Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6401
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Milco »

Hierbij valt het mij op dat de bediening van de Uniklinik in Aachen door Arriva vervalt. Was deze verbinding dusdanig rustig?
Medewerker Verloning bij RGF Staffing The Netherlands.

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 05-05-2021
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 2657
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Volgens Arriva wel. De Duitse 33 biedt per slot van rekening ook een kwartiersdienst vanaf Vaals, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen. Hoeveel mensen zouden standaard naar een ziekenhuis in het buitenland gaan?
Plutona
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Op dat stuk heb ik een keer of 5 à 6 gezeten. Altijd de enige passagier in beide richtingen. Het enige - kleine - voordeel dat het heeft is dat je geen apart kaartje hoeft te kopen.
bartjemestrom
Berichten: 844
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door bartjemestrom »

Uit eigen ervaring heb ik een enkeling in die bus gezien, voor de rest altijd leeg gereden.

Het traject Heerlen-Vaals wordt lijn 43 en gaat weer via de Akerstraat rijden ipv de Zuyd Hogeschool. Tevens zal er geen zondagse koppeling meer zijn voor het Drielandenpunt.

Lijn 9 zal het traject Kerkrade Busstation-Luckerheide-Eygelshoven-Mondo Verde-Landgraaf Station gaan rijden in avond en op zondag zodat lijn 6 (huidige 29) dan alleen nog via Haanrade zal rijden. De huidige tussenslagen vervallen dan.

Tevens zullen lijn 36 en 37 gekoppeld worden aan lijn 3 tussen Brunssum en Heerlen station. Daar gaat lijn 3 over op lijn 6. De elektrische bussen zullen dus niet meer op Parkstad Stadion komen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6401
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Milco »

Ik zie naast lijn 159 tussen busstation Vaals en het Drielandenpunt in de ovinfo-app ook lijn 259 die dezelfde route aflegt. Wat is het verschil tussen beide lijnen?
Medewerker Verloning bij RGF Staffing The Netherlands.

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 05-05-2021
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6608
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 159 wordt vernummerd naar 259 per 13 december.
2-10-2020: Trein 3.310 km, Bus 138 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6401
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Milco »

Dank. Dat lijn 159 vanaf 13 december totaal niet meer rijdt was mij niet eens opgevallen... :@
Medewerker Verloning bij RGF Staffing The Netherlands.

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 05-05-2021
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 1196
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ICE11 »

umbusko schreef: do 05 nov 2020, 15:43 Volgens Arriva wel. De Duitse 33 biedt per slot van rekening ook een kwartiersdienst vanaf Vaals, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen. Hoeveel mensen zouden standaard naar een ziekenhuis in het buitenland gaan?
Vanaf Vaals rijden wij met de 33 maar een halfuursdienst maar dat is voor de verbinding richting Uniklinik helemaal voldoende. Wie van Vaals richting Aachen-Centrum wil rijdt sowieso met lijnen 25 of 350 want dat is sneller. Ik heb lijn 21 echter bij de Uniklinik nooit met passagiers gezien. Overigens was ooit gepland, met lijn 21 niet alleen tot Uniklinik, maar tot Campus melaten rijden, dat ging wel niet door.
Laatst gewijzigd door ICE11 op do 05 nov 2020, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 2657
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Oh ja, je hebt gelijk. Had iets te snel gelezen, is inderdaad maar 2x/uur.
Plutona
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

bartjemestrom schreef: do 05 nov 2020, 17:56 Uit eigen ervaring heb ik een enkeling in die bus gezien, voor de rest altijd leeg gereden.

Het traject Heerlen-Vaals wordt lijn 43 en gaat weer via de Akerstraat rijden ipv de Zuyd Hogeschool. Tevens zal er geen zondagse koppeling meer zijn voor het Drielandenpunt.

Lijn 9 zal het traject Kerkrade Busstation-Luckerheide-Eygelshoven-Mondo Verde-Landgraaf Station gaan rijden in avond en op zondag zodat lijn 6 (huidige 29) dan alleen nog via Haanrade zal rijden. De huidige tussenslagen vervallen dan.

Tevens zullen lijn 36 en 37 gekoppeld worden aan lijn 3 tussen Brunssum en Heerlen station. Daar gaat lijn 3 over op lijn 6. De elektrische bussen zullen dus niet meer op Parkstad Stadion komen.
Aan welke lijn wordt lijn 6 gekoppeld buiten de vakanties, als lijn 3 tot het Stadion rijdt?
bartjemestrom
Berichten: 844
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door bartjemestrom »

Lijn 3 wordt Schinveld-Brunssum-Heerlen Station - Parkstad Stadion.
2x per uur Schinveld-Stadion en 2x per uur Brunssum-Heerlen Station
Die ritten Brunssum - Heerlen Station is dus gekoppeld aan lijn 6.

Lijn 6 wordt Heerlen Station - Kerkrade Busstation via Haanrade/Luckerheide

Dus vanuit Sittard wordt het straks lijn 36 of 37 naar Brunssum > Lijn 3 naar Heerlen Station > Lijn 6 naar Kerkrade
BusFreakRotterdam
Berichten: 639
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Waarom wordt lijnnummer 159 vernummerd naar lijnnummer 259? Hier zie ik de logica niet van.
Als lijn 43 niet doorgekoppeld wordt aan lijn 259 betekend dit dat lijn 43 langere wachttijd krijgt op Vaals busstation?
Als lijn 259 op zondagen gaat rijden waarom laten ze dan lijn 59 ook niet rijden?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6608
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 59 heeft een heel ander soort markt dan lijn 259. Lijn 159/259 rijdt de Vaalserberg op en bedient daar een toeristische attractie, terwijl lijn 59 twee kleine dorpjes, Holset en Vijlen, bedient. Voordat Arriva zijn intrede deed reed lijn 61 dit laatste traject, maar dan via Hilleshagen en Mechelen door naar Gulpen.
Lijn 59 is overigens 's avonds en op zondag een belbus tussen Mamelis en Vijlen. Bij Mamelis is er een aansluiting op lijn 43 en 350.
Ik heb nog niet de hele dienstregeling van lijn 43 bekeken, maar het verbaast me niet als de wachttijd in Vaals minder lang wordt door de snellere route in Heerlen.
2-10-2020: Trein 3.310 km, Bus 138 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
Plutona
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Ik zag verder nog een andere wijziging: Lijn 8, nu nog 22, gaat ook naar het stadion rijden doordeweeks. Dat is nu niet het geval toch?
bartjemestrom
Berichten: 844
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door bartjemestrom »

Het lijkt me logisch dat de rijtijden van lijn 43 worden aangepast. Ik zie in de OVinfo app dat deze om xx:11 en xx:41 aankomt en om xx:13 en xx:43 vertrekt. Mooi snelle kering dus.

De huidige 22 rijdt alleen tussen Waubach en Heerlen station inderdaad.
umbusko
Donateur
Berichten: 2657
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

ArrivaBas schreef: vr 06 nov 2020, 09:47 Lijn 59 heeft een heel ander soort markt dan lijn 259. Lijn 159/259 rijdt de Vaalserberg op en bedient daar een toeristische attractie, terwijl lijn 59 twee kleine dorpjes, Holset en Vijlen, bedient. Voordat Arriva zijn intrede deed reed lijn 61 dit laatste traject, maar dan via Hilleshagen en Mechelen door naar Gulpen.
Lijn 59 is overigens 's avonds en op zondag een belbus tussen Mamelis en Vijlen. Bij Mamelis is er een aansluiting op lijn 43 en 350.
Ik heb nog niet de hele dienstregeling van lijn 43 bekeken, maar het verbaast me niet als de wachttijd in Vaals minder lang wordt door de snellere route in Heerlen.
Ik heb nooit begrepen waarom die 59 's avonds en op zondag alleen tussen Mamelis en de Vijlenberg rijdt (een stukje van 2 minuten). Waarom niet gewoon de hele route (van 14 minuten)? Het is per slot van rekening al een belbus, dus je moet al een chauffeur en busje paraat hebben. Ik zou niet weten waarom het traject naar Vaals een probleem zou vormen. Zo ben ik zelf al eens noodgedwongen op een zondag van Maastricht op en neer naar Holset gefietst, omdat er dus geen bus reed. :roll:
Plutona
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Op welke lijnen komt het elektrisch materiaal uit Heerlen dan wel te rijden? 1 t/m 5? Waar zijn in de regio Heerlen trouwens oplaadpunten?
nvdw
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door nvdw »

umbusko schreef: vr 06 nov 2020, 12:39Ik heb nooit begrepen waarom die 59 's avonds en op zondag alleen tussen Mamelis en de Vijlenberg rijdt (een stukje van 2 minuten). Waarom niet gewoon de hele route (van 14 minuten)?
Mogelijk is Vijlen een verplicht te bedienen kern (ook al is dat dan per belbus) en Holset niet.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6608
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ArrivaBas »

Holset is een dorpje van krap 250 inwoners. Er zijn zelfs in Limburg grotere dorpen zonder vaste bediening.
2-10-2020: Trein 3.310 km, Bus 138 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 2657
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Uiteraard, als die 59 überhaupt niet zou rijden, zou ik dat kunnen begrijpen. Maar wat je ermee wint om wel een (mogelijk verplichte) belbus naar de Vijlenberg te rijden, maar hem niet die paar andere dorpen te laten bedienen, dat begrijp ik niet. Ik heb ooit eens gekeken of er meerdere belbussen in de omgeving waren waar dan dat ene busje voor zou moeten volstaan, waardoor een uitgebreidere dienstregeling voor de 59 niet zou passen, maar volgens mij zijn die er niet. Ik neem aan dat de chauffeur betaald krijgt om standby te staan? Dan zijn het maar heel weinig extra kosten (mogelijk wat benzine) om het netwerk toch net wat aantrekkelijker te maken.
Wievank
Berichten: 283
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Wievank »

Dat klinkt veel te logisch, en zo blijkt de wereld vaak niet in elkaar te zitten. Een fout die ik zelf ook maar al te vaak wil maken ;)

Dit soort ritten worden vrijwel altijd uitbesteed, en dat gaat vaak op basis van het aantal theoretische DRU's cq DRK's als alle ritten gereden zouden moeten worden, maal een deelfactor omdat de meeste niet daadwerkelijk rijden. Door deze zeer theoretische benadering maakt het daardoor voor de opdrachtgevende partij dus wel uit of er een extra dorp als optie meegenomen zou moeten worden of niet.
Dat in de praktijk je in feite net zoveel personeel, voertuigen, brandstof, enzovoorts nodig hebt, dat is dan dus niet relevant.
nvdw
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door nvdw »

En als het uitbesteed wordt aan een lokale taxionderneming, wat waarschijnlijk het geval is, maakt dat laatste ook niet meer uit.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq
bartjemestrom
Berichten: 844
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door bartjemestrom »

Plutona schreef: vr 06 nov 2020, 13:34 Op welke lijnen komt het elektrisch materiaal uit Heerlen dan wel te rijden? 1 t/m 5? Waar zijn in de regio Heerlen trouwens oplaadpunten?
Men laad alleen op in Sittard.

36/37-3-6-6-3-36/37
umbusko
Donateur
Berichten: 2657
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

De nieuwe dienstregeling, die eerst in OV-Info stond vanaf 13 december, staat er nu pas in vanaf 1 januari (en de oude t/m 31 december). Ik neem dus aan dat ook hier de ingangsdatum verschoven is.
bartjemestrom
Berichten: 844
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door bartjemestrom »

Er is mij geen aanpassing bekend. Lijkt ook alleen in Limburg Noord te zijn. Ik vermoed een fout in de data. Zal er naar laten kijken. Hoe is het op 9292 bijv?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten