Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Bericht door Yanaike »

fogeltje schreef:Iemand vroeg laatst om oude situaties uit Geldrop. Ik heb zojuist mijn busboekjes weer terug, hierbij twee kaartjes:
1979/1980
1982/1983

Het gaat om vlug genomen foto's met mijn telefoon, hopelijk duidelijk genoeg om de globale lijnvoering te herkennen.
:O Ik zie dit nu pas, sorry!

Maar ik denk wel dat er een hoop verbeterd is sinds 1979/1983. Ik ben toch meer voorstander van één strakke route per lijn door Geldrop, geen vreemde eenrichtingslussen in het centrum zoals dat toen het geval was. Het koste me wat moeite voordat ik doorhad hoe alle lijnen nu precies liepen en vooral het kaartje van 1983 is echt heel onbegrijpelijk (en dat licht niet aan je telefoon).
Wel leuk op zich want ik dacht altijd dat de route door centrum altijd gewoon één rechte route was over de Korte Kerkstraat (?) en dan zo snel mogelijk naar de rotonde.
Maar ik heb wel respect voor de goede bediening van het ziekenhuis!
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Bericht door Mr-W »

@fogeltje,nou begin ik nieuwsgierig te worden naar het lijnnetwerk in de laatste dagen van [wiki]Lijn 11 Eindhoven, Station NS - Geldrop, Coevering (1999-2000)[/wiki] in 1999-2000 want toen reed [wiki]Lijn 20 Eindhoven Station NS - Helmond Station NS (tot 2003)[/wiki] nog via Heeze en Geldrop centrum.maar was Lijn 23 Eindhoven Station NS - Gennep Busstation al verdwenen uit Geldrop-Centrum en reed de Bee route in Helmond :mrgreen:
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Bericht door fogeltje »

@Yanaike: te verduidelijking van het kaartje van 1982 kun je ook even op de wiki kijken. Daar staan de haltelijsten. Trouwens, nu ik zo denk van 1982/1983 nog niet, want volgens mij heb ik dat boekje nog niet verwerkt. Maar als je op [wiki]Zuidooster dienstregeling 1979/1980[/wiki] kijkt, dan kun je volgens mij wel de routes van de streeklijnen achterhalen.

@Mr-W: uit die tijd heb ik helaas geen boekjes of lijnnetkaarten. Mijn laatste Zuidoosterboekje regio Eindhoven/Helmond is van 1991/1992. Van Hermes heb ik een boekje van 1997/1998 maar dat is alleen Noord-oost Brabant en verder naar boven, het SRE-gebied valt er juist buiten. Het eerste wat ik van de regio Eindhoven heb is pas het boekje van 2000/2001 en toen is het dus net omgegooid. Naja, volgens mij reed de 23 toen nog via Geldrop, maar dus wellicht al via een andere route zoals je aangeeft.

Nog wat foto's:
Haltelijst lijn 2 Geldrop 1982/1983 (deel 1)
Haltelijst lijn 2 Geldrop 1982/1983 (deel 2)
Haltelijst lijn 20 Geldrop 1982/1983
Haltelijst lijn 23 Geldrop 1982/1983
Lijnnetkaart Geldrop 2000/2001
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Bericht door Hainje »

Ik zal kijken of ik morgen mijn busboekjeskast eens op kan ruimen. Heb wel een busboekje van 1999/2000, maar daar zit geen lijnennetkaart bij. Die slingert vast nog ergens in die kast rond. Ter compensatie kan ik wel de haltelijst overtypen van de dienstregeling ingaande 30-5-1999, wellicht dat je daar alsnog je gewenste informatie uit kunt halen.

Lijn 10 te Geldrop (in beide richtingen):
DAF3
Schaarland
Aragorn
St Anna Ziekenhuis
Langstraat
Postkantoor
Dendermondebrug
Laan der Vier Heemskinderen
WKC Coevering
Bosrand
Admiraal Byrdstraat
J. Carstenszweg


Lijn 11 te Geldrop (in beide richtingen)
DAF3
Eindhovenseweg
Beekloop
Rietstraat
Wielewaal
Maria Magdalenakerk
Volmolenplein
Spoelstraat
Dwarsstraat
Witte de Withstraat
W. Barentszweg
W. Ruysbroekstraat
J. Carstenszweg


Lijn 20 te Geldrop (in beide richtingen):
DAF3
Eindhovenseweg
Centrum
St Anna Ziekenhuis
de Beukelaar
Bogardeind/Golden Tulip


Lijn 23 te Geldrop (in beide richtingen):
DAF3
Eindhovenseweg
Kasteel
Mierloseweg


Lijn 120 te Geldrop (in beide richtingen):
Centrum
St Anna Ziekenhuis


Overigens heb ik voor Brabant praktisch alle boekjes uit die tijd hier in de kast staan. Dus als er iets onduidelijk is, dan vraag het gerust aan mij, ik kijk het met plezier voor je na. Normaal gesproken kom ik hier bijna dagelijks even kijen, dus dikke kans dat je het antwoord al vrij snel hebt.
🍉
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Bericht door Mr-W »

Bedankt, Hainje voor het opzoeken :pos:
Heb nu een aardig beeld van hoe de lijnvoering in geldrop-centrum in de tijd van lijn stadslijnen 10-11 waren,toen had geldrop bij bijna alle voorzieningen behalve het station bediening,helaas heeft de gemeente geldrop het zelf verpest met de herinrichting van het centrum. Vroeg mij eigenlijk altijd al af waarom de winkels in de korte kerkstraat zo ver uit elkaar stonden,maar dit is natuurlijk om er bussen doorheen te gooien net zoals vroeger het 18 septemberplein in Eindhoven.overigens kun je op streetview op de kruising korte kerkstraat,langstraat hermes 1714 zien :D
Heb een vraagje aan een medeforumer tot dacht 2005 reden de bussen richting Veldhoven via de Kerkstraat in Eindhoven,heeft iemand toevallig een foto gemaakt zodat ik dat kan laten zien aan iemand uit eindhoven die niet geloofd dat daar bussen hebben gereden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Bericht door fogeltje »

Lijn 150 van BBA reed op 25 augustus 2002 via de Kerkstraat in Eindhoven. Op 31 augustus 2003 nog steeds. Daarna heb ik geen BBA lijnfolders van De Kempen meer.

Hermes lijn 15 doet dat op 14 december 2003 nog steeds, alleen richting Veldhoven. Op 5 september 2004 nog steeds. 9 januari 2005 niet meer.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Bericht door fogeltje »

Hainje schreef:Overigens heb ik voor Brabant praktisch alle boekjes uit die tijd hier in de kast staan. Dus als er iets onduidelijk is, dan vraag het gerust aan mij, ik kijk het met plezier voor je na. Normaal gesproken kom ik hier bijna dagelijks even kijen, dus dikke kans dat je het antwoord al vrij snel hebt.
Even een off-topic verzoekje. Vanaf 27 mei 1990 kwam er een belbus (Buxi) tussen Lieshout en Aarle-Rixtel en verder naar Helmond, lijn 35. Dat is op 1 juni 1997 een lijntaxi (lijn 535) geworden en op 28 mei 2000 opgeheven. Ergens, mogelijk al ten tijde van lijn 35 of pas later als 535, is vermoedelijk het traject Aarle-Rixtel - Helmond vervallen. Kun je kijken of je kunt vinden vanaf welke dienstregeling dat was? Of op zijn minst wat de route was in 1999/2000?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Bericht door Hainje »

fogeltje schreef:Even een off-topic verzoekje. Vanaf 27 mei 1990 kwam er een belbus (Buxi) tussen Lieshout en Aarle-Rixtel en verder naar Helmond, lijn 35. Dat is op 1 juni 1997 een lijntaxi (lijn 535) geworden en op 28 mei 2000 opgeheven. Ergens, mogelijk al ten tijde van lijn 35 of pas later als 535, is vermoedelijk het traject Aarle-Rixtel - Helmond vervallen. Kun je kijken of je kunt vinden vanaf welke dienstregeling dat was? Of op zijn minst wat de route was in 1999/2000?
In tegenstelling tot wat ik dacht heb ik bijna geen boekjes van SRE uit de jaren '90. Uitgezonderd zijn '93/'94, '97/'98 en '99/'00 en later. Van de BBA (heb ik op één dienstregeling na volgens mij) wel alles uit de jaren '90. Maar ja, daar ben je nu natuurlijk niet mee geholpen.

Het enige wat ik je nu kan vertellen is dat de 35 in '93/'94 nog reed tussen Lieshout - Aarle-Rixtel - Stiphout - Helmond. In de dienstregeling van '99/'00 reed lijn 535 tussen Aarle-Rixtel, de Aar en Lieshout, Gemeentehuis.
🍉
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Bericht door Mr-W »

Vandaag weer eens met Buurtbus Geldrop-Mierlo meegeweest nadat ik ter hoogte van de Eindhovenseweg en de Willem Alexanderlaan in Geldrop bussen heb gefotografeerd.
Afbeelding
Busje was lekker druk met 4 reizigers en voor het station 5. Zag op de tellijst dat er al 21 reizigers mee waren geweest in dat busje. Chauffeur had volgens mij niet alles bijgewerkt..... Buurtbus Geldrop-Mierlo is met deze reizigersaantallen wel een blijvertje 8-)
(voor de oplettende onder ons,ja dat blauwe stickertje is een TX-keurmerk)
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Bericht door Ederveen »

Mr-W schreef: Heb een vraagje aan een medeforumer tot dacht 2005 reden de bussen richting Veldhoven via de Kerkstraat in Eindhoven,heeft iemand toevallig een foto gemaakt zodat ik dat kan laten zien aan iemand uit eindhoven die niet geloofd dat daar bussen hebben gereden.
In het oorspronkelijke herinrichtingsplan voor het Catharinaplein in Eindhoven was het de bedoeling dat er een bus- en taxibaan zou komen. Dit is uit het plan geschrapt bij één van de vele wijzigingen in dat plan, met als resultaat dat de bus na de herinrichting niet terugkeerde op de Ten Hagestraat-Kerkstraat. Alle bussen die in westelijke richting over de Grote Berg reden (dus 15,19,149,150,174) reden die route en maakten zodoende gebruik van de busstrook over de Vestdijk in plaats van met het autoverkeer mee zoals dat nu is. Helaas...
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Bericht door Mr-W »

Artikel stond niet op ED.nl dus maar de papieren versie van vrijdag 6-2-2015 ingescand
Afbeelding
De proef met de buurtbus in Geldrop-Mierlo is mislukt -o- Het lag ook wel een beetje in de lijn der verwachtingen,ook al had de voorzitter ambitieuze plannen met halfuursdiensten.

Als de buurtbus wordt opgeheven lijkt mij het beste om de chauffeurs als ze dat willen ze de mogelijkheid te bieden om Lijn 466 of Lijn 455 te gaan rijden en daarmee ook de frequentie te verhogen naar een uursdienst.
Lijn 455 zou eventueel zelfs een (versnelde) route van Lijn 463 over kunnen nemen, daarmee komt een ritje Budel-Heeze-Geldrop-Mierlo op 1 uur uit.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Bericht door SLToilet »

Jammer dat het niet lijkt te lukken. Het netwerk zorgt ervoor dat er, op de Tolkienbuurt na, de bus een zeer fijnmazig netwerk kent binnen Geldrop. Ik sluit me er bij aan dat lijn 463 misschien kan worden geïntegreerd met de andere buurtbussen naar Heeze. Ook geef ik graag de buurtbus, zeker lijn 463, nog meer een kans: het is een project waarbij je niet in één keer het maximale bereikt: als zulke projecten altijd vroegtijdig worden afgekapt wegens gebrek aan klandizie, zou er ook nooit OV zijn geweest.
Daarnaast is het altijd goed om te blijven werken aan meer integratie van de trein en de bus. De bus is nu snel in Eindhoven centrum en mede omdat de belangrijkste bussen niet bij het station komen, laat staan aansluiten, is het aantal reizigers op het station zeer matig voor een plaats ter grootte van Geldrop.
Daarom, en omdat lijn 463 nog het meest toevoegt aan de bestaande dienstregeling (van Mierlo door een niet eerder bediende buurt bij de Kettingstraat naar Station Geldrop naar het ziekenhuis), zie ik het liefst lijn 463 behouden blijven. De andere lijnen opheffen lijkt mij niet zo een ramp.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Bericht door huibf »

Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo

Bericht door fogeltje »

Het stichtingsbestuur is benaderd door de buurtbusvereniging Nuenen met het verzoek een verbinding tussen Geldrop en Nuenen te overwegen, als alternatief voor de lijnen 464 en 465. Omdat dit een ingrijpende wijziging zou zijn van de eerder gemaakte afspraken is deze suggestie besproken met het SRE en Hermes. In het verleden blijkt er al een buurtbus te hebben gereden tussen beide kernen, na het opheffen van een reguliere buslijn. De buurtbus werd uiteindelijk weer opgeheven wegens onvoldoende belangstelling.
Volgens mij hebben ze zich hier niet goed geïnformeerd. Volgens mij heeft daar nooit een buurtbus gereden. Dit traject is ooit onderdeel geweest van stads/streeklijnen en daarna omgezet in een lijntaxi en die laatste is uiteindelijk ook verdwenen en er kwam geen vervanging. Maar een lijntaxi is niet te vergelijken met een buurtbus.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten