Pagina 2 van 169

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 28 aug 2013, 19:56
door fogeltje
WSM schreef:De klantenservice is ook gewoon per mail bereikbaar: klantenservice@veolia-transport.nl

En als je klachten hebt, ook vooral klagen!
Ze maken wel meteen even een MijnVeolia account voor je aan, maar als je blijft mailen, dan komen die klachten echt wel binnen en je ontvangt ook een reactie per e-mail.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 15:55
door Mr-W
NS lonkt naar rechtstreekse Intercity Maastricht - Nijmegen
NS heeft de provincie Limburg aangeboden om onderzoek te doen naar de marktkansen van een nieuwe, directe Intercity Maastricht - Venlo - Nijmegen. Voorwaarde is wel dat de Maaslijn (Roermond–Nijmegen) wordt geëlektrificeerd en verdubbeld. Dat meldt OV-Magazine. http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... gen-145602

lijkt me logischer dat de concessiehouder in Limburg die IC gaat rijden in de plaats van NS vanwege concurrentie op hetzelfde traject en 2 tariefsystemen op de Maaslijn.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 16:09
door Michael 1988
Je hebt sowieso concurrentie. Op het traject Maastricht - Roermond rijdt nu NS en op Roermond - Nijmegen rijdt Veolia (waarvan een klein stuk ook gedeeld wordt met NS). Dus welke vervoerder er ook komt, concurrentie is er toch (ook als het een nieuwe vervoerder wordt). Als alles goed afgestemd wordt moet dat geen probleem kunnen zijn lijkt mij. Er zijn namelijk meer (deel)trajecten waar twee vervoerders rijden en meestal loopt dat ook wel goed. Kijk maar naar Arnhem - Doetinchem en Arnhem - Elst. Op een stuk van Arnhem - Doetinchem (tot Zevenaar) rijden zelfs 4 vervoerders (NS, EuroNight, Breng en Arriva) en dan afgezien van het goederenvervoer.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 16:20
door fogeltje
Mr-W schreef:NS lonkt naar rechtstreekse Intercity Maastricht - Nijmegen
NS heeft de provincie Limburg aangeboden om onderzoek te doen naar de marktkansen van een nieuwe, directe Intercity Maastricht - Venlo - Nijmegen. Voorwaarde is wel dat de Maaslijn (Roermond–Nijmegen) wordt geëlektrificeerd en verdubbeld. Dat meldt OV-Magazine. http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... gen-145602

lijkt me logischer dat de concessiehouder in Limburg die IC gaat rijden in de plaats van NS vanwege concurrentie op hetzelfde traject en 2 tariefsystemen op de Maaslijn.
Dat laatste komt toch steeds meer, zie Arnhem - Doetinchem waar nu ook twee vervoerders op rijden. En de NS gaat juist straks hetzelfde krijgen met regionale vervoerders die stoptreindiensten gaan overnemen (waaronder toch in Limburg?) Ik zie niet in waarom voor de voorgestelde IC dit perse de concessiehouder op de Maaslijn hoeft te zijn.

Het idee klinkt wel sympathiek. Dan kunnen de Limburgers ook stoppen met zeuren wat ze doen sinds het wegvallen van hun "sneltrein". Maar dan moet het wel een echte IC worden, geen stops in Venray en Boxmeer en Heyendaal. Zodra je stops gaat toevoegen, verwatert de IC al weer snel en gaan meer dorpen zeuren dat ze ook willen dat de IC bij hun stopt en voordat je het weet heb je dan de quasi-stoptrein Maastricht - Venlo - Nijmegen.

Dit mag dan overigens niet ten koste van de huidige stoptreinen zodat de mensen uit Venray en Boxmeer enzo wel een prima verbinding blijven houden met Nijmegen (en Venlo).

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 16:45
door reisthijs
Een NS-IC op de Maaslijn past natuurlijk perfect in het plaatje "NS doet de IC's, regiovervoerder doet de rest". NS probeert nu blijkbaar het verlies van een paar Limburgse stoptreinen te compenseren door een nieuw traject in die regio te zoeken.

Probleem bij dergelijke plannen blijft toch, wie bepaalt waar de IC allemaal mag/moet stoppen?
Het zou me niks verbazen als NS straks de IC's weer vaker wil laten stoppen (op een station als Geleen Oost bijvoorbeeld) als een concurrent het vervoer van/naar die kleinere stations overneemt.
Michael 1988 schreef:Op een stuk van Arnhem - Doetinchem (tot Zevenaar) rijden zelfs 4 vervoerders (NS, EuroNight, Breng en Arriva) en dan afgezien van het goederenvervoer.
Dat meerdere vervoerders daar hetzelfde stukje spoor gebruiken maakt nog niet dat er sprake is van concurrentie. Arriva en Breng bieden daar hetzelfde product voor dezelfde prijs, dat noem ik geen concurrentie.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 16:56
door Mr-W
@fogeltje die sneltrein zou ook terugkomen,als dit wordt doorgevoerd keert het 3 treinensysteem weer terug in Nederland. Die sneltrein gaat stoppen in Rm - Vl - Br - Vry - Bmr - Ck - Nmh en Nm volgens de concessie.

@reisthijs en dan speelt weer het probleem van 2 tarieven die geldig zijn op een lijn. Ook is het voor reiziger niet duidelijk waar ze moeten in en uitchecken op de maaslijn,tussen Arnhem en Doetinchem maakt het voor de reiziger niets uit.
denk dat in de concessie hoofdrailnet en concessie Limburg vastgelegd kan worden welke stations door NS bediend moeten worden en welke NS moet overslaan.Toch blijf ik voorstander om alles aan de regionale vervoerder te gunnen,zodat de reiziger geen last heeft van rompslomp met vervoersbewijzen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 18:24
door Michael 1988
reisthijs schreef:
Michael 1988 schreef:Op een stuk van Arnhem - Doetinchem (tot Zevenaar) rijden zelfs 4 vervoerders (NS, EuroNight, Breng en Arriva) en dan afgezien van het goederenvervoer.
Dat meerdere vervoerders daar hetzelfde stukje spoor gebruiken maakt nog niet dat er sprake is van concurrentie. Arriva en Breng bieden daar hetzelfde product voor dezelfde prijs, dat noem ik geen concurrentie.
Ik bedoelde eigenlijk eerder dat er op dit traject meerdere vervoerders rijden.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 21:10
door fogeltje
Mr-W schreef:Die sneltrein gaat stoppen in Rm - Vl - Br - Vry - Bmr - Ck - Nmh en Nm volgens de concessie.
Dat is dan gewoon een veredelde stoptrein. Ware het niet dat er een nieuw station in 2009 verschenen is dan zou de trein tussen Venlo en Nijmegen op alle stations op één na stoppen. Dan liever "gewoon" 2 stoptreinen van de regionale boer (met extra aanvullers in de spitsuren) en twee NS IC's.

NS lonkt naar rechtstreekse Intercity Maastricht–Nijmegen

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 22:17
door Wubbo
NS lonkt naar rechtstreekse Intercity Maastricht–Nijmegen
Geplaatst op: vrijdag 13 september 2013 22:09
Laatst bijgewerkt: vrijdag 13 september 2013 22:17


NS heeft de provincie Limburg aangeboden om onderzoek te doen naar de marktkansen van een nieuwe, directe Intercity Maastricht–Nijmegen. Om deze trein op het spoor ingepast te krijgen moet de Maaslijn, de spoorlijn tussen Nijmegen, Venlo en Roermond, wel dubbelsporig worden en worden geelectrificeerd. Dat heeft NS bevestigd aan OV-Magazine. De reistijd tussen Nijmegen en Maastricht zou hierdoor een half uur minder worden.

De provincie Limburg onderzoekt of de aanpassingen van de infrastructuur haalbaar zijn. Hierdoor zou het probleem van de overvolle treinen op de Maaslijn verleden tijd moeten zijn.

Het is opvallend dat NS aanbiedt om over de Maaslijn te rijden, omdat deze niet tot het hoofdrailnet (waar NS de concessie voor heeft) behoort. NS maakte eerder nog bezwaar tegen de plannen voor de Lage Landen Lijn, de verbinding die Arriva wil gaan aanbieden tussen Den Haag en Brussel en daarmee concurreert met NS.
Lees verder

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 22:50
door Vinny
Hé, er is concurrentie en nu wil de NS ineens wel investeren in de Maaslijn. Ik zeg: Marktwerking werkt :lol:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: za 14 sep 2013, 11:55
door Tom
Het idee van de NS sluit in ieder geval aan bij de ambitieuze plannen die de Provincie Limburg voor de Maaslijn heeft (zie documentlink onderaan). Het doel is om in de toekomst minstens 4 treinen per uur over de Maaslijn te laten rijden, aangevuld met 2 extra treinen in de spitsuren. Het gaat om de volgende scenario's:
Scenario stoptrein:
4x per uur stoptrein Nijmegen - Roermond + 2x per uur stoptrein Nijmegen - Venray (brede spits)
Scenario sneltrein:
2x per uur sneltrein Nijmegen - Roermond (7 stops) + 2x per uur stoptrein Nijmegen - Roermond + 2x per uur stoptrein Nijmegen - Venray (spits)
Scenario expres:
2x per uur "expres" Arnhem - Maastricht + 2x per uur stoptrein Nijmegen - Roermond + 2x per uur stoptrein Nijmegen - Venray (spits)

Het expres-scenario lijkt op het idee van de NS. Overigens hoopt de Provincie Limburg al in 2014 een besluit te kunnen nemen over elektrificatie van de gehele Maaslijn (kosten ca. 100 miljoen euro), zodat er met ingang van de nieuwe concessie (2016) een geëlektrificeerde spoorlijn ligt. Uiteraard wordt gepoogd dit samen te laten vallen met maatregelen als extra spoor en eventueel nieuwe stations in Grubbenvorst en Belfeld. Alleen al de planning op hoofdlijnen (zie eveneens onderstaand document) klinkt mij erg ambitieus (maar tevens ook enigszins onrealistisch) in de oren. Ben benieuwd...

Link:
* Ambitie Maaslijn 2016 [PDF]

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: za 14 sep 2013, 12:38
door Roeland
Als je dan toch een sneltrein over de Maaslijn wilt laten rijden, zou ik het als volgt doen: Rm - Vl - Br - Vry - Vlb - Bmr - Nm.
Met dan stoptreinen op Rm - Vl en op Bmr - Nm.
Dan hoef je niet de hele lijn te verbreden, maar alleen de drukste stukken, en kan Venlo - Boxmeer enkelsporig blijven. Ook kun je je materieel dan gerichter inzetten op de drukste delen van de lijn.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: za 14 sep 2013, 15:35
door dennistd
Roeland schreef:Als je dan toch een sneltrein over de Maaslijn wilt laten rijden, zou ik het als volgt doen: Rm - Vl - Br - Vry - Vlb - Bmr - Nm.
Met dan stoptreinen op Rm - Vl en op Bmr - Nm.
Dan hoef je niet de hele lijn te verbreden, maar alleen de drukste stukken, en kan Venlo - Boxmeer enkelsporig blijven. Ook kun je je materieel dan gerichter inzetten op de drukste delen van de lijn.
En dan moet je voor Tegelen-Cuijk dus twee keer overstappen, niet echt klantvriendelijk...

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: za 14 sep 2013, 19:29
door Suus
En Vierlingsbeek is precies het rustigste station van de noordtak van de Maaslijn en dat krijgt zo'n beetje de beste bediening...

Ik vind het wel positief dat de provincie Limburg denkt aan elektrificatie, dat heeft hier grote schaalvoordelen gezien het feit dat alle stoptreinen in deze provincie worden aanbesteed.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: za 14 sep 2013, 22:28
door fogeltje
Roeland schreef:Als je dan toch een sneltrein over de Maaslijn wilt laten rijden, zou ik het als volgt doen: Rm - Vl - Br - Vry - Vlb - Bmr - Nm.
Met dan stoptreinen op Rm - Vl en op Bmr - Nm.
Dan hoef je niet de hele lijn te verbreden, maar alleen de drukste stukken, en kan Venlo - Boxmeer enkelsporig blijven. Ook kun je je materieel dan gerichter inzetten op de drukste delen van de lijn.
Waarom zou je die in godsnaam in Vierlingsbeek willen laten stoppen? Laat hem dan in Heyendaal stoppen voor studenten (maar beter geen van beiden). Ook de stop in Blerick lijkt me discutabel. Ik zou zeggen:
- Sneltrein: Roermond - Venlo - Venray - Boxmeer - Nijmegen
- Intercity: Roermond - Venlo - Nijmegen

EDIT: Ah, ik had even overheen gelezen over twee losse stoptreinen zonder doorgaande stoptreinverbinding. Ik zie meer in doorgaande stoptreinen over het hele traject aangevuld met snellere treinen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: za 14 sep 2013, 22:31
door fogeltje
Bee schreef:En Vierlingsbeek is precies het rustigste station van de noordtak van de Maaslijn en dat krijgt zo'n beetje de beste bediening...

Ik vind het wel positief dat de provincie Limburg denkt aan elektrificatie, dat heeft hier grote schaalvoordelen gezien het feit dat alle stoptreinen in deze provincie worden aanbesteed.
Vierlingsbeek is met ingang van de huidige concessie gegaan van 1x per uur naar 4x per uur in de spitsuren. Niet veel stations krijgen een verviervoudiging van het aantal treinen (ook al is het alleen maar in de spitsuren).

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: za 14 sep 2013, 22:59
door Wubbo
Cuijk heeft meer in- en uitstappers dan Venray, dus waarom moet dat ding in Venray stoppen?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 00:14
door Tom
Dat heeft meer met de overstapfunctie van het station te maken. Reizigers van de sneltrein kunnen dan in Venray op de stoptrein naar bijvoorbeeld Vierlingsbeek overstappen (waar de sneltrein in de plannen van de provincie niet zal stoppen). Verder is Venray het begin- en eindpunt van de spitstreinen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 01:22
door Michael 1988
Tom schreef: Scenario expres:
2x per uur "expres" Arnhem - Maastricht + 2x per uur stoptrein Nijmegen - Roermond + 2x per uur stoptrein Nijmegen - Venray (spits)
Ik vraag me af op de beschikbare capaciteit op het spoor tussen Arnhem en Nijmegen en de capaciteit op beide stations dat wel aan kan. Er komt ook al een extra trein tussen Nijmegen en Arnhem en om dan op dat drukke (dubbele) spoor nog een extra trein te laten rijden zal mogelijk wel erg veel worden daar. Mij lijkt de express versie tot Arnhem een niet zo'n slim plan. Er rijden al zat treinen tussen Nijmegen en Arnhem, dus kan er beter worden overgestapt in Nijmegen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 11:55
door fogeltje
Tom schreef:Dat heeft meer met de overstapfunctie van het station te maken. Reizigers van de sneltrein kunnen dan in Venray op de stoptrein naar bijvoorbeeld Vierlingsbeek overstappen (waar de sneltrein in de plannen van de provincie niet zal stoppen). Verder is Venray het begin- en eindpunt van de spitstreinen.
Bovendien is het nog een klein knooppuntje van buslijnen hoewel het daar ook al lang niet meer is wat het ooit geweest is. Ik moet wel zeggen dat het verbaast dat Cuijk meer reizigers heeft. Dat is volgens mij niet altijd zo geweest. Het wegvallen van de busdiensten zal er ongetwijfeld mee te maken hebben gehad.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 14:58
door Wubbo
Het is in ieder geval al sinds 2006 zo, als ik zo de in- en uitstapcijfers bekijk.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 19:20
door fogeltje
Wubbo schreef:Het is in ieder geval al sinds 2006 zo, als ik zo de in- en uitstapcijfers bekijk.
Juist toen zou ik het minder verwacht hebben omdat toen ook nog een busdienst vanaf Cuijk reed. Zijn er recente cijfers van de Maaslijn bekend? Ik ben ook wel benieuwd hoe station Molenhoek het doet.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 20:29
door BrengMe
Hier staat dat Mook-Molenhoek bijna 1250 reizigers per dag heeft.
http://www.stadsregiorail.nl/nieuwe-sta ... nhoek.aspx

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 23:09
door fogeltje
BrengMe schreef:Hier staat dat Mook-Molenhoek bijna 1250 reizigers per dag heeft.
http://www.stadsregiorail.nl/nieuwe-sta ... nhoek.aspx
Naja, die site vermeldt ook dat het station goed per bus bereikbaar is en dat valt reuze mee :') Een Groesbeekse buurtbus stopt er. Vanaf lijn 1 is het nog even lopen (laatst nog gedaan) dat je dan net zo goed de fiets kunt pakken. Bovendien zal lijn 1 voor weinig aanvoer zorgen, want die mensen kunnen net zo goed lijn 1 de andere kant op pakken en naar Nijmegen gaan. Die oude Veolia spitsbus had vanuit Gennep wellicht wat aanvoer kunnen regelen, maar die bus heeft nooit de kans gekregen. Maar ook daar zal lijn 83 wel te ingeburgerd zijn geweest.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: ma 16 sep 2013, 09:20
door Roeland
dennistd schreef:
Roeland schreef:Als je dan toch een sneltrein over de Maaslijn wilt laten rijden, zou ik het als volgt doen: Rm - Vl - Br - Vry - Vlb - Bmr - Nm.
Met dan stoptreinen op Rm - Vl en op Bmr - Nm.
Dan hoef je niet de hele lijn te verbreden, maar alleen de drukste stukken, en kan Venlo - Boxmeer enkelsporig blijven. Ook kun je je materieel dan gerichter inzetten op de drukste delen van de lijn.
En dan moet je voor Tegelen-Cuijk dus twee keer overstappen, niet echt klantvriendelijk...
Mijn idee voor een doorgaande IC op de uiteinden, die tussen Venlo en Boxmeer stoppend rijdt, heeft een financieel-economische achtergrond. Volgens het plaatje (uit 2002) in de Nota Mobiliteit (blz. 53) over "aantal reizigers op een baanvak" is er op de uiteinden van de Maaslijn beduidend meer vervoer dan in het middenstuk Venlo - Boxmeer.
De vele reizigers van Tegelen naar Cuijk moeten dan inderdaad 2x overstappen (evenals voor 2007, en evenals de reizigers van Hoogeveen naar Schipgol sinds dit jaar), maar je maakt de Maaslijn voor 90% van de reizigers toch wel een stuk sneller. En je hoeft hem maar zeer beperkt te verbreden: alleen op Roermond - Venlo en (een stukje) op Bosmeer - Cuijk.
Wanneer je 2x IC + 2x sprinter wilt, moet je (vrijwel) alles tussen Roermond en Cuijk verdubbelen, en rijd je tussen Venlo en Boxmeer met een vrijwel lege sprinter. Zowel in aanleg als in exploitatie is zo'n 2/2 systeem dus peperduur (dus onhaalbaar), daarom ben ik op zoek gegaan naar het maximaal haalbare.
Exploitatief is de vraag immers: hoe kun je zoveel mogelijk capaciteit op Boxmeeer - Nijmegen bieden, zonder allemaal lege bakken in het middengebied te verslepen.

En de IC-stop op Vierlingsbeek is inderdaad net zo zinvol als een IC-stop op Rilland of Akkrum: omdat er verder niets anders rijdt, laat je op zo'n "topper" een IC stoppen (is goedkoper dan een spoorverdubbeling + frequentieverhoging + lege stoptrein tussen Boxmeer en Venray, enkel om de IC 2 minuten sneller te maken). Alternatief is: station opheffen, maar daarvoor is Vrlb nou net weer te groot.