Pagina 2 van 4

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 19:47
door Vinny
ArrivaBas schreef: do 08 feb 2024, 20:55 Ik vind het vooral opvallend dat Connexxion zichzelf weer wil opzadelen met een toltunnel. De Westerscheldetunnel kost ze nu ook een vermogen aan tol, en dat zal met een route via de Liefkenshoektunnel per rit alleen maar meer kosten in plaats van minder (22 euro tegen maximaal €15,25 voor de WST volgens de Wegenwiki).
De exploitatie van de bus is sowieso al een uitdaging. De verbinding is in principe bedoelt voor studenten die in Hulst wonen en in Breda (of elders in Brabant) studeren en gebruik maken van hun OV-studentenkaart. Zolang dat reisrecht niet wordt afgekocht op de HSL zal de provincie iets van busvervoer moeten regelen.

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 19:48
door waldo79
Was het ook niet zo dat in het kader van de nieuwe Scheldetunnel de toegang tot de Waaslandtunnel vanuit het westen complex is geworden?

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 21:54
door Cas
Van het geld dat het kost om lijn 19 te laten rijden kan de provincie ook een abonnement regelen voor dat groepje studenten in Hulst.

Nu rijdt er een bus als privetaxi, parallel aan een hogesnelheidslijn nota bene, die een enorm deel van het provinciaal OV-budget opslokt. Zeker als de bus bedoeld is voor studenten en de ritten dus ook nauwelijks wat opbrengen. Zeeuws-Vlaanderen verdient beter OV, en in stand houden van lijn 19 gaat daar niet bij helpen.

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 23:55
door Vinny
Ik heb zelf de bus ook wel eens genomen omdat het voor een reis naar Gent beter uitkwam. Dan betaal je het commerciële tarief (naar Antwerpen) en dat is best pittig. Persoonlijk heb ik wel het idee dat er wat te optimaliseren valt, maar dan moet je als overheid wel wat stappen zetten. Ik denk dat het het het beste is om de lijn in te korten tot Hulst-Antwerpen Centraal en voor studenten die in Zeeuws-Vlaanderen wonen het reisrecht voor Antwerpen-Breda via de HSL in zijn geheel af te kopen. Vroeger was dat natuurlijk moeilijker, tegenwoordig kun je gewoon een QR-code aanmaken die door de conducteur gescand wordt.

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: za 10 feb 2024, 00:32
door waldo79
Maar dan heeft lijn 19 eigenlijk geen binnenlandse betekenis meer en zou bijvoorbeeld De Lijn de route kunnen exploiteren.

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: za 10 feb 2024, 08:09
door ThatPCDude
...waardoor Nederlandse tarieven pardoes niet meer geldig worden in die bus en je met 1 stap vooruit twee stappen achteruit zet. (Kijk bijv naar lijnen 430 en 450 die naar NL rijden, maar waarop NL'se tarieven niet geldig zijn).

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: ma 12 feb 2024, 21:19
door Globetrotter
ArrivaBas schreef: wo 07 feb 2024, 17:16
ThatPCDude schreef: wo 07 feb 2024, 08:46
verfmeer schreef: di 06 feb 2024, 14:30 Roosendaal is vanuit Antwerpen slecht te bereiken over de weg. Als je die lijn wil inkorten ligt Bergen op Zoom veel meer voor de hand.
Het schijnt dat ze 'm dan via de Liefkenshoektnl willen laten rijden, waardoor de bediening van Antwerpen komt te vervallen

(Verder dan serieuze plannen zijn het overigens niet, waarschijnlijk is cxx iets te voorbarig geweest)
Wegen de lagere exploitatiekosten daadwerkelijk op tegen omzetderving door de kortere afstanden die de bus aflegt en extra tol die Connexxion moet gaan betalen? De Liefkenshoektunnel is er, net als de Westerscheldetunnel tot 2025, eentje met tolheffing.
Vraag me af of CXX die kosten betaalt. Is het bij de Westerscheldetunnel niet ook zo dat de provincie de tol betaalt?

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: di 13 feb 2024, 08:33
door Suus
ThatPCDude schreef:...waardoor Nederlandse tarieven pardoes niet meer geldig worden in die bus en je met 1 stap vooruit twee stappen achteruit zet. (Kijk bijv naar lijnen 430 en 450 die naar NL rijden, maar waarop NL'se tarieven niet geldig zijn).
Tenzij je een abonnement hebt is het Vlaamse tarief wel redelijk goedkoop, dat zit tussen de 1,70 en 2,50 afhankelijk van je betaalmiddel.

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: di 13 feb 2024, 08:52
door ThatPCDude
Als we er vanuit gaan dat het gros van de reizigers van deze lijn voor het grootste deel studenten zijn (zoals eerder met de metafoor "Privétaxi voor een handjevol studenten" gezegd is), dan zet je wel degelijk stappen terug gezien zij gratis reizen.

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: di 13 feb 2024, 19:50
door Vinny
Het is op zich wel opmerkelijk dat de lijn de opening van de Westerscheldetunnel in 2003 en de indienststelling van de HSL Breda-Antwerpen overleefd heeft. Maar goed, alternatieven zijn nog steeds erg duur in exploitatie en allerminst reizigersvriendelijk. Dat zal ongetwijfeld de provincie overwogen hebben om de lijn in stand te houden.

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: di 13 feb 2024, 20:05
door ThatPCDude
Lijn 19 stopt overigens "tot nader order" niet in Antwerpen. Volgens CXX zelf is er "Bericht van de gemeente Antwerpen dat wij daar vooralsnog niet meer mogen stoppen." De tweet zelf verlink ik hier niet gezien ik dat met mijn persoonlijke account gevraagd heb :)

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: wo 14 feb 2024, 20:37
door Vinny
Heeft denk ik meer te maken met de werkzaamheden voor de Oosterweelverbinding en Royersluis dan met een verbod.

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: do 15 feb 2024, 06:38
door ThatPCDude
Vinny schreef: wo 14 feb 2024, 20:37 Heeft denk ik meer te maken met de werkzaamheden voor de Oosterweelverbinding en Royersluis dan met een verbod.
Het schijnt volgens de wiki en verhalen die ik via via heb gehoord over een vergunning te gaan om te mogen stoppen in België. CXX heeft die blijkbaar laten vervallen, waardoor er laatst een chauffeur met zijn bus in België staande is gehouden met twee opties: bus laten staan of een enorme prent betalen...

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: do 15 feb 2024, 20:20
door Vinny
Dat is echt extreem onprofessioneel :evil:

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: do 15 feb 2024, 20:54
door ArrivaBas
Het verbaast mij niets als Connexxion goudgeld betaalt voor die vergunning, terwijl er nauwelijks iemand gebruik maakt van deze bus om daadwerkelijk naar Antwerpen te reizen. Dan is het geld dat ze besparen net als alle andere afschralingen [sic] mooi meegenomen. :X

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: za 17 feb 2024, 15:45
door Meltrain
Waarom zou Connexxion een vergunning moeten hebben om in België te mogen stoppen?
Met zulke regels maak je het OV alleen maar minder aantrekkelijk. :s

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: zo 18 feb 2024, 00:00
door ThatPCDude
De Lijn houdt er niet zo van als andere busboeren openbaar vervoer aanbieden op hun grondgebied schijnt...

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: zo 18 feb 2024, 11:23
door Etienne
Dat argument ging tenminste nog op toen ook nog bij de Noorderplaats werd gestopt; sinds alleen op de Halewijn(laan) wordt gestopt is dat nou niet echt een steekhoudend argument.

Hoewel ik me wel kan indenken dat inwoners van Kieldrecht bijvoorbeeld met lijn 19 naar Nieuw-Namen reizen en dan de grens oversteken.

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: zo 18 feb 2024, 21:40
door PatrickM
Meltrain schreef: za 17 feb 2024, 15:45 Waarom zou Connexxion een vergunning moeten hebben om in België te mogen stoppen?
Met zulke regels maak je het OV alleen maar minder aantrekkelijk. :s
Voor al het internationale geregelde busvervoer moet een internationale lijndienstvergunning aangevraagd worden (in Nederland bij KIWA). Dat is geen Belgisch ding, volgens mij moeten ook Belgische vervoerders die de grens naar bv. NL oversteken zo’n vergunning aanvragen.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 00:16
door Statler Rail
IIVQ schreef: do 08 feb 2024, 17:59 Is daar een reden voor, dat CXX niet over busbanen mag?
Ik zie veel speculaties, maar er is iets anders aan de hand. De tram-/busbaan op de Noorderlaan is in een Publiek-Private Samenwerking (PPS) aangelegd, en wordt beheerd door een privaat bedrijf dat een contract heeft met De Lijn voor het gebruik ervan. Hoe meer er gebruik van gemaakt wordt, hoe meer onderhoudskosten er zijn. Behalve De Lijn mag derhalve niemand anders over die bus-/trambaan rijden.
PatrickM schreef: zo 18 feb 2024, 21:40
Meltrain schreef: za 17 feb 2024, 15:45 Waarom zou Connexxion een vergunning moeten hebben om in België te mogen stoppen?
Met zulke regels maak je het OV alleen maar minder aantrekkelijk. :s
Voor al het internationale geregelde busvervoer moet een internationale lijndienstvergunning aangevraagd worden (in Nederland bij KIWA). Dat is geen Belgisch ding, volgens mij moeten ook Belgische vervoerders die de grens naar bv. NL oversteken zo’n vergunning aanvragen.
Correct, dat is ook geen Nederlands, maar een "Europees ding": Verordening 1073/2009. Er zitten wel wat kosten aan, ongeveer 1500 voor een lijn als dit, maar dat mag toch het probleem niet zijn. Het zit denk ik vooral in de doorlooptijd van de aanvraag. Daar staat een termijn van 4 maanden voor.

Om even mijn ongezouten mening over lijn 19 te geven: daar zou je echt met weinig moeite wel wat meer mee kunnen, maar dan moet je wel weten hoe grensoverschrijdende buslijnen en het openbaar vervoer in Belgie werken. Dan is er best wel wat mogelijk. Ik heb echter de indruk dat zowel bij Connexxion als de provincie Zeeland ze echt totaal geen idee hebben. Maar dat is volgens mij niet alleen tot lijn 19 beperkt... ;)

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 07:39
door quakkerillo
Ik heb meer dan eens over die Noorderlaan busbaan gereden met mijn Flixbus. :')
Nooit geweten dat dit zo'n bijzondere busbaan zou moeten zijn geweest...

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 08:21
door huibf
PatrickM schreef: zo 18 feb 2024, 21:40
Meltrain schreef: za 17 feb 2024, 15:45 Waarom zou Connexxion een vergunning moeten hebben om in België te mogen stoppen?
Met zulke regels maak je het OV alleen maar minder aantrekkelijk. :s
Voor al het internationale geregelde busvervoer moet een internationale lijndienstvergunning aangevraagd worden (in Nederland bij KIWA). Dat is geen Belgisch ding, volgens mij moeten ook Belgische vervoerders die de grens naar bv. NL oversteken zo’n vergunning aanvragen.
Daar geloof ik niets van. Ik heb van die regel ook.nooit gehoord. En dat komt niet in rapporten voor over ov verbindingen. Dat zal wellicht geleden voor niet concessiegeregelde verbindingen.
Een buurtbus zoals rondom Achel en Lommel kan anders niet bestaan. Ook lijnen als de Multibusverbinding in Limburg.

1500 euro voor lijn 19 is wel een probleem. Er zitten vooral reizigers op met SOV. en dus alleen een vergoeding voor het SOV en op lijn 19 is dat alleen maar verlieslatend.
Ook hier wordt een verbinding weer op politiek geneuzel de nek omgedraaid.
Net zoals in Nederland weer de vervoerregio van het bestaan vd lijn af en heeft deze te gedogen.

Dat verhaal over de privaat betaalde busbaan is wel een dingetje, maar daar ken ik de in en outs niet van.

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 09:42
door Meltrain
Statler Rail schreef: ma 19 feb 2024, 00:16
IIVQ schreef: do 08 feb 2024, 17:59 Is daar een reden voor, dat CXX niet over busbanen mag?
Ik zie veel speculaties, maar er is iets anders aan de hand. De tram-/busbaan op de Noorderlaan is in een Publiek-Private Samenwerking (PPS) aangelegd, en wordt beheerd door een privaat bedrijf dat een contract heeft met De Lijn voor het gebruik ervan. Hoe meer er gebruik van gemaakt wordt, hoe meer onderhoudskosten er zijn. Behalve De Lijn mag derhalve niemand anders over die bus-/trambaan rijden.
Maar als dat het probleem is, zou Connexxion toch ook gewoon via de normale rijstrook kunnen rijden?

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 10:10
door Milco
Dat gebeurt dus ook, lijn 19 rijdt nergens via een busstrook in Antwerpen maar rijdt tussen het reguliere verkeer in.

Re: Toekomst lijn 19

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 12:16
door DDietzen
Kan de topictitel trouwens worden aangevuld met de locatie/route van deze buslijn, bv "Toekomst lijn 19 Hulst"? Telkens als ik dit topic zie denk ik "hé, er is nieuws over de Delftse tramlijn naar de campus" :@