Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door jjasloot »

Dichterbij heb je die ook in het Verenigd Koninkrijk, zoals bijvoorbeeld bij First in Glasgow
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door en-es »

Of in Coventry zoals ik 9 jaar geleden mocht ervaren.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Z2N »

Waarom helemaal naar het VK? Het GVB verkoopt zijn tickets ook gewoon via de app. In Parijs zijn ze zelfs al een stapje verder, en kan je op je telefoon een kaartje kopen, en met NFC dan de poortjes openen indien nodig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Etienne »

Is er een update geweest van de lijnfilms? Het viel me vandaag in Maastricht op dat de lijncijfers op de serie E-citea's uit de 9700-serie dikker weergegeven wordt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Dat is al een hele tijd gaande, zie onderstaand bericht. :Y
maaslynx schreef: vr 03 jul 2020, 12:25 9625 reed gisteren het rondje lijnen 7 & 10. De bussen met update vallen op door de dikgedrukte lijnnummers. Zag vanochtend 9615 op lijn 2 ook met dikgedrukt lijnnummer, dus die zal de update ook wel gehad hebben.

De oude software toont lijn 4 verkeerd (groen ipv oranje), 7 (geen ipv oranje) en 9 (geen ipv groen). De SLF's die eind 2018 geleverd zijn toonden dit allemaal onjuist, maar dit lijkt eindelijk rechtgezet te gaan worden :)
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door bartjemestrom »

Er is over heel Limburg een actie gaande waarbij bussen een andere aanstuurunit krijgen waardoor bijv "hangende" lijnnummers of bestemmingen tot het verleden behoren.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

umbusko schreef: vr 23 apr 2021, 23:28 Dat is al een hele tijd gaande, zie onderstaand bericht. :Y
maaslynx schreef: vr 03 jul 2020, 12:25 9625 reed gisteren het rondje lijnen 7 & 10. De bussen met update vallen op door de dikgedrukte lijnnummers. Zag vanochtend 9615 op lijn 2 ook met dikgedrukt lijnnummer, dus die zal de update ook wel gehad hebben.

De oude software toont lijn 4 verkeerd (groen ipv oranje), 7 (geen ipv oranje) en 9 (geen ipv groen). De SLF's die eind 2018 geleverd zijn toonden dit allemaal onjuist, maar dit lijkt eindelijk rechtgezet te gaan worden :)
Om hier nog even op terug te komen; die lijnkleuren in Maastricht blijven een beetje onduidelijk, vooral ook omdat alleen de stadsbussen ze tonen. Dus ik doe even een samenvatting. De 1 (roze), 2 (roze), 3 (groen), 5 (donkerblauw), 6 (lichtblauw) en 10 (rood) zijn duidelijk. Dan is er nog de 8 (oranje), maar daar rijden uitsluitend 8-persoonsbussen zonder kleurweergave op. De 4, 7 en 9 zijn onduidelijk. Die stonden altijd in de data met 4 groen, 7 donkergroen en 9 geel. Op de 4 en de 7 reden in eerste instantie bijna uitsluitend streekbussen (zonder kleurweergave), maar de enkele keren dat ik een stadsbus zag toonde die op de 4 inderdaad groen en op de 7 alleen een gelig cijfer zonder achtergrondkleur. Maar gisteren heb ik een 7 gezien met vernieuwde software en achtergrondkleur geel. Op de 9 heb ik bussen gezien met een gele achtergrondkleur, maar de bussen met een nieuwe software tonen hier als achtergrondkleur groen. Wat de nieuwe software bij de 4 doet weet ik niet. In de data zijn de kleuren niet aangepast, dus ik ben nog in dubio wat ik nou het beste op de wiki kan opnemen.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door cassie127 »

Ik zou de kleuren van de lijnennetkaart van Maastricht aanhouden die op de website van Arriva staat. Die komen vrijwel overeen met wat je hierboven geschreven hebt. Zie https://dienstregeling.stackstorage.com ... vz2Ka6RTBn
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Durashift »

Hainje schreef: di 20 apr 2021, 11:27 Waterstof is nu nog loeiduur inderdaad, het is slechts een kwestie van tijd totdat het normaal geprijsd is. (..)
Inderdaad, de tijd zal het leren..
(..)U kunt zich afvragen waarom er toch zoveel aandacht voor waterstof (H2) wordt gevraagd door allerlei partijen. Dat terwijl waterstof, zoals nergens wordt weersproken, allesbehalve een verbetering met zich mee brengt, zowel op het gebied van efficiency, kosten als milieu- en klimaatplannen. Daarnaast is waterstof praktisch gezien behoorlijk onhandig. Het is niet zonder reden dat er praktisch geen auto's op waterstof zijn. (..)
http://waterstofgate.nl/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Jef400 »

Nou vind ik een site die met een kruistocht tegen Waterstof bezig is ook niet de meest betrouwbare bron.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Suus »

Ik heb een paar berichten eerder ook al betoogd dat ik weinig zie in OV op waterstof.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Jef400 »

Lieve Suus, ik heb het specifiek over deze bron. Jouw berichten vind ik op dat vlak al stukken geloofwaardiger.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Durashift »

Och, bron.. ik kwam die site laatst tegen en ik dacht nu: laat ik jullie er ook even kennis mee maken. :D

Of het een kruistocht betreft? Weer niet.. denk dat sommige pro's ook aardig een kruistocht / drammen met hun energietransitie gewauwel..
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Suus schreef: ma 19 apr 2021, 23:03 Al jaren geleden schreef ik op dit forum dat ik heel benieuwd was hoe de bovenleiding rondom Venlo aangelegd zou worden, aangezien de 15kV uit Duitsland tot halverwege het emplacement komt en dat aanpassen heel duur is en voor veel vervoerders geen gewenste ontwikkeling. En na al die jaren heb ik nog steeds geen oplossing gelezen in de documentatie.
Er zijn plannen om ook de omschakelbare bovenleiding in Venlo te verwijderen want niemand snapt het meer/kan het nog repareren, maar je kunt inderdaad nergens zomaar een spanningssluis neerleggen. Te ver richting Venlo (ofwel: zoals het nu is) en de Maaslijn kruist het 15 kV gedeelte, te ver richting Duitsland en je onderbreekt de noodzakelijke tractie om de heuvel op te komen, en bovenaan de heuvel is ook weer niet optimaal omdat je dan ook al in Duitsland zit en je wel een stukje van de railterminal af moet blijven.
En dan schijnen er locs te zijn die 2 minuten nodig te hebben bij een spanningswissel, en dat heb je daar gewoon niet.

De enige oplossing die ik zie is spoor 4 ongelijkvloers richting Tegelen te laten gaan (en dus onder de spoorwegovergang Broekestraat door). Dan kun je 15 kV op de hoge sporen laten zoals het is en op de lage sporen een spanningssluis maken ter hoogte van de reinigingssporen.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Vergeef me mijn gebrekkige kennis over spanningswisselingen, maar hoe kunnen NS-treinen dan wél op de andere spanning doorrijden? Immers moet een VIRM of incidentele ICM wel eens gerangeerd worden op het emplacement.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Suus »

Op de sporen 1 t/m 3 is de spanning op de bovenleiding deels om te schakelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Meltrain »

Is het een optie om de FLIRT's geschikt te maken voor 15 kV?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Meltrain schreef: ma 03 mei 2021, 18:00 Is het een optie om de FLIRT's geschikt te maken voor 15 kV?
Het is altijd mogelijk. Je moet afwegen of die kosten opwegen tegen bijvoorbeeld mijn plan om ongelijkvloers te gaan.
Er moet toch nieuw materieel gekocht worden en er is al een serie die ook onder 15 kV kan rijden en de nieuwe RE naar Eindhoven moet dat ook krijgen.

Plutona schreef: ma 03 mei 2021, 17:41 Vergeef me mijn gebrekkige kennis over spanningswisselingen, maar hoe kunnen NS-treinen dan wél op de andere spanning doorrijden? Immers moet een VIRM of incidentele ICM wel eens gerangeerd worden op het emplacement.
Die hoeven daar niet te komen. Spoor 1-4 is 1500V, als je naar de reinigingssporen wil ligt er aan het einde van spoor 1 een wisselstraat (85, 97, 91, 93, 95) en na die wisselstraat kun je de spanningssluis maken. Dat is dan voor doorgaande treinen die wel snel kunnen omschakelen. Goederentreinen rijden nog altijd via de hoge sporen
De sporen naar de tankplaat en waar Arriva zijn treinen opstelt is ook via die wisselstraat te bereiken (en vanaf spoor 4) en heeft geen uitgang aan de duitse kant.

Dit idee (van sporenplan.nl)
Hier ligt de spanningssluis na wissels 53-55 zodat je van spoor 1-3 ook naar Tegelen kan. Als je de spanningssluis voor die wissels legt (waar (33) en (34) staat) moet je wissel 53A/B opruimen en kun je alleen nog maar van spoor 4 naar Tegelen, ik denk dat dat wat te beperkt is.

Een andere optie is wissel 55A/B opruimen, spoor 34 op 1500V en spoor 33 als enige spoor met doorgang naar Duitsland. Vraag is of dat werkt als de RE uit Duitsland door gaat rijden naar Eindhoven.
Het ligt er een beetje aan waar een stuk spanningsloos spoor ingepast kan worden.

[edit] Je kunt het spoor van de tankplaat natuurlijk ook doortrekken naar spoor 4 (35) want die tankplaat is niet meer nodig. Dan kun je wissel 53A/B opruimen, en als je dan ook nog 55A/B opruimt heb je een heel lang spoor 33 en 34 waar je een spanningssluis kunt neerleggen. Nadeel is dat de toegang tot de opstelsporen van Arriva dan een doorgaand spoor wordt.

[edit] Nog een ander idee: spoor 34 dichter bij 35 leggen en laten aansluiten op 56, van daaruit kom je op spoor 1-3, dan heb je ruimte om spoor 52 (tankplaat) op spoor 35 aan te sluiten en aan de Venlose zijde maak je een wissel naar de opstelsporen en rechtdoor kom je terecht waar spoor 34 lag in aansluiten op wissel 91.
Maar dat is best een flinke verbouwing.

Afbeelding
maaslynx
Berichten: 126
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door maaslynx »

umbusko schreef: zo 25 apr 2021, 13:52 Wat de nieuwe software bij de 4 doet weet ik niet. In de data zijn de kleuren niet aangepast, dus ik ben nog in dubio wat ik nou het beste op de wiki kan opnemen.
9601 kwam hier net voorbij op lijn 4 en toonde oranje. Men lijkt eindelijk alles conform de routekaart te doen :)
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door bartjemestrom »

De komende weken rijdt lijn 377 een aangepaste dienstregeling en route door werkzaamheden aan de Napoleonsweg in Baarlo. De lijn rijdt voorlopig zoveel mogelijk met 10 meter vanwege de route dwars door het dorp. De stadsdienst van Roermond zal waarschijnlijk meestal met 12 meter rijden.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Vervoerplan 2022:
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... 0b371345aa

Weinig opzienbarends; Vrijthof keert nog maar beperkt terug, vooral de 370-reeks in het midden gaat erop vooruit.
Seat Ibiza
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Seat Ibiza »

Plutona schreef: di 21 sep 2021, 18:26 Weinig opzienbarends; Vrijthof keert nog maar beperkt terug
Nou, de invoering van de ringlijnen 9 en 11 in Maastricht vind ik toch wel echt nieuws. Lijn 11 rijdt station - Céramique - Kennedybrug - Pr. Bisschopsingel - Hertogsingel - Statensingel - Markt - Station. Lijn 9 doet dat rondje andersom. Het vervallen deel van lijn 9 in Villapark wordt overgenomen door een nieuwe lijn 12, die vanaf Boschpoort komt. Lijn 48 rijdt niet meer naar Boschpoort, maar in plaats daarvan naar het station.

Edit: correctie lijnnummer bus naar Kanne
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op do 23 sep 2021, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ZO6176 »

Hadden ze de ringlijnen beter 11 en 12 kunnen nummeren. Dat zijn 2 opeenvolgende cijfers. En 9 het deel naar villapark kunnen noemen
PHS

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Seat Ibiza schreef: wo 22 sep 2021, 12:50 Nou, de invoering van de ringlijnen 9 en 11 in Maastricht vind ik toch wel echt nieuws. Lijn 11 rijdt station - Céramique - Kennedybrug - Pr. Bisschopsingel - Hertogsingel - Statensingel - Markt - Station. Lijn 9 doet dat rondje andersom. Het vervallen deel van lijn 9 in Villapark wordt overgenomen door een nieuwe lijn 12, die vanaf Boschpoort komt. Lijn 34 rijdt niet meer naar Boschpoort, maar in plaats daarvan naar het station.
Lijnen 9 en 11 zijn een veredeld ''rondje centrum''...
Met lijn 34 bedoel je waarschijnlijk 48? Heel vroeger bestond Maastricht station - Kanne ook, maar dat is misschien wel al 25 jaar geleden.
Wat ik me afvraag is of lijn 12 (Villapark) met 8-persoons gereden gaat worden. Verder had het me verstandiger geleken om die bus via de route van lijn 78 vanuit Villapark naar het centrum te laten rijden (via Wilhelminasingel - Mosae Forum)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten