Pagina 49 van 168

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 03 jun 2015, 23:43
door Jasper073
Ik ben heel benieuwd welke bus type Arriva in Limburg gaat laten rijden en in welke kleur :)
Kiezen ze ook voor VDL of MAN of wie weet Scania met natuurlijk euro6 motor :pos:
Vind Zuid-Holland mooi qua kleur en Frysland + Noord-Brabant dus hoe kleurrijk zal Limburg worden :D :P

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 03 jun 2015, 23:57
door Berk-24
Reken maar op dat Citea's het grootste gedeelte van het vervoer van Limburg gaan verzorgen. In Friesland, Zuid-Holland en Brabant rijden ze namelijk ook in grote getalen onder de vlag van Arriva.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 00:03
door Statler Rail
Wat gaan de ontwikkelingen toch snel in dit dossier: aan het begin van de week leek het nog alsof de concessie Limburg definitief naar Arriva zou gaan. Er verschenen zelfs artikelen met die strekking en in dit forum buitelden mensen over elkaar heen dat Veolia kansloos was omdat zij een ongeldig bod had gedaan. Maarrrrr... nu het ACM-rapport concludeert dat de NS bij de aanbesteding Veolia heeft benadeeld lijkt heraanbesteding alsnog waarschijnlijk te worden!

Veolia heeft bij de rechter dankzij het ACM-rapport nu juist een sterke zaak: zij zijn benadeeld door NS. Daar heeft Veolia eerder al tijdens de aanbestedingsprocedure bij de provincie Limburg over geklaagd, maar die klachten werden afgewezen. Je zou nu kunnen concluderen dat de provincie ten onrechte niet heeft ingegrepen en de aanbesteding mede daardoor niet eerlijk verlopen is. Dan kan je als rechter volgens mij daar maar één conclusie aan verbinden: het gunningsbesluit vernietigen, zodat de hele aanbesteding overnieuw moet.

Kortom: Arriva kan zich maar beter niet te rijk rekenen. It ain't over until the fat lady sings.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 00:15
door The Greyhound
Statler Rail schreef:Wat gaan de ontwikkelingen toch snel in dit dossier: aan het begin van de week leek het nog alsof de concessie Limburg definitief naar Arriva zou gaan. Er verschenen zelfs artikelen met die strekking en in dit forum buitelden mensen over elkaar heen dat Veolia kansloos was omdat zij een ongeldig bod had gedaan. Maarrrrr... nu het ACM-rapport concludeert dat de NS bij de aanbesteding Veolia heeft benadeeld lijkt heraanbesteding alsnog waarschijnlijk te worden!

Veolia heeft bij de rechter dankzij het ACM-rapport nu juist een sterke zaak: zij zijn benadeeld door NS. Daar heeft Veolia eerder al tijdens de aanbestedingsprocedure bij de provincie Limburg over geklaagd, maar die klachten werden afgewezen. Je zou nu kunnen concluderen dat de provincie ten onrechte niet heeft ingegrepen en de aanbesteding mede daardoor niet eerlijk verlopen is. Dan kan je als rechter volgens mij daar maar één conclusie aan verbinden: het gunningsbesluit vernietigen, zodat de hele aanbesteding overnieuw moet.

Kortom: Arriva kan zich maar beter niet te rijk rekenen. It ain't over until the fat lady sings.
Heeft de NS die info dan wel aan Arriva gegeven?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 00:22
door datm
The Greyhound schreef:Heeft de NS die info dan wel aan Arriva gegeven?
Ik vermoed van niet. Maar wat Statler Rail al zegt Veolia maakt nu een goede kans bij de rechter nu dit rapport naar buiten is gebracht. Ik denk dat Arriva dit ook beseft en daarom maar terughoudend is.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 01:59
door Jasper073
datm schreef:
The Greyhound schreef:Heeft de NS die info dan wel aan Arriva gegeven?
Ik vermoed van niet. Maar wat Statler Rail al zegt Veolia maakt nu een goede kans bij de rechter nu dit rapport naar buiten is gebracht. Ik denk dat Arriva dit ook beseft en daarom maar terughoudend is.
Ik hoorde juist weer op het RTL Nieuws dat de bod van Veolia om te blijven niet haalbaar was te laag en dat de vervoerder op de 2de plek zijn kans kreeg en dat is dus Arriva, die juist nu op plaats 1 staat en beter bod heeft dan Veolia.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 07:09
door webguy
Volgens de ACM was Arriva ook benadeeld als ik het goed lees

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 07:47
door busje10
oke

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 09:46
door OmniLezer
Jasper073 schreef:Ik ben heel benieuwd welke bus type Arriva in Limburg gaat laten rijden en in welke kleur :)
Kiezen ze ook voor VDL of MAN of wie weet Scania met natuurlijk euro6 motor :pos:
Vind Zuid-Holland mooi qua kleur en Frysland + Noord-Brabant dus hoe kleurrijk zal Limburg worden :D :P
Denk het ook en nu heeft Arriva WEL geleed nodig dus kijken wat ze gaan inzetten voor lijn 41 en 120.
Berk-24 schreef:Reken maar op dat Citea's het grootste gedeelte van het vervoer van Limburg gaan verzorgen. In Friesland, Zuid-Holland en Brabant rijden ze namelijk ook in grote getalen onder de vlag van Arriva.
Gewoon wat Citea's en een paar Volvo's voor lijn 50

Sorry voor de zijsprong.

Terug naar dat te hoog ingeschreven ding

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 10:23
door Mr-W
OmniLezer schreef:
Jasper073 schreef:Ik ben heel benieuwd welke bus type Arriva in Limburg gaat laten rijden en in welke kleur :)
Kiezen ze ook voor VDL of MAN of wie weet Scania met natuurlijk euro6 motor :pos:
Vind Zuid-Holland mooi qua kleur en Frysland + Noord-Brabant dus hoe kleurrijk zal Limburg worden :D :P
Denk het ook en nu heeft Arriva WEL geleed nodig dus kijken wat ze gaan inzetten voor lijn 41 en 120.
Arriva heeft wel een absurde hekel aan geleed materieel dus weet het zo net nog niet.
OmniLezer schreef:
Berk-24 schreef:Reken maar op dat Citea's het grootste gedeelte van het vervoer van Limburg gaan verzorgen. In Friesland, Zuid-Holland en Brabant rijden ze namelijk ook in grote getalen onder de vlag van Arriva.
Gewoon wat Citea's en een paar Volvo's voor lijn 50
Voor de stadsdienst in Maastricht zou ik het niet weten, voor de andere steden verwacht ik geen stadscitea's omdat er voor Den Bosch geen vervolgorder komt.
Voor de streek verwacht ik Citea of MAN en misschien Iveco (in Aken rijdt DB met die bussen).
Hoger comfort op lijn 50 verwacht ik niet omdat de provincie dat niet heeft geëist.
Jasper073 schreef: Vind Zuid-Holland mooi qua kleur en Frysland + Noord-Brabant dus hoe kleurrijk zal Limburg worden :D :P
Zeker voor de treinen verwacht ik een huisstijl die erg op de DB lijkt.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 11:19
door Berk-24
Maastricht is oor Nederlandse begrippen de enigste grote stad in Limburg dus de enigste stad die een fatsoenlijke stadsienst nodig heeft. De stadsdiensten in Sittard-Geleen en Parkstad zijn meer verkapte streekdiensten en Roermond, Weert en Venlo zijn te klein voor een volwaardige stad dienst.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 12:55
door paolie
De agglomeratie Parkstad is qua bevolkingsomvang een stuk groter dan Maastricht en kent een bevolkingsomvang én -dichtheid die groter is dan bijvoorbeeld Almere. Een stadsdient zou voor Parkstad zeker op z'n plaats zijn.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 13:13
door Meltrain
OmniLezer schreef:
Jasper073 schreef:Ik ben heel benieuwd welke bus type Arriva in Limburg gaat laten rijden en in welke kleur :)
Kiezen ze ook voor VDL of MAN of wie weet Scania met natuurlijk euro6 motor :pos:
Vind Zuid-Holland mooi qua kleur en Frysland + Noord-Brabant dus hoe kleurrijk zal Limburg worden :D :P
Denk het ook en nu heeft Arriva WEL geleed nodig dus kijken wat ze gaan inzetten voor lijn 41 en 120.
Volgens onze Wiki rijdt er in Limburg geen lijn 120. :?
Sorry voor de zijsprong.
In dit geval was het gewoon on topic, dus geen probleem. :wink:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 13:14
door Etienne
Toch wel Meltrain: KLIK

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 13:18
door Meltrain
Ik had verkeerd gekeken. :oops:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 13:54
door busje77
Statler Rail schreef:Wat gaan de ontwikkelingen toch snel in dit dossier: aan het begin van de week leek het nog alsof de concessie Limburg definitief naar Arriva zou gaan. Er verschenen zelfs artikelen met die strekking en in dit forum buitelden mensen over elkaar heen dat Veolia kansloos was omdat zij een ongeldig bod had gedaan. Maarrrrr... nu het ACM-rapport concludeert dat de NS bij de aanbesteding Veolia heeft benadeeld lijkt heraanbesteding alsnog waarschijnlijk te worden!

Veolia heeft bij de rechter dankzij het ACM-rapport nu juist een sterke zaak: zij zijn benadeeld door NS. Daar heeft Veolia eerder al tijdens de aanbestedingsprocedure bij de provincie Limburg over geklaagd, maar die klachten werden afgewezen. Je zou nu kunnen concluderen dat de provincie ten onrechte niet heeft ingegrepen en de aanbesteding mede daardoor niet eerlijk verlopen is. Dan kan je als rechter volgens mij daar maar één conclusie aan verbinden: het gunningsbesluit vernietigen, zodat de hele aanbesteding overnieuw moet.

Kortom: Arriva kan zich maar beter niet te rijk rekenen. It ain't over until the fat lady sings.
Waarom moet de aanbesteding opnieuw nu het gunnigsbesluit vernietigd is? Kan het handelen van NS/Abellio de provincie aangerekend worden? Arriva is op de zelfde manier benadeeld als Veolia. Bovendien geeft Veolia een bod gedaan dat niet eens beoordeeld is omdat het boven het maximum zat. Als ik de provincie was zou ik het bezwaar afwijzen omdat het bod te hoog was. Dan kan de rechter eerst oordelen of dat terecht was.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 13:55
door Post
deadlock schreef:
Post schreef:Lijkt me logisch dat de winst centraal staat bij een bedrijf. Een bedrijf dat geen winst maakt bestaat meestal niet lang. Tenzij er een aandeelhouder is die er geld in blijft storten, maar die zijn redelijk zeldzaam.
Wat vind jij niet lang? Want het is bij techbedrijven heel normaal om een decennium geen winst te maken bijvoorbeeld.
Een concessie periode vindt ik lang, de eerste jaren verlies maken kan best maar aan het eind van de concessie moet er toch zwarte cijfers worden geschreven. Anders was het geen goede investering.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 22:12
door The Greyhound
Post schreef:
deadlock schreef:
Post schreef:Lijkt me logisch dat de winst centraal staat bij een bedrijf. Een bedrijf dat geen winst maakt bestaat meestal niet lang. Tenzij er een aandeelhouder is die er geld in blijft storten, maar die zijn redelijk zeldzaam.
Wat vind jij niet lang? Want het is bij techbedrijven heel normaal om een decennium geen winst te maken bijvoorbeeld.
Een concessie periode vindt ik lang, de eerste jaren verlies maken kan best maar aan het eind van de concessie moet er toch zwarte cijfers worden geschreven. Anders was het geen goede investering.
Een bedrijf dat een nieuw concept op de markt zet zal de eerste jaren met zwaar verlies draaien, maar geld kunnen blijven lenen omdat investeerders in dat concept geloven. (Facebook, Tesla, Uber).
Met een bus rondjes rijden door de provincies kun je moeilijk innovatief noemen tenzij je dat met een 'Google" bus zonder bestuurder gaat doen om het goedkoper te maken.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 22:26
door Globetrotter
Mr-W schreef: Arriva heeft wel een absurde hekel aan geleed materieel dus weet het zo net nog niet.
Waarom eigenlijk zo'n hekel aan geleed materieel?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 22:41
door datm
Ezra schreef: Waarom eigenlijk zo'n hekel aan geleed materieel?
De kosten voor aanschaf en onderhoud is erg hoog en daarnaast rijden deze bussen minder zuinig als de 12 meter bussen. En het is ook zo dat geleed materieel voornamelijk nodig is in de drukkere uren en in de rustige uren staan ze veelal op de stalling stof te happen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 22:49
door Vinny
Berk-24 schreef:
Bee schreef:De verbinding Maastricht - Liège mag de NMBS dan wel niet opleveren, maar zullen ze op dit moment niet uit handen geven. De federale politiek in Brussel zal er nog wel voor te paaien zijn (die heeft het wel een beetje gehad met de NMBS), maar het wordt gezien als een gevaarlijk precedent voor de intrede van concurrentie waar de vakbonden en de NMBS tegen zijn. Het zou een gevaarlijk precedent kunnen scheppen voor politici die ontevreden zijn met de prestaties van de NMBS. Het is niet voor niets dat de NMBS stug naar de mislukkingen in het VK wijst zodra het om aanbestedingen gaat.

Oh, en als je denkt: maar commercieel klinkt het toch aantrekkelijk. Forget it. De spoorwegen in België zijn een politiek systeem en de top beheerst dat spel als geen ander. Arriva en de provincie Limburg beheersen dat spelletje niet. Bijna niemand in Nederland trouwens.
Dus Arriva mag alleen tot Visé rijden van de Belgische overheden.

Ik zie trouwens verder, in het begin van het topic de dorpen die niet meer bedient hoeven worden toch al met een buurtbus, belbus of taxibus bedient worden meestal. Dus voor veel plaatsen is er toch geen sprake van een echte achteruitgang.

In de kop van Limburg hou je alleen nog lijn 83 over. Bediening van Siebengewald blijft me een raadsel, stond volgens mij niet op de lijst om geen vaste verbinding te geven, al blijft het voor dat dorp zeer lastig in te plannen.

De busverbinding met Maaseik kan worden vergeten aangezien Roosteren niet meer verplicht is bedient te worden, of zou wellicht een buurtbus Susteren-Maaseik mogelijk zijn. Lijn 70 gaat waarschijnlijk alleen nog tussen Sittard en Nieuwstad rijden waardoor de verbinding tussen Nieuwstad en Roermond/Eindhoven een stuk slechter wordt, jammer.
Arriva mag als open accesvervoerder naar Luik rijden, maar mogen dan in Visé en Liege Bressoux geen reizigers oppikken. Europese regelgeving gaat boven Belgische regelgeving.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 22:50
door OmniLezer
datm schreef:
Ezra schreef: Waarom eigenlijk zo'n hekel aan geleed materieel?
De kosten voor aanschaf en onderhoud is erg hoog en daarnaast rijden deze bussen minder zuinig als de 12 meter bussen. En het is ook zo dat geleed materieel voornamelijk nodig is in de drukkere uren en in de rustige uren staan ze veelal op de stalling stof te happen.
Daarom laten ze al het geleed door onderaannemers rijden met als grote vriend van Arriva; TCR

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 23:14
door Berk-24
Vinny schreef:
Berk-24 schreef:
Bee schreef:De verbinding Maastricht - Liège mag de NMBS dan wel niet opleveren, maar zullen ze op dit moment niet uit handen geven. De federale politiek in Brussel zal er nog wel voor te paaien zijn (die heeft het wel een beetje gehad met de NMBS), maar het wordt gezien als een gevaarlijk precedent voor de intrede van concurrentie waar de vakbonden en de NMBS tegen zijn. Het zou een gevaarlijk precedent kunnen scheppen voor politici die ontevreden zijn met de prestaties van de NMBS. Het is niet voor niets dat de NMBS stug naar de mislukkingen in het VK wijst zodra het om aanbestedingen gaat.

Oh, en als je denkt: maar commercieel klinkt het toch aantrekkelijk. Forget it. De spoorwegen in België zijn een politiek systeem en de top beheerst dat spel als geen ander. Arriva en de provincie Limburg beheersen dat spelletje niet. Bijna niemand in Nederland trouwens.
Dus Arriva mag alleen tot Visé rijden van de Belgische overheden.

Ik zie trouwens verder, in het begin van het topic de dorpen die niet meer bedient hoeven worden toch al met een buurtbus, belbus of taxibus bedient worden meestal. Dus voor veel plaatsen is er toch geen sprake van een echte achteruitgang.

In de kop van Limburg hou je alleen nog lijn 83 over. Bediening van Siebengewald blijft me een raadsel, stond volgens mij niet op de lijst om geen vaste verbinding te geven, al blijft het voor dat dorp zeer lastig in te plannen.

De busverbinding met Maaseik kan worden vergeten aangezien Roosteren niet meer verplicht is bedient te worden, of zou wellicht een buurtbus Susteren-Maaseik mogelijk zijn. Lijn 70 gaat waarschijnlijk alleen nog tussen Sittard en Nieuwstad rijden waardoor de verbinding tussen Nieuwstad en Roermond/Eindhoven een stuk slechter wordt, jammer.
Arriva mag als open accesvervoerder naar Luik rijden, maar mogen dan in Visé en Liege Bressoux geen reizigers oppikken. Europese regelgeving gaat boven Belgische regelgeving.
Laat de NMBS maar mooi tot Visé rijden en Arriva een dienst Maastricht-Mt Randwijck-Eijsden-Visé-Liège (zonder stop in Bressoux) exploiteren. Eens kijken wat dat oplevert.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 23:15
door Suus
Een gelede bus gebruikt 1,5x de hoeveelheid brandstof van een gewone bus. Het onderhoud is ook 1,5x keer zo duur als een gewone bus. Wanneer je de basisdienst met gelede bussen uitvoert, wordt je dus eigenlijk ook gedwongen om tijdens de daluren ('s avonds, weekend) met deze bussen te rijden. Dat is alleen interessant als de volumes op die tijdstippen ook interessant zijn voor gelede bussen.

Frequenter rijden is dan aantrekkelijker: allereerst is een lijn die 4x/uur ipv 2x/uur rijdt aantrekkelijker voor de reiziger. De extra bussen die je hiervoor nodig hebt is je meteen je reserve. In de spits zet je dan al je materieel in, buiten de spits kan je de bussen die je niet nodig hebt onderhouden en gebruiken als wisselbus als er een bus op de dienst defect gaat. Met een kleine reeks gelede bussen is een reserve vaak niet interessant, waardoor je bij defecten een normale bus moet inzetten. De frequentie van een lijn met gelede bussen is vaak echter dusdanig dat de gelede bus wel noodzakelijk wordt waardoor je eerder tegen capaciteitsproblemen oploopt.

TL;DR: gelede bussen kunnen heel interessant zijn voor echt drukke lijnen die een groot deel van de dag inclusief de diepe daluren zware volumes verwerken, voor andere lijnen is een frequentieverhoging vaak interessanter.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 04 jun 2015, 23:24
door dennistd
Wat ook kan is lijn A die 2x per uur rijdt (maar niet genoeg heeft aan een 12m-bus) en lijn B en C (2x per uur en in de spits 4x per uur). Je kunt dan op lijn A in de spits gelede bussen inzetten, en die tussen de spitsen vervangen door 12m-bussen van lijn B en C die dan een lagere frequentie rijden. Dat gebeurde aan het eind van de CXX-tijd in Twente ook met de lijnen 60/61/62 die alleen in de brede spits een aantal gelede omlopen hadden maar daarbuiten (met grotendeels dezelfde frequentie) gewoon 12m-bussen. Die kwamen dan van stadslijnen die buiten de spits wel teruggingen in frequentie.