Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
BRUSSEL - De rechtstreekse treinverbinding Brussel-Luik-Maastricht verdwijnt.
Vanaf december rijden de treinen uit Brussel tot Wezet (Visé), het laatste station voor de grens. Dit heeft de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS vrijdag aangekondigd.
De overeenkomst tussen de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen over de snelle verbinding Brussel-Luik-Maastricht loopt eind dit jaar af.
Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2577431/rec ... l-weg.html
BRUSSEL - De rechtstreekse treinverbinding Brussel-Luik-Maastricht verdwijnt.
Vanaf december rijden de treinen uit Brussel tot Wezet (Visé), het laatste station voor de grens. Dit heeft de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS vrijdag aangekondigd.
De overeenkomst tussen de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen over de snelle verbinding Brussel-Luik-Maastricht loopt eind dit jaar af.
Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2577431/rec ... l-weg.html
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Eigenlijk wel vreemd dit. Hoe lang wordt de keertijd in Visé (Wezet) dan?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Waarom vind je dit vreemd? De vertragingen en uitvalpercentages wogen mijns inziens niet op tegen het aantal doorgaande reizigers.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Natuurlijk is het wel vreemd. Het is namelijk de NMBS die tekort schiet in het leveren van haar diensten, en in plaats om dat te verbeteren de dienst maar helemaal afschaft. Stel je voor dat de KPN zou zeggen: Nou er zijn wel heel veel storingen in het telefoonnet van Hoogeveen. Weet je wat: die mensen moeten allemaal maar een mobieltje nemen, wij kappen er gewoon helemaal mee...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
De keertijd in Maastricht is nu 18 minuten (zo vreselijk krap is dat nu ook weer niet), als de dienstregeling verder hetzelfde blijft staat die trein straks dus 46 minuten stil in Visé.Etienne schreef:Eigenlijk wel vreemd dit. Hoe lang wordt de keertijd in Visé (Wezet) dan?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Volgens mij valt het de laatste tijd wel mee, nou kan ik daar niet echt over oordelen. Maar de enige keer dat ik met die trein meeging reed hij keurig op tijd en in Luik stroomt de trein wel grotendeels leeg ja.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Dus we krijgen weer diensten met klassiekjes? Zouden er eigenlijk ook nieuwe Desiro's van de NMBS worden gebouwd die ook naar Maastricht of Roosendaal kunnen rijden? Of worden de twee grensstations straks de afvoerputjes van het oude meterieel? (om het contrast met de Fyra nog wat sterker te maken...)
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Hoezo is dat vreemd? Het OVC systeem schiet op vele einden te kort maar in plaats van het op te lossen dringen ze doorgaande reizigers van Brabant naar Gelderland maar gewoon een tweede chipkaart op.Vinny schreef:Natuurlijk is het wel vreemd. Het is namelijk de NMBS die tekort schiet in het leveren van haar diensten, en in plaats om dat te verbeteren de dienst maar helemaal afschaft. Stel je voor dat de KPN zou zeggen: Nou er zijn wel heel veel storingen in het telefoonnet van Hoogeveen. Weet je wat: die mensen moeten allemaal maar een mobieltje nemen, wij kappen er gewoon helemaal mee...
"Een touringcar is geen bus"
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Ik neem aan dat je dat toch ook vreemd vindt?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Nou, niet echt "weer" want die diensten zijn er altijd gebleven in de daluren (avond/weekend/vakantie) dat er geen IC rijdt.Caspar schreef:Dus we krijgen weer diensten met klassiekjes?
Zouden de standaard Desiro's niet gewoon al een stukje de grens over kunnen?Caspar schreef:Zouden er eigenlijk ook nieuwe Desiro's van de NMBS worden gebouwd die ook naar Maastricht of Roosendaal kunnen rijden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Het trieste is dat ik dit in Nederland al lang niet meer vreemd vind. Het zou zo inderdaad niet moeten, maar zo gaat het op vrijwel alle vlakken. Als iets niet werkt, dan gewoon afschaffen of een dure "tussen oplossing" bedenken die permanent blijft. Je zou toch nog eens moeite gaan doen voor je klanten om problemen goed op te lossen, dan wordt je voor gek verklaart.Geert schreef:Ik neem aan dat je dat toch ook vreemd vindt?
"Een touringcar is geen bus"
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Ach ja.. Lijnen afserveren doen ze ook zo. Als een lijn redelijk loopt maar is te lastig in onderhoud (voor de 'huisvervoerder') dan het aanbod zo aanbieden dat er geen kip meer mee wil reizen en da kan je na 2 jaar zeggen dat de lijn geen functie meer heeft.... Maar het eeuwig in hokjes (lees grenzen) blijven denken/werken....fogeltje schreef:Het trieste is dat ik dit in Nederland al lang niet meer vreemd vind. Het zou zo inderdaad niet moeten, maar zo gaat het op vrijwel alle vlakken. Als iets niet werkt, dan gewoon afschaffen of een dure "tussen oplossing" bedenken die permanent blijft. Je zou toch nog eens moeite gaan doen voor je klanten om problemen goed op te lossen, dan wordt je voor gek verklaart.Geert schreef:Ik neem aan dat je dat toch ook vreemd vindt?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Ondertussen is het op http://www.railtime.be al mogelijk reizen te plannen in dienstregeling 2012 (onder voorbehoud).
