gemaakt wordt, hoe meer onderhoudskosten er zijn. Behalve De Lijn mag derhalve niemand anders over die bus-/trambaan rijden.
PatrickM schreef: zo 18 feb 2024, 21:40
Meltrain schreef: za 17 feb 2024, 15:45 Waarom zou Connexxion een vergunning moeten hebben om in België te mogen stoppen?
Met zulke regels maak je het OV alleen maar minder aantrekkelijk. :s
Voor al het internationale geregelde busvervoer moet een internationale lijndienstvergunning aangevraagd worden (in Nederland bij KIWA). Dat is geen Belgisch ding, volgens mij moeten ook Belgische vervoerders die de grens naar bv. NL oversteken zo’n vergunning aanvragen.
Correct, dat is ook geen Nederlands, maar een "Europees ding": Verordening 1073/2009. Er zitten wel wat kosten aan, ongeveer 1500 voor een lijn als dit, maar dat mag toch het probleem niet zijn. Het zit denk ik vooral in de doorlooptijd van de aanvraag. Daar staat een termijn van 4 maanden voor.

Om even mijn ongezouten mening over lijn 19 te geven: daar zou je echt met weinig moeite wel wat meer mee kunnen, maar dan moet je wel weten hoe grensoverschrijdende buslijnen en het openbaar vervoer in Belgie werken. Dan is er best wel wat mogelijk. Ik heb echter de indruk dat zowel bij Connexxion als de provincie Zeeland ze echt totaal geen idee hebben. Maar dat is volgens mij niet alleen tot lijn 19 beperkt... ;)
quakkerillo
Berichten: 111
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door quakkerillo »

Ik heb meer dan eens over die Noorderlaan busbaan gereden met mijn Flixbus. :')
Nooit geweten dat dit zo'n bijzondere busbaan zou moeten zijn geweest...
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door huibf »

PatrickM schreef: zo 18 feb 2024, 21:40
Meltrain schreef: za 17 feb 2024, 15:45 Waarom zou Connexxion een vergunning moeten hebben om in België te mogen stoppen?
Met zulke regels maak je het OV alleen maar minder aantrekkelijk. :s
Voor al het internationale geregelde busvervoer moet een internationale lijndienstvergunning aangevraagd worden (in Nederland bij KIWA). Dat is geen Belgisch ding, volgens mij moeten ook Belgische vervoerders die de grens naar bv. NL oversteken zo’n vergunning aanvragen.
Daar geloof ik niets van. Ik heb van die regel ook.nooit gehoord. En dat komt niet in rapporten voor over ov verbindingen. Dat zal wellicht geleden voor niet concessiegeregelde verbindingen.
Een buurtbus zoals rondom Achel en Lommel kan anders niet bestaan. Ook lijnen als de Multibusverbinding in Limburg.

1500 euro voor lijn 19 is wel een probleem. Er zitten vooral reizigers op met SOV. en dus alleen een vergoeding voor het SOV en op lijn 19 is dat alleen maar verlieslatend.
Ook hier wordt een verbinding weer op politiek geneuzel de nek omgedraaid.
Net zoals in Nederland weer de vervoerregio van het bestaan vd lijn af en heeft deze te gedogen.

Dat verhaal over de privaat betaalde busbaan is wel een dingetje, maar daar ken ik de in en outs niet van.
Laatst gewijzigd door huibf op ma 19 feb 2024, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door Meltrain »

Statler Rail schreef: ma 19 feb 2024, 00:16
IIVQ schreef: do 08 feb 2024, 17:59 Is daar een reden voor, dat CXX niet over busbanen mag?
Ik zie veel speculaties, maar er is iets anders aan de hand. De tram-/busbaan op de Noorderlaan is in een Publiek-Private Samenwerking (PPS) aangelegd, en wordt beheerd door een privaat bedrijf dat een contract heeft met De Lijn voor het gebruik ervan. Hoe meer er gebruik van gemaakt wordt, hoe meer onderhoudskosten er zijn. Behalve De Lijn mag derhalve niemand anders over die bus-/trambaan rijden.
Maar als dat het probleem is, zou Connexxion toch ook gewoon via de normale rijstrook kunnen rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door Milco »

Dat gebeurt dus ook, lijn 19 rijdt nergens via een busstrook in Antwerpen maar rijdt tussen het reguliere verkeer in.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Toekomst lijn 19

Bericht door DDietzen »

Kan de topictitel trouwens worden aangevuld met de locatie/route van deze buslijn, bv "Toekomst lijn 19 Hulst"? Telkens als ik dit topic zie denk ik "hé, er is nieuws over de Delftse tramlijn naar de campus" :@
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten