Pagina 161 van 169

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 25 nov 2022, 15:16
door Milco
Volgens de dienstregeling rijden alle middagritten vanaf en tot Roggel. ;)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 26 nov 2022, 09:43
door Meltrain
umbusko schreef: vr 25 nov 2022, 13:31 De 675 rijdt overigens altijd in beide richtingen, maar tussen Roggel en Meijel (in beide richtingen) alleen in de ochtend. Wat daar het idee van is, begrijp ik ook niet helemaal.
Tussen Roggel en Meijel rijdt ook lijn 371. Waarschijnlijk heeft die lijn buiten de ochtendspits voldoende capaciteit.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 26 nov 2022, 11:56
door umbusko
Ja, als het nou alleen om een paar spitsritten ging... Maar de 675 rijdt tot 12:30 van/naar Meijel en daarna niet meer. In het ochtenddal zullen die bussen daar toch niet zo vol zitten?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 26 nov 2022, 12:10
door huibf
Milco schreef: vr 25 nov 2022, 15:16 Volgens de dienstregeling rijden alle middagritten vanaf en tot Roggel. ;)
mmm dat is dan sinds vorige jaar denk ik. Maar wellicht dat de 371 inmiddels voldoende ondersteuning biedt in de middag.
Ik zie echter ook dat de 675 naar Meijel de overstap biedt op 28 in de ochtend en de middag doet dat 371 dat (mits deze op tijd is)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 13:59
door TomSteyl
Vertraging aanpak Maaslijn zorgt voor frustratie bij reizigers

https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/v ... -reizigers

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 14:15
door umbusko
Ik had het gevoel in de RE18 dat de Franse omroepstem is veranderd en iets vriendelijker is geworden. _O_

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 14:27
door MaartenD
TomSteyl schreef: ma 28 nov 2022, 13:59 Vertraging aanpak Maaslijn zorgt voor frustratie bij reizigers

https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/v ... -reizigers
"'In de ochtend is het nu heel druk en heb ik vaak geen plek om te zitten', zegt een treinreiziger. "

Ik weet niet of dat zoveel beter gaat worden als er elektrisch gereden wordt. De GTW's van Arriva hebben nog altijd een 2+3 opstelling en hebben 193 zitplaatsen in een 2/8 op een lengte van 56 meter.
Een driedelige FLIRT van 63 meter heeft maar 170 zitplaatsen.
Dus als er nu op maximale lengte gereden wordt dan wordt het met de elektrificatie nog drukker.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 14:40
door CamilleKreemers
Heel misschien heeft Arriva de Maaslijn stellen met 2+3 besteld?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 18:13
door TomSteyl
Ik mag hopen van niet... Dat zou echt vreselijk zijn en niet conform wat Arriva bij de aanvang van de concessie heeft afgesproken.

Je ziet trouwens vaker dat de middelste zitplaats van de 3 helemaal niet ingenomen kan worden, het zijn toch vrij smalle zitplaatsjes met bij de ramen ook nog een vervelend prullenbakje dat lekker tegen je benen drukt.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 30 nov 2022, 10:18
door MaartenD
Het lijkt me ook sterk. Het 2+3 idee kwam van Veolia en Arriva was in eerste instantie van plan dit om te bouwen naar 2+2. Hebben ze niet gedaan, waarschijnlijk omdat het geld kost en omdat ze dan meer stellen moeten inzetten (die ze ook weer moeten kopen).

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 12:29
door umbusko
De nieuwe dienstregeling staat (eindelijk) in OV Info.

Edit: alleen Zuid-Limburg!

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 16:50
door umbusko
En ook een eerste spoor van lijnennetkaarten: klik.

Wel wat minimalistisch, alleen de kaart van Zuid-Limburg linkt door naar een nieuwe kaart; de rest zijn nog oude kaarten. En die nieuwe kaart van Zuid-Limburg is lage resolutie, inclusief een sterk verouderde overzichtskaart (2021!) van treinen en sneldiensten.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 21:44
door umbusko
maaslynx schreef: do 13 okt 2022, 16:00 Lijn 3 in Maastricht die doorrijdt naar P+R noord is een flink ommetje, je kan immers niet via de Balijeweg (hoogte), dus je moet of terugsteken naar de Viaductweg of je rijdt door naar Meerssen en dan via de Nieuwe Limmelderweg. Dat zou wel eens aardig gevoelig voor vertragingen kunnen zijn.
De ingetekende route op OV Info van lijn 3 is in beide richtingen via Mariënwaard - Kruisdonk - Ambyerweg - Nieuwe Limmelderweg. De halte Meerssenerweg/Miradorplein staat er alleen nog in voor de avondritten die keren in Nazareth en niet voor de ritten die doorrijden naar Station Noord. Ik vraag me af of dat een foutje is; de bus komt er immers op de heenweg wel langs.

Een ander vreemd iets. De ritten van lijn 10 die in Heer eindigen (en geen lusroute rijden), doen dat nu bij de halte Burght/Ridder van Heerstraat en keren leeg via de rotonde Kruisstraat/Veldstraat/Rijksweg om weer te beginnen bij de halte Burght/Demertstraat. Dit wordt gewijzigd: de ritten rijden via de halte Burght/Ridder van Heerstraat de andere kant op en eindigen bij de halte Nijverheidsweg. Het vreemde is nu wel dat ze pas weer beginnen bij de halte Burght/Demertstraat en dus geen passagiers meenemen vanaf de halte Nijverheidsweg. :s

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 08 dec 2022, 20:39
door TomSteyl
Europa trekt beurs voor de Maaslijn (1Limburg/L1)

https://www.1limburg.nl/nieuws/1899451/ ... e-maaslijn

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 08 dec 2022, 21:26
door DDietzen
Er komen ineens wel snel achter elkaar nieuwe lijnen bij dat uitgebreide TEN-T-netwerk. De Lelylijn snap ik nog wegens de mogelijke doorverbinding richting Bremen, maar wat het Europese nut van de Maaslijn is...? Ergens zou ik zeggen dat het voor Europa juist beter is om de Maaslijn níét te verbouwen, dan hoeven de 15kV wisselstroom-sporen tussen Vl en de grens (die voor internationaal goederenverkeer erg populair zijn) immers niet doorsneden te worden door de 1,5kV gelijkstroom van de Maaslijn, of wat daar ook voor oplossing bedacht is.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 09 dec 2022, 07:07
door regenmaker
Directe verbinding Arnhem - Liège/Aachen? (A)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 09 dec 2022, 11:23
door MaartenD
Er wordt maar op enkele plekken extra dubbelspoor aangelegd, dus in hoeverre een IC over de Maaslijn mogelijk is is maar de vraag.
Lijkt me wel een interessante vraag: hoe ziet de concessie er uit en mag NS een IC Arnhem - Venlo - Maastricht rijden.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 09 dec 2022, 11:39
door TomSteyl
Omdat de Maaslijn zelf onder een concessie van de provincie Limburg staat vraag ik me af of NS dat mag... Ik denk eerlijk gezegd dat die MaasExpress de meeste kans heeft (koppeling van de voorziene IC/RE Nijmegen-Roermond aan de ST/RS11 Roermond-Maastricht Randwyck), omdat beiden onderdeel van de concessie Limburg zijn. Het haalt wel de vaart eruit na Roermond.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 09 dec 2022, 11:58
door Roeland
MaartenD schreef: vr 09 dec 2022, 11:23 Er wordt maar op enkele plekken extra dubbelspoor aangelegd, dus in hoeverre een IC over de Maaslijn mogelijk is is maar de vraag.
Lijkt me wel een interessante vraag: hoe ziet de concessie er uit en mag NS een IC Arnhem - Venlo - Maastricht rijden.
Een IC over de Maaslijn is best wel lastig, omdat er veel middelgrote stations op de lijn liggen, zoals Boxmeer en Cuijk, die je (zeker in de spits) liefst 4x/uur wilt bedienen. Tussen Venlo en Roermond zou een 2x2-model vervoerkundig wel logischer zijn. Maar daarvoor is wel deels dubbelspoor nodig.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 09 dec 2022, 12:58
door TomSteyl
Volgens mij was op het zuidelijke deel ook verdubbeling voorzien tussen Reuver en Swalmen. Venlo-Tegelen zou wel eens ingewikkeld kunnen zijn met verdubbeling.

Ik heb trouwens ooit een rapport gelezen dat ze wel zorgen hebben dat ze bij de verbeteringswerkzaamheden allerlei niet-ontplofte munitie kunnen aantreffen uit WO2, omdat bijna de gehele lijn maandenlang (vanaf september 1944 tot begin maart 1945) frontgebied is geweest. Daar heb ik daarna nooit meer iets over gehoord of gelezen. Iemand hier meer van op de hoogte?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 09 dec 2022, 15:03
door Meltrain
DDietzen schreef: do 08 dec 2022, 21:26 dan hoeven de 15kV wisselstroom-sporen tussen Vl en de grens (die voor internationaal goederenverkeer erg populair zijn) immers niet doorsneden te worden door de 1,5kV gelijkstroom van de Maaslijn, of wat daar ook voor oplossing bedacht is.
Is het niet een optie om de Maaslijn gelijk met 15 kV te elektrificeren?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 09 dec 2022, 15:15
door ZO6176
Of is het geen idee om de spanningssluis te verplaatsen tussen kaldenkirchen en breyell? De meeste goederentreinen die in Venlo komen rijden daarna toch door richting Eindhoven.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 09 dec 2022, 15:35
door ICE11
Nee, want er rijden ook - niet vele, maar ze zijn er - binnenlandse treinen tot Kaldenkirchen, bij voorbeeld de RE8 in de spits met 1440.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 09 dec 2022, 16:12
door TomSteyl
Dan kun je die sluis net zo goed tussen Kaldenkirchen en Venlo plaatsen, dan kunnen de binnenlandse treinen tot Kaldenkirchen rijden. En de nieuwe RE13 wordt toch al multicourant.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 09 dec 2022, 16:22
door ZO6176
Maar is de helling dan geen probleem? Of bedoel je vlak voor station kaldenkirchen?