Pagina 1 van 1

'Verdiept spoor optie voor Vught'

Geplaatst: do 06 sep 2012, 00:52
door Suus
'Verdiept spoor optie voor Vught'
Een verdiepte ligging van het spoor door Vught over 1,5 tot 3,5 kilometer is nog een van de oplossingen voor de problemen die ontstaan door een toename van het treinverkeer.

Het is een van de drie varianten die minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) laat onderzoeken op effecten zoals lawaai, gezondheid, bereikbaarheid en kosten.

Voorwaarde voor een verdiept spoor in Vught is dat de regio meebetaalt, staat in de plannen die vanaf donderdag ter inzage liggen. Ideeën zoals een tunnel onder Vught of een tracé om Vught zijn niet realistisch.

Tussen Meteren en Vught gaan vanaf 2020 flink meer treinen rijden, omdat intercity’s 6 keer per uur gaan rijden en er een afslag komt vanaf de Betuwelijn.

In 2020 doorkruisen per dag 400 treinen Vught. Het gemeentebestuur en de inwoners zijn ernstig bezorgd over de ontwikkelingen. Honderden Vughtenaren kwamen eerder dit jaar naar informatiebijeenkomsten.
Bron: Nu.nl

Re: 'Verdiept spoor optie voor Vught'

Geplaatst: do 06 sep 2012, 08:58
door fogeltje
Voorwaarde voor een verdiept spoor in Vught is dat de regio meebetaalt, staat in de plannen die vanaf donderdag ter inzage liggen.

Daar zal het natuurlijk wel weer op afketsen. De gemeente zal van alles eisen, maar het mag henzelf natuurlijk geen ene cent kosten, ook al hebben ze er baat bij.

Re: 'Verdiept spoor optie voor Vught'

Geplaatst: do 06 sep 2012, 09:10
door deadlock
En dan net als in die bak bij Almelo met 60km/u boemelen?

Re: 'Verdiept spoor optie voor Vught'

Geplaatst: do 06 sep 2012, 09:20
door fogeltje
deadlock schreef:En dan net als in die bak bij Almelo met 60km/u boemelen?
Maar dan wel 6x per uur ;)

Overigens, mocht Vught gaan moeilijk doen, maak er dan een bundel van maatregelen van...dat verdiept spoor waar Vught aan meebetaald maar ook "hoogwaardig" vervoer (vooral in frequentie) van Vught naar 's-Hertogenbosch zodat Vught kan meeprofiteren van al die treinen die door dat gat denderen. Een trein per tien minuten is leuk, maar niet als aansluitend vervoer (stoptrein en bus) maar 2x per uur rijdt. Dat is in zijn geheel dan wel duurder, maar dan "verdient" Vught er dubbel aan. Minder last van de treinen en gebruik van die treinen.

Re: 'Verdiept spoor optie voor Vught'

Geplaatst: do 06 sep 2012, 11:44
door Suus
Je denkt toch toch niet dat die mensen uit Vught de trein gaan gebruiken? Die zien het liefste die machines vol holbewoners uit hun schitterende villapark verdwijnen :Y

Re: 'Verdiept spoor optie voor Vught'

Geplaatst: do 06 sep 2012, 15:13
door fogeltje
Bee schreef:Je denkt toch toch niet dat die mensen uit Vught de trein gaan gebruiken? Die zien het liefste die machines vol holbewoners uit hun schitterende villapark verdwijnen :Y
Al die gestoorden vinden dat juist prettig, dan kunnen ze zich vaker per dag voor de trein gooien.

Re: 'Verdiept spoor optie voor Vught'

Geplaatst: do 06 sep 2012, 17:57
door Geert
Heren, houden we het een beetje beschaafd in deze discussie?

Re: 'Verdiept spoor optie voor Vught'

Geplaatst: do 06 sep 2012, 18:24
door Michael 1988
Ik snap even 1 ding niet. Waarom gaan ze nu juist Vught aanpakken terwijl de problemen met het spoor volgens mij net zo erg, al dan niet erger in Boxtel zijn dan in Vught? Net voorbij de vork richting Tilburg en Den Bosch liggen bijvoorbeeld twee spoorwegovergangen vlak achter elkaar (en over het spoor van en naar Den Bosch en een over het spoor van en naar Tilburg). Daar komen in de toekomst meer treinen langs dan in Vught.

Re: 'Verdiept spoor optie voor Vught'

Geplaatst: vr 07 sep 2012, 06:54
door groningen
Er is nog geen indicatie hoeveel dit mag kosten.

Re: 'Verdiept spoor optie voor Vught'

Geplaatst: vr 07 sep 2012, 10:25
door reisthijs
Michael 1988 schreef:Ik snap even 1 ding niet. Waarom gaan ze nu juist Vught aanpakken terwijl de problemen met het spoor volgens mij net zo erg, al dan niet erger in Boxtel zijn dan in Vught?
Om het te snappen moet je even weten welke problemen hier eigenlijk aangepakt gaan worden. Het gaat hier niet over de overwegen omdat die geen groot knelpunt vormen voor het spoorvervoer.

Het doel van het project is het knelpunt voor treinverkeer tussen Den Bosch en Vught op te lossen door dit stukje spoor uit te breiden naar 4 sporen en de aansluiting ongelijkvloers te maken.
Het vervangen van overwegen door ongelijkvloerse kruisingen is bijzaak, maar als ze tóch bezig gaan is het wel zo handig twee projecten te combineren.