Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door TomSteyl »

Ik had dan idd tussen het einde van het perron en de voormalige Post in gedachten.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Bemined »

MaartenD schreef: vr 09 dec 2022, 11:23 Er wordt maar op enkele plekken extra dubbelspoor aangelegd, dus in hoeverre een IC over de Maaslijn mogelijk is is maar de vraag.
Lijkt me wel een interessante vraag: hoe ziet de concessie er uit en mag NS een IC Arnhem - Venlo - Maastricht rijden.
Er was destijds wel een wens voor een IC Nijmegen - Venlo - Maastricht. Die ging dan wel ten koste van de doorgaande stoptrein, je kreeg dan naast de IC twee losse stoptreinen Nijmegen - Venray en Venlo - Roermond.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door reisthijs »

Roeland schreef: vr 09 dec 2022, 11:58Een IC over de Maaslijn is best wel lastig, omdat er veel middelgrote stations op de lijn liggen, zoals Boxmeer en Cuijk, die je (zeker in de spits) liefst 4x/uur wilt bedienen.
Het is vast best lastig als je een IC zou willen die tussen Nijmegen en Venlo nergens stopt. Maar waarom zou er geen IC kunnen stoppen op middelgrote stations zoals Boxmeer en Cuijk?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door CamilleKreemers »

Beetje zoals de IC Enschede - Zwolle zou ik op de Maaslijn ook wel logisch vinden.
Hoeveel sneller zou dat kunnen worden vergeleken met nu?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door reisthijs »

Dat is wel een mooi voorbeeld, ter vergelijking:
Nijmegen-Venlo is 61 km, 53 minuten per stoptrein met 7 stops.
Zwolle-Hengelo is 59 km, 52 minuten per stoptrein met 7 stops, 42 minuten per IC met 3 stops.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door CamilleKreemers »

Op de hele route kan dus ongeveer 15 minuten sneller.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

De prijs voor wazigste actie in de nieuwe dienstregeling gaat wel naar Arriva die lijn 65 in de nieuwe dienstregeling 1 minuut later laat aankomen in Nieuwstadt, zodat daar een aansluiting van -1 minuut op lijn 19 naar Sittard ontstaat. En vervolgens wel maar een voetnoot opneemt dat er aansluiting geboden wordt op lijn 19. :')
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door huibf »

Klopt toch ook. 59 minuten.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom zijn die lijnen niet gekoppeld?
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door DDietzen »

Aannemelijk is de 'gewone' stadsbus van lijn 19 te groot (dus niet rendabel genoeg) voor lijn 65 maar het 8-persoonsbusje van lijn 65 weer te klein voor lijn 19.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door nvdw »

Mijn gok: waarschijnlijk bestaat die overstap in de praktijk wel en is daarom de voetnoot erin gezet... maar komt het busje nooit in een reisadvies naar voren als je de planner gebruikt, en pak je tussen Susteren en Sittard de trein.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Weet iemand wie lijn 798 rijdt? Oorspronkelijk zou dit een buurtbus worden, maar door een gebrek aan vrijwilligers werd het net als lijn 789 en 799 een belbus (OV-lijntaxi). De 789 rijdt nog steeds als OV-lijntaxi, de 799 is opgeheven en de 798 rijdt tegenwoordig op werkdagen overdag vaste ritten met een 8-persoonsbus. Maar klopt het dat dit Arriva zelf (of een onderaannemer) is en geen buurtbusvereniging?
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door bartjemestrom »

Van Driel rijdt deze met een taxibusje
marcel1970
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 10 apr 2022, 13:08

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door marcel1970 »

Nieuwe Sprinters voor lijn 798 komen in Maart 2023
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door erjeebee »

CamilleKreemers schreef: di 13 dec 2022, 17:45 Waarom zijn die lijnen niet gekoppeld?
Dat waren ze vroeger en toen heette die combi "Lijn 70" ;)
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Dit jaar gaan de borrelbussen in Maastricht met de carnaval weer rijden. Op de pagina staat van zaterdag t/m dinsdag en is ook de mogelijkheid kaartjes te kopen, maar in de dienstregeling ontbreekt de zaterdag. :s

Nog een foutje lijkt me dat bij lijn 150 naar Gulpen de haltes Cadier en Keer Kerkstraat en Honthem zijn opgenomen. Die bestaan niet meer. En ook staat er nog Frontensingel/Maagdendries i.p.v. de nieuwe naam Statensingel bij lijn 151.
Seat Ibiza
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Seat Ibiza »

umbusko schreef: ma 30 jan 2023, 14:15 staat er nog Frontensingel/Maagdendries i.p.v. de nieuwe naam Statensingel bij lijn 151.
Er klopt nog meer niet:

Lijn 151 Malberg
Boschstraat/Maagdendries
Koningin Emmaplein
Frontensingel/Maagdendries
Cabergerweg
...

Lijn 155 Daalhof - Wolder
Boschstraat/Maagdendries
Koningin Emmaplein
St.Annalaan
...


Lijn 151 zal niet op Koningin Emmaplein komen en lijn 155 wel op Frontensingel/Maagdendries (Statensingel dus)...
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Goed gezien, dit zal wel een copy-paste-fout uit het verleden zijn; helaas heb ik alleen de wiki en de pdf-dienstregeling uit 2018 als vergelijkingsmateriaal. *edit: ik heb ook 2017 en 2020 op kunnen duikelen; alleen 2019 mis ik.*

De 151 reed in 2018 nog over de Via Regia: Boschstraat -> Emmaplein -> Sint Annalaan enz.; zowel de 151 als de 155 stopten niet bij de halte Frontensingel/Maagdendries. In 2019 werd de route van de 151 verlegd via Caberg, blijkbaar nu wel met een stop bij de halte Frontensingel/Maagdendries aan de Cabergerweg, en zal dat Emmaplein ten onrechte zijn blijven staan. Maar ik denk dus wel dat het klopt dat de 155 daar officieel niet stopt. Meerdere lijnen slaan de eerste haltes over.

In ieder geval zal ik proberen alles zo goed mogelijk op de wiki te verwerken; voor de zaterdag zal ik dezelfde frequenties als de dinsdag aanhouden zolang er niet meer informatie komt, want dat was vorige keer ook zo.
Laatst gewijzigd door umbusko op vr 17 feb 2023, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Mesch, Mariadorp, Rijckholt... Allemaal dorpen waar sinds de opheffing van de Shuttles ook geen bushalte meer is.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Klopt, maar dat lijkt me midden in de nacht wat minder een issue; men zal wel stoppen waar men dat altijd deed neem ik aan?
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Seat Ibiza schreef: di 31 jan 2023, 12:10 Er klopt nog meer niet:

Lijn 151 Malberg
Boschstraat/Maagdendries
Koningin Emmaplein
Frontensingel/Maagdendries
Cabergerweg
...


Lijn 151 zal niet op Koningin Emmaplein komen en lijn 155 wel op Frontensingel/Maagdendries (Statensingel dus)...
Er is een versie 2 verschenen van de dienstregeling van de carnavalsbussen (via deze pagina, of directe pdf: klik).

Het enige wat gewijzigd is, is de haltelijst van de 151. Daar is Koningin Emmaplein uit verdwenen, net als Cabergerweg en Peter Huijssenslaan; wel is er Brusselseweg/Fagotstraat bij gekomen. :') Dus wel via het Emmaplein, maar zonder te stoppen?* Clavecymbelstraat en Clavecymbelstraat/Prestantstraat staan overigens ook verkeerd om, dat was al zo. Kortom, het is nog niet echt duidelijker. :')

Alle overige fouten staan er nog in, waaronder het ontbreken van de complete dienstregeling van de zaterdag. (Lichtelijk onhandig als je wel ritkaarten voor de zaterdag verkoopt. :X )

*EDIT: ik realiseer me net pas dat een route Emmaplein -> Brusselseweg -> Clavecymbelstraat helemaal niet meer kan, omdat je bij de Fagotstraat niet meer rechtdoor kunt. Kortom: de route is dan Cabergerweg, Noorderbrugsingel, Frans van de Laarplein, Brusselseweg. Met een stop waar 5 jaar geleden nog de halte Brusselseweg/Fagotstraat was, of zo. :')
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Etienne »

Zaterdagochtend kwam ik bij de RAI op de Keukenhofpendel de voormalige Qbuzz 3650 tegen (tegenwoordig van Besseling). Deze heeft al de blauwe Limburgkleuren en deze rijdt inmiddels onder het nummer 809 van TCR/BusInext.
Afbeelding
festive
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door DDietzen »

Ik hoop dat ik hier juist terecht ben: ik ben benieuwd naar de drukke en rustige trajecten (in de spits) van de stoptreinen in deze concessie. De drukte-indicator van 9292 geeft geen uitsluitsel, want alle ritten in deze regio staan op 'rustig' bij een steekproef, vandaar de vraag.
  • Zit de grootste drukte van de 32400 / RS 12 op Sittard-Roermond, op Sittard-Maastricht of juist op Maastricht-Randwyck?
  • Zit de grootste drukte van de 32000 / RS 18 op Kerkrade-Heerlen, op Heerlen-Maastricht of juist op Maastricht-Randwyck?
  • En is het traject Sittard-Heerlen (32500) drukker of minder druk dan Kerkrade-Heerlen?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door cassie127 »

Sittard - Heerlen is altijd goed gebruikt in mijn ervaring wegens de directe overstap vanuit/naar Eindhoven in Sittard.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Djeez »

Weet iemand de echte reden waarom er de laatste weken zoveel ritten vervallen door personeelstekort, zowel bus als trein? Zijn er ineens heel veel mensen opgestapt? Laatst riepen ze nog vrolijk dat nieuwe machinisten onderweg zijn maar daar is niets van te merken. En dan moet de afgeschaalde vakantiedienstregeling nog beginnen..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten