'Perron station Rijen te smal'
Geplaatst: wo 14 jan 2009, 22:43
'Perron station Rijen te smal'
door Maartje Huijben. woensdag 14 januari 2009 | 00:01 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 14 januari 2009 | 19:21
RIJEN - Het NS-station in Rijen is te smal, de toegang is onveilig en er staan geen geluidsschermen.
Althans, dat vindt de fractie van de PvdA in Gilze en Rijen. De partij maakt zich ernstig zorgen over de veiligheid van de reizigers op het perron. De fractie wil dat de gemeente zo snel mogelijk actie onderneemt en nagaat of het perron überhaupt wel voldoet aan de eisen van deze tijd.
Het perron in Rijen is smal. Ter hoogte van het wachtlokaal kunnen twee reizigers elkaar net passeren. Ook de toegang laat te wensen over. Mensen moeten eerste het spoor oversteken om bij het perron te komen. "Ik heb mijn twijfels of het station nog wel aan de hedendaagse eisen voldoet", zegt Jos Uitterhoeve (PvdA). "Aan weerszijden van het perron rijden treinen voorbij. De afstand van het wachtlokaal tot aan de rand van het platform is minimaal. Het is gevaarlijk. Zeker gezien het feit dat er de komende jaren nog meer treinen over het spoor komen en deze ook nog eens harder gaan rijden dan nu het geval is."
De sociaaldemocraat heeft niet zelf met een meetlint op het perron gestaan. "Het spoor houdt me bezig en daarom spreek ik vaak met mensen over dit onderwerp. Een deskundige – zijn naam wil ik niet noemen – heeft mij op het hart gedrukt dat het station werkelijk niet aan de eisen voldoet. Dat baart mij grote zorgen. Het gaat hier wel om de veiligheid."
Prorail, verantwoordelijk voor het spoor en het perron, kan noch ontkennen noch bevestigen dat het perron niet aan de eisen voldoet. "Voor een nieuw station gelden andere eisen over de afstand van een object tot de rand van het perron", zegt René Vegter. "Die regels worden continu bijgesteld. Dit is een wat ouder station. Wij kunnen niet bij iedere wijziging alle stations in het land aanpassen. Dat gaat simpelweg niet. Zoiets heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Als het gaat over de breedte, dan zouden zelfs sporen verlegd moeten worden. Dat heeft nogal wat consequenties."
Uitterhoeve ziet bij voorkeur een nieuw station in Rijen verrijzen. "Dan kan er bijvoorbeeld een fietsers- en voetgangerstunnel komen en kan het perron breder worden. De toegang tot het perron is uitermate ongelukkig. We moeten er naar streven om het station te verbeteren."
Prorail heeft toegezegd de situatie ter plaatse te bekijken. "Als de bevolking het station als onveilig beschouwt, dan nemen wij die signalen serieus", besluit Vegter.
Bron: BN de Stem
door Maartje Huijben. woensdag 14 januari 2009 | 00:01 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 14 januari 2009 | 19:21
RIJEN - Het NS-station in Rijen is te smal, de toegang is onveilig en er staan geen geluidsschermen.
Althans, dat vindt de fractie van de PvdA in Gilze en Rijen. De partij maakt zich ernstig zorgen over de veiligheid van de reizigers op het perron. De fractie wil dat de gemeente zo snel mogelijk actie onderneemt en nagaat of het perron überhaupt wel voldoet aan de eisen van deze tijd.
Het perron in Rijen is smal. Ter hoogte van het wachtlokaal kunnen twee reizigers elkaar net passeren. Ook de toegang laat te wensen over. Mensen moeten eerste het spoor oversteken om bij het perron te komen. "Ik heb mijn twijfels of het station nog wel aan de hedendaagse eisen voldoet", zegt Jos Uitterhoeve (PvdA). "Aan weerszijden van het perron rijden treinen voorbij. De afstand van het wachtlokaal tot aan de rand van het platform is minimaal. Het is gevaarlijk. Zeker gezien het feit dat er de komende jaren nog meer treinen over het spoor komen en deze ook nog eens harder gaan rijden dan nu het geval is."
De sociaaldemocraat heeft niet zelf met een meetlint op het perron gestaan. "Het spoor houdt me bezig en daarom spreek ik vaak met mensen over dit onderwerp. Een deskundige – zijn naam wil ik niet noemen – heeft mij op het hart gedrukt dat het station werkelijk niet aan de eisen voldoet. Dat baart mij grote zorgen. Het gaat hier wel om de veiligheid."
Prorail, verantwoordelijk voor het spoor en het perron, kan noch ontkennen noch bevestigen dat het perron niet aan de eisen voldoet. "Voor een nieuw station gelden andere eisen over de afstand van een object tot de rand van het perron", zegt René Vegter. "Die regels worden continu bijgesteld. Dit is een wat ouder station. Wij kunnen niet bij iedere wijziging alle stations in het land aanpassen. Dat gaat simpelweg niet. Zoiets heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Als het gaat over de breedte, dan zouden zelfs sporen verlegd moeten worden. Dat heeft nogal wat consequenties."
Uitterhoeve ziet bij voorkeur een nieuw station in Rijen verrijzen. "Dan kan er bijvoorbeeld een fietsers- en voetgangerstunnel komen en kan het perron breder worden. De toegang tot het perron is uitermate ongelukkig. We moeten er naar streven om het station te verbeteren."
Prorail heeft toegezegd de situatie ter plaatse te bekijken. "Als de bevolking het station als onveilig beschouwt, dan nemen wij die signalen serieus", besluit Vegter.
Bron: BN de Stem