Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 16795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Meltrain »

Google Translate geeft als vertaling: "Geld is koning". :s
Maar je kunt dus niet pinnen?
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
cassie127
Berichten: 4978
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door cassie127 »

In Duitse bussen is het over het algemeen niet mogelijk om te pinnen. Indien er een automaat staat in de bus/tram kan het vaak wel, maar ook lang niet altijd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
nvdw
Donateur
Berichten: 2464
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door nvdw »

Meltrain schreef: di 05 jan 2021, 20:34 Google Translate geeft als vertaling: "Geld is koning". :s
“Contant geld is koning” zou beter zijn; Bargeld (baar geld) is zichtbaar en tastbaar, anders dan cheques en girale transacties.

Ja toch? ;)
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6605
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ArrivaBas »

Niet alleen in Duitsland lijkt men de voorkeur te geven aan contant geld: In Oostenrijk ken ik een bergrestaurant dat wel gratis wifi aanbiedt, maar alleen contant geld accepteert. _O-
Maar in Nederland is het contant geld ook alleen maar van de bus gehaald naar aanleiding van een groot aantal overvallen in met name Brabant.
2-10-2020: Trein 3.310 km, Bus 138 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10412
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Z2N »

Het is natuurlijk niet alleen in Nederland een issue geweest, in Londen kan je niet meer met contant geld betalen in de bus, en in steden als Edinburgh kan je alleen maar het correcte bedrag in een machine werpen zonder dat de chauffeur erbij kan. Om maar niet te beginnen over de vele Franse steden waar je momenteel alleen per SMS kan betalen als je zonder kaartje bij de halte staat.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Anne
Donateur
Berichten: 1784
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Anne »

ICE11 schreef: ma 04 jan 2021, 22:15 Op lijn 350 is tussen Aachen en Vaals het hele AVV-assortiment geldig, dus ook het region3tarif.
Arriva verkoopt in de bus het Ritkaartje Limburg Stad dat geldig is binnen de bebouwde kom van Aachen/Vaals.
Het AVV assortiment is dan voor de buiten de bus gekochte kaartjes.
Gebruikersavatar
Anne
Donateur
Berichten: 1784
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Anne »

ArrivaBas schreef: di 05 jan 2021, 21:21 In Oostenrijk ken ik een bergrestaurant dat wel gratis wifi aanbiedt, maar alleen contant geld accepteert. _O-
En de bestellingen worden zeker ook digitaal opgenomen en naar de keuken/bar gestuurd.
Post
Berichten: 702
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Post »

ArrivaBas schreef: di 05 jan 2021, 21:21 Maar in Nederland is het contant geld ook alleen maar van de bus gehaald naar aanleiding van een groot aantal overvallen in met name Brabant.
Het is met die reden verdwenen, maar het pinnen was daarvoor ook al bezig om uitgerold te worden in de bussen. Waarschijnlijk was zonder het afschaffen van cash het op dit moment wel in alle bussen mogelijk geweest om te pinnen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 16795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: wo 06 jan 2021, 01:00 en in steden als Edinburgh kan je alleen maar het correcte bedrag in een machine werpen zonder dat de chauffeur erbij kan.
Dat is in de VS ook. Dus hadden we de avond ervoor maar alvast 4x $2,35 uitgeteld, zodat we de chauffeur niet te veel zouden ophouden. (In één keer $9,40 betalen kon uiteraard niet.)
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
nvdw
Donateur
Berichten: 2464
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door nvdw »

Er zijn zelfs van die muntinwerpsystemen in de VS die niks teruggeven. Niet gepast = bedankt voor de fooi ;)
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq
Jef400
Donateur
Berichten: 5358
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Jef400 »

Yups, wat dat betreft is die Nederlandse chipkaart zo gek nog niet.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
ZO6176
Donateur
Berichten: 3870
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ZO6176 »

nvdw schreef: wo 06 jan 2021, 09:53 Er zijn zelfs van die muntinwerpsystemen in de VS die niks teruggeven. Niet gepast = bedankt voor de fooi ;)
Dat had vroeger de verkoopautomaat van de Amsterdamse metro ook. Daar zat een knop op met de tekst "accoord met overbetaling".
Pim-AllianceB95
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Pim-AllianceB95 »

In Dublin krijg je ook geen geld terug, maar een bonnetje waarop het bedrag dat je retour had moeten krijgen staat. Als je er voldoende hebt verzameld, kun je vervolgens een half uur in de rij voor het DublinBus loket gaan staan om je geld te innen :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10412
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Z2N »

Dublin is nou net zo makkelijk met z'n Leap Card: als je ermee klaar bent kan je online de kaart ongeldig laten verklaren, en krijg je de vijf euro borg en het overgebleven saldo automatisch terug. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 8299
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door regenmaker »

cassie127 schreef: di 05 jan 2021, 20:56 In Duitse bussen is het over het algemeen niet mogelijk om te pinnen. Indien er een automaat staat in de bus/tram kan het vaak wel, maar ook lang niet altijd.
Bij de STOAG in Oberhausen kan je tegenwoordig gewoon mit Karte bezahlen. ;)

bron

Ook in Hamburg en Chemnitz is dat sinds kort mogelijk, dus een kwestie van tijd voordat het rondom Aachen ook kan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
1 juli 2021 - KVS neemt lijnbundels in Kreis Viersen over
cassie127
Berichten: 4978
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door cassie127 »

Ja gelukkig beginnen de Duitsers ook in te zien dat pinnen best handig kan zijn. Maar ja in Duitsland gebruiken veel bedrijven ook nog de Fax... Die zijn nog lang niet overal zover in de digitalisering
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46263
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Suus »

De poli van het ziekenhuis waar ik mijn medicatie bestel faxt het recept ook nog naar de apotheek.
Rame à l'approche
Plutona
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46263
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Suus »

Al jaren geleden schreef ik op dit forum dat ik heel benieuwd was hoe de bovenleiding rondom Venlo aangelegd zou worden, aangezien de 15kV uit Duitsland tot halverwege het emplacement komt en dat aanpassen heel duur is en voor veel vervoerders geen gewenste ontwikkeling. En na al die jaren heb ik nog steeds geen oplossing gelezen in de documentatie.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 11155
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Hainje »

Stel maar uit tot waterstoftreinen rendabel zijn, zou ik zo zeggen. Scheelt een hoop gekloot met kabels, van dat geld wat je bespaart met niet elektrificeren kan gok ik het hele traject wel dubbelspoor krijgen.
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
teun
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door teun »

Ik dacht dat ik wat voorbij had horen komen over een spanningssluis tussen Venlo en Kaldenkirchen een tijdje terug maar ik kan het zo snel niet meer vinden.
Plutona
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Nog wat WINK-jes bestellen zou een hoop tijd en geld schelen ja. Misschien komt er dan ooit ook nog eens een sneltrein.
DingeZ
Berichten: 338
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door DingeZ »

Hainje schreef: ma 19 apr 2021, 23:34 Stel maar uit tot waterstoftreinen rendabel zijn, zou ik zo zeggen. Scheelt een hoop gekloot met kabels, van dat geld wat je bespaart met niet elektrificeren kan gok ik het hele traject wel dubbelspoor krijgen.
Om het vervolgens weer kwijt te zijn aan waterstof? Waterstof is echt roeiduur en hartstikke inefficiënt. Als dat kleine stukje het probleem is, zorg dan dat ze een accu hebben voor ongeveer een kilometer.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 11155
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Hainje »

Waterstof is nu nog loeiduur inderdaad, het is slechts een kwestie van tijd totdat het normaal geprijsd is. Tegen die tijd is het traject wel verdubbeld.
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46263
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Suus »

Er zijn op dit moment drie stromen waterstof:
1. Restproduct van een productieproces
2. Productie met behulp van fossiele brandstof
3. Productie met behulp van groene stroom

Waterstof als brandstof inzetten voor voertuigen is eigenlijk alleen acceptabel als waterstof uit de eerste bron komt. Gebruik je waterstof waarvoor bij de productie een fossiele brandstof is gebruikt, dan is het probleem wat ook de brandstofmotor heeft niet verholpen.

Waterstof geproduceerd met groene stroom heet een ander doel. Op het moment dat er veel elektriciteit wordt geproduceerd op momenten dat er niet zoveel vraag is, bijvoorbeeld in de nachtelijk uren, ontstaat de behoefte deze energie op te slaan. Met accu's aan het stroomnet gaat dat lastig of heel kleinschalig. Daarvoor is bedacht dat je met het overtollige stroom waterstof kan produceren. Dit is niet bijzonder efficiënt, maar wel een effectieve methode. De waterstof kan weer gebruikt worden om op een schone manier stroom te generen als er een zeer grote vraag is.

Met treinen op groene waterstof wordt de cyclus dus als volgt:
Er wordt stroom opgewekt om waterstof te produceren, met energieverlies als gevolg.
De waterstof wordt vervoerd naar een locatie waar de trein getankt kan worden (er wordt energie verbruikt voor het transport)
De trein gebruikt het waterstof om stroom op te wekken voor de motor. Opnieuw is er energieverlies.
Uiteindelijk is er heel veel energie verbruikt om een trein te laten rijden.

Vandaar dat elektrificatie of gedeeltelijke elektrificatie met accutechnologie, waarbij in het proces veel minder energie verloren gaat, nu de meest voorkomende alternatieve aandrijfvorm lijkt te worden zowel bij bussen als treinen.
Rame à l'approche
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten