Pagina 160 van 169

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 14 nov 2022, 17:02
door Suus
Waterstof is een slecht idee, batterijtreinen zijn logischer.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 14 nov 2022, 17:22
door Daniel
Waarom is waterstof een slecht idee? Het is juist ideaal om overtollige zonne-energie op te slaan en je kunt het vervolgens gewoon tanken.
Vereiste is dus wel dat je groene waterstof gebruikt, grijze is momenteel niet echt handig.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 14 nov 2022, 17:30
door TomSteyl
Roeland schreef: ma 14 nov 2022, 17:00 Tegen die tijd hebben ze misschien wel goed werkende treinen op waterstof, waardoor elektrificatie helemaal niet meer nodig is?
Uit rapporten blijkt dat batterijtreinen en waterstoftreinen op de Maaslijn niet lonend zijn en elektrificatie wel degelijk!

Het is toch van de zotte dat dit getreuzel al bijna 100 jaar (sinds de eerste plannen) duurt, het is echt een blamage.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 14 nov 2022, 17:37
door waldo79
Zonder vette letters te gebruiken is je punt wel duidelijk.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 14 nov 2022, 17:48
door Suus
Daniel schreef:Waarom is waterstof een slecht idee? Het is juist ideaal om overtollige zonne-energie op te slaan en je kunt het vervolgens gewoon tanken.
Vereiste is dus wel dat je groene waterstof gebruikt, grijze is momenteel niet echt handig.
Waterstof is gewoon niet efficiënt voor voertuigen. Eerst wordt energie opgewekt om waterstof te maken, daarna moet het onder veel gevaarlijkere condities dan de huidige op aardolie gebaseerde brandstoffen vervoerd, getankt en bewaard worden om het daarna weer om te zetten in stroom voor een elektromotor.

In Nijmegen, Venlo en Roermond rijden de treinen al onder de draad, dus voor batterijtreinen zijn de voorzieningen al aanwezig en is de totale efficiëntie door minder processtappen veel hoger.

Waterstof heeft vooral toekomst als reserve, het wordt dan gemaakt als er teveel stroom is en gebruikt als andere energiebronnen te weinig stroom kunnen leveren.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 14 nov 2022, 19:44
door TomSteyl
waldo79 schreef: ma 14 nov 2022, 17:37 Zonder vette letters te gebruiken is je punt wel duidelijk.
Ik vind het wel belangrijk om extra te benadrukken hoe men al bijna een eeuw omgaat met dit thema.

Ik snap echt niet hoe men in andere gebieden wel tot elektrificatie is overgegaan en deze as niet wordt opgewaardeerd. Dan zou verbetering van andere lijnen ook vertraging oplopen.

En bovendien, de treinstellen waarmee Arriva op de Maaslijn doet rijden beginnen sterk verouderd te raken. In 2016 was al beloofd dat het interieur aangepakt zou worden en dat is nog steeds niet gebeurd.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 21 nov 2022, 12:07
door MaartenD
Suus schreef: ma 14 nov 2022, 17:48
In Nijmegen, Venlo en Roermond rijden de treinen al onder de draad, dus voor batterijtreinen zijn de voorzieningen al aanwezig en is de totale efficiëntie door minder processtappen veel hoger.
Plus dat je deels kunt elektrificeren en daarmee je businesscase kunt verbeteren. Trein met accu's te duur voor de huidige situatie? Elektrificeer van Nijmegen tot Cuijk en je hebt minder accu's nodig. Je kunt langer laden en hoeft minder traject op accu af te leggen.

En je hebt direkt een oplossing voor Venlo.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 22 nov 2022, 18:54
door PHS
-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 23 nov 2022, 23:21
door omaylie
De wijzigingen in Limburg vanaf 11 december 2022: https://www.arrivapdf.nl/web/file?uuid= ... ntid=21937

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 24 nov 2022, 13:37
door maaslynx
Boekjes staan online:
Noord & Midden-Limburg : https://www.arrivapdf.nl/web/file?uuid= ... ntid=22223
Zuid-Limburg : https://www.arrivapdf.nl/web/file?uuid= ... ntid=22226

Voor Maastricht ben ik er even snel doorheen gegaan, wat me opvalt:
- Lijn 2 vanuit Oud Caberg neemt ook wat vroege ritten over van Lijn 1.
- Lijn 3 heeft 7 minuten in de dienstregeling om van Nazareth naar P+R Noord te komen. Niet onmogelijk, maar ook weer niet heel breed.
- Lijn 6: de ritten die niet doorrijden naar Daalhof overdag doen een rondje Station - Markt
- Zowel lijn 9 als lijn 11 gaan in de brede spits een halfuursdienst rijden vanaf station naar het centrum.
- Lijn 15 heeft een extra spitsrit richting MUMC, vertrektijd 8:35, zit 3 min voor de reguliere rit .

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 24 nov 2022, 13:57
door Plutona
Verder nog wat zaken die mij opvallen:

- Kelmond verliest net als Geverik de buurtbus (795)
- Buurtbus 791 rijdt niet meer langs het station van Eijsden, en rijdt in Margraten anders dan voorheen.
- Het rondje van lijn 3 in Maastricht wordt Kemenadeplein - P&R Noord - Miradorplein - Kemenadeplein
- Lijn 27 gaat enkele ritten met groot materieel rijden, vermoedelijk met het materieel van lijn 46, aangezien deze op precies dat tijdstip met klein gaat rijden
- Lijn 635 wordt een vervanging van lijn 631, geen aanvulling. Lijn 635 gaat in de ochtend richting Beek en in de middag richting Heerlen, lijn 631 precies andersom.
- Lijn 9 rijdt weer elk half uur ook weer naar Limmel

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 24 nov 2022, 14:47
door umbusko
maaslynx schreef: do 24 nov 2022, 13:37 - Lijn 15 heeft een extra spitsrit richting MUMC, vertrektijd 8:35, zit 3 min voor de reguliere rit .
Die spitsrit bestaat al een jaar en wordt gereden met het materieel van lijn 659.

Dat de 791 niet meer via station Eijsden gaat rijden is wel jammer, maar met overstaptijden van ongeveer een half uur op de trein (in beide richtingen) had je daar sowieso al niet zoveel aan. Die overstappen kun je nog steeds maken, al moet je nu een stukje verder lopen. Station Eijsden zou best een goed knooppunt kunnen zijn, maar een grote bus keert er niet zomaar en de dienstregeling is er nu niet op ingericht.

Ik ben benieuwd of die frequentieverhoging op de 9 en de 11 iets uit gaat halen. Ik zie er vrijwel nooit iemand in zitten; 2-3 mensen misschien. Een uurdienst was dan ook wel gruwelijk onaantrekkelijk.

Ook ben ik benieuwd wat men met de laadpaal in Nazareth gaat doen. Ik neem aan dat die verhuist? De 3 gaat overigens 's avonds wel alleen tot Nazareth rijden, maar rijdt dan meteen door.

Overigens jammer dat de busboekjes geen haltelijst meer hebben. -0-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 24 nov 2022, 17:31
door MaartenD
Voor Midden-Limburg:
Lijn 60 Echt - Maria-Hoop gaat 's avonds met vaste (8-persoons)bussen rijden i.p.v. OV-Lijntaxi.
Lijn 64 Roermond - Heinsberg wordt opgeheven. Jammer, maar er is echt geen vraag naar.
Lijn 78 Grashoek - Baarlo rijdt niet meer op zaterdag. Was OV-lijntaxi, te weinig vraag.
Lijn 83 Venlo - Nijmegen zal vanaf ergens in 2023 niet meer door Arcen rijden.
Lijn 87 gaat ook in het weekend via Tradeport West rijden.
Limburgliners 370 en 371 gaan in de avond en za+zo met 8-persoonsbussen rijden op de trajecten tussen Meijel, Weert en Roggel.
Lijn 372 krijgt een ochtendspitskwartiersdienst tussen Panningen en Roermond.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 24 nov 2022, 17:56
door sirvinniei
Heerlijk hov, zo'n 8p busje

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 24 nov 2022, 19:55
door Chrysa
Lijn 64 is jammer, maar de integratie was ook ruk. In Duitsland reed dat ding bijna de hele route recht achter een bus van Westverkehr.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 24 nov 2022, 20:05
door huibf
sirvinniei schreef: do 24 nov 2022, 17:56 Heerlijk hov, zo'n 8p busje
Prima. Eindelijk een provincie die inziet dat HOV niet persee een dure bus van 13 meter hoeft te zijn.
Nu de rest van de provincies nog.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 24 nov 2022, 20:31
door Hainje
Als een bus van 13 meter niet rendabel is, dan is het gewoon niet HOV-waardig.
Niet de boel omdraaien.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 24 nov 2022, 21:11
door CamilleKreemers
Hebben die LimburgLiners wel optimale aansluitingen op andere treinen?

De treinen in Weert zitten rond 15/45. Ik zie dat:
De 370 vertrekt om. 42 en aankomt om. 50.
De 371 vertrekt om. 53 en aankomt om. 40.

De 370 sluit dus slecht aan op die trein. En in Venlo kan je ook besluiten om de 372 de goede aansluiting te geven op de trein en de 370 ruim aan te sluiten, aangezien de 370 in Blerick kan aansluiten.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 24 nov 2022, 21:50
door sirvinniei
Hainje schreef: do 24 nov 2022, 20:31 Als een bus van 13 meter niet rendabel is, dan is het gewoon niet HOV-waardig.
Niet de boel omdraaien.
Een bus per uur? Een bus per dag?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 25 nov 2022, 02:47
door CamilleKreemers
Wat is het nut van die dagdekkende schoollijnen zoals de 675 en 686? Waarom een speciaalscholierennummer, wanneer die lijn de hele dag rijdt?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 25 nov 2022, 06:24
door WALUIGI96
Ik denk omdat de lijn dan niet tijdens schoolvakanties rijdt

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 25 nov 2022, 08:11
door huibf
sirvinniei schreef: do 24 nov 2022, 21:50
Hainje schreef: do 24 nov 2022, 20:31 Als een bus van 13 meter niet rendabel is, dan is het gewoon niet HOV-waardig.
Niet de boel omdraaien.
Een bus per uur? Een bus per dag?
Een bepaalde stempel op een buslijn zetten is flauwekul. Wat maakt iets HOV. Een leek zegt die term ook niets.
Er zijn genoeg buslijnen die frequenter rijden dan een zogenaamde HOV buslijn en die krijgen niet de term HOV.
Ik lees HOV als Halte Overslaand/Opgeheven vervoer. Daar voldoet namelijk bijna wel elke HOV lijn aan 😇

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 25 nov 2022, 13:18
door huibf
WALUIGI96 schreef: vr 25 nov 2022, 06:24 Ik denk omdat de lijn dan niet tijdens schoolvakanties rijdt
Lijn 675 rijdt ook in de vakantie alleen met 8 pax busje.
Wil je een grote bus. Dan moet je bellen.
Het enige is dat deze alleen in de druke richting rijdt.

Lijn 686 rijdt het hele jaar, dezelfde route, hetzelfde materieel.

Eigenlijk vreemd dat deze het 600 nummer dragen,
Maar ik kan dat nog enigzins voor 675 verklaren.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 25 nov 2022, 13:31
door umbusko
Ik vermoed dat het een truc is om de lijnen door een onderaannemer met touringcars te mogen laten rijden. Er zal vast een toegankelijkheidseis zijn opgenomen voor reguliere lijnen die er niet is voor scholierenlijnen en dit is dan een manier om die eis te omzeilen.

De 675 rijdt overigens altijd in beide richtingen, maar tussen Roggel en Meijel (in beide richtingen) alleen in de ochtend. Wat daar het idee van is, begrijp ik ook niet helemaal.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 25 nov 2022, 15:10
door huibf
675 rijdt in de ochtend vanuit Meijel en in de middag naar Meijel...