Pagina 1 van 6
Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 05:57
door Michael
Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
BRUSSEL - De rechtstreekse treinverbinding Brussel-Luik-Maastricht verdwijnt.
Vanaf december rijden de treinen uit Brussel tot Wezet (Visé), het laatste station voor de grens. Dit heeft de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS vrijdag aangekondigd.
De overeenkomst tussen de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen over de snelle verbinding Brussel-Luik-Maastricht loopt eind dit jaar af.
Bron:
http://www.nu.nl/binnenland/2577431/rec ... l-weg.html
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 08:39
door Etienne
Eigenlijk wel vreemd dit. Hoe lang wordt de keertijd in Visé (Wezet) dan?
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 08:41
door M57
Waarom vind je dit vreemd? De vertragingen en uitvalpercentages wogen mijns inziens niet op tegen het aantal doorgaande reizigers.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 09:04
door Vinny
Natuurlijk is het wel vreemd. Het is namelijk de NMBS die tekort schiet in het leveren van haar diensten, en in plaats om dat te verbeteren de dienst maar helemaal afschaft. Stel je voor dat de KPN zou zeggen: Nou er zijn wel heel veel storingen in het telefoonnet van Hoogeveen. Weet je wat: die mensen moeten allemaal maar een mobieltje nemen, wij kappen er gewoon helemaal mee...

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 09:36
door reisthijs
Etienne schreef:Eigenlijk wel vreemd dit. Hoe lang wordt de keertijd in Visé (Wezet) dan?
De keertijd in Maastricht is nu 18 minuten (zo vreselijk krap is dat nu ook weer niet), als de dienstregeling verder hetzelfde blijft staat die trein straks dus 46 minuten stil in Visé.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 10:29
door Etienne
Volgens mij valt het de laatste tijd wel mee, nou kan ik daar niet echt over oordelen. Maar de enige keer dat ik met die trein meeging reed hij keurig op tijd en in Luik stroomt de trein wel grotendeels leeg ja.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 10:53
door Caspar
Dus we krijgen weer diensten met klassiekjes? Zouden er eigenlijk ook nieuwe Desiro's van de NMBS worden gebouwd die ook naar Maastricht of Roosendaal kunnen rijden? Of worden de twee grensstations straks de afvoerputjes van het oude meterieel? (om het contrast met de Fyra nog wat sterker te maken...)
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 11:07
door fogeltje
Vinny schreef:Natuurlijk is het wel vreemd. Het is namelijk de NMBS die tekort schiet in het leveren van haar diensten, en in plaats om dat te verbeteren de dienst maar helemaal afschaft. Stel je voor dat de KPN zou zeggen: Nou er zijn wel heel veel storingen in het telefoonnet van Hoogeveen. Weet je wat: die mensen moeten allemaal maar een mobieltje nemen, wij kappen er gewoon helemaal mee...

Hoezo is dat vreemd? Het OVC systeem schiet op vele einden te kort maar in plaats van het op te lossen dringen ze doorgaande reizigers van Brabant naar Gelderland maar gewoon een tweede chipkaart op.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 11:18
door Geert
Ik neem aan dat je dat toch ook vreemd vindt?
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 11:59
door reisthijs
Caspar schreef:Dus we krijgen weer diensten met klassiekjes?
Nou, niet echt "weer" want die diensten zijn er altijd gebleven in de daluren (avond/weekend/vakantie) dat er geen IC rijdt.
Caspar schreef:Zouden er eigenlijk ook nieuwe Desiro's van de NMBS worden gebouwd die ook naar Maastricht of Roosendaal kunnen rijden?
Zouden de standaard Desiro's niet gewoon al een stukje de grens over kunnen?
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 12:07
door fogeltje
Geert schreef:Ik neem aan dat je dat toch ook vreemd vindt?
Het trieste is dat ik dit in Nederland al lang niet meer vreemd vind. Het zou zo inderdaad niet moeten, maar zo gaat het op vrijwel alle vlakken. Als iets niet werkt, dan gewoon afschaffen of een dure "tussen oplossing" bedenken die permanent blijft. Je zou toch nog eens moeite gaan doen voor je klanten om problemen goed op te lossen, dan wordt je voor gek verklaart.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 12:55
door huibf
fogeltje schreef:Geert schreef:Ik neem aan dat je dat toch ook vreemd vindt?
Het trieste is dat ik dit in Nederland al lang niet meer vreemd vind. Het zou zo inderdaad niet moeten, maar zo gaat het op vrijwel alle vlakken. Als iets niet werkt, dan gewoon afschaffen of een dure "tussen oplossing" bedenken die permanent blijft. Je zou toch nog eens moeite gaan doen voor je klanten om problemen goed op te lossen, dan wordt je voor gek verklaart.
Ach ja.. Lijnen afserveren doen ze ook zo. Als een lijn redelijk loopt maar is te lastig in onderhoud (voor de 'huisvervoerder') dan het aanbod zo aanbieden dat er geen kip meer mee wil reizen en da kan je na 2 jaar zeggen dat de lijn geen functie meer heeft.... Maar het eeuwig in hokjes (lees grenzen) blijven denken/werken....
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 14:10
door reisthijs
Ondertussen is het op
http://www.railtime.be al mogelijk reizen te plannen in dienstregeling 2012 (onder voorbehoud).
Daaruit blijkt dat de tijden tussen Maastricht en Luik op werkdagen een kwartier worden verschoven zodat deze trein dan aansluit op de IC Eupen-Brussel-Oostende.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 15:21
door deadlock
fogeltje schreef:Geert schreef:Ik neem aan dat je dat toch ook vreemd vindt?
Het trieste is dat ik dit in Nederland al lang niet meer vreemd vind. Het zou zo inderdaad niet moeten, maar zo gaat het op vrijwel alle vlakken. Als iets niet werkt, dan gewoon afschaffen of een dure "tussen oplossing" bedenken die permanent blijft. Je zou toch nog eens moeite gaan doen voor je klanten om problemen goed op te lossen, dan wordt je voor gek verklaart.
Omdat iets veel voorkomt is het nog niet normaal... Ik ben het dan ook eens met Geert.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 15:56
door M57
Ho eens even. Natuurlijk is het vreemd dat een slechtlopende dienst niet verbeterd maar vervangen wordt. Maar waarom zou je een slechtlopende dienst, die ook nog eens niet in een grote vraag voorziet, verbeteren? Fyra wordt dan meteen een 'faalproduct' etc., maar een trein die voor hobbyisten toevallig leuk is, die moeten we dan maar in stand houden
De rechtstreekse trein is gewoon niet geworden wat het zou worden, ook commercieel gezien.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 16:17
door reisthijs
M57 schreef:Maar waarom zou je een slechtlopende dienst, die ook nog eens niet in een grote vraag voorziet, verbeteren?
Bijvoorbeeld omdat het feit dat een dienst (te) weinig gebruikt wordt, voor een deel het gevolg kan zijn is van een vaak onvoldoende dienstverlening? Mogelijk was het succesvoller geweest als de dienstregeling betrouwbaarder was.
Het gekke is ook de NMBS met deze maatregel ook geen geld gaat besparen, de nieuwe constructie is juist duurder in exploitatie met een extra los pendeltreintje in plaats van een doorgetrokken IC (die straks drie kwartier staat te niksen in Visé).
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 20:53
door Ronald
Tsja, dit heeft ook best wel voordelen dus:
* Meer treinen Visé-Luik (maar daar hebben "wij" niets aan)
* Betrouwbaardere aansluiting in Maastricht op de IC uit Sittard
* En natuurlijk kan stationnetje Eijsden weer open

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 22:28
door Vinny
Eijsden gaat niet open, en de provincie Limburg overweegt nu met Veolia in zee te gaan. Die vervoerder schijnt geïnteresseerd te zijn in het exploiteren van de lijn Maastricht-Luik (2x per uur). Wezet (Visé) krijgt dan een chronische overbediening, maar dat zullen ze daar waarschijnlijk niet erg vinden.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: ma 01 aug 2011, 23:56
door webguy
Dit verklaart inderdaad al het nieuwsbericht van Veolia dat ze het wel zagen zitten om die trein te rijden... Nu nog even door naar Duitsland, en we hebben een drielandenverbinding
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: vr 05 aug 2011, 23:11
door waldo79
reisthijs schreef:M57 schreef:Maar waarom zou je een slechtlopende dienst, die ook nog eens niet in een grote vraag voorziet, verbeteren?
Bijvoorbeeld omdat het feit dat een dienst (te) weinig gebruikt wordt, voor een deel het gevolg kan zijn is van een vaak onvoldoende dienstverlening? Mogelijk was het succesvoller geweest als de dienstregeling betrouwbaarder was.
Volgens mij is het aantal te verwachten reizigers op de relatie Maastricht - Brussel dan ook schromelijk overdreven.
Stroomt heel Maastricht soms leeg om in België te gaan werken?
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: za 06 aug 2011, 13:36
door Vinny
De reizigersaantallen zijn wel verdubbeld. OK, het was weinig en 2x weinig is nog steeds niet erg veel, maar een betrouwbare dienstverlening, goede overstapmogelijkheden in Maastricht, Luik en Brussel en de bediening van studentenstad Leuven (Maastricht-Leuven is een klassieke studentenverbinding, het zijn nl. twee bruisende universiteitssteden) denk ik dat er nog wel potentieel is voor de lijn.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: za 06 aug 2011, 13:37
door Suus
De IC O stopte toch niet in Leuven?
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: za 06 aug 2011, 13:44
door Vinny
Volgens mij deed die dat incidenteel wel. Maar ik had het ook over potentieel ;)
Uiteindelijk zijn Maastricht, Luik, Brussel en Leuven sowieso best grote steden waartussen een vervoersrelatie bestaat.
Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: do 18 aug 2011, 15:54
door Meltrain
Vinny schreef:Eijsden gaat niet open, en de provincie Limburg overweegt nu met Veolia in zee te gaan. Die vervoerder schijnt geïnteresseerd te zijn in het exploiteren van de lijn Maastricht-Luik (2x per uur).
Kunnen die GTW's dan ook onder Belgische spanning rijden?
En waarom gaat Eijsden dan niet open? Die twee minuten kunnen er dan ook nog wel bij.

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg
Geplaatst: do 18 aug 2011, 16:09
door reisthijs
Meltrain schreef:Kunnen die GTW's dan ook onder Belgische spanning rijden?
De diesel-GTW's van Veolia kunnen dat zeker! :Y