Minister dreigt met rechtszaak tegen NMBS over Fyra

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Michael
Contacteer:

Minister dreigt met rechtszaak tegen NMBS over Fyra

Bericht door Michael »

Minister dreigt met rechtszaak tegen Belgische spoorwegen over snelle treinverbinding

DEN HAAG/BREDA - Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur overweegt juridische stappen tegen de Belgische treinvervoerder NMBS. Dat schrijft de minister dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. Schultz van Haegen is niet te spreken over de manier waarop België en de Belgische treinvervoerder NMBS omgaan met eerder gemaakte afspraken over snelle treinverbindingen tussen Nederland en België.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/18181 ... nding.aspx
Karl

Re: Minister dreigt met rechtszaak tegen Belgische spoorwege

Bericht door Karl »

Misschien een domme vraag, maar hoe zit het eigenlijk rondom de HSL-exploitatie?

HSA (KLM, NS) hebben het recht van exploitatie voor binnenlands vervoer over de HSL (dat wordt uitgebaat door NS Hispeed), inclusief het vervoer naar Brussel. Echter is voor het stuk grens - Brussel de Belgische staat, met NMBS als opdrachtnemer, verantwoordelijk. Moet de Staat HSA dan niet dagen en dat zij dan schade verhalen bij NMBS?
Het is een spectrum.
Vinny

Re: Minister dreigt met rechtszaak tegen Belgische spoorwege

Bericht door Vinny »

Volgens mij staat de dienst Den Haag-Brussel in de concessievoorwaarden. De kans is dus erg groot dat de contractant (HSA/NS Hispeed/NMBS) de zaak verliest. Wat dat voor praktische gevolgen heeft weet ik niet, want je tovert niet zomaar een extra Albatros op de baan..., enige dat ik me kan bedenken is dat men de huidige TRAXX+loc blijft inzetten op Amsterdam-Breda.

Een koninklijke oplossing kan zijn dat er een V250 treinserie Breda-Brussel wordt ingelegd, en vooruitlopend op de situatie in 2015, de IC Den Haag-Venlo met het huidige Fyramaterieel wordt gereden en tussen Rotterdam en Breda van de HSL gebruik maakt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
RoelZ1

Re: Minister dreigt met rechtszaak tegen NMBS over Fyra

Bericht door RoelZ1 »

Een rechter kan natuurlijk ook gewoon een schadevergoeding opleggen, net als toen de Belgen een fout hadden gemaakt bij het berekenen van de rijtijden. Oh, wacht, die schadevergoeding was het 20e treinstel...
Plaats reactie