Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Milco »

Volgens de dienstregeling rijden alle middagritten vanaf en tot Roggel. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: vr 25 nov 2022, 13:31 De 675 rijdt overigens altijd in beide richtingen, maar tussen Roggel en Meijel (in beide richtingen) alleen in de ochtend. Wat daar het idee van is, begrijp ik ook niet helemaal.
Tussen Roggel en Meijel rijdt ook lijn 371. Waarschijnlijk heeft die lijn buiten de ochtendspits voldoende capaciteit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Ja, als het nou alleen om een paar spitsritten ging... Maar de 675 rijdt tot 12:30 van/naar Meijel en daarna niet meer. In het ochtenddal zullen die bussen daar toch niet zo vol zitten?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door huibf »

Milco schreef: vr 25 nov 2022, 15:16 Volgens de dienstregeling rijden alle middagritten vanaf en tot Roggel. ;)
mmm dat is dan sinds vorige jaar denk ik. Maar wellicht dat de 371 inmiddels voldoende ondersteuning biedt in de middag.
Ik zie echter ook dat de 675 naar Meijel de overstap biedt op 28 in de ochtend en de middag doet dat 371 dat (mits deze op tijd is)
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door TomSteyl »

Vertraging aanpak Maaslijn zorgt voor frustratie bij reizigers

https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/v ... -reizigers
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Ik had het gevoel in de RE18 dat de Franse omroepstem is veranderd en iets vriendelijker is geworden. _O_
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

TomSteyl schreef: ma 28 nov 2022, 13:59 Vertraging aanpak Maaslijn zorgt voor frustratie bij reizigers

https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/v ... -reizigers
"'In de ochtend is het nu heel druk en heb ik vaak geen plek om te zitten', zegt een treinreiziger. "

Ik weet niet of dat zoveel beter gaat worden als er elektrisch gereden wordt. De GTW's van Arriva hebben nog altijd een 2+3 opstelling en hebben 193 zitplaatsen in een 2/8 op een lengte van 56 meter.
Een driedelige FLIRT van 63 meter heeft maar 170 zitplaatsen.
Dus als er nu op maximale lengte gereden wordt dan wordt het met de elektrificatie nog drukker.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door CamilleKreemers »

Heel misschien heeft Arriva de Maaslijn stellen met 2+3 besteld?
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door TomSteyl »

Ik mag hopen van niet... Dat zou echt vreselijk zijn en niet conform wat Arriva bij de aanvang van de concessie heeft afgesproken.

Je ziet trouwens vaker dat de middelste zitplaats van de 3 helemaal niet ingenomen kan worden, het zijn toch vrij smalle zitplaatsjes met bij de ramen ook nog een vervelend prullenbakje dat lekker tegen je benen drukt.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Het lijkt me ook sterk. Het 2+3 idee kwam van Veolia en Arriva was in eerste instantie van plan dit om te bouwen naar 2+2. Hebben ze niet gedaan, waarschijnlijk omdat het geld kost en omdat ze dan meer stellen moeten inzetten (die ze ook weer moeten kopen).
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

De nieuwe dienstregeling staat (eindelijk) in OV Info.

Edit: alleen Zuid-Limburg!
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

En ook een eerste spoor van lijnennetkaarten: klik.

Wel wat minimalistisch, alleen de kaart van Zuid-Limburg linkt door naar een nieuwe kaart; de rest zijn nog oude kaarten. En die nieuwe kaart van Zuid-Limburg is lage resolutie, inclusief een sterk verouderde overzichtskaart (2021!) van treinen en sneldiensten.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

maaslynx schreef: do 13 okt 2022, 16:00 Lijn 3 in Maastricht die doorrijdt naar P+R noord is een flink ommetje, je kan immers niet via de Balijeweg (hoogte), dus je moet of terugsteken naar de Viaductweg of je rijdt door naar Meerssen en dan via de Nieuwe Limmelderweg. Dat zou wel eens aardig gevoelig voor vertragingen kunnen zijn.
De ingetekende route op OV Info van lijn 3 is in beide richtingen via Mariënwaard - Kruisdonk - Ambyerweg - Nieuwe Limmelderweg. De halte Meerssenerweg/Miradorplein staat er alleen nog in voor de avondritten die keren in Nazareth en niet voor de ritten die doorrijden naar Station Noord. Ik vraag me af of dat een foutje is; de bus komt er immers op de heenweg wel langs.

Een ander vreemd iets. De ritten van lijn 10 die in Heer eindigen (en geen lusroute rijden), doen dat nu bij de halte Burght/Ridder van Heerstraat en keren leeg via de rotonde Kruisstraat/Veldstraat/Rijksweg om weer te beginnen bij de halte Burght/Demertstraat. Dit wordt gewijzigd: de ritten rijden via de halte Burght/Ridder van Heerstraat de andere kant op en eindigen bij de halte Nijverheidsweg. Het vreemde is nu wel dat ze pas weer beginnen bij de halte Burght/Demertstraat en dus geen passagiers meenemen vanaf de halte Nijverheidsweg. :s
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door TomSteyl »

Europa trekt beurs voor de Maaslijn (1Limburg/L1)

https://www.1limburg.nl/nieuws/1899451/ ... e-maaslijn
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door DDietzen »

Er komen ineens wel snel achter elkaar nieuwe lijnen bij dat uitgebreide TEN-T-netwerk. De Lelylijn snap ik nog wegens de mogelijke doorverbinding richting Bremen, maar wat het Europese nut van de Maaslijn is...? Ergens zou ik zeggen dat het voor Europa juist beter is om de Maaslijn níét te verbouwen, dan hoeven de 15kV wisselstroom-sporen tussen Vl en de grens (die voor internationaal goederenverkeer erg populair zijn) immers niet doorsneden te worden door de 1,5kV gelijkstroom van de Maaslijn, of wat daar ook voor oplossing bedacht is.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door regenmaker »

Directe verbinding Arnhem - Liège/Aachen? (A)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Er wordt maar op enkele plekken extra dubbelspoor aangelegd, dus in hoeverre een IC over de Maaslijn mogelijk is is maar de vraag.
Lijkt me wel een interessante vraag: hoe ziet de concessie er uit en mag NS een IC Arnhem - Venlo - Maastricht rijden.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door TomSteyl »

Omdat de Maaslijn zelf onder een concessie van de provincie Limburg staat vraag ik me af of NS dat mag... Ik denk eerlijk gezegd dat die MaasExpress de meeste kans heeft (koppeling van de voorziene IC/RE Nijmegen-Roermond aan de ST/RS11 Roermond-Maastricht Randwyck), omdat beiden onderdeel van de concessie Limburg zijn. Het haalt wel de vaart eruit na Roermond.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Roeland »

MaartenD schreef: vr 09 dec 2022, 11:23 Er wordt maar op enkele plekken extra dubbelspoor aangelegd, dus in hoeverre een IC over de Maaslijn mogelijk is is maar de vraag.
Lijkt me wel een interessante vraag: hoe ziet de concessie er uit en mag NS een IC Arnhem - Venlo - Maastricht rijden.
Een IC over de Maaslijn is best wel lastig, omdat er veel middelgrote stations op de lijn liggen, zoals Boxmeer en Cuijk, die je (zeker in de spits) liefst 4x/uur wilt bedienen. Tussen Venlo en Roermond zou een 2x2-model vervoerkundig wel logischer zijn. Maar daarvoor is wel deels dubbelspoor nodig.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door TomSteyl »

Volgens mij was op het zuidelijke deel ook verdubbeling voorzien tussen Reuver en Swalmen. Venlo-Tegelen zou wel eens ingewikkeld kunnen zijn met verdubbeling.

Ik heb trouwens ooit een rapport gelezen dat ze wel zorgen hebben dat ze bij de verbeteringswerkzaamheden allerlei niet-ontplofte munitie kunnen aantreffen uit WO2, omdat bijna de gehele lijn maandenlang (vanaf september 1944 tot begin maart 1945) frontgebied is geweest. Daar heb ik daarna nooit meer iets over gehoord of gelezen. Iemand hier meer van op de hoogte?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Meltrain »

DDietzen schreef: do 08 dec 2022, 21:26 dan hoeven de 15kV wisselstroom-sporen tussen Vl en de grens (die voor internationaal goederenverkeer erg populair zijn) immers niet doorsneden te worden door de 1,5kV gelijkstroom van de Maaslijn, of wat daar ook voor oplossing bedacht is.
Is het niet een optie om de Maaslijn gelijk met 15 kV te elektrificeren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ZO6176 »

Of is het geen idee om de spanningssluis te verplaatsen tussen kaldenkirchen en breyell? De meeste goederentreinen die in Venlo komen rijden daarna toch door richting Eindhoven.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ICE11 »

Nee, want er rijden ook - niet vele, maar ze zijn er - binnenlandse treinen tot Kaldenkirchen, bij voorbeeld de RE8 in de spits met 1440.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door TomSteyl »

Dan kun je die sluis net zo goed tussen Kaldenkirchen en Venlo plaatsen, dan kunnen de binnenlandse treinen tot Kaldenkirchen rijden. En de nieuwe RE13 wordt toch al multicourant.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ZO6176 »

Maar is de helling dan geen probleem? Of bedoel je vlak voor station kaldenkirchen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten