Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Het moet niet gekker worden!

Belangrijkste wijziging zit 'm dit jaar dus niet in routewijzigingen, maar in het afschaffen van de belbussen, als ik het goed lees? Ofwel geschrapt, ofwel omgezet in vaste ritten.
PHS

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door erjeebee »

En zo speculeer je een halfleeg glas verder leeg...

Als ik me goed herinner was er een eis mbt de bediening van kleine kernen in het PVE, dus Arriva kan niet zomaar lijntaxi -> vaste rit -> NADA doen.
Waarom ze dit dan wel doen?
Glas halfvol speculatie: Misschien omdat er in de meeste lijntaxi ritten altijd wel iemand zat en omzetten in vaste lijnen nauwelijks wat extra kost terwijl je wel kunt besparen op de bezetting van het call center achter 0800 0224050?

Wie zal het zeggen...
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ZO6176 »

En als die ene reiziger door een vaste rit 2 reizigers worden kun je wel zeggen dat het aantal reizigers is verdubbeld
TomSteyl
Berichten: 314
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door TomSteyl »

PHS schreef: wo 22 nov 2023, 10:56 Ik vind het merkwaardig dat het Reizigersoverleg Limburg het positief vindt dat allerlei lijntaxiritten in de avond...
Het is sowieso al merkwaardig dat het Reizigersoverleg Limburg haar contactadres in Gelselaar (Overijssel) heeft. :lol:

Heb door de jaren heen al vaker vreemde adviezen van het Reizigersoverleg gezien. Vaak het idee dat er geadviseerd wordt vanuit de persoonlijke situatie van de leden (erg Zuid-Limburg minded). Bij Rover Limburg was dat ook zo.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Daniel »

TomSteyl schreef: vr 24 nov 2023, 08:58 Het is sowieso al merkwaardig dat het Reizigersoverleg Limburg haar contactadres in Gelselaar (Overijssel) heeft. :lol:
Dat is gewoon een adres van het secretariaat wat vaak ingehuurd wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door htm_tram »

PHS schreef: wo 22 nov 2023, 10:56 Ik vind het merkwaardig dat het Reizigersoverleg Limburg het positief vindt dat allerlei lijntaxiritten in de avond en het weekend worden omgezet in vaste ritten. Je kunt er donder op zeggen dat bij de evaluatie blijkt dat veel te weinig mensen ervan gebruikmaken om een vaste bus te rechtvaardigen - daarom was het namelijk een lijntaxi - met als gevolg dat de ritten worden geschrapt 'omdat de DRU's beter elders kunnen worden omgezet'. Een verbetering leidt zo uiteindelijk tot een verslechting.
Wat mij opvalt bij bepaalde reizigers is dat ze niet weten dat ze op bepaalde dagen moeten bellen en andere dagen voor dezelfde rit niet. Het wordt zo voor de reizigers in ieder geval duidelijker. En vaste tijden zal hopelijk zorgen dat er weer wat meer reizigers bij komen dan dat je ze moet teleurstellen omdat ze niet wisten dat ze moesten bellen.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door huibf »

Nou als je de connexxion website gebruikt om een lijn op te vragen, dan snap ik dat wel.

De website van Connexxion blinkt uit in het weglaten van relevante reisinfo.
TomSteyl
Berichten: 314
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door TomSteyl »

:lol:
Arriva gaat vanaf 11 december de Drielandentrein testen op het spoor tussen Heerlen en Maastricht. De komende weken zal de sneltrein daarom niet rijden op dit traject.
Ja ja, ammehoela! Uitgerekend in de tijd van de kerstmarkten.

https://www.1limburg.nl/nieuws/2342422/ ... andentrein
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door VIRM »

Weer handig gepland zo.

En is de snelbus ook sneller dan de daadwerkelijke stoptrein?
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

De snelbus doet Maastricht-Valkenburg in 15 minuten en Valkenburg-Heerlen in 16, en rijdt 7 minuten voor de stoptrein uit. De stoptrein doet Maastricht-Valkenburg in 13 minuten en Valkenburg-Heerlen in 16. Beide hebben 1 minuut haltering in Valkenburg. (Heb de andere richting niet bekeken.)
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door DDietzen »

Ik nam zojuist de stoptrein van Nijmegen naar Heyendaal met een Arriva Limburg-GTW en het viel me op dat er afgedekte of omgedraaide OV-chipkaartlezers aan boord naast de treindeuren hangen. Is/was er ooit een plan om in- en uitchecken in de trein te laten plaatsvinden in deze concessie?

Zo ja, dan vind ik dat een onzalig idee; bij Heyendaal zou je dan haast altijd een paar minuten vertraging oplopen door de kudde studenten die één voor één moet in- of uitchecken :lol:
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door cassie127 »

Dat was ooit het idee van Veolia. Maar toen kwam NS met poortjes aanzetten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Oh, dat zijn die dingen. :lol: Jarenlang mee gereisd, nooit in me opgekomen dat het ex-chipkaartlezers konden zijn. :mrgreen:
Seat Ibiza
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Seat Ibiza »

De PvdA en SP in Provinciale Staten van Limburg hebben vandaag vragen ingediend aan het College, over de inzet van "Limburgs" materieel in andere concessies van Arriva. Zij zijn kennelijk bang dat er door deze uitleen ritten uitvallen. Ik dacht zelf dat dit eerder lag aan personeels- dan aan materieeltekorten.

De vragen zijn hier te vinden: KLIK.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Maar niet alleen dat, zo te lezen. Er zijn ook vragen over de verdeling van de kosten, enzovoorts. Ik snap wel dat als er goede elektrische moderne bussen de provincie uitgaan en er afdankertjes uit andere gebieden voor terugkomen, de provinciale politiek niet blij is.
Laatst gewijzigd door umbusko op do 14 dec 2023, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door bartjemestrom »

Er zijn geen elektrische bussen op uitleen :s
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door The Greyhound »

Seat Ibiza schreef: do 14 dec 2023, 13:31 De PvdA en SP in Provinciale Staten van Limburg hebben vandaag vragen ingediend aan het College, over de inzet van "Limburgs" materieel in andere concessies van Arriva. Zij zijn kennelijk bang dat er door deze uitleen ritten uitvallen. Ik dacht zelf dat dit eerder lag aan personeels- dan aan materieeltekorten.

De vragen zijn hier te vinden: KLIK.
Wat een treurig stukje stemmingmakerij en dat zonder precies te weten wat er gebeurt is. Het riekt zelfs een beetje naar populisme...
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

bartjemestrom schreef: do 14 dec 2023, 16:29 Er zijn geen elektrische bussen op uitleen :s
Oh, excuus, mijn fout, ik let niet goed op. Maar voor een "moderne" dieselbus vs. een "afgedankte" dieselbus geldt hetzelfde.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Klaagt de provincie ook als Arriva GTW's uit het noorden naar Limburg haalt voor wat dan ook?
PHS

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Selivio »

Even voor mijn beeldvorming, die bussen zijn toch gewoon in eigendom van Arriva en niet van de provincie? Dan mag Arriva dan toch in principe zelf weten waar ze die bussen (al dan niet tijdelijk) inzetten, zolang ze het contract met de provincie maar uitvoeren/respecteren (even buiten personeelstekorten e.d. gekeken)?
Grt. Stefan
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door DPDelft »

Niet als er een overnameregeling voor het materieel is opgesteld voor na de concessie aan de volgende concessiehouder. Hierin kan staan dat de bus volledig ingezet moet zijn in de concessie om in aanmerking te komen voor overname.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door regenmaker »

Ik kan me niet voorstellen dat er zo'n regeling is voor de dieselbussen. Aangezien alles na 2030 ZE moet zijn en de concessie na 2030 afloopt...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Fleur2011
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 09:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Fleur2011 »

Gaat erom dat er materieel tekort ontstaat als men bussen naar andere oorden stuurt en er rituitval ontstaat. Zitten in Limburg sowieso niet ruim in de bussen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten