Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door fogeltje »

Zo bedoelde ik het ook niet. Ik zeg ook niet dat lijn 75 niet moet blijven. Ik vrees alleen dat de goede dagen van de lijn Roermond - Deurne niet terug zullen keren. Iedere reiziger die je al kwijt bent aan de auto zul je niet meer terugkrijgen. Ik ben er voorstander van dat zoveel mogelijk kernen bediend blijven omdat OV gewoonweg ook een sociale functie heeft die niet altijd kostendekkend kan zijn.

En Huib, breng de provincie nu niet op ideeën! Wellicht dat de OV-ambtenaren wel denken "Goh, hij heeft eigenlijk gelijk, dan kunnen wij ook meteen nergens meer op afgerekend worden". ;)
"Een touringcar is geen bus"
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Nitein-Repart »

Wat is er allemaal fout gegaan in Limburg dat de bussen zo weinig reizigers trekken dat ze allemaal worden opgeheven (groot deel dan)? In de Achterhoek (ook een krimpregio) zit er doordeweeks nog best wat volk in de bus, alleen 's avonds en in het weekend wordt er haast leeg gereden. Wat is er fout gegaaan in Limburg?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door huibf »

Erno-BE schreef:Wat is er allemaal fout gegaan in Limburg dat de bussen zo weinig reizigers trekken dat ze allemaal worden opgeheven (groot deel dan)? In de Achterhoek (ook een krimpregio) zit er doordeweeks nog best wat volk in de bus, alleen 's avonds en in het weekend wordt er haast leeg gereden. Wat is er fout gegaaan in Limburg?
Een heel aantal lijnen blijft wel behouden, alleen sommige zaken zijn zo halverwege de concessie niet goed gegaan. I.p.v. die fouten terugdraaien (zoals SAMENWERKEN met de omliggende regio's) is er niet bij.
De makkelijkste weg is om dan lijnen te schrappen die onrendabel zijn geworden door bovengenoemd bureaucratisch geneuzel.

In Noord- en Midden Limburg zijn al veel belbussen. Ik weet geen exacte getallen maar ik dacht dat maar 7% van het totaal belbusritten wordt benut.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door fogeltje »

7% is wel erg weinig. Maar Hermes had ook al niet zo goede ervaringen met belbussen in haar tijd (de Lijntaxi). Vervoer op afroep slaat gewoon niet aan, of tenminste niet in het Zuidoosten van het land (Brabant/Limburg). Worden die belbussen in Rivierenland wel beter benut? Daar rijden vooral in de stille uren ook wat (buurt)bussen als belbus.

Frappant blijft dat men op lijn 83 wel kan blijven samenwerken. Enig idee waarom dat is Huib? Waarom daar wel en lijn 75 bijvoorbeeld niet? Of is de samenwerking van lijn 83 gewoon dusdanig contractueel vastgelegd dat de vervoerders er niet onder uit kunnen om samen een doorgaande lijn Venlo-Gennep-Nijmegen te exploiteren?

Ik heb het concept PvE niet gelezen, maar ik vermoed dat die lijn in stand blijft overigens.

EDIT: dat laatste staat duidelijk genoemd zie ik nu. Lijn 83 mag niet geknipt worden en "daar worden nog nadere afspraken over gemaakt".
"Een touringcar is geen bus"
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

sommige lijnen zijn de verantwoordelijkheid van een andere concessie. Als daar staat dat ie geëist is om samen te rijden, krijg je contractueel gesteiger
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door fogeltje »

Ik weet niet precies hoe het bij lijn 75 vroeger zat, of er daar wel of geen sprake was van gedeelde verantwoordelijkheid.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:huibf: dat is een weinig constructieve reactie :)

Wat mij betreft moet het OV niet erop gericht zijn een concurrentiestrijd aan te gaan met de auto. Auto en OV zijn geen communicerende vaten :x
Als je het openbaar vervoer zelfvoorzienend wil maken dan zul je toch echt betalende reizigers moeten aantrekken en geen scholieren of studenten. Dat lijkt me vanzelfsprekend eerlijk gezegd. Met een buurt- of belbus weet je één ding in ieder geval zeker: gewone forensen zul je nooit in dat vervoersmiddel krijgen. Als het gaat om de sociale voorziening van het openbaar vervoer, dan is het juist wel een mooie optie. Het verzekert minimale bereikbaarheid per openbaar vervoer terwijl de exploitatiekosten lager liggen dan van een reguliere buslijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door busburger »

Erno-BE schreef:Wat is er allemaal fout gegaan in Limburg dat de bussen zo weinig reizigers trekken dat ze allemaal worden opgeheven (groot deel dan)? In de Achterhoek (ook een krimpregio) zit er doordeweeks nog best wat volk in de bus, alleen 's avonds en in het weekend wordt er haast leeg gereden. Wat is er fout gegaaan in Limburg?
Ik weet niet of je kunt stellen dat er veel fout is gegaan in Limburg. Bij de vorige aanbesteding is men in Limburg gewoon heel erg ver gegaan met zelfs de kleinste gehuchten van openbaar vervoer te voorzien, 7 dagen per week van de vroege ochtend tot de late avond. Soms met belbussen, maar ook wel met vaste kleine of grote bussen, in een enkel geval met een buurtbus. Wat er nu uit dreigt te gaan - voor zover de flexbus en de "wensbus" (mag ik overigens als niet-inwoner t.z.t. ook van zo'n eventuele wensbus gebruik maken?) het niet gaan compenseren - zijn voor een belangrijk deel verbindingen die pas sinds eind 2006 bestaan! Het was niet moeilijk te voorspellen dat sommige van die kleine kernen slechts heel weinig gebruikers zouden opleveren. De vele bijstellingen in lijnen en routes die in de eerste jaren sinds 2007 nog hebben plaatsgevonden, hebben de vervoerontwikkeling wellicht ook geen goed gedaan. Het was mooi, maar helaas moet de lat blijkbaar iets hoger worden gelegd. Overigens: waarom zou het erg zijn als slechts zo'n 10 procent van de aangeboden belritten wordt gebruikt? Niet rijden betekent voor een belbus geen marginale kosten.

Kortom, er is volgens mij niet zoveel fout gegaan in Limburg, behalve waarschijnlijk dat er een aantal jaren lang te veel steeds weer is veranderd.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door WSM »

busburger schreef:Overigens: waarom zou het erg zijn als slechts zo'n 10 procent van de aangeboden belritten wordt gebruikt? Niet rijden betekent voor een belbus geen marginale kosten.
Precies! Er is blijkbaar wel een behoefte (anders zou slechts 0% van de aangeboden ritten gebruikt worden), je kunt op deze manier dus vervoer aanbieden op momenten dat het nodig is, zonder dat er onevenredig veel kosten tegenover staan op momenten dat er geen vervoer nodig is (rondrijden met lege bussen).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door huibf »

We gaan weer terug naar het net wat Hermes reed in Limburg. Maar ik hoop echt dat de bestuurders verder kijken dan hun eigen concessiegebied.
Ze zijn vooral bezig met een hoop mooie glossy rapporten over grensoverschr(ijd)(ein)end vervoer. Maar als ze binnen de landsgrenzen al helemaal niets voorelkaar krijgen laten we dan ophouden met landsoverschrijdend vervoer.

kortweg ze doen hun werk niet naar behoren. Maar ze maken het niet zo bond als de Rabobank bestuurders. Maar dat is offtopic

Ik krijg jeuk bij belbussen, maar uitslag van wens, flexbussen etc, etc, etc. Ho &Go was ook zoiets.
wie heeft er trouwens een flyer of logo van Ho & Go in gemeente Landerd.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Nitein-Repart »

Eens kijken op de wiki:

-Lijn 66 rijdt parallel aan de Maaslijn.
-Op veel trajecten rijden meerdere buslijnen, terwijl de omvang van de dorpen te beperkt is om een hoge frequentie te rechtvaardigen
-Lijn 60 rijdt tussen Venlo en Horst-Sevenum parallel aan het spoortraject Eindhoven-Venlo

Verder weet ik het niet, ben niet bekend met de situatie daar.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef:Ik ben er voorstander van dat zoveel mogelijk kernen bediend blijven omdat OV gewoonweg ook een sociale functie heeft die niet altijd kostendekkend kan zijn.
Ik denk dat je juist keuzes moet maken. Anders krijg je op den duur dezelfde ellende als in Groningen: overal een heel klein beetje OV, maar nergens nog een lijn met een aantrekkelijk vervoersaanbod. De bediening van al die kleine kernen gaat (via het budget) uiteindelijk ten koste van de lijnen die wel potentieel hebben. Die dorpen/gehuchten die buiten de boot vallen kun je beter met een buurtbusje bedienen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Eens kijken op de wiki:
-Lijn 66 rijdt parallel aan de Maaslijn.
-Op veel trajecten rijden meerdere buslijnen, terwijl de omvang van de dorpen te beperkt is om een hoge frequentie te rechtvaardigen
-Lijn 60 rijdt tussen Venlo en Horst-Sevenum parallel aan het spoortraject Eindhoven-Venlo
Dat is een probleem in veel regio's: het budget voor de bus wordt vaak besteed aan lijnen die volledig parallel lopen aan de trein en dus in feite nutteloos zijn.

Het fraaiste voorbeeld is wel de Q-liner van Groningen naar Assen, die een totaal overbodige duplicatie is van de spoorlijn Groningen-Assen. En dat terwijl het OV-bureau GD jaarlijks grote tekorten heeft en niet weet hoe ze het vervoer op andere lijnen overeind moeten houden.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door WSM »

Frans F schreef:Dat is een probleem in veel regio's: het budget voor de bus wordt vaak besteed aan lijnen die volledig parallel lopen aan de trein en dus in feite nutteloos zijn.
Nutteloos? In het geval van lijn 66 worden er dorpen en wijken bediend die geen station hebben :idea: . Of moeten die dorpen dan maar geen OV krijgen, omdat er al een lijntje in de vorm van een spoorlijn langsligt?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door The best »

Frans F schreef:
Erno-BE schreef:Eens kijken op de wiki:
-Lijn 66 rijdt parallel aan de Maaslijn.
-Op veel trajecten rijden meerdere buslijnen, terwijl de omvang van de dorpen te beperkt is om een hoge frequentie te rechtvaardigen
-Lijn 60 rijdt tussen Venlo en Horst-Sevenum parallel aan het spoortraject Eindhoven-Venlo
Dat is een probleem in veel regio's: het budget voor de bus wordt vaak besteed aan lijnen die volledig parallel lopen aan de trein en dus in feite nutteloos zijn.

Het fraaiste voorbeeld is wel de Q-liner van Groningen naar Assen, die een totaal overbodige duplicatie is van de spoorlijn Groningen-Assen. En dat terwijl het OV-bureau GD jaarlijks grote tekorten heeft en niet weet hoe ze het vervoer op andere lijnen overeind moeten houden.
Leuk voorbeeld, maar klopt niet helemaal. Die lijn is best wel druk, ook rijdt die lijn niet naar het station in Assen, maar naar een buitenwijk die best wel een eind van het station ligt. Die lijn zou ik dus niet zomaar wegbezuinigigen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Frans F »

The best schreef:Leuk voorbeeld, maar klopt niet helemaal. Die lijn is best wel druk, ook rijdt die lijn niet naar het station in Assen, maar naar een buitenwijk die best wel een eind van het station ligt. Die lijn zou ik dus niet zomaar wegbezuinigigen.
Het gaat er niet om dat die lijn best wel druk is, maar dat hij vervoerstechnisch overbodig is en daarmee onnodig een hoop OV-budget opeet. Budget dat beter besteed kan worden aan verbindingen waar geen trein rijdt.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zie de Qliner vaak rijden en er zate altijd meer dan 20 personen per rit in. Ik denk niet dat je dat zomaar wil verwijderen als OV-aanbod. Er is een reden dat ze al 3 jaar die lijn uitbreiden. Er zijn gewoon te veel mensen voor het aanbod die met de lijn meewillen. Daarnaast zijn de wijken die bediend worden ten noorden van het station Assen en is dit sneller voor de reiziger.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Nitein-Repart »

WSM schreef:
Frans F schreef:Dat is een probleem in veel regio's: het budget voor de bus wordt vaak besteed aan lijnen die volledig parallel lopen aan de trein en dus in feite nutteloos zijn.
Nutteloos? In het geval van lijn 66 worden er dorpen en wijken bediend die geen station hebben :idea: . Of moeten die dorpen dan maar geen OV krijgen, omdat er al een lijntje in de vorm van een spoorlijn langsligt?
Tja, enigste grote dorp is Belfeld, naar dat kan opgelost worden door Belfeld een station te geven. Voor de rest zijn er geen noemenswaardige plaatsen, dus vraagafhankelijk ov lijkt me voldoende.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door busburger »

In geval van zogenaamde parallelliteit waarin de bus matig bezet is, kan het best een slimme maatregel zijn, de reizigers van die buslijn voor (een deel van) hun reis naar de trein te verwijzen. De huidige ARRIVA-lin 54 tussen Rijssen en Holten, die wel eens door een van de discussianten is genoemd, lijkt mij een aardig voorbeeld daarvan. Voor zover ik weet, zitten de bussen op dat traject niet erg vol, en er liggen ook geen dorpen van betekenis tussenin.

Maar als de bus veel reizigers vervoert, mag je je eerst wel eens een paar dingen afvragen. Waarom kiezen al die reizigers voor de bus, van waar naar waar gaat hun reis (herkomst-bestemming)? Als je aan die reizigers hun busverbinding ontneemt, heb je grote kans dat het alternatief veel slechter is vanuit een oogpunt van totale reistijd, aantal overstappen, frequenties, kans op zitplaats, etcetera. In het geval Groningen-Assen v.v. denk ik dat dat ook de realiteit is. Ga je dus toch de opheffing van zo'n lijn doordrukken, dan bespaart dat wel exploitatiekosten voor het OV-bedrijf of de opdrachtgevende overheid, maar je loopt ook veel opbrengsten mis en riskeert dat er flink wat reizigers helemaal voor het openbaar vervoer verloren gaan. Anderzijds zal het spoorwegbedrijf, zeker als de treinen ook al goed vol zitten, extra kosten moeten maken om de reizigers erbij te kunnen hebben die wel naar de trein overgaan (meer materieelinzet en/of langere perrons).

Er wordt vaak ook over opheffen van "parallelliteit" gesproken alsof daar nog nooit eerder over is nagedacht. Niets is minder waar. Eind jaren '80 voerde de provincie Groningen al het "INTEGRO"-model in, waarbij, om de regionale spoorlijnen te redden, zo veel mogelijk buslijnen richting "de" stad werden geamputeerd op treinstations in de regio. Voor stille buslijnen lijkt dit nog steeds de minst slechte aanpak, maar het kunstmatig afbreken van aantrekkelijke busverbindingen zoals Delfzijl - Appingedam - Groningen v.v. en Zoutkamp - Winsum - Groningen v.v. bleek, zoals onder andere het toenmalige busbedrijf GADO al had voorspeld, in de praktijk rampzalig uit te werken en die lijnen zijn, in enigszins aangepaste vorm, dan ook teruggekeerd.

In die tijd kreeg ik ook een rapport onder ogen van een commissie die de bizarre opdracht had (vrij vertaald): hoe maak ik het busvervoer tussen Assen en Groningen slechter? Ze kwamen zowaar met drie geweldige mogelijke oplossingen: (1) bouw een omweg in de route, (2) verlaag de frequentie (de lijnen 50 en 51 reden destijds op basis van de toenmalige NVS-normen samen een kwartierdienst, en een vervoerkundige vertrouwde mij toe dat dat eigenlijk 8 keer per uur zou mogen zijn) of (3) breek de lijnen in tweeën (iedereen overstappen bij De Punt, haha!). Het is oplossing (2) geworden. Maar het OV-bloed kruipt waar het niet gaan kan, en de halfuurdienst is dan ook in de loop van de tijd versterkt met diverse (spits)sneldiensten.

Een ander weinig gelukkig voorbeeld is het aantakken van streekbuslijnen bij station Breukelen, eind 2008. De provincie wilde dat om aan een voorwaarde van NS te voldoen voor verhoging van de treinfrequentie Breukelen - Utrecht v.v. Lijn 120 kreeg al spoedig weer zijn oorspronkelijke route Amsterdam - Utrecht v.v. terug, al was er (en dat is op zichzelf prima) wel een overstapmogelijkheid van/op de trein te Breukelen bij gekomen. De oude lijn 140 (Haarlem -) Uithoorn - Utrecht v.v. werd lijn 130 Uithoorn - Breukelen v.v., en dat laatste is tot nu toe zo gebleven, maar het is veelzeggend dat de 15-meterbussen die Connexxion oorspronkelijk op de nieuwe lijn 130 inzette, inmiddels naar andere rayons zijn verdreven om plaats te maken voor 12-meterbussen.

Wat Limburg betreft, is bij de concessieverlening eind 2006 uitentreuren aandacht besteed aan de "visgraat"-gedachte (met excuus voor gebruik van de naam van een van onze mede-discussianten) inzake aantakken van buslijnen aan de trein, met name langs de Maaslijn en de Heuvellandlijn, die immers aan hetzelfde vervoerbedrijf toevielen. Ook daarbij is in latere jaren het een en ander rechtgezet. Lijn 66 bijvoorbeeld kreeg te Reuver in beide richtingen een stilstand volgens dienstregeling van maar liefst 7 minuten, zodat er optimale overstapmogelijkheden bestonden in relatie met de Maaslijn en lijn 66 eigenlijk alleen maar behoefde te functioneren om de inwoners van de tussenliggende plaatsen zo snel mogelijk naar de trein te brengen, en omgekeerd. Het is 'm niet geworden. De behoefte aan de oude, snellere lijn 66 (huidig lijnnummer) bleek te groot.
Laatst gewijzigd door busburger op za 11 jan 2014, 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door WSM »

Erno-BE schreef:Tja, enigste grote dorp is Belfeld, naar dat kan opgelost worden door Belfeld een station te geven.
Prima oplossing :!: .
Eventueel een klein busje op en neer naar Beesel en wat scholierenritten in de spits inleggen voor Broekhin en dan is het elegant op te lossen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

Voor Assen-Groningen kan het komen, omdat het meeste van Assen aan de noordkant ligt ten opzichte van station Assen.
Vanaf M.L. Kingweg is het natuurlijk wel sneller en goedkoper om de bus te pakken ipv de trein.

Alle aantrekkelijke verbindingen zouden natuurlijk behouden moeten blijven, Er zijn wel sterke lijnen nodig om het OV ook te kunnen redden. Wat wel mogelijk is, is om in zeer rustige mogelijkheden te kijken of het aanbieden wel nuttig is.

Daarnaast wordt er altijd vanuit gegaan dat iedere busreiziger ook een treinreiziger is. Ik betwijfel of dat klopt.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

http://www.l1.nl/nieuws/239584-vestigin ... et-limburg
Vestiging nieuw OV-bedrijf moet in Limburg
Directie en staf van het bedrijf dat het openbaar vervoer in Limburg vanaf eind 2016 gaat verzorgen, moeten in Limburg gevestigd zijn.Dat geldt ook voor het callcenter voor reizigers.

Gedeputeerde Patrick van der Broeck zei dat in een statencommissie. Hij ging in op een pleidooi van het CDA om Limburg de verplichte thuisbasis te laten zijn van de nieuwe vervoerder. Volgens CDA-statenlid Jeu Titulaer is dat goed voor de werkgelegenheid, voor de communicatie met de reiziger en voor de afstemming met de provincie.

Daarom hoeft een vervoerder zonder Limburgs hart hier geen zaken komen te doen, aldus Titulaer.

Die kreeg ondermeer steun van Albert Leppers van de Universele Seniorenpartij. Die stelde de huidige vervoerder Veolia als voorbeeld.

Gedeputeerde Van der Broeck is het er daar dus mee eens.
Is dit weleens toegestaan?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door huibf »

Laat ze eerst eens zorgen dat er ūberhaubt bussen rijden. Want veel middelgrote plaatsen zijn straks na 18.30 niet meer bereikbaar. Dat is pas werkgelegenheid.
Klantenservice en belbus hoeft niet per definitie in Limburg te zitten. Vervoersdeskundige en bijsturing wel.

Bewijst maar eens met wat voor randzaken ze zich bezighouden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Frans F »

CamilleKreemers schreef: Is dit weleens toegestaan?
Volgens mij kan deze eis wettelijk niet. In Duitsland (Saarland als ik me goed herinner) heeft men vorig jaar geprobeerd te eisen dat treinmaterieel in de eigen regio onderhouden moest worden (om de werkplaats van DB te beschermen) en dat bleek ook strijdig met de aanbestedingswetgeving.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 13 jan 2014, 20:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Vervoersdeskundige en bijsturing wel.
De vervoerskundige van Arriva Brabant zetelt in Heerenveen en dat gaat prima. Enige (fysieke) afstand tot de politiek heeft ook voordelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ovVeluwe en 21 gasten