Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

BusFreakRotterdam schreef: zo 19 dec 2021, 01:41 Reizen er ook niet veel mensen uit Zeeuws-Vlaanderen met deze bus naar Antwerpen? Op metrostation Halewijnlaan kan je dan overstappen op de metro naar het centrum en v.v.
Als dat zo is, kan zo'n verbinding best door De Lijn worden geëxploiteerd. Daar hoeft geen Nederlands belastinggeld in te zitten.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

En wat ga je dan met de vele Nederlandse studenten doen die van deze buslijn gebruik maken? De reis langer maken als ze via Goes moeten en overstappen? Tijdje geleden zat ik in de bus van Hulst naar Breda en er zat toch zeker 20 forenzen in de bus die de hele rit hebben mee gereden.

Als je vandaag vanaf Hulst Busstation via Goes NS station naar station Breda reist ben je 2 uur en 43 minuten onderweg inclusief 2 keer overstappen.
Met buslijn 19 direct vanaf Hulst naar Breda is het 1 uur en 38 minuten....
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Zou je het alsjeblieft niet zo persoonlijk willen maken. Als er veel reizigers zijn op de relatie Hulst - Antwerpen, dan kunnen die door Belgische lijnen bediend worden. Ik spreek me niet uit over de gebruikers die doorreizen naar Breda.

En die zou je net zo goed bedienen door het omleggen naar Bergen op Zoom.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

waldo79 schreef: zo 19 dec 2021, 11:56
BusFreakRotterdam schreef: zo 19 dec 2021, 01:41 Reizen er ook niet veel mensen uit Zeeuws-Vlaanderen met deze bus naar Antwerpen? Op metrostation Halewijnlaan kan je dan overstappen op de metro naar het centrum en v.v.
Als dat zo is, kan zo'n verbinding best door De Lijn worden geëxploiteerd. Daar hoeft geen Nederlands belastinggeld in te zitten.
Voor reizigers is dat waarschijnlijk nog goedkoper ook, aangezien ze dan alleen een Dagpas van De Lijn hoeven te kopen. :idea:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

waldo79 schreef: zo 19 dec 2021, 16:37 Zou je het alsjeblieft niet zo persoonlijk willen maken. Als er veel reizigers zijn op de relatie Hulst - Antwerpen, dan kunnen die door Belgische lijnen bediend worden. Ik spreek me niet uit over de gebruikers die doorreizen naar Breda.

En die zou je net zo goed bedienen door het omleggen naar Bergen op Zoom.
Persoonlijk willen maken? Ik doe alleen wat suggesties en kijk naar de lengte van mogelijk opties om om te reizen en eventueel ook de nadelen.. kosten zijn voor reizigers ook hoger als je over Goes reist... ik heb volgens mij niks persoonlijks tegen iemand in mijn comment geschreven, schijnbaar mag je niks meer schrijven hier... :shock: :cry:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

In plaats van Bergen op Zoom zou je ook naar Roosendaal kunnen rijden. Voor de studenten die in de Randstad studeren maakt het qua overstappen of reistijd waarschijnlijk niet extreem veel uit in verhouding tot de geschatte reistijd naar Bergen op Zoom, maar voor de Brabantse studenten uit Zeeuws-Vlaanderen spaart dit een onbetrouwbare overstap uit. De overstap van de 2200 op de 3600 staat bij drukte en vertraging niet bepaald als betrouwbaar te boek.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

zitten er mat.ritten op deze lijn. Want dat kost natuurlijk een bak geld met zon lengte.
Zou het niet verstandig zijn om ze gezamelijk met Arriva Brabant te exploiteren. Scheelt matritten.
Het voordeel is dat zowel de Provincie Zeeland en Brabant wat betreft OV op een lijn zitten. Dat moet z.s.m. kapot.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

Als ik zo in de OVinfo-app kijk lijken er geen matritten op lijn 19 te zitten.
🍉
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PatrickM »

Er zijn voor zover ik weet geen matritten (op ritten naar de stalling na), maar wel veel ritten die praktisch helemaal leeg rondrijden. Zo zijn er op zondagavond ritten van Hulst naar Breda die als reguliere rit terugrijden, maar ik kan me niet voorstellen dat er op zondagavond om 22:00 nog heel veel mensen naar Hulst terug willen.
Sowieso zitten de pieken qua gebruik op de vrijdagmiddag/avond en de zondagavond (en hooguit de eerste ritten op maandagochtend), maar voor de rest is het gebruik bijzonder mager als ik naar de ritten kijk die ik zelf met lijn 19 gemaakt heb.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

En alleen in een richting rijden kan ook niet, dus Vrijdag van Breda naar Hulst en dan Zondag terug naar Breda. Zou wel een sloot geld besparen.

Daarom mijn Antwerpen idee, alleen die ritten die tot Breda druk zijn rijden. Nadeel is dat in veel regionale concessies puur naar scholieren en studenten is gefocust en die leveren een stuk minder geld op.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

Nieuwe dienstregeling bij meerdere scholierenlijnen: "In verband met de grote hoeveelheid reizigers rijden (...) twee bussen (...). Dat blijft in principe zo, maar er wordt nog maar 1 rit in de dienstregeling opgenomen."

Levert dit niet problemen op met de OV-chipkaartsystemen van de bussen die als versterking rijden (lees: de reizigers in die bussen reizen gratis)?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daantje »

Die scholieren hebben doorgaans een abonnement. Vroeger toen ik nog in Zeeland woonde, reden er vaak touringcars als versterking.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mr-W »

Vanwege de lockdown is Lijn 19 tussen Breda en Antwerpen erg druk, deels worden er gelede bussen ingezet
https://twitter.com/Connexxion/status/1 ... 66434?s=20
ArrivaBas schreef: zo 19 dec 2021, 17:03 In plaats van Bergen op Zoom zou je ook naar Roosendaal kunnen rijden. Voor de studenten die in de Randstad studeren maakt het qua overstappen of reistijd waarschijnlijk niet extreem veel uit in verhouding tot de geschatte reistijd naar Bergen op Zoom, maar voor de Brabantse studenten uit Zeeuws-Vlaanderen spaart dit een onbetrouwbare overstap uit. De overstap van de 2200 op de 3600 staat bij drukte en vertraging niet bepaald als betrouwbaar te boek.
Enkele jaren geleden is er een enquête geweest over het idee om lijn 19 naar Roosendaal te laten rijden, toen bleek dat men liever de huidige route in stand houdt.
Philip schreef: za 18 dec 2021, 18:38
ZO6176 schreef: Wat volgens mij het probleem is dat er te veel abonnementhouders in zaten en dat de ritten daarom niet rendabel genoeg zijn. Behoefte is er altijd wel geweest
Ik word zo moe van deze neoliberalen in het provinciebestuur en overal in Nederland. Niet de reizigersbehoefte, maar de rentabiliteit is dus leidend. Wat de gevolgen zijn van het wegvallen van zo'n buslijn voor de krimpregio Zeeuws-Vlaanderen doet er blijkbaar niet toe. En dan lopen klagen dat je geen huisarts kunt vinden? Dat is nogal logisch, gezinnen trekken (mede) weg vanwege het beroerde openbaar vervoer.

Op landelijk niveau gaat het bovendien om minuscule bedragen. Het hele OV-budget bedraagt voor Zeeland dus nog geen € 20 miljoen. Als we elke provincie er nu eens € 25 miljoen per jaar bij gaven? Lijkt me een bijzonder welbestede investering, juist voor krimpregio's. En ook provincies kunnen eenvoudigweg het budget verhogen. Maar die optie geven de neoliberalen nu nooit. Dat is 'onbetaalbaar' of 'niet meer van deze tijd'.
De komende legislatuur wordt er al fors met geld rondgestrooid, om het OV budget meer dan te verdubbelen voor Zeeland lijkt me persoonlijk geen goed idee, alleen maar met lege bussen rondrijden heeft geen zin. De snellere IC is wel een slimme investering met het oog op reizigersgroei
Voor keuzereizigers zal de auto in landelijke provincies altijd aantrekkelijker blijven.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

Weet iemand wat er met de fietskaartjes voor de Westerscheldetunnel en de servicebus (lijn 569) aan de hand is? Ze staan niet meer op de website van Connexxion en links naar de kaartjes die ik kan vinden zijn allemaal dood. :s

Is het bijvoorbeeld nog mogelijk om de fiets mee te nemen in de bus door de Westerscheldetunnel?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DPDelft »

Website Connexxion
Reizigers kunnen per 1 juli weer met de fiets in de bus. Er zijn maximaal 2 fietsen in de bus toegestaan op de lijnen 20 en 50. Let op rolstoelen hebben altijd voorrang.

Voor het reizen met de fiets moet een een combikaartje reiziger + fiets Westercheldetunnel gekocht worden.

Het combikaartje is een enkele reis voor jou en je fiets en kost € 5,10.
Dienstregeling 569

De servicebus lijkt alleen op dinsdag en donderdag te rijden.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

Ik had mijn vraag preciezer moeten verwoorden.

Weet iemand wat er met de fietskaartjes voor de Westerscheldetunnel en de ritkaart voor de servicebus (lijn 569) aan de hand is? Hier staan ze namelijk niet meer.

De link naar de aankondiging dat de fietsen per 1 juli weer mee mogen doet het bijvoorbeeld wel, maar de link op die pagina om een e-ticket te kopen is vervolgens dood.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DPDelft »

Geen idee, dan misschien gewoon even Connexxion benaderen via de website of twitter?
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stadsbus »

In Goes rijdt sinds een korte periode een elektrische bus rond. Gaat om een VDL MidCity Electric uit de eerder geannuleerde bestelling van Connexxion Noord Holland Noord. Zie link: https://www.internetbode.nl/regio/bevel ... dt-in-goes
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door bartjemestrom »

Gaat om de Connexxion 7583
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Vinny »

DPDelft schreef: wo 12 jan 2022, 09:57 Website Connexxion
Reizigers kunnen per 1 juli weer met de fiets in de bus. Er zijn maximaal 2 fietsen in de bus toegestaan op de lijnen 20 en 50. Let op rolstoelen hebben altijd voorrang.

Voor het reizen met de fiets moet een een combikaartje reiziger + fiets Westercheldetunnel gekocht worden.

Het combikaartje is een enkele reis voor jou en je fiets en kost € 5,10.
Dienstregeling 569

De servicebus lijkt alleen op dinsdag en donderdag te rijden.
Parliamentary service :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tom024 »

Een aantal berichten over dienstregeling 2023 afgesplitst naar een apart topic.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Naast lijn 19 staat ook lijn 10 ter discussie om volledig te worden opgeheven in de nieuwe concessie.

Wat blijft er dan nog over in Zeeuws-Vlaanderen?

https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/he ... 3-i6Gant24
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

In de gemeente Hulst wordt het na de eventuele opheffing van lijnen 10 en 19 wel erg karig. De vraag naar OV in dit deel van de gemeente is sinds de veerdienst Kruiningen - Perkpolder niet meer vaart een stuk minder geworden. Daarnaast bestaat het gebied behalve Kloosterzande uit kleine dorpjes van nog geen 1000 man. Het bieden van een verbinding tussen Goes en dit deel van Zeeuws-Vlaanderen is daarnaast door lijn 20, die via de Westerscheldetunnel rijdt, overgenomen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Belangrijk is om te weten hoeveel reizigers lijn 10 en 19 per dag cq rit hebben. Je kan alles wel wegbezuinigen maar een bus heeft ook een maatschappelijke en sociale functie voor de leefbaarheid van steden/dorpen. Weg bezuinigen van beide lijnen is niet goed voor een krimpregio.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Dat juist deze lijnen op de nominatie staan om geschrapt c.q. afgeschaald te worden komt niet uit de lucht vallen. Het is niet zo dat de provincie at random de kaasschaaf gebruikt. De Provincie Zeeland heeft een gelimiteerd budget om te gebruiken voor het openbaar vervoer en dan is het niet meer dan logisch dat er voor (goeddeels) slecht bezette lijnen zoals lijnen 10 en 19 alternatieven bedacht moeten worden, als een grote bus te duur is om het openbaar vervoer in dit deel van Zeeland levensvatbaar te houden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten