Pagina 159 van 169

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 17:18
door Milco
Dat concept LimburgLiner gaat ook met sprongen achteruit he? :X

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 17:29
door Roeland
Lijkt wel de Arriva "Q-liner" 383 tussen Capelle / Nesselande - Zoetermeer / Den Haag in de concessie ZHN.
De route, de snelheid, de frequentie en het materieel hebben weinig meer weg van HOV. Alleen het tarief is nog wel HOV-gebaseerd...

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 17:30
door umbusko
De enige Limburgliner die het nog goed doet is de 350. :')

364 werd na 1 jaar 64 en wordt nu opgeheven. De 370 en 371 gaan deels naar 8-persoonsbussen. De 372 en 377 rijden met normaal streekmaterieel. Gelukkig rijden de bussen wel allemaal nog in Limburg, voor een groot deel op de 83 die dat op zich ook wel verdient.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 17:57
door sirvinniei
Ik hoop wel dat het HOV 8-persoonsbusjes zijn

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 19:24
door regenmaker
Wel slechte zaak dat de 64 de nek wordt omgedraaid.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 19:36
door ZO6176
En volgend jaar wordt er weer geklaagd dat je zo moeilijk de grens over komt. Ooit was toch ook een bus naar Hamont bedacht?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 19:42
door umbusko
Ik vind het vooral ook spijtig dat met de Duitsers nog overlegd moet worden over een adequate vervanging. Zo blijft er helemaal niks meer over.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 20:20
door regenmaker
De 86 naar Goch was volgens de chauffeur nog best aardig gereserveerd alleen de OV-chipkaart apparatuur in de Van Dijk taxi deed het nooit. :')

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 21:21
door Bemined
PHS schreef: do 13 okt 2022, 16:09Gokje: de tweede drielandentrein gaat vooral lucht vervoeren tussen Heerlen en Herzogenrath. Waarom deze trein toch laten rijden, als er niet kan worden gestopt in Landgraaf en Eygelshoven Markt en de OV-chipkaart niet geldig is op de overstap naar Aken?
Ik vermoed dat het vooral een opengesteld LM ritje is, in het nieuwe uurpatroon zou je een kering van 27 minuten in Heerlen krijgen met de 18900 en moet je de trein omrijden via het emplacement, dan kan je net zo goed heen en weer rijden naar Herzogenrath voor een korte kering en gelijk een verdwaalde passagier meenemen.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 21:45
door umbusko
Het maakt de aansluiting richting Düsseldorf ook veel beter, die is nu rond de 50 minuten.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 14 okt 2022, 12:31
door PHS
-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 14 okt 2022, 13:01
door reisthijs
Die overstap is straks 9 minuten, zie https://hafas.bene-system.com/

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 14 okt 2022, 14:24
door Meltrain
Roeland schreef: do 13 okt 2022, 17:29 Lijkt wel de Arriva "Q-liner" 383 tussen Capelle / Nesselande - Zoetermeer / Den Haag in de concessie ZHN.
De route, de snelheid, de frequentie en het materieel hebben weinig meer weg van HOV. Alleen het tarief is nog wel HOV-gebaseerd...
Dat is alleen in Zuid-Holland zo. In Limburg gelden er gelukkig geen hogere tarieven.

Maar Arriva kan inderdaad beter stoppen met de naam Limburgliner, of alleen lijn 350 en (3)83 nog zo noemen.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 14 okt 2022, 15:04
door ArrivaBas
Het concept van herkenbare namen of kleuren voor onderscheid tussen lijnen of lijnsoorten vind ik altijd wel interessant, maar als de vervoerder/OV-autoriteit die de naam bedenkt het concept met zijn uitgangspunten c.q. eisen behoudens incidenten niet consistent doorvoert en/of waarborgt kan zo'n naampje wat mij betreft direct de prullenbak in. Ik denk namelijk niet dat we ineens taxibusjes in Limburgliner-tenue zullen gaan zien. :')

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 14 okt 2022, 15:17
door umbusko
PHS schreef: vr 14 okt 2022, 12:31 Die is nu veertig minuten, waardoor vanuit Maastricht reizen via Venlo sneller is. Maar ik weet niet wat de overstap straks is, aangezien de ligging verandert. Los daarvan is het de vraag hoeveel reizigers er zijn tussen Zuid-Limburg en het Ruhrgebied.
Oh ja, 50 minuten was voor de RB33, 40 minuten is voor de RE4. De ligging verandert nauwelijks, die staat gewoon beschreven in het vervoerplan. Op het andere half uur zal de overstap dus een minuut of 10 worden, dat is uitstekend.
Er wordt 5 minuten later vertrokken uit Maastricht (.19 wordt .24) en ook 5 minuten later uit Heerlen richting Aachen (.43 wordt .48). De aankomsttijd in Aachen is één minuut eerder (.13 wordt .12). In omgekeerde richting wordt één minuut later vertrokken uit Aachen (.46 wordt .47) en 4 minuten eerder uit Heerlen (.18 wordt .14) richting Maastricht. De aankomst in Maastricht is 5 minuten eerder (.40 wordt .35).
Via Venlo reizen zou ik niemand willen aanraden, dat vereist twee krappe overstappen (in Roermond en in Venlo) en met een uurdienst op de RE13 is dat vrij riskant. Maar een overstap van ca. 10 minuten in Herzogenrath klinkt goed. Het is niet alleen het Ruhrgebied dat bediend wordt, maar ook een hoop overstappen op het Fernverkehr (richting Hamburg, richting Berlijn, richting Frankfurt via Köln Messe/Deutz). Zeker als de ICE vanuit Aachen niet rijdt ben je best lang onderweg tot je op Köln Hbf bent (ca. 1:20h vanaf Herzogenrath), in Düsseldorf ben je in een uur.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 00:18
door Durashift
PHS schreef: do 21 apr 2022, 10:22 De soap rond de Maaslijn krijgt een nieuw hoofdstuk, uit OVPro:
Vertraging van elektrificatie Maaslijn door intrekken aanbesteding

ProRail trekt de aanbestedingsprocedure voor de elektrificatie van de Maaslijn in vanwege de onzekere marktomstandigheden. De spoorbeheerder laat weten dat er verschillende factoren zijn die “dwingen tot heroverweging van de marktomstandigheden”. Dat betekent dat de beoogde opleverdatum van 2024 niet gehaald zal worden.

De impact van de oorlog in Oekraïne, in combinatie met de stijgende grondstofprijzen en de druk op de logistieke keten door de coronapandemie, heeft geleid tot het besluit van ProRail om de aanbesteding op te schorten.
Er komt politieke druk:
(..)Gelderse, Brabantse en Noord-Limburgse gemeenten en regio's maken zich grote zorgen om de Maaslijn, de spoorweg tussen Nijmegen en Roermond. Ze vragen dinsdag in een gezamenlijke brief aan de provincie Limburg de elektrificatie van de spoorlijn niet langer uit te stellen.

De brief wijst op het niet doorzetten van de aanbesteding door ProRail vanwege de almaar stijgende en instabiele kosten. De briefschrijvers zeggen zich grote zorgen te maken over de voortgang van het project. Gemeenten die de brief ondertekenden zijn Nijmegen, Venray, het land van Cuijk, Mook en Middelaar, en Venlo. Verder tekenden nog twee samenwerkingsverbanden, evenals voorzitter Hubert Bruls van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen.

Het stilleggen van het project heeft volgens de briefschrijvers grote consequenties voor regio’s en gemeenten langs het spoor. Elektrificatie is volgens hen hard nodig voor de toekomstige verstedelijking langs deze lijn, zonder de spoorlijn zijn meerdere woondeals niet mogelijk.(..)
Op 14 november komt er duidelijkheid richting de Tweede Kamer.
(..)De Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels schrijft dinsdag in een brief aan Provinciale Staten dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op 14 november aan de Kamer laat weten hoe verder met de Maaslijn. Dan zal ook de provincie hierover aan de Staten berichten. (..)
https://www.transport-online.nl/site/14 ... -roermond/

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 18:04
door umbusko
De lijst met wijzigingen staat inmiddels ook op de website van Arriva. Volgens mij is het precies dezelfde lijst die ook in het vervoerplan stond.

Ook op die pagina: twee grote omleidingen in Midden-Limburg.
  1. Van 7 november tot ergens in maart kan de 73 niet via Wessem rijden. Alleen op werkdagen in de spits rijdt een extra pendeldienst tussen Panheel en Wessem.
  2. Van 14 november t/m 23 december kunnen geen bussen rijden over de Roerbrug tussen Melick en Sint Odiliënberg. De 61 wordt omgeleid via Linne, de 62 en 63 keren vanuit Posterholt in Sint Odiliënberg en er komt een 161 tussen Roermond en Melick. De 64 wordt t/m 10 december omgeleid via Herkenbosch en Vlodrop en wordt daarna permanent opgeheven.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 10 nov 2022, 11:25
door umbusko
PHS schreef: wo 24 aug 2022, 08:43 1Limburg:
Provincie legt Arriva sancties op om uitvallen trein en bus

De provincie Limburg legt vervoerder Arriva sancties op om het uitvallen van ritten van treinen en bussen als gevolg van personeelstekort.
Gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels spreekt dinsdag in een brief aan de Limburgse Staten van 'verwijtbare rituitval', en dat heeft hij ook aan Arriva laten weten.

Voor de uitgevallen ritten zal de provincie geen exploitatiebijdrage beschikbaar stellen. Ook stelt de provincie Arriva een boete in het vooruitzicht. Een beslissing over de hoogte van de vervallen exploitatiebijdrage en de eventuele boete, wordt volgend jaar genomen.
Op de website van de Provincie Limburg staat de Statenbrief.

Uit de brief blijkt ook dat de huidige beperkte treindienstregeling wordt verlengd tot 5 november 2022.
Het zal weinig verbazing wekken dat de ingeperkte dienstregeling stilzwijgend is verlengd t/m 10 december. :')
Ik vraag me wel af waar dan die machinisten gebleven zijn die per 7 november klaar zouden zijn met hun opleiding.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 10 nov 2022, 12:01
door DDietzen
Ik doe een gok: Wellicht worden die ingezet om de bestaande machinisten te ontlasten zodat die hun uitgestelde verlofdagen kunnen opnemen?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 10 nov 2022, 12:10
door Daniel
Bij veel OV-bedrijven is het ook nog een uitdaging om meer instroom dan pensioneringen te hebben. Kan zomaar dat de vers afgestudeerde machinisten dat gat opgevuld hebben.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 10 nov 2022, 12:17
door umbusko
Klinkt plausibel. Ik vraag het dan ook vooral omdat Arriva zei: we rijden een gatenkaas tot 7 november, daarna zijn er nieuwe machinisten. Nu hoor je er niets meer over.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 10 nov 2022, 12:45
door Suus
Als ik mij de Statenbrief goed herinner heeft Arriva bij de machinisten vooral last van personeel dat overstapt naar NS, nu die na een paar kalme jaren weer aanwerven op standplaatsen waar Arriva ook actief is.

Toen die brief verscheen had NS nog geen nieuwe CAO. Die CAO lijkt voor NS echter een schot in de roos te zijn, want de aanwervingen schijnen heel erg goed te gaan en daar zal Arriva ook wel last van hebben.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 14 nov 2022, 13:24
door Lijn 45
Naast de sancties van hierboven gaat de provincie ook de prestaties van Arriva onderzoeken.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 14 nov 2022, 16:56
door maaslynx
Elektrificatie Maaslijn vetraagd tot zeker 2027: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20221114_95601012 .

De GTW's zullen dus ook weer langer doormoeten :(

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 14 nov 2022, 17:00
door Roeland
Tegen die tijd hebben ze misschien wel goed werkende treinen op waterstof, waardoor elektrificatie helemaal niet meer nodig is?