Pagina 155 van 169

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 22 sep 2021, 14:56
door bartjemestrom
12 wordt micro, dus 8p

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 22 sep 2021, 14:56
door umbusko
Seat Ibiza schreef: wo 22 sep 2021, 12:50 Lijn 34 rijdt niet meer naar Boschpoort, maar in plaats daarvan naar het station.
Lijn 48 heet deze alweer een tijdje. ;)
Ik ben wel benieuwd of ze dan in een volgende ronde Villapark eruit willen mikken. Boschpoort-Villapark met een 8-persoonsbusje is toch wel een hele grote achteruitgang. Hopelijk wel met een goede, gegarandeerde aansluiting voor reizigers van/naar het station, maar zelfs dan.

Opvallend vind ik ook dat de 15 niet meer door gaat rijden naar het centrum. Op de ene plek lees ik dat het komt door de introductie van elektrische bussen met opladen bij het station (?!), op een andere plek dat het een voorbereiding is op de toekomstige herindeling van de Markt waarbij keren niet meer mogelijk wordt. Blijkbaar gaat dan alles in beide richtingen langs het Bassin rijden. (?)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 22 sep 2021, 18:18
door bartjemestrom
Wanneer de tram naar de Mosae Forum gaat rijden, is het de bedoeling dat de bussen van de Markt verdwijnen. De brug is blijkbaar niet sterk genoeg om dagelijk dubbel zoveel bussen te verwerken tov nu.

Ik vermoed dat de elektrische bus voor lijn 15 leeg naar de stalling gaat om daar op te laden.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 23 sep 2021, 12:03
door Seat Ibiza
Plutona schreef: wo 22 sep 2021, 13:48 Met lijn 34 bedoel je waarschijnlijk 48?
umbusko schreef: wo 22 sep 2021, 14:56 Lijn 48 heet deze alweer een tijdje. ;)
Ja, foutje van mijn zijde :lol:
Ik heb het gecorrigeerd.
bartjemestrom schreef: wo 22 sep 2021, 18:18 Wanneer de tram naar de Mosae Forum gaat rijden, is het de bedoeling dat de bussen van de Markt verdwijnen. De brug is blijkbaar niet sterk genoeg om dagelijk dubbel zoveel bussen te verwerken tov nu.
Het heeft niets met de sterkte van de brug over het Bassin te maken, maar alles met het besluit dat al héél lang geleden genomen is, namelijk om de OV-as in beide richtingen via Boschstraat - Bassin - Maasboulevard naar (en van) de Wilhelminabrug te laten lopen. In de richting oost -> west is dat al enige tijd uitgevoerd, omdat de bussen weinig tot geen last hebben van congestie op de gewenste route. In de richting west -> oost komen bussen regelmatig in files op de Maasboulevard / Bassinbrug terecht. De aanleg van een busstrook is dus noodzakelijk. Daar heeft men echter mee gewacht toen de plannen voor de tram kwamen. Men wilde niet tweemaal achter elkaar de Bassinbrug en Maasboulevard reconstrueren.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 23 sep 2021, 12:37
door maaslynx
Als ik het plaatje op Pagina 15 van de PDF (4/27 Vervoersplan) goed begrijp gaan er al vanaf december iniedergeval een deel van de bussen over het Bassin rijden, iniedergeval de nieuwe lijn 11 is op deze manier ingetekend.

Op zich logisch om een groot deel van de bussen uit de binnenstad te halen, maar ik vraag ik me wel af nu de pre-corona drukte weer terug is of er niet bijvoorbeeld maatregelen nodig zijn op Statensingel/Hertogsingel om deze lijnvoering betrouwbaar uit te kunnen voeren. Ik stond gisteren voor Emmaplein in de file, de busbaan daar is eigenlijk te smal om elk verkeer dat groter is dan een personenauto te passeren, laat staan als er ook nog bussen je tegemoet komen vanaf Emmaplein. Veel bomen op Statensingel verkeren al in slechte staat, dus als die gekapt moeten worden is het wellicht een uitgerekende kans om daar een echte busbaan aan te leggen.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 23 sep 2021, 12:58
door umbusko
En ze zijn vorig jaar inderdaad al begonnen met de Belgische bussen, de 20a, 45, 62 en 63. Ik vind de bediening van het centrum zelf wel erg karig worden met alleen de 4 en de 7. Een halfuursdienst nodigt nou niet echt uit voor spontane reizen de stad in. En vrijwel iedereen voor wie de haltes bij het Mosae Forum of aan de singels voldoen, kan ook fietsen of helemaal vanaf het station lopen. Voor de Belgische streekbussen zal het niet veel verschil maken, maar ik vraag me toch af of de bezetting van de stadsbus niet af gaat nemen.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 23 sep 2021, 13:38
door Plutona
Zouden nu ein-de-lijk eens de bushaltes in Zuid-Limburg vervangen worden door nieuwe, fatsoenlijke exemplaren zoals in Noord-Limburg gedaan wordt?

Overigens moet ik ook even gniffelen over die lijn 686. Ze blijven het maar proberen…

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 28 sep 2021, 22:02
door Meltrain
Het stuk over de reconstructie van lijnen in Midden-Limburg had ook wel iets uitgebreider gemogen, zeg. Pas bij de wijzigingen op lijnniveau is te zien dat lijn 371 verlengd wordt naar Meijel.
En kan iemand uitleggen waarom lijn 75 vernummerd wordt in 675? Normaliter is een 6xx-nummer een scholierenlijn die maar enkele malen per dag rijdt, maar lijn 675 rijdt ook in de daluren en tijdens vakanties. :s

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 29 sep 2021, 16:50
door fogeltje
Wellicht voorbode voor dingen die nog gaan komen? Wellicht gelden voor 600-lijnen ook andere, minder strikte, eisen aan materieel zoals rijden met aftandse toelie..

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 02 nov 2021, 13:21
door PHS
-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 22:31
door umbusko
De nieuwe dienstregeling vanaf 12 december staat in OV Info.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 22:35
door umbusko
maaslynx schreef: do 23 sep 2021, 12:37 Als ik het plaatje op Pagina 15 van de PDF (4/27 Vervoersplan) goed begrijp gaan er al vanaf december iniedergeval een deel van de bussen over het Bassin rijden, iniedergeval de nieuwe lijn 11 is op deze manier ingetekend.
Dit blijft zoals het is, zo te zien, dus met alleen de Belgische bussen in twee richtingen. De 11 rijdt immers als ringlijn en dus alleen richting Emmaplein via het Bassin. De 9, die de ringlijn andersom doet, rijdt gewoon door de Boschstraat.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 10 nov 2021, 23:24
door maaslynx
Toch wel wat interessante zaken met de nieuwe lijnen in Maastricht:
  • Lijn 9 rijdt het rondje binnenstad (Station -> Kennedybrug -> Emmaplein -> Station) in een consistente uursdienst en niet s'avonds.
  • Lijn 11 in tegengestelde richting rijdt volgens de huidige data s'morgens erg onregelmatig (vertrektijden station 7:19, 8:19, 8:35, 9:05, 9:19, 9:35, en is daarna de rest van de dag een uursdienst en rijdt niet s'avonds. Toch wel enigzins opmerkelijk, aangezien vanaf Mosae Forum tot aan Tapijnkazerne de lijn het traject deelt met lijn 10, en daar steeds 4-5 minuten achter zit. Ik heb niet de indruk dat lijn 10 aan een groot capaciteitsgebrek lijdt?
  • Lijn 12 (Boschpoort - Villapark) rijdt ieder half uur met een 8 pers. busje en niet s'avonds.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 11 nov 2021, 01:04
door umbusko
Ik vraag me inderdaad ook af of dat allemaal wel zo gelukkig is. Er worden allerlei verbindingen geboden, maar met onaantrekkelijke voorwaarden. Een uurdienst over de ringroute (lijn 9/11), een halfuursdienst via Markt en Vrijthof/Kommel (lijn 4/7), 8-persoonsbus naar Sint Pieter die niet meer bij het station stopt. Dat vind ik allemaal niet heel uitnodigend voor nieuwe reizigers.

Ook vraag ik me inderdaad af of met het invoeren van die nieuwe ringlijnen niet iets nuttigers gedaan kan worden met lijn 10. Opsplitsen in een frequente lijn P+R Noord-Centrum en een lijn Heer-Randwyck-Brusselse Poort-...[West-Maastricht] bijvoorbeeld. Misschien kun je op dat deel dan volstaan met 2x/uur en de 7 door laten rijden van Randwyck naar Sint-Pieter. Zo veel mogelijkheden.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 12 nov 2021, 17:24
door maaslynx
De meer ik er naar kijk, de onlogischer het wordt. :) Ik vermoed dat dit alweer na een jaar herzien gaat worden.

Ik vind de keuze om lijn 4/7 in de binnenstad te houden toch wel de opmerkelijkste - deze functioneren buiten de binnenstad al als ringlijn, waarom dan die functie niet uitbreiden door deze lijnen via de Kennedybrug naar het station te laten rijden? Lijn 3 kan dan het Vrijthof bedienen en met Lijn 4/7 krijgt Tapijnkazerne op werkdagen een consistente halfuursdienst richting het station + een verbinding met Brusselse Poort, zonder dat je DRU's moet gaan besteden aan een nieuwe lijn. Iets in het PvE wellicht dat dit in de weg zit?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 15 nov 2021, 14:19
door JuulStikkelbroek
Nog iets opmerkelijks: de haltes Burg. Waszinkstraat (o.a. Grotiuscollege) en Heesberg in Heerlen worden doordeweeks 6x per uur bediend door lijn 3, 8 en 43. Tussen ongeveer 10u en 14u echter slechts 1x per uur door lijn 43. Nogal een groot verschil.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 11:10
door MaartenD
Meltrain schreef: di 28 sep 2021, 22:02 Het stuk over de reconstructie van lijnen in Midden-Limburg had ook wel iets uitgebreider gemogen, zeg. Pas bij de wijzigingen op lijnniveau is te zien dat lijn 371 verlengd wordt naar Meijel.
En wordt gekoppeld aan lijn 370 zodat je een doorgaande bus Venlo - Meijel - Weert - Baexem - Roggel krijgt.
Daarbij gaat lijn 372 Roermond - Roggel - Panningen door naar Venlo via Viecuri en lijn 370 wordt omgelegd naar Blerick.

Ik ben benieuwd wat de exacte route van lijn 372 gaat worden, nu is het Roggel - Helden - Panningen (met een lus). Als ze dat doortrekken, wordt dat dan Panningen - Helden - Maasbree of pakken ze de oude interlinerroute via het industrieterrein? Waarschijnlijk niet want dan heeft Helden nog altijd maar 2 bussen per uur. Of wordt Panningen dan overgeslagen en wordt de route Roggel - Helden - Maasbree?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 11:45
door bartjemestrom
Helden heeft gewoon 4x per uur. 372 gaat via het industrieterrein. De halte Roggelseweg op 372 is ook al Helden, net als Kubke van 370. Liggen op goede loopafstand van elkaar.

371 is overigens niet meer altijd gekoppeld aan 370. Kan ook gebeuren, met name sweekends, dat deze aan de 73 gekoppeld zit.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 11:47
door umbusko
Gaat de 371 dan ook deels met Citea's rijden of komen er deels Limburgliners op de 73?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 16:39
door MaartenD
bartjemestrom schreef: vr 19 nov 2021, 11:45 Helden heeft gewoon 4x per uur. 372 gaat via het industrieterrein. De halte Roggelseweg op 372 is ook al Helden, net als Kubke van 370. Liggen op goede loopafstand van elkaar.
Klopt. Dan zou je wel de gekke situatie krijgen dat de bus naar Venlo het ene kwartier van de ene halte vertrekt en het andere kwartier van de andere (voor haltes Haammaekerstraat, Schout van der Kelenstraat en Raadhuisstraat)
Zou je bijna pleiten voor het samentrekken van de haltes Roggelseweg, Kubke en Mariaplein naar de Roggelseweg tussen de twee rotondes in. :lol:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 17:39
door bartjemestrom
Ik denk dat het allemaal wel zal meevallen met het "verkeerd" instappen.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 18:27
door omaylie
De 2022 dienstregeling voor het vervoer in Limburg staat online:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 18:58
door Milco
Staan de tijden dan ook al op de website van Arriva? Dit is enkel een lijst met wijzigingen. ;)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 20:13
door omaylie
De nieuwe tijden heb ik nog niet gezien, dus die komen volgens mij nog.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 23 nov 2021, 01:42
door umbusko
De nieuwe lijnennetkaarten staan er inmiddels ook. (klik) Uiteraard nog steeds vol met fouten. :')