Daaruit blijkt dat de tijden tussen Maastricht en Luik op werkdagen een kwartier worden verschoven zodat deze trein dan aansluit op de IC Eupen-Brussel-Oostende.
Daaruit blijkt dat de tijden tussen Maastricht en Luik op werkdagen een kwartier worden verschoven zodat deze trein dan aansluit op de IC Eupen-Brussel-Oostende.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Omdat iets veel voorkomt is het nog niet normaal... Ik ben het dan ook eens met Geert.fogeltje schreef:Het trieste is dat ik dit in Nederland al lang niet meer vreemd vind. Het zou zo inderdaad niet moeten, maar zo gaat het op vrijwel alle vlakken. Als iets niet werkt, dan gewoon afschaffen of een dure "tussen oplossing" bedenken die permanent blijft. Je zou toch nog eens moeite gaan doen voor je klanten om problemen goed op te lossen, dan wordt je voor gek verklaart.Geert schreef:Ik neem aan dat je dat toch ook vreemd vindt?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Ho eens even. Natuurlijk is het vreemd dat een slechtlopende dienst niet verbeterd maar vervangen wordt. Maar waarom zou je een slechtlopende dienst, die ook nog eens niet in een grote vraag voorziet, verbeteren? Fyra wordt dan meteen een 'faalproduct' etc., maar een trein die voor hobbyisten toevallig leuk is, die moeten we dan maar in stand houden
De rechtstreekse trein is gewoon niet geworden wat het zou worden, ook commercieel gezien.
De rechtstreekse trein is gewoon niet geworden wat het zou worden, ook commercieel gezien.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Bijvoorbeeld omdat het feit dat een dienst (te) weinig gebruikt wordt, voor een deel het gevolg kan zijn is van een vaak onvoldoende dienstverlening? Mogelijk was het succesvoller geweest als de dienstregeling betrouwbaarder was.M57 schreef:Maar waarom zou je een slechtlopende dienst, die ook nog eens niet in een grote vraag voorziet, verbeteren?
Het gekke is ook de NMBS met deze maatregel ook geen geld gaat besparen, de nieuwe constructie is juist duurder in exploitatie met een extra los pendeltreintje in plaats van een doorgetrokken IC (die straks drie kwartier staat te niksen in Visé).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Tsja, dit heeft ook best wel voordelen dus:
* Meer treinen Visé-Luik (maar daar hebben "wij" niets aan)
* Betrouwbaardere aansluiting in Maastricht op de IC uit Sittard
* En natuurlijk kan stationnetje Eijsden weer open
* Meer treinen Visé-Luik (maar daar hebben "wij" niets aan)
* Betrouwbaardere aansluiting in Maastricht op de IC uit Sittard
* En natuurlijk kan stationnetje Eijsden weer open
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Eijsden gaat niet open, en de provincie Limburg overweegt nu met Veolia in zee te gaan. Die vervoerder schijnt geïnteresseerd te zijn in het exploiteren van de lijn Maastricht-Luik (2x per uur). Wezet (Visé) krijgt dan een chronische overbediening, maar dat zullen ze daar waarschijnlijk niet erg vinden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Dit verklaart inderdaad al het nieuwsbericht van Veolia dat ze het wel zagen zitten om die trein te rijden... Nu nog even door naar Duitsland, en we hebben een drielandenverbinding
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Volgens mij is het aantal te verwachten reizigers op de relatie Maastricht - Brussel dan ook schromelijk overdreven.reisthijs schreef:Bijvoorbeeld omdat het feit dat een dienst (te) weinig gebruikt wordt, voor een deel het gevolg kan zijn is van een vaak onvoldoende dienstverlening? Mogelijk was het succesvoller geweest als de dienstregeling betrouwbaarder was.M57 schreef:Maar waarom zou je een slechtlopende dienst, die ook nog eens niet in een grote vraag voorziet, verbeteren?
Stroomt heel Maastricht soms leeg om in België te gaan werken?
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
De reizigersaantallen zijn wel verdubbeld. OK, het was weinig en 2x weinig is nog steeds niet erg veel, maar een betrouwbare dienstverlening, goede overstapmogelijkheden in Maastricht, Luik en Brussel en de bediening van studentenstad Leuven (Maastricht-Leuven is een klassieke studentenverbinding, het zijn nl. twee bruisende universiteitssteden) denk ik dat er nog wel potentieel is voor de lijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
De IC O stopte toch niet in Leuven?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Volgens mij deed die dat incidenteel wel. Maar ik had het ook over potentieel ;)
Uiteindelijk zijn Maastricht, Luik, Brussel en Leuven sowieso best grote steden waartussen een vervoersrelatie bestaat.
Uiteindelijk zijn Maastricht, Luik, Brussel en Leuven sowieso best grote steden waartussen een vervoersrelatie bestaat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Kunnen die GTW's dan ook onder Belgische spanning rijden?Vinny schreef:Eijsden gaat niet open, en de provincie Limburg overweegt nu met Veolia in zee te gaan. Die vervoerder schijnt geïnteresseerd te zijn in het exploiteren van de lijn Maastricht-Luik (2x per uur).
En waarom gaat Eijsden dan niet open? Die twee minuten kunnen er dan ook nog wel bij.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
De diesel-GTW's van Veolia kunnen dat zeker! :YMeltrain schreef:Kunnen die GTW's dan ook onder Belgische spanning rijden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten