Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

Iemand die vroeger vaak met de bus naar het werk reed (en nu juist daarom niet meer) heeft mij verteld dat lijn 133 ook in Serooskerke (Walcheren) niet meer door het dorp rijdt (kan het niet bevestigen want daar ben ik langer niet meer geweest) en bij voorbeeld de 31 rijdt in Kamperland inmiddels ook niet meer via de Veerweg...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

ICE11 schreef: wo 02 nov 2022, 20:47 Iemand die vroeger vaak met de bus naar het werk reed (en nu juist daarom niet meer) heeft mij verteld dat lijn 133 ook in Serooskerke (Walcheren) niet meer door het dorp rijdt (kan het niet bevestigen want daar ben ik langer niet meer geweest)
Er is een omleiding gaande, waardoor lijn 133 van 31 oktober t/m 9 december niet bij de haltes Gapingseweg en Noordweg in Serooskerke stopt.
Als vervangende halte wordt Wilgenhoekweg genoemd, maar ik kan niet vinden of lijn 133 daar dan wel stopt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

CamilleKreemers schreef: wo 02 nov 2022, 19:29 Kan het een wens zijn van de gemeente?
Het is een wens van de provincie. In Burgh-Haamstede komt de eerste OV Hub van Zeeland.
Dit is een pilot om te kijken hoe het verloopt ter voorbereiding op de nieuwe concessie. OV Hub Burgh Haamstede
komt bij de brandweerkazerne.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Pim-AllianceB95 »

PatrickM schreef: wo 02 nov 2022, 19:17 De situatie in Haamstede is niet bijzonder praktisch inderdaad, vooral omdat er geen winst qua rijtijd behaald kan worden (als hierdoor bijv. een aansluiting op de trein in Middelburg mogelijk was geworden had ik het nut ervan ingezien). Nu is het vooral een maatregel om de kern van Burgh-Haamstede busvrij te krijgen.
Huh? Niet door Haamstede heen hobbelen moet toch behoorlijk wat tijd schelen, lijkt mij?
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PatrickM »

Heeft vooral te maken met de locatie van de hubs (parkeerplaats Kriekenmeet en op de Kraaijensteinweg), waardoor er 2x een lus gereden moet gaan worden. Op die manier blijft er weinig tijdswinst over.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Kortom er is niet over nagedacht en het wordt weer een prestige pilot van de provincie om in Burgh-Haamstede als eerste een OV hub te creeeren.
Had dan gekeken naar een locatie waar wel tijdwinst behaald kon worden zonder veel aanpassingen te hoeven maken in de route van bijv. lijn 133.

Wat is nu het nut van deze OV hub? Er wordt niet meer door de kern heen gereden (minder haltes bediend), er is geen tijdwinst voor de bus, op en neertje naar de OV hub en de afstand tot de halte wordt voor groot deel van de inwoners langer.

Daarnaast stoppen er een aantal ritten van lijn 133 in Westenschouwen, rijden deze dalijk tot de OV hub of tot bijv. de rotonde in Westenschouwen als keer locatie?

Is er trouwens ergens een vervoerplan van Zeeland voor 2023 te vinden? of zijn er geen wijzigingen?
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

PatrickM schreef: do 03 nov 2022, 20:51 Heeft vooral te maken met de locatie van de hubs (parkeerplaats Kriekenmeet en op de Kraaijensteinweg), waardoor er 2x een lus gereden moet gaan worden. Op die manier blijft er weinig tijdswinst over.
De haltes komen dus niet bij alle rotondes daar? Dat had ik gedacht van versnellen.
aadvannijen
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:28

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door aadvannijen »

Momenteel in Zeeland de "HWGO-bussen" 5850, 5852, 5857, 5860, 5879 en 5889.
omaylie
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

De wijzigingen in Zeeland vanaf 8 januari 2023: https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/nie ... eland-2023
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

Bedankt voor de link. Weet iemand hoe de nieuwe route in Antwerpen uitziet?
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PatrickM »

Afrit Deurne is voor zeer lange tijd gesloten, dus nu wordt gereden via afrit Ekeren op de A12 en dan de hele Noorderlaan af (ipv pas vanaf Luchtbal). Ook is de verbinding tussen de N49a en de E34 onderbroken vanwege werken voor de Oosterweelverbinding, dus in plaats van op en neer over de N70 wordt nu via de N70 en de Blancefloerlaan gereden en dan later pas de snelweg op.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Je zou dan natuurlijk ook kunnen overwegen om op P+R Luchtbal te halteren. Eventueel zou je daarnaast ook nog bij een halte op de gecombineerde bus/trambaan dichterbij het centrum kunnen stoppen ter vervanging van de slinger via Halewijn.
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PatrickM »

Connexxion mag/rijdt niet over de busbaan, maar met het reguliere verkeer mee. Op zich zou halteren op P+R Luchtbal niet eens zo heel gek zijn, maar dan moet je alsnog het halve centrum door (of gelijk weer de autostrade op en via de Liefkenshoek, maar dat lijkt me redelijk om).
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Blijven de scholierenlijn 628 & 633 wel door Burgh Haamstede dorp heen rijden? Of gaan deze ook naar de 2 nieuwe hubs in het dorp?
Dat wordt mij uit het overzicht van wijzigingen niet helemaal duidelijk.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Bestaat lijn 604 momenteel nog? En zo niet, weet iemand wanneer deze opgeheven is? Ik kan hem in geen enkele reisplanner meer vinden...
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Rijdt die lijn niet alleen in de winter?
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chrysa »

Dat is het ook.

Hij staat in het boekje, maar online is hij verdwenen. Volgens de wijzigingen zou hij pas na de kerstvakantie verdwijnen.
Philip
Berichten: 321
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Staatssecretaris Heijnen weet zo weinig van het OV dat ze het OV in Zeeland ten voorbeeld stelt aan de Tweede Kamer... :oops: :oops: :oops:
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Waar verwijst dit naar?
Philip
Berichten: 321
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Naar het vragenuurtje zojuist In de Tweede Kamer. Ze stelt Zeeland ten voorbeeld aan de overige provincies qua innovatieve aanpak van het OV.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Alles schrappen is innovatie?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dennenboom »

En een gebruikerspas voor de haltetaxi. Waar is dat goed voor?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

Om het vooral voor de incidentele reiziger maximaal ingewikkeld te maken! :Y
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

Dennenboom schreef: wo 14 dec 2022, 19:34 En een gebruikerspas voor de haltetaxi. Waar is dat goed voor?
Om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk gebruikt gemaakt kan worden. Kost namelijk minder geld en men kan met trots toch zeggen dat men een fantastisch ov aanbod heeft.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ICE11 »

Volgens mij lijkt de ontwikkeling van het OV in Zeeland in de afgelopen jaren sterk op de strategie, welke de Deutsche Bundesbahn in de late jaren `80 nastreefde: Een voormalig goede aanbod maakte men bewust meer en meer onattractief, hoewel op een manier dat niemand kon zeggen dat er geen aanbod meer was, maar het was simpelweg voor velen niet meer bruikbaar. En uiteindelijk kon de DB zeggen, dat er te weinig reizigers waren, lijnen schrappen en daardoor het van begin aan gewenste doel bereiken, namelijk kosten te besparen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten