Pagina 1 van 2

Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 03 apr 2024, 18:23
door regenmaker
Hierbij de aanbestedingsstrategie voor de nieuwe concessie Oost-Brabant.

Concessie loopt van december 2026 tot de zomer van 2039, dus 12,5 jaar

Volgende BravoDirect verbindingen zijn opgenomen:
  • Tilburg CS - Waalwijk Noorderallee - 's-Hertogenbosch CS
  • Oss station - Uden busstation
  • Uden busstation - Eindhoven CS
  • 's-Hertogenbosch CS - Uden busstation - Hierbij wordt gesproken over een mogelijke versnelling van de route tussen Veghel en 's-Hertogenbosch vanwege komst nieuwe lijn die Schijndel bedient. De lijn hieronder dus.
  • 's-Hertogenbosch CS - Eindhoven CS
Volgende Directlijnen:
  • Hilvarenbeek Doelenstraat - Tilburg CS
  • Uden busstation - Nijmegen CS
  • Uden busstation - Cuijk station of Uden busstation - Boxmeer station
  • Best station - Hilvarenbeek Doelenstraat of Best station - Tilburg CS
Het verschil tussen BravoDirect en Directlijnen is met name de frequentie. Voor de Directlijnen gelden minder hoge minimum frequentie-eisen. Echter, wel een uitgebreide bedieningsperiode.

Daarnaast heeft het document het over de Brainportlijnen Uden - Veghel - ASML Veldhoven en Tilburg Zuid - ASML Veldhoven die verder uitgewerkt worden.

Link (pdf)

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 03 apr 2024, 19:18
door ArrivaBas
Lekker verwarrend om in de strategie al twee formules te gebruiken die qua naam min of meer overlappen... :s

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 03 apr 2024, 19:52
door omaylie
Als ik het zo lees, hadden ze beter de Brabantliner-formule ook door kunnen trekken naar Oost-Brabant.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 03 apr 2024, 20:52
door teun
Bijzonder dat ze de verbinding Uden-Cuijk zo willen opwaarderen, dat rijdt nu enkel doordeweeks overdag.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 03 apr 2024, 20:57
door WALUIGI96
Het kan ook goed zijn dat ze dat gaan vervangen door Uden - Boxmeer (wellicht via Gemert, als vervanger van lijn 123), waardoor Cuijk nog minder busvervoer heeft.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 03 apr 2024, 21:06
door regenmaker
Ik denk niet dat via Gemert gereden gaat worden maar via Mill aangezien Gemert bij ZOB hoort en de lijn dan zou gaan concureren met lijn 322. In het document dat men een basis wil voor Bravoflex ook in landelijk gebied.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 03 apr 2024, 21:58
door JordiBrabant
teun schreef: wo 03 apr 2024, 20:52 Bijzonder dat ze de verbinding Uden-Cuijk zo willen opwaarderen, dat rijdt nu enkel doordeweeks overdag.
De Provincie ziet graag de verbinding tussen Uden e.o. en de Maaslijn verbeteren. Vziw is het aan de inschrijver of dat dan via Cuijk of Boxmeer gaat.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: wo 03 apr 2024, 22:09
door ZO6176
Zijn er dan zoveel reizigers tussen Uden en Noord-Limburg?

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 04 apr 2024, 04:18
door CamilleKreemers
Ik vraag me nu af of de BravoDirect lijn Uden - Veghel - Den Bosch dan via de 158 route gaat en de 304-voorstel via Schijndel blijft

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 04 apr 2024, 06:20
door regenmaker
ZO6176 schreef: wo 03 apr 2024, 22:09 Zijn er dan zoveel reizigers tussen Uden en Noord-Limburg?
Nee, die zijn nu maar beperkt. Vooral de relatie Mill - Cuijk is in de spitsuren nog redelijk bezet. Maar het product is nu super onaantrekkelijk met de laatste bus net na half 7 vanuit Uden. Dus zonder goede verbinding ook geen reizigers.

Maar ze hebben er wel een vaste reiziger bij in het weekend als die verbinding daadwerkelijk gaat rijden. :)

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: do 04 apr 2024, 09:11
door Mr-W
CamilleKreemers schreef: do 04 apr 2024, 04:18 Ik vraag me nu af of de BravoDirect lijn Uden - Veghel - Den Bosch dan via de 158 route gaat en de 304-voorstel via Schijndel blijft
Kan zelfs via de N279 ipv de 158 route ;)
regenmaker schreef: do 04 apr 2024, 06:20
ZO6176 schreef: wo 03 apr 2024, 22:09 Zijn er dan zoveel reizigers tussen Uden en Noord-Limburg?
Nee, die zijn nu maar beperkt. Vooral de relatie Mill - Cuijk is in de spitsuren nog redelijk bezet. Maar het product is nu super onaantrekkelijk met de laatste bus net na half 7 vanuit Uden. Dus zonder goede verbinding ook geen reizigers.

Maar ze hebben er wel een vaste reiziger bij in het weekend als die verbinding daadwerkelijk gaat rijden. :)

De middelbare school in Mill heeft ook amper inschrijvingen, dus mogelijk wordt die route nog wat drukker omdat de middelbare school wordt gesloten.
https://www.ed.nl/brabant/leerlingen-ke ... ~a6075c5d/
omaylie schreef: wo 03 apr 2024, 19:52 Als ik het zo lees, hadden ze beter de Brabantliner-formule ook door kunnen trekken naar Oost-Brabant.
De Brabantliner formule is enkel voor tempo-100 bussen volgens mij? Zou mooi zijn als er goede (EV) intercitybussen komen zoals de huidige volvo 8900 8-)
regenmaker schreef: wo 03 apr 2024, 21:06 Ik denk niet dat via Gemert gereden gaat worden maar via Mill aangezien Gemert bij ZOB hoort en de lijn dan zou gaan concureren met lijn 322.
Het trajectdeel Uden-Gemert heeft in het verleden al regelmatig in de voorlopers van concessie Oost Brabant gezeten. Lijn 25 en 121 werden deels door de BBA gereden.
ArrivaBas schreef: wo 03 apr 2024, 19:18 Lekker verwarrend om in de strategie al twee formules te gebruiken die qua naam min of meer overlappen... :s
Wel of geen BRAVO, vraag is of de reiziger het verschil herkent :s

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: za 06 apr 2024, 15:46
door Suus
Een direct-bus Tilburg - Hilvarenbeek? En wat gebeurt er dan met de rest van de lijn naar Reusel?

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: za 06 apr 2024, 17:29
door CamilleKreemers
Ik lees de direct verbinding als een frequentie tussen de dorpen die ook frequenter mag zijn.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: za 06 apr 2024, 21:28
door RobertT
Ze kunnen die ook koppelen aan de direct lijn Best-Hilvarenbeek of Tilburg,dat zou de huidige 142 zijn.
Interessant,omdat die nou juist alleen ma-vr overdag rijdt.
Best-Tilburg zou nog de huidige 141 kunnen zijn,maar Best-Hilvarenbeek vind ik toch opvallend

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: za 06 apr 2024, 22:24
door Suus
Het is een beetje een randgebied tussen twee concessies, maar wel van dezelfde provincie. En in het PvE wordt de belofte gedaan dat vanaf elke bushalte een treinstation zonder overstappen bereikbaar is. Dus je zou een doorgaande lijn Tilburg - Reusel verwachten, tenzij ze opeens de dorpjes tussen Tilburg en Reusel te klein vinden voor überhaupt een bus?

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: za 06 apr 2024, 22:28
door Gartlin9
Of onderdeel van de brainportlijn (vast niet maar mogelijk)

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: za 06 apr 2024, 22:55
door Mr-W
Suus schreef: za 06 apr 2024, 22:24 Tenzij ze opeens de dorpjes tussen Tilburg en Reusel te klein vinden voor überhaupt een bus?
De dorpen tussen Hilvarenbeek en Reusel zijn dusdanig klein dat waarschijnlijk Bravoflex voldoet?
Esbeek heeft 1295 inwoners, Hoge Mierde 1910, Lage Mierden 1930.
Suus schreef: za 06 apr 2024, 22:24 Het is een beetje een randgebied tussen twee concessies, maar wel van dezelfde provincie.
Voorheen viel het gebied tussen Reusel-Tilburg-Best ook in de concessie van het samenwerkingsverband regio Eindhoven.
Qua verplaatsingsbehoefte zijn de dorpen in meer of mindere mate op zowel Tilburg en Eindhoven gericht.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: zo 07 apr 2024, 08:02
door regenmaker
Als men een directlijn Tilburg - Moergestel - Best introduceerd naast de directlijn Tilburg - Hilvarenbeek. Dan kan je alsnog een lijn Best - Hilvarenbeek - Reusel introduceren.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: ma 08 apr 2024, 01:45
door RobertT
Alleen vraag ik me dan af hoeveel reizigers die laatste dan trekt.Ik denk dat de dorpen liever een directe verbinding met de grote stad willen,dan een overstapverbinding.Zeker voor scholieren is een directe verbinding beter.
Best-Hilvarenbeek-Reusel is voor Reusel als verbinding naar een treinstation al niet aantrekkelijk,die hebben een verbinding met Eindhoven.Bovendien heeft Best alleen sprinters,Tilburg en Eindhoven ook IC's

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: zo 12 mei 2024, 01:33
door regenmaker
Nog een interessant document gevonden over mogelijke nieuwe netwerk:

https://www.brabant.nl/-/media/b76648ee ... 7292b9.pdf

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: zo 12 mei 2024, 11:30
door Hainje
Die voorstellen voor lijn 1 en lijn 6 in Tilburg. :')

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: zo 12 mei 2024, 13:30
door Tom024
In het bijgevoegde kaartje lijkt het ook net of lijn 1 niet meer bij het Tweesteden-ziekenhuis komt. :')

En bijzonder dat de ambitie voor lijn 5 in Noord 's avonds en in het weekeinde maar 1x per uur blijft. Ik denk dat je daar per saldo meet reizigers gelukkig mee maakt dan 4x per uur door Goirle.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: zo 12 mei 2024, 16:17
door fogeltje
Interessant dat ze Nistelrode - Oss een hogere frequentie geven dan Nistelrode - Uden. Vraag me af hoe ze dat willen doen :') :') :') Doe dan gewoon dat hele stuk dezelfde frequentie. En alsof mensen vanaf Nistelrode niet naar Uden willen. :roll: Maar ja, het is weer 305 über alles.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: zo 12 mei 2024, 17:18
door Mr-W
Vind het wel mooi, Nistelrode gaat er qua bediening in het dorp op vooruit, als ik lijn 157 gebruik valt het me op dat er best veel reizigers bij de unieke haltes in en uitstappen tussen Uden en Oss.
regenmaker schreef: zo 12 mei 2024, 01:33 Nog een interessant document gevonden over mogelijke nieuwe netwerk:

https://www.brabant.nl/-/media/b76648ee ... 7292b9.pdf
Wel jammer dat Lijn 450 uit België niet is benoemd, dat is een vrij drukke lijn die ook binnenlands tussen Goirle en Tilburg een rol van betekenis kan hebben. Mis voor die lijn ook een routevariant via de Universiteit.

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Geplaatst: zo 12 mei 2024, 17:50
door Hainje
Tom024 schreef: zo 12 mei 2024, 13:30 In het bijgevoegde kaartje lijkt het ook net of lijn 1 niet meer bij het Tweesteden-ziekenhuis komt. :')
Is ook niet nodig, TweeStedenZiekenhuis gaat sluiten over een paar jaar. Het hele gebied rond het Elisabeth Ziekenhuis gaat hierom in de komende tijd op de schop.