Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Als die Hulstenaren massaal de bus zouden nemen, zou de provincie die lijnen waarschijnlijk niet gaan heroverwegen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Vinny »

Dat is gewoon het kleine kernenprobleem in een notendop. Een OV voorziening in stand houden is heel erg duur voor de betrokken overheden. Bierviltje: een bus een uur ergens laten rijden kost ongeveer 75 tot 90 euro. Als er maar 1000 mensen in een plaats wonen, zal het aantal busreizigers per dag hooguit 20 zijn. Dat kan dus niet uitkomen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

nadeel is ook dat je met een kip-ei verhaal zit. Als het OV heel langzaam is, koop je sneller een auto. Maar dan kan de provincie het OV verder uitkleden, waardoor je bijna geforceerd een auto moet hebben. Het is een visieuze cirkel.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Er wonen simpelweg te weinig mensen in Zeeland om een fatsoenlijk voorzieningenniveau in stand te houden.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

Een beetje kip-ei is het wel, maar dat komt ook door het gebrek aan goede infrastructuur. Als je vaste oeververbindingen aan zou leggen tussen Kruiningen en Perkpolder en tussen Vlissingen en Breskens, dan zou de bereikbaarheid van Zeeuws-Vlaanderen naar het noorden toe fors verbeteren. Dat maakt de regio daarop weer aantrekkelijker om in te wonen en daardoor kan het OV ook weer verbeterd worden. Het probleem is natuurlijk wel geld, dergelijke verbindingen zijn niet bepaald goedkoop.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Ik denk dat je met vaste oeververbindingen het probleem alleen maar meer verslechterd, je maakt er de auto vooral een aantrekkelijker alternatief mee.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

Tsja, je moet ergens beginnen. De frequentie van de Westerscheldeferry is met 1-2x/uur niet echt aantrekkelijk te noemen. Daarnaast zullen mensen die in de oostelijke helft van Zeeuws-Vlaanderen wonen en naar het noorden willen toch snel de auto pakken om het reistijdverlies door omrijden enigszins te beperken. Hoe dan ook, je kunt bij dergelijke vaste oeververbindingen in ieder geval directe verbindingen (Brugge-)Oostburg-Vlissingen en Kruiningen-Kloosterzande-Hulst (her)introduceren, desnoods met kleiner materieel in een hogere frequentie, zodat met een goede aansluiting op de trein in ieder geval relatief snel naar Brabant en verder gereisd kan worden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Met de frequentie van de Westerschelde ferry is toch niks mis mee? Veel dorpen hebben ook maar 1 bus per uur. Zeeland is gewoon een provincie die logistiek lastig is: kleine dorpen met eilanden. Dat kun je nooit rendabel krijgen. Dus of je krijgt een kaalslag als dit of de provincie moet de portemonnee trekken. Maar Zeeland is voor een gemiddelde bewoner de auto practischer.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat men in Zeeuws-Vlaanderen beter kan investeren in beter OV met België in plaats van richting Middelburg/Goes. Ik ken wat mensen in Terneuzen en die gaan meestal naar Gent voor shoppen etc.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

ZO6176 schreef: zo 13 feb 2022, 13:35 Met de frequentie van de Westerschelde ferry is toch niks mis mee? Veel dorpen hebben ook maar 1 bus per uur. Zeeland is gewoon een provincie die logistiek lastig is: kleine dorpen met eilanden. Dat kun je nooit rendabel krijgen. Dus of je krijgt een kaalslag als dit of de provincie moet de portemonnee trekken. Maar Zeeland is voor een gemiddelde bewoner de auto practischer.
Uiteindelijk zal het financieel gezien allemaal niet bolgewerkt kunnen worden, maar ik kan mezelf niet aan het idee onttrekken dat een minimale frequentie van 2x/uur een forse impuls kan geven aan de aantrekkelijkheid van welk openbaar vervoer dan ook, zeker omdat tegenwoordig de treinen (de ruggengraat van het Nederlandse OV) doorgaans minimaal 2x/uur rijden. Als er ook een aantal vaste oeververbindingen bijkomen (naast Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder denk ik ook aan Stavenisse-Ouwerkerk en Bruinisse-Sluis bij Anna Jacobapolder) kan dat net genoeg zijn om de provincie een (bescheiden) groeiregio in plaats van een krimpregio te maken, doordat het dan ook voor bedrijven aantrekkelijker wordt om zich in Zeeland te gaan vestigen. Maar goed, het financieel risico zal daarbij ongetwijfeld te groot zijn om daadwerkelijk tot aanleg van deze verbindingen over te gaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Een brug over de Westerschelde zal er nooit komen, in verband met scheepvaart. Dan is de enige optie voor een vaste oeververbinding dus een tunnel, maar dat is te duur.
Daarom pleit ik voor de herintroductie van een veerverbinding tussen Kruiningen en Perkpolder. Als dit een fiets/voetveer wordt en aan beide kanten de bus goed aansluit, zou dat nog best een impuls kunnen betekenen voor het openbaar vervoer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Als je met hetzelfde type vaartuigen als tussen Vlissingen en Breskens gaat varen tussen Kruiningen en Perkpolder moet dat binnen 20 minuten lukken. Alleen ligt station Kruiningen-Yerseke ongunstig ten opzichte van de voormalige veerhaven. Ik ben sowieso van plan om op de middellange termijn een krabbeltje te maken voor beter OV in Zeeland. Daar ga ik eens voor zitten zodra ik meer tijd heb.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Mwoa, volgens Google zou je de afstand met de auto in 6 à 7 minuten moeten afleggen. Laten we zeggen dat een bus er 12 minuten over doet, dan heb je aan één bus genoeg voor een halfuursdienst.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

TLP schreef: zo 13 feb 2022, 13:27 Tsja, je moet ergens beginnen. De frequentie van de Westerscheldeferry is met 1-2x/uur niet echt aantrekkelijk te noemen.
Die frequentie is voor een plattelandsregio best redelijk, mits:
- de ferry in Vlissingen goed aansluit op de trein
- de bussen vanuit Sluis / Oostburg / Schoondijke in Breskens goed aansluiten op de ferry (bij voorkeur: op iedere ferry een bus naar de belangrijkste kernen)
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Die ferry ontsluit alleen de westkant van Zeeuws-Vlaanderen.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Globetrotter »

Wellicht is deze vraag al eerder gesteld, maar weet iemand hoe het eigenlijk zit met de betaling van de tol in de Westerscheldetunnel voor de bussen in deze concessie. Ik zag wel dat de bus is uitgerust met een kastje waarmee de slagboom automatisch opengaat, maar waar gaat vervolgens ''de rekening'' naartoe? Is dit bijvoorbeeld Connexxion en hoort dit gewoon bij de exploitatiekosten of wordt bijvoorbeeld betaald door de provincie?
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

De kosten gaan naar Connexxion als onderdeel van de concessie. Bij de aanbesteding wordt dit al gemeld met de dan geldende kosten erbij.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Breda is niet bereid in de bres te springen voor lijn 19:

https://www.bndestem.nl/breda/breda-spr ... ~a6f07dec/
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Er zijn vergevorderde plannen om op de verbinding antwerpen-breda de SOV geldig te laten zijn. Probleem opgelost.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

En hoe zou dat moeten werken dan?
OVC-paaltje op Antwerpen Centraal en bus 19 naar het Astridplein sturen?
Of gaat er specifiek worden gekeken naar het studentenreisproduct?
En kan de frequentie van de bus dan wellicht omhoog?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Als het echte centrum van Antwerpen geen optie is, kun je ook nog tot Brecht rijden. Daar zul je ook wel minder bij-effecten hebben van andere studenten die er gezellig een internationaal dagje op uit gaan.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

Als ik busposities.nl volg lijkt me de 6696 de enige "niet Zeeuwse" bus te zijn die momenteel in de concessie te vinden is. Kan iemand dat bevestigen?
Rkl
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 11 jan 2017, 19:05

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rkl »

De 6758 ook.
WDK6761G1
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 03 jan 2022, 00:50

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door WDK6761G1 »

Line 42 lijkt geen gebruik te maken van Citea's met CXX-kaartlezers. Ik zag een Van Hool A360.

Line 42 seems not using Citeas with CXX card readers. I saw a Van Hool A360.
Always feel boring on Sundays, why?
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Marc »

Vandaag lijn 19 getest tussen Breda en Antwerpen. De heenrit ging goed, alleen wat oponthoud rond Antwerpen. Aankomst met +10 bij de halte Metro Halewijnlaan. Ik vraag me wel af waarom niet gekozen is voor de halte van Eedenplein. Hier ligt ook een metrohalte en je kunt direct via de sint Annatunnel naar het centrum.

Op de terugweg moest ik even zoeken waar de bus richting Breda zou vertrekken. Diverse apps gaven aan om de hoek op de Halewijnlaan, maar het bleek dat de bussen in beide richtingen op dezelfde halte stoppen (naast het tram/metro station). De bus richting Breda kon goed doorrijden en kwam zelfs met -12 aan op het station in Breda. De bus naar Hulst die voor mijn bus zou vertrekken stond vast op de Antwerpse ring door een aanrijding en klokte tegen de 60 minuten vertraging.

Overigens was het wel een goedkope reis. Ik heb een meerreizen bundel en mocht voor 3,90 retour naar Antwerpen.

Is het altijd zo'n probleem met vertragingen op deze lijn?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten