Pagina 157 van 169

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 10:13
door PHS
-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 10:28
door maaslynx
Ik vraag me wel af wat ze bedoelen met de aanbesteding 'opnieuw vorm te geven'. Iemand bekend met wat voor een opties daarvoor zijn? Het project in stukken knippen? Zal Arriva blij mee zijn als dalijk alleen Roermond - Venlo geëlektrificeerd is :')

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 23 mei 2022, 18:12
door MaartenD
tjoektjoek schreef: do 21 apr 2022, 17:20
Wat was het voorgestelde sporenplan van Venlo?
Aan de oostkant van Venlo is de bovenleidingsspanning 15 kV. Daar heeft de dieseltrein nu geen probleem mee, maar als je de Maaslijn wil elektrificeren heb je een stuk waar de 15 kV (duitsland - goederensporen) en de 1500V elkaar kruisen.
Prorail wil de omschakelbare bovenleiding weg hebben en je zou kunnen denken dat je het hele emplacement dan maar op 1500V zet, maar dan moeten treinen naar Duitsland op of vlak voor de helling van spanning wisselen en dat gaat geheid problemen geven.

De enige oplossing zou zijn om het goerenemplacement dan maar helemaal te saneren en als je wachtsporen nodig hebt kan dat in Blerick of misschien de Gekkengraaf, de 15 kV laten zoals het nu is en alleen het spoor uit Roermond loskoppelen en op 1500V zetten.
Met sanering van de tankplaat kun je via dat spoor ook nog aantakken op de wissels 91/93/95 aan het einde van perron 1 en 3.
Maar ook dat zal krap worden met treinen naar Duitsland die al rijdend moeten omschakelen.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 23 mei 2022, 18:16
door cassie127
Een dive under of fly over kan ook al heel veel oplossen.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 23 mei 2022, 18:37
door bartjemestrom
Die wordt lastig omdat de overweg Vierpaardjes al vertunneld wordt

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 23 mei 2022, 18:48
door MdJ
Vooralsnog krijgen we een stukje bovenleidingsloze stukje spoor thv de kruising en wordt inderdaad de overweg Vierpaardjes ongelijkvloers.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 07:24
door MaartenD
Arriva denkt vanaf 2026 alle bussen in Limburg emissieloos te kunnen rijden: https://www.1limburg.nl/nieuws/1770948/ ... missieloos
Op dit moment zijn 95 van de 150 stads- en regiobussen van Arriva in Limburg elektrisch. Dat is de helft van het wagenpark van de vervoerder. "Ik durf te zeggen dat we in 2026 zero-emmissieuitstoot hebben," laat Cusell weten in de L1 Nieuwsshow. "Of de volgende 131 bussen allemaal elektrisch zijn of dat er wellicht al andere technologiën tussenzitten, zal moeten blijken."
Mooie ontwikkeling *O*

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 20:13
door MaartenD
Arriva mag in gesprek met Stadler over de verlenging van het contract van de dieseltreinen. Vanwege de uitstel van de elektrificatie zal Arriva langer met die treinen moeten rijden. Het contract zal wel het onderhoudscontract met Stadler zijn.

https://www.1limburg.nl/nieuws/1800108/ ... seltreinen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 10:20
door umbusko
Het onzalige plan om van de Stationsstraat in Maastricht een soort Ramblas te maken is gesneuveld. _O_

https://www.rover.nl/nieuws-uit-limburg ... afgeblazen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 12:31
door MaartenD
Ik zie niet in waarom er verkeer over die straat moet. Busverkeer kan via de Sint Maartenslaan. Dan kun je van de hele Stationsstraat een voetgangerszone maken.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 12:46
door umbusko
Dit is wat Arriva ervan vindt (Sint Maartenslaan zou veel te veel bussen te verwerken krijgen): brief. Dit is dan weer de reactie vanuit de gemeente (bussen zouden ook met een terras in de Stationsstraat kunnen blijven rijden): brief. Blijkbaar is de gemeente het daar dan toch niet mee eens, of het probleem zit hem dus vooral in de vergunning die alleen meteen voor 8 jaar verleend kan worden.

Overigens ben ik het wel met Arriva eens, we hebben een hele tijd alleen bussen door de Sint Maartenslaan gehad toen het busstation verbouwd werd en dat ging wel, maar was absoluut niet ideaal. Er waren toen veel files, en de reistijd naar het oosten en zuiden nam ook toe. Er komen ook heel veel kruisende bewegingen bij, want de vertrekkende bussen kruisen bij de uitgang van het busstation met de aankomende bussen.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 14 jul 2022, 00:41
door CamilleKreemers
MaartenD schreef: wo 13 jul 2022, 12:31 Ik zie niet in waarom er verkeer over die straat moet. Busverkeer kan via de Sint Maartenslaan. Dan kun je van de hele Stationsstraat een voetgangerszone maken.
En als er een ongeluk in Sint Maartenslaan gebeurt, sluiten we het busstation maar af?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 14 jul 2022, 14:07
door Suus
Ik weet dat Maastricht in het diepe zuiden van Nederland ligt, maar om dan meteen maar de Ramblas erbij te betrekken :')

Overigens snap ik de wens wel. Is er niet nog een oplossing met de Bourgognestraat te bedenken?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 14 jul 2022, 14:34
door umbusko
Voor de bus bedoel je? De Bourgognestraat is vrij smal, en komt op de Wilhelminasingel alleen op een ventweg uit. Je zou via de Spoorweglaan en Sphinxlunet kunnen rijden, maar a) dan mis je de veelgebruikte halte Wilhelminasingel en b) de Spoorweglaan heeft een knik in het midden en is daardoor niet geschikt voor veel bussen in beide richtingen; nu al is het met de 15 opletten geblazen met tegenliggers.

Een andere oplossing zou kunnen zijn om wel via de Sint Maartenslaan te rijden, maar om de bussen van/naar het Centrum via de Sint Antoniuslaan te laten rijden. Maar daar hebben de buurtbewoners het net een aantal jaar geleden voor elkaar gekregen om het doorgaand autoverkeer te stoppen, dus dat lijkt me ook niet zo realistisch. En ook die route heeft twee lastige bochten.

Blijft over wat de terrassen zelf al aangaven: we kunnen best de terrassen op de middelste strook bedienen als er alleen wat bussen en fietsers door de straat rijden. Iets verderop in de Stationsstraat, bij het begin van de Wycker Brugstraat, gaat dat ook goed (daar rijden auto's en fietsers), dus ik zie eigenlijk ook niet in waarom dat niet zou kunnen. De bussen komen ook in groepjes (door een stoplicht), dus je hebt dan altijd wel wat vrije oversteektijd.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 14 jul 2022, 16:57
door Fleur2011
Denk gewoon niet dat het de bedoeling is van de gemeente om er nog bussen over de Stationstraat te laten rijden als het terras er is. Is niet echt gezellig zitten als er om de paar minuten een bus langs komt gereden.

Echte alternatieven zijn er niet, en door de Sint Maartenslaan rijden van beide kanten is niet echt praktisch. Je moet altijd aan het station een U bocht maken en bussen die vanuit het station richting Wilhelminasingel rijden staan op de Sint Maartenslaan in de file, of ze moeten er stoplichten gaan zetten maar of dat zo fijn is…

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 15 jul 2022, 20:50
door PHS
-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 15 jul 2022, 21:27
door umbusko
... en de link voor de RS12 linkt ook door naar de RS/RE18. :s

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 18 jul 2022, 08:55
door Roeland
Heel strategisch en logisch allemaal, die gewijzigde dienstregeling.
Blijkbaar zitten er in juli en augustus in Limburg helemaal geen forensen meer in de trein, want vooral de avondspits wordt uitgekleed.
En inderdaad vooral leuk wanneer er 2 ritten achter elkaar vervallen.
En mooi dat 's avonds en op zondag, op Maastricht - Heerlen de snel- en stoptrein nog wel kort achter elkaar rijden.
Je had natuurlijk ook ervoor kunnen kiezen, om alleen in avond/weekend 1x/uur stoptreinritten op Maastricht - Heerlen te schrappen, die vlak voor (of achter) de sneltrein zitten, zodat 90% van de reizigers op het traject ongeveer ieder halfuur nog een trein heeft. En dan op Kerkrade - Sittard een stuk minder rigoureus te schrappen. Maar dat is waarschijnlijk te klantvriendelijk gedacht...

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 18 jul 2022, 19:00
door CamilleKreemers
dienstregeling trein is idioot gemaakt zo. Lijkt bijna op dienstniveau te zijn veranderd.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 18 jul 2022, 23:38
door umbusko
Het is een bijzonder rare actie zo. De bussen doen er natuurlijk ook veel langer over, dus vanaf het beginpunt heb je er nog iets aan, maar op het eindpunt komen ze pas later aan dan de volgende trein. Want er rijdt dus steeds maar één bus per vervallen trein, als er al een bus rijdt.

Neem de 32052 (Mtr 16:32 - Hrl 17:07). Die wordt vervangen door een bus (Mtr 16:35 - Hrl 17:48). Ten eerste stopt die bus niet op Sog en Kmr. Ten tweede heeft iemand die van Vdl naar Hrl reist helemaal niets aan die bus. Voor de vervallen trein om 17:00 uur komt immers pas een vervangende bus om 17:33 uur, maar om 17:30 uur rijdt er alweer een trein.

De bussen Kerkrade-Sittard zijn nog erger, want die doen er een uur langer over. Dat betekent dat sommige treinen gewoon niet adequaat vervangen worden. Bijvoorbeeld Nuth richting Sittard: netjes ieder half uur een trein t/m 18:29 trein, dan 19:09 bus, 19:59 trein, 20:59 trein, 21:04 bus, 21:39 bus, 22:29 trein, 22:34 bus, 23:34 bus, 23:59 trein, 00:04 bus, 01:04 bus. Ondertussen zoeft de 3900 vrolijk voorbij.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 18 jul 2022, 23:46
door Suus
Ja, op Maastricht - Heerlen zou ik toch liever zien dat de sneltreinen deels geschrapt worden zodat de stoptreinen blijven rijden, in plaats van dat nu stoptreinen worden geschrapt maar de ervoor en erna rijdende sneltrein niet.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 19 jul 2022, 07:31
door Roeland
Is deze aanpassing afgestemd met de provincie en met het Rocov?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 19 jul 2022, 07:57
door huibf
Dat denk ikvwel. Maar stel dat de Provincie het niet goedkeurd.
Personeel is er niet. Dus vallen er ongecontroleerd bussen en treinen uit. Dat is ook niets.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 19 jul 2022, 08:10
door Roeland
Maar de provincie had dan wel minimale kwaliteitsvoorwaarden kunnen bewaken, zoals:
- ieder station minimaal ieder halfuur een trein op werkdagen overdag
- ieder station minimaal 1x/uur een trein in avond/weekend
- uitval primair concentreren op de sneltreinen, die kort voor of na stoptreinen rijden
- geen 2 ritten achter elkaar schrappen
enz.
En dat is nu overduidelijk niet gebeurd.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 08:43
door PHS
-