Pagina 150 van 169

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 05 nov 2020, 15:43
door umbusko
Volgens Arriva wel. De Duitse 33 biedt per slot van rekening ook een kwartiersdienst vanaf Vaals, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen. Hoeveel mensen zouden standaard naar een ziekenhuis in het buitenland gaan?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 05 nov 2020, 16:34
door Plutona
Op dat stuk heb ik een keer of 5 à 6 gezeten. Altijd de enige passagier in beide richtingen. Het enige - kleine - voordeel dat het heeft is dat je geen apart kaartje hoeft te kopen.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 05 nov 2020, 17:56
door bartjemestrom
Uit eigen ervaring heb ik een enkeling in die bus gezien, voor de rest altijd leeg gereden.

Het traject Heerlen-Vaals wordt lijn 43 en gaat weer via de Akerstraat rijden ipv de Zuyd Hogeschool. Tevens zal er geen zondagse koppeling meer zijn voor het Drielandenpunt.

Lijn 9 zal het traject Kerkrade Busstation-Luckerheide-Eygelshoven-Mondo Verde-Landgraaf Station gaan rijden in avond en op zondag zodat lijn 6 (huidige 29) dan alleen nog via Haanrade zal rijden. De huidige tussenslagen vervallen dan.

Tevens zullen lijn 36 en 37 gekoppeld worden aan lijn 3 tussen Brunssum en Heerlen station. Daar gaat lijn 3 over op lijn 6. De elektrische bussen zullen dus niet meer op Parkstad Stadion komen.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 05 nov 2020, 18:24
door Milco
Ik zie naast lijn 159 tussen busstation Vaals en het Drielandenpunt in de ovinfo-app ook lijn 259 die dezelfde route aflegt. Wat is het verschil tussen beide lijnen?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 05 nov 2020, 18:43
door ArrivaBas
Lijn 159 wordt vernummerd naar 259 per 13 december.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 05 nov 2020, 18:51
door Milco
Dank. Dat lijn 159 vanaf 13 december totaal niet meer rijdt was mij niet eens opgevallen... :@

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 05 nov 2020, 19:35
door ICE11
umbusko schreef: do 05 nov 2020, 15:43 Volgens Arriva wel. De Duitse 33 biedt per slot van rekening ook een kwartiersdienst vanaf Vaals, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen. Hoeveel mensen zouden standaard naar een ziekenhuis in het buitenland gaan?
Vanaf Vaals rijden wij met de 33 maar een halfuursdienst maar dat is voor de verbinding richting Uniklinik helemaal voldoende. Wie van Vaals richting Aachen-Centrum wil rijdt sowieso met lijnen 25 of 350 want dat is sneller. Ik heb lijn 21 echter bij de Uniklinik nooit met passagiers gezien. Overigens was ooit gepland, met lijn 21 niet alleen tot Uniklinik, maar tot Campus melaten rijden, dat ging wel niet door.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 05 nov 2020, 19:37
door umbusko
Oh ja, je hebt gelijk. Had iets te snel gelezen, is inderdaad maar 2x/uur.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 05 nov 2020, 20:16
door Plutona
bartjemestrom schreef: do 05 nov 2020, 17:56 Uit eigen ervaring heb ik een enkeling in die bus gezien, voor de rest altijd leeg gereden.

Het traject Heerlen-Vaals wordt lijn 43 en gaat weer via de Akerstraat rijden ipv de Zuyd Hogeschool. Tevens zal er geen zondagse koppeling meer zijn voor het Drielandenpunt.

Lijn 9 zal het traject Kerkrade Busstation-Luckerheide-Eygelshoven-Mondo Verde-Landgraaf Station gaan rijden in avond en op zondag zodat lijn 6 (huidige 29) dan alleen nog via Haanrade zal rijden. De huidige tussenslagen vervallen dan.

Tevens zullen lijn 36 en 37 gekoppeld worden aan lijn 3 tussen Brunssum en Heerlen station. Daar gaat lijn 3 over op lijn 6. De elektrische bussen zullen dus niet meer op Parkstad Stadion komen.
Aan welke lijn wordt lijn 6 gekoppeld buiten de vakanties, als lijn 3 tot het Stadion rijdt?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 05 nov 2020, 22:14
door bartjemestrom
Lijn 3 wordt Schinveld-Brunssum-Heerlen Station - Parkstad Stadion.
2x per uur Schinveld-Stadion en 2x per uur Brunssum-Heerlen Station
Die ritten Brunssum - Heerlen Station is dus gekoppeld aan lijn 6.

Lijn 6 wordt Heerlen Station - Kerkrade Busstation via Haanrade/Luckerheide

Dus vanuit Sittard wordt het straks lijn 36 of 37 naar Brunssum > Lijn 3 naar Heerlen Station > Lijn 6 naar Kerkrade

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 06 nov 2020, 08:47
door BusFreakRotterdam
Waarom wordt lijnnummer 159 vernummerd naar lijnnummer 259? Hier zie ik de logica niet van.
Als lijn 43 niet doorgekoppeld wordt aan lijn 259 betekend dit dat lijn 43 langere wachttijd krijgt op Vaals busstation?
Als lijn 259 op zondagen gaat rijden waarom laten ze dan lijn 59 ook niet rijden?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 06 nov 2020, 09:47
door ArrivaBas
Lijn 59 heeft een heel ander soort markt dan lijn 259. Lijn 159/259 rijdt de Vaalserberg op en bedient daar een toeristische attractie, terwijl lijn 59 twee kleine dorpjes, Holset en Vijlen, bedient. Voordat Arriva zijn intrede deed reed lijn 61 dit laatste traject, maar dan via Hilleshagen en Mechelen door naar Gulpen.
Lijn 59 is overigens 's avonds en op zondag een belbus tussen Mamelis en Vijlen. Bij Mamelis is er een aansluiting op lijn 43 en 350.
Ik heb nog niet de hele dienstregeling van lijn 43 bekeken, maar het verbaast me niet als de wachttijd in Vaals minder lang wordt door de snellere route in Heerlen.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 06 nov 2020, 09:53
door Plutona
Ik zag verder nog een andere wijziging: Lijn 8, nu nog 22, gaat ook naar het stadion rijden doordeweeks. Dat is nu niet het geval toch?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 06 nov 2020, 10:45
door bartjemestrom
Het lijkt me logisch dat de rijtijden van lijn 43 worden aangepast. Ik zie in de OVinfo app dat deze om xx:11 en xx:41 aankomt en om xx:13 en xx:43 vertrekt. Mooi snelle kering dus.

De huidige 22 rijdt alleen tussen Waubach en Heerlen station inderdaad.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 06 nov 2020, 12:39
door umbusko
ArrivaBas schreef: vr 06 nov 2020, 09:47 Lijn 59 heeft een heel ander soort markt dan lijn 259. Lijn 159/259 rijdt de Vaalserberg op en bedient daar een toeristische attractie, terwijl lijn 59 twee kleine dorpjes, Holset en Vijlen, bedient. Voordat Arriva zijn intrede deed reed lijn 61 dit laatste traject, maar dan via Hilleshagen en Mechelen door naar Gulpen.
Lijn 59 is overigens 's avonds en op zondag een belbus tussen Mamelis en Vijlen. Bij Mamelis is er een aansluiting op lijn 43 en 350.
Ik heb nog niet de hele dienstregeling van lijn 43 bekeken, maar het verbaast me niet als de wachttijd in Vaals minder lang wordt door de snellere route in Heerlen.
Ik heb nooit begrepen waarom die 59 's avonds en op zondag alleen tussen Mamelis en de Vijlenberg rijdt (een stukje van 2 minuten). Waarom niet gewoon de hele route (van 14 minuten)? Het is per slot van rekening al een belbus, dus je moet al een chauffeur en busje paraat hebben. Ik zou niet weten waarom het traject naar Vaals een probleem zou vormen. Zo ben ik zelf al eens noodgedwongen op een zondag van Maastricht op en neer naar Holset gefietst, omdat er dus geen bus reed. :roll:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 06 nov 2020, 13:34
door Plutona
Op welke lijnen komt het elektrisch materiaal uit Heerlen dan wel te rijden? 1 t/m 5? Waar zijn in de regio Heerlen trouwens oplaadpunten?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 06 nov 2020, 13:50
door nvdw
umbusko schreef: vr 06 nov 2020, 12:39Ik heb nooit begrepen waarom die 59 's avonds en op zondag alleen tussen Mamelis en de Vijlenberg rijdt (een stukje van 2 minuten). Waarom niet gewoon de hele route (van 14 minuten)?
Mogelijk is Vijlen een verplicht te bedienen kern (ook al is dat dan per belbus) en Holset niet.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 06 nov 2020, 13:52
door ArrivaBas
Holset is een dorpje van krap 250 inwoners. Er zijn zelfs in Limburg grotere dorpen zonder vaste bediening.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 06 nov 2020, 15:11
door umbusko
Uiteraard, als die 59 überhaupt niet zou rijden, zou ik dat kunnen begrijpen. Maar wat je ermee wint om wel een (mogelijk verplichte) belbus naar de Vijlenberg te rijden, maar hem niet die paar andere dorpen te laten bedienen, dat begrijp ik niet. Ik heb ooit eens gekeken of er meerdere belbussen in de omgeving waren waar dan dat ene busje voor zou moeten volstaan, waardoor een uitgebreidere dienstregeling voor de 59 niet zou passen, maar volgens mij zijn die er niet. Ik neem aan dat de chauffeur betaald krijgt om standby te staan? Dan zijn het maar heel weinig extra kosten (mogelijk wat benzine) om het netwerk toch net wat aantrekkelijker te maken.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 06 nov 2020, 17:04
door Wievank
Dat klinkt veel te logisch, en zo blijkt de wereld vaak niet in elkaar te zitten. Een fout die ik zelf ook maar al te vaak wil maken ;)

Dit soort ritten worden vrijwel altijd uitbesteed, en dat gaat vaak op basis van het aantal theoretische DRU's cq DRK's als alle ritten gereden zouden moeten worden, maal een deelfactor omdat de meeste niet daadwerkelijk rijden. Door deze zeer theoretische benadering maakt het daardoor voor de opdrachtgevende partij dus wel uit of er een extra dorp als optie meegenomen zou moeten worden of niet.
Dat in de praktijk je in feite net zoveel personeel, voertuigen, brandstof, enzovoorts nodig hebt, dat is dan dus niet relevant.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 06 nov 2020, 17:24
door nvdw
En als het uitbesteed wordt aan een lokale taxionderneming, wat waarschijnlijk het geval is, maakt dat laatste ook niet meer uit.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 06 nov 2020, 19:41
door bartjemestrom
Plutona schreef: vr 06 nov 2020, 13:34 Op welke lijnen komt het elektrisch materiaal uit Heerlen dan wel te rijden? 1 t/m 5? Waar zijn in de regio Heerlen trouwens oplaadpunten?
Men laad alleen op in Sittard.

36/37-3-6-6-3-36/37

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 11:15
door umbusko
De nieuwe dienstregeling, die eerst in OV-Info stond vanaf 13 december, staat er nu pas in vanaf 1 januari (en de oude t/m 31 december). Ik neem dus aan dat ook hier de ingangsdatum verschoven is.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 11:57
door bartjemestrom
Er is mij geen aanpassing bekend. Lijkt ook alleen in Limburg Noord te zijn. Ik vermoed een fout in de data. Zal er naar laten kijken. Hoe is het op 9292 bijv?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 12:27
door umbusko
Inderdaad alleen Noord- en Midden-Limburg zie ik nu. Op 9292 kan ik überhaupt maar t/m 10 december plannen. :')