Pagina 1 van 2

Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: do 17 feb 2011, 13:25
door Daniel
Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer
Geplaatst op: donderdag 17 februari 2011 13:25
Laatst bijgewerkt: donderdag 17 februari 2011 13:25


DEN BOSCH - In bussen in Brabant kan tot 'direct na de zomer' gebruik worden gemaakt van de strippenkaart. Gedeputeerde Staten hebben dat donderdag geantwoord op vragen van het CDA naar aanleiding van berichten over fraude met de ov-chipkaart. Oorspronkelijk wilde Brabant begin dit jaar af van de strippenkaart af maar dat is niet gehaald.
Lees verder

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: do 17 feb 2011, 13:30
door fogeltje
Is het bekend of het dalurendagkaartje ook tot minstens na de zomer blijft?

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: do 17 feb 2011, 13:45
door erjeebee
Dat mag ik toch hopen. Zou zot zijn om dat wel op te doeken.

Als ze dat doen gaan we actievoeren!

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: do 17 feb 2011, 17:42
door fogeltje
Het kaartje heeft voordelen (vooral voor reizigers) en nadelen die wel afgewogen moeten worden. Als reiziger zie ik het natuurlijk ook gewoon liever blijven. Maar feit is dat het gewoon spotgoedkoop is, 3 euro voor een HELE dag (na 9 uur) in de HELE provincie.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: do 17 feb 2011, 19:39
door huibf
Het dalkaartje blijft tot zolang de Chipkaart er niet is, onder dezelfde voorwaarden.
Daarna komen er dus zoals gezegd nog steeds devolgende producten (op forum.busfreaks.nl > brabant > SRE )
* 40% korting voor een X bedrag/per jaar, geldig na 9.00 uur (en ik dacht ook zomervak)
* 34% scholierenkorting (tot 12-18 jaar)
* X bedrag/jaar voor scholieren voor onb.reizen (12-18 jaar)

De mogelijkheid is om te stapelen dus als een scholier en de 34% korting aanschaft en de 40% korting reist deze na 9.00 uur dus supervoordelig.
Dit geldt ook voor 12- en 65+ die standaard al 34% kroting krijgen vanuit het landelijke tarief. Men kan dus hierbij nog eens 34% met korting afkopen.

Een rit-kaartje blijft bestaan, vooralsnog voor 3 euro. Dit is voor 1 rit (zonder overstap). Als de bus op een busstation wisselt van nummer en je moet deze dan ook hebben, heb je geluk.

Het is dus zeer verstandig om zon kortingsproduct aan te schaffen, wat het merendeel gebruikt het dagkaartje alleen maar als retourrit, zonder overstappen.

Het km tarief gaat in SRE dus wel omhoog. omdat dat gelijk wordt getrokken met de rest van Brabant

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: do 17 feb 2011, 19:48
door Daniel
huibf schreef:Het is dus zeer verstandig om zon kortingsproduct aan te schaffen
Mits je in maximaal 10 concessies reist natuurlijk want dan is je kaart vol :P

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: do 17 feb 2011, 19:51
door huibf
Daniel schreef:
huibf schreef:Het is dus zeer verstandig om zon kortingsproduct aan te schaffen
Mits je in maximaal 10 concessies reist natuurlijk want dan is je kaart vol :P
dan schaf je toch een 2de kaart aan... www.ovchipkaart.nu voor gratis kaarten.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: do 17 feb 2011, 22:15
door fogeltje
Wanneer gaan die OVC producten eigenlijk komen en wanneer wordt het kilometertarief gelijk getrokken met Brabant?
huibf schreef:dan schaf je toch een 2de kaart aan... http://www.ovchipkaart.nu voor gratis kaarten.
Maar eigenlijk zou dat dus niet moeten. Ze promoten de OVC als 1 kaart die alles vervangt en dan loop je vervolgens nog met vijf kaarten rond omdat je allemaal regionale producten wilt gebruiken.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: do 17 feb 2011, 22:37
door huibf
fogeltje schreef:Wanneer gaan die OVC producten eigenlijk komen en wanneer wordt het kilometertarief gelijk getrokken met Brabant?
huibf schreef:dan schaf je toch een 2de kaart aan... http://www.ovchipkaart.nu voor gratis kaarten.
Maar eigenlijk zou dat dus niet moeten. Ze promoten de OVC als 1 kaart die alles vervangt en dan loop je vervolgens nog met vijf kaarten rond omdat je allemaal regionale producten wilt gebruiken.
ik denk dat 95 % uiteindelijk de volgende producten heeft:
* 12-/65+
* korting NS
* Jaartrajectkaart
* regionale korting

je hebt dan nog plaats voor nog 6 andere kortingsproducten

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: do 17 feb 2011, 22:47
door Daniel
Jaartrajectkaart zijn al drie producten als je er aansluitende zones bij hebt :idea:

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: do 17 feb 2011, 23:27
door Suus
12- en 65+ gaat automatisch, daar heb je geen product voor nodig.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: do 17 feb 2011, 23:30
door Meltrain
Ik vind het alleen zo jammer dat de dag- of uurproducten verdwijnen. :(
Op de stadsvervoerders na, kun je (na invoering van de OV-C) op het voertuig alleen nog maar kaartjes kopen die tot de uitstap geldig zijn. :?

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: do 17 feb 2011, 23:32
door Gekko123
En waarom? Om de simpele reden dat die lastige reizigers zo meer geld kwijt zijn en de vervoerders meer geld kunnen vangen. Waarom anders zal de OV-Chipkaart ingevoerd worden? Om de reiziger te dienen? Dat is nooit de intentie geweest. De OV-chipkaart zou eigenlijk ontwikkeld moeten worden met een stevige vinger in de pap van Rover en dergelijke verenigingen.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 09:53
door Chauf21
Waarom zou kaartverkoop in de bus dan gestimuleerd moeten worden? Het instappen duurt er langer door (men moet eerst een kaartje afrekenen) en de chauffeur is kwetsbaar doordat hij met geld onderweg is (zie de overvallen). Voorheen werd kaartverkoop nog wel gestimuleerd door de vervoerder, het geld kwam dan immers direct in het laatje van de vervoerder. Met de OV-chipkaart kan iedere vervoerder aanspraak maken op zijn of haar werkelijke deel van de opbrengsten. De zekerheid die wagenverkoop biedt, is dan dus niet per sé meer nodig. Ik zie het voordeel van aantrekkelijke wagenverkoop dan ook niet. Iedere reiziger kan immers met saldo terecht bij iedere vervoerder (ja, Q-buzz in het Noorden nu even uitgezonderd).

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 11:05
door Geert
Maar het is wel zo handig als de chauffeur in ieder geval een kaartje kan verkopen. Niet iedereen heeft een chipkaart, niet iedereen gaat vaak met de bus en ook lang niet iedereen heeft automatisch opladen, er zijn best wel wat situaties waarin het voor een reiziger handig is om een kaartje bij de chauffeur te kopen.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 11:16
door Chauf21
In incidentele gevallen moet je een kaartje bij de chauffeur kunnen kopen, dat ben ik met je eens, maar dat is iets anders dan wagenverkoop stimuleren. Er is in Zuid-Holland nu ophef over de duurdere kaartjes op de bus (SP hekelt 'buskaartjesboete'), maar ik zou absoluut niet willen pleiten voor goedkope of gebruikersvriendelijke kaartjes bij de wagenverkoop. Een beperkt aanbod aan restrictieve kaartjes ontmoedigt de wagenverkoop en dat lijkt mij wenselijk. Ik zie niet zo snel in waarom je dat zou willen veranderen. Er zijn zat andere methoden om desgewenst tegemoet te komen in de reiskosten.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 12:03
door Daniel
Je hoeft de wagenverkoop natuurlijk niet te stimuleren, maar het lijkt me nou ook weer niet de bedoeling om de incidentele reiziger ervoor te straffen dat 'ie een kaartje op de bus koopt. Met andere woorden: het tarief op de bus moet in verhouding staan tot het gemiddelde tarief met de chipkaart in het geldigheidsgebied van het kaartje. En dus niet 33% duurder zijn zoals in Zuid-Holland nu in bepaalde gevallen het geval is.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 12:14
door Chauf21
Daniel schreef:Je hoeft de wagenverkoop natuurlijk niet te stimuleren, maar het lijkt me nou ook weer niet de bedoeling om de incidentele reiziger ervoor te straffen dat 'ie een kaartje op de bus koopt.
Waarom niet? (ja, ik lok graag de discussie uit)
Daniel schreef:Met andere woorden: het tarief op de bus moet in verhouding staan tot het gemiddelde tarief met de chipkaart in het geldigheidsgebied van het kaartje. En dus niet 33% duurder zijn zoals in Zuid-Holland nu in bepaalde gevallen het geval is.
Niemand wordt verplicht om een kaartje in de bus te kopen. Je kan altijd kaartjes in de voorverkoop kopen. Dat scheelt voor de reiziger geld en levert bovendien een sneller en veiliger openbaar vervoer op.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 12:44
door Wubbo
Waarom zou je de huidige eurokaartjes en andere vormen van dalkaartjes eigenlijk bij een buschauffeur moeten kopen en niet bij de sigarenboer, supermarkt of andere uitstalling die je vaak in het straatbeeld tegenkomt? Het grootste deel van de toeristen kun je dat wel aanleren (ik heb nog nooit een kaartje bij een buschauffeur gekocht in het buitenland), en Nederlanders weten het vaak maar al te snel als het goedkoper is (en de rest boeit het toch niet dat het duurder is). Laat de chauffeur er ook reclame voor maken als ie toch een kaartje moet verkopen, en je bent klaar. Dan blijf je wel wagenverkoop houden, maar inderdaad voor het hoge tarief.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 13:12
door Daniel
Chauf21 schreef:
Daniel schreef:Je hoeft de wagenverkoop natuurlijk niet te stimuleren, maar het lijkt me nou ook weer niet de bedoeling om de incidentele reiziger ervoor te straffen dat 'ie een kaartje op de bus koopt.
Waarom niet? (ja, ik lok graag de discussie uit)
Wellicht omdat je hoopt dat 'ie een goede ervaring heeft en in de toekomst vaker het OV gaat gebruiken?
Daniel schreef:Met andere woorden: het tarief op de bus moet in verhouding staan tot het gemiddelde tarief met de chipkaart in het geldigheidsgebied van het kaartje. En dus niet 33% duurder zijn zoals in Zuid-Holland nu in bepaalde gevallen het geval is.
Niemand wordt verplicht om een kaartje in de bus te kopen. Je kan altijd kaartjes in de voorverkoop kopen. Dat scheelt voor de reiziger geld en levert bovendien een sneller en veiliger openbaar vervoer op.
Welke dan? Een anonieme chipkaart die zelfs al duurder is dan het kaartje in de bus? Da's natuurlijk niet echt afgestemd op een incidentele reiziger.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 13:53
door Geert
Sigarenboeren zouden best wegwerpkaartjes kunnen verkopen die voordeliger zijn dan de wegwerpkaartjes die je op de bus kunt kopen.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 15:41
door Daniel
Dat zou kunnen ja, maar 't lijkt er nog niet erg op dat ze dat ook gaan doen...

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 15:50
door Vinny
Daniel schreef:Je hoeft de wagenverkoop natuurlijk niet te stimuleren, maar het lijkt me nou ook weer niet de bedoeling om de incidentele reiziger ervoor te straffen dat 'ie een kaartje op de bus koopt. Met andere woorden: het tarief op de bus moet in verhouding staan tot het gemiddelde tarief met de chipkaart in het geldigheidsgebied van het kaartje. En dus niet 33% duurder zijn zoals in Zuid-Holland nu in bepaalde gevallen het geval is.
In het "stenen tijdperk" voor alle wilde acties en goedkope kaartjes WAS de wagenverkoop 40% duurder dan de strippenkaart in de voorverkoop. Hoorde je daar iemand over klagen? Nee.

Overigens zou ik graag willen dat bij belangrijke busstations gewoon een kaartjesautomaat wordt geplaatst. :idea:

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 17:10
door Wubbo
Daniel schreef:Dat zou kunnen ja, maar 't lijkt er nog niet erg op dat ze dat ook gaan doen...
Dat het niet gebeurt betekent niet dat het niet kan. Het zou wel eens als oplossing voor de onveiligheid van buschauffeurs gebruikt kunnen gaan worden, in de huidige discussie.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 17:34
door find_your_spot
Daniel schreef:Je hoeft de wagenverkoop natuurlijk niet te stimuleren,
Met die 1 en 2 rit kaartjes voor 2 en 4 euro wordt er anders wel enorm gestimuleerd. Er zijn namelijk genoeg trajecten waar je voor 2 euro binnen eenzelfde dorp/stad goedkoper uit bent dan vol tarief met de chipkaart.

Dit geldt ook voor busritten als je niet meer uistapt, deze kost dan maximaal 4 euro.

Overigens zijn er ook weer gevallen waarin een A kaart voor 7,50 spot goedkoop is.

Denk is aan een ritje met de 350 van Alkmaar naar Leeuwarden.
Je haalt voor 7,50 een A kaart uit een NS automaat, checkt ermee in, checkt ermee uit. Daarna kun je de kaart weg flikkeren.
Een besparing van maar liefst 8,36! :Y