Pagina 164 van 169

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 21 sep 2023, 22:49
door Globetrotter
Is het niet zo dat de Citaro's de Citaro's vervangen?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 22 sep 2023, 08:34
door Etienne
Volgens interne bronnen zouden namelijk de 512 t/m 515 terug gaan naar Brabant om aldaar Bravo-rood te worden; de ambassadors zijn gedeeltelijk al vervangen door de ex Berlijnse Citea's en ex Zweedse Intouro's

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 22 sep 2023, 09:32
door MaartenD
Roeland schreef: do 21 sep 2023, 08:04
PHS schreef: wo 20 sep 2023, 15:02 Dank. Nodeloos ingewikkeld allemaal, een deel van de lijnen 's avonds als Vlinder rijden en een ander deel als lijntaxi :')
Nee juist niet. Een Vlinder is een vaste bus met een flexibele route. Veel minder ingewikkeld dan een lijntaxi die je vooraf telefonisch moet reserveren.
Alleen voor mensen die van het station naar huis willen. Alle andere reizigers moeten wel reserveren.
En een vlinder of lijntaxi is een selffulfilling prophecy. Genoeg mensen die dat de moeite niet waard vinden of niet een uur van te voren een bus willen reserveren en daarom ook maar niet met de bus gaan. En de vervoerder dan triomfantelijk "zie je wel, er is geen vervoersvraag!".

Genoeg problemen met die lijntaxi gehad in de tijd dat ik nog veel met het OV ging. Zoveel dat je van de gepubliceerde dienstregeling eigenlijk niet uit kon gaan.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 22 sep 2023, 20:02
door waldo79
Het is dat of helemaal geen bus.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 22 sep 2023, 21:36
door huibf
Dat is maar de vraag zolang de Provincie wordt wijsgemaakt dat Flex goedkoper is dan een reguliere bus wel.
Daarnaast is het beleid van de overheid verkeerd. Waarom zou je een kostendekking van 75% moeten hebben.
Je kan ook beleid maken dat 20% kostendekkend moet zijn.

Overigens vindt ik de vlinder op zich nog wel een goed concept, maar als deze op een gegeven moment gewoon elk uur rijdt dan kan deze net zo goed de gehele route rijden en dus ook mensen op de route meenemen.... en ja dan heb je een gewone bus.
Maar ja. Flex, Vlinder, het staat hip en dan is het goed

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 23 sep 2023, 00:30
door sirvinniei
Ja en mijn baas kan me ook het dubbele loon betalen, maar ja, waar haal je het geld vandaan?

Vind het verder erg bijzonder hoe je serieus kan zeggen dat een bus die alle haltes afrijdt even duur is als een bus die direct naar een halte rijdt. Dat geldt echt alleen als er bij elke halte mensen moeten uitstappen, dus de facto nooit.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 23 sep 2023, 01:40
door Hainje
sirvinniei schreef: za 23 sep 2023, 00:30 Ja en mijn baas kan me ook het dubbele loon betalen, maar ja, waar haal je het geld vandaan?
Fossiele brandstofsubsidies :D

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 23 sep 2023, 07:22
door JordiBrabant
sirvinniei schreef: za 23 sep 2023, 00:30 Vind het verder erg bijzonder hoe je serieus kan zeggen dat een bus die alle haltes afrijdt even duur is als een bus die direct naar een halte rijdt. Dat geldt echt alleen als er bij elke halte mensen moeten uitstappen, dus de facto nooit.
De chauffeur maakt net zo veel uren in beide gevallen, dus op de grootste kostenpost bespaar je niets.
Als je veel meters van de Vlinderroute af wilt snoepen, moet je al een echte slingerroute hebben in eerste instantie. Ook dan krijg je daar geen bedragen uit die veel zoden aan de dijk zetten; centenwerk.
De grootste besparing van een Vlinder zou ik zoeken bij het inzetten van een (taxi) B-chauffeur ipv een D-chauffeur en het materieel.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 23 sep 2023, 09:18
door sirvinniei
De chauffeur maakt net zo veel uren in beide gevallen, dus op de grootste kostenpost bespaar je niets.
Precies, de grootste kostenpost. Dat het even duur is is dus kul. Erg belangrijke economische kanttekening. Stel je voor dat de overheid alleen oog had voor de grootste uitgaveposten en al het andere vergaten.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 23 sep 2023, 11:00
door huibf
De chauffeur is de grootste kostenpost en je moet die voor een flexsysteem toch 100% ter beschikking hebben.

Dat slingeren in de stad is centenwerken, wat al eerder wordt beschreven.

Daar een belsysteem in te voeren zal 80% van de reizigers afhaken, zodat het wel in een 8 pax busje past en door te bellen kan de vervoerder ook zeggen dat het vol zit en niet kan reserveren.

Maar dat is toch eigenlijk de omgekeerde wereld. Men wil al jaren liever geen reizigers in het OV...
Als ze er zijn dan zorgen we er wel voor dat we het reizen erg gebruiksvriendelijk maken.

In Eindhoven kunnen alle stadslijnen en 40x lijnen worden omgezet in belbus... geen probleem.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 23 sep 2023, 11:26
door sirvinniei
Voor 80% van de reizigers verandert er juist helemaal niks of gaat de frequentie juist omhoog (zoals in Zutphen). Maar dat is al eerder uitgebreid uitgelegd.

Zullen we het even hebben over de feiten in plaats van jouw persoonlijke emoties tegen flexvervoer in de hele breedte?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 23 sep 2023, 14:48
door waldo79
waldo79 waardeert de voorgaande post

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: za 23 sep 2023, 15:07
door ZO6176
Ik waardeer de post van huibf

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 26 sep 2023, 22:03
door sven_engelen
.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 27 sep 2023, 02:44
door CamilleKreemers
Kan men die system en niet uitzetten?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 27 sep 2023, 09:09
door PHS
-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 27 sep 2023, 11:37
door nvdw
CamilleKreemers schreef: wo 27 sep 2023, 02:44Kan men die systemen niet uitzetten?
Dat kan. Vervolgens duurt het twee minuten voordat de hele handel is opgestart als het busje toch moet rijden.
sven_engelen schreef: di 26 sep 2023, 22:03De enige kosten die Arriva hiermee bespaart
Het is wel iets meer dan de diesel: het bespaart personeelskosten en met een beetje geluk kan de Vlinder voor bijvoorbeeld Venlo met één busje af in plaats van drie, of hoeveel je er ook nodig zou hebben als je de stadsdienst met vaste lijnen aan zou bieden.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 27 sep 2023, 12:32
door Roeland
In de praktijk vertrekt de Vlinder toch vooral vanaf het station wanneer er net een trein is aangekomen? De meeste treinen op Venlo komen aan tussen .27/.31 en tussen .57/.01. Dus om .03/.33 weet je of je moet rijden, of dat je 30 minuten kunt wachten.
Dan kun je toch (als er om .03/.33 zich niemand heeft gemeld) de systemen uitzetten en rond .27/.57 de boel weer aanzetten?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: zo 01 okt 2023, 11:43
door sven_engelen
Als het systeem uit staat zie je niet of er een nieuwe reiziger zich aan doet. Stel je staat op het station en om 14.45 komt er een reiziger op de Zwanenstraat in die je om 14.55 moet ophalen (ja het gebeurt echt) dan zie je dat niet. Bovendien zien we onze vertrektijden in het systeem staan als er een reiziger op een halte staat. Die dingen moeten dus aan blijven.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: zo 01 okt 2023, 12:03
door ovVeluwe
Bij EBS gaat dat gelukkig via een tablet, die kunnen we ook gewoon meenemen in de kantine. Het enige wat kan uitvallen is de ticketbox, maar die is toch pas nodig zodra we een rit hebben. Beetje onhandig systeem dan van Arriva.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 16 okt 2023, 14:11
door Sgb
Blijkbaar rijdt buurtbus 795 al een tijd niet tussen 10-14u. Echter staat dit nergens aangegeven (ritten staan nog gewoon in de planners en op de halte en ook op internet is met uitzondering van de wiki niets te vinden) en heb ik zojuist op Beek-Elsloo voor niks staan wachten. Dat je voor dit soort info eerst op busposities moet zoeken vind ik best wel schandalig :X

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 16 okt 2023, 15:31
door umbusko
Dat is inderdaad nogal schandalig. Er is inderdaad niks te vinden; als ik nu de wiki zou bijwerken, zou ik die informatie weer weghalen. Ik zou een klacht indienen bij Arriva, want dat gaat zo natuurlijk niet.

Overigens zie ik in De Limburger dat Arriva de lijn wil schrappen wegens een tekort aan reizigers en vrijwilligers. Wel interessant dat men beweert dat lijn 321, 322 en 332 intact blijven: die lijnen bestaan helemaal niet. :')

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 16 okt 2023, 15:46
door Plutona
Het wordt de hoogste tijd voor een vervoerplan. Zo laat zijn ze nog nooit geweest.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 16 okt 2023, 16:29
door Lijn 45
Sgb schreef: ma 16 okt 2023, 14:11 Dat je voor dit soort info eerst op busposities moet zoeken vind ik best wel schandalig :X
Daar zou ik niet blind van uit gaan. Als die ritten worden gereden met een busje dat niet op Busposities bekend is (en dat had nu zo maar kunnen zijn, volgens de site van Arriva) worden ze daar niet weergegeven.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 16 okt 2023, 16:31
door MaartenD
umbusko schreef: ma 16 okt 2023, 15:31
Wel interessant dat men beweert dat lijn 321, 322 en 332 intact blijven: die lijnen bestaan helemaal niet. :')
Ze bedoelen waarschijnlijk de 632, 633 en 635